Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2016

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tepa

uusi, iitinkannasta kiinnostunut, käyttäjä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Tepa »

Hei!

Nuoruudessani meillä oli kesäkanoja, jotka asuivat talvisin isovanhempieni maatilalla. Kanat olivat valkoisia tuotantokanoja. Pidin kanojen hoitamisesta ja viihdyin muutenkin niiden kanssa. Varhaisnuoret kaverini eivät aina ymmärtäneet innostustani, ainakaan kun asettelin tuolit tarhan ulkopuolelle ja ehdotin ajanvietteeksi kanojen katselua. Tuosta on aikaa yli 30 vuotta ja taas iski kanakuume. Vielä kanalani on vasta haaveissa. Ainut varma asia on, että kanat tulevat olemaan maatiaisia - ensin ajattelin alhoja, mutta nyt olen kallistunut iitinkantaan.

Kukko on kysymysmerkki! Haluaisin ryhtyä säilyttäjäksi, mutta en tiedä onnistuuko se, koska talvikanalani tulee taajamaan (itseasiassa olisi eristeitä vaille valmis). Yksi naapureista on sellainen, joka varmasti valittaisi kukosta. Kesämökillä, kesäkanalassa kukkoa voisi pitää. Sellaistakin olen miettinyt, että kanaparvi saisi aina kesäisin kukon vahvistukseksi. Onko teillä kokeneemmilla munanettiläisillä tietoa, mielipiteitä, kokemuksia kesäkukosta?

Poikastuotannon ja oman kanaparven lisäämisen kannalta olettaisin olevan ehkä jopa hyväksi vaihtuva kukko?
Mutta häiriintyisivätkö kanat kesäkanalasta talvikanalaan muuton yhteydessä tapahtuvasta kukon katoamisesta?
Voidaanko säilyttäjäksi hyväksyä sellaista kananpitäjää, jonka kanaparvessa on kukko vain puolet vuodesta?
Onko kukkoyksilöissä/maatiaiskannoissa isoja eroja äänekkyyden suhteen?

Ystävällisin terveisin,
Tepa
Helenals

Re: omien munien odotusta

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Ja nyt eilisiltana löytyi ensimmäiset munat! :smt041
Ihan varmuuden vuoksi pitkästä aikaa tarkastin että alkaisko olla munia, ja yllätykseksi oli! Valoakin olin lisännyt niin että oli vain 11 tuntia ensialkuun.
Kauniita, pienehköjä aivan vaaleanpunertavan ruskeita. Mutta kukahan ne on muninut? Tai ehkä kaksi kanaa on ollut asialla kun yksi kolmesta munasta oli heiman ruskeampi.
Etuseteli

"Kartano" WillaTossun kanala

Viesti Kirjoittaja Etuseteli »

Hei

Olen Etuseteli ja asutan, mieheni, kolmen koiran ja ajoittain yhden kaksivuotiaan kanssa, omakotitaloa Pohjanmaalla kaupunkitaajamassa. Talomme nimesimme muuttaessamme kartano WillaTossuksi, koska tämä talo on realistisiin tarpeisiimme liian suuri mutta silti meille aivan täydellinen. Naapurissa asuvilta sukulaisiltamme kuulimme, että tällä alueella saa pitää pienkotieläimiä, kunhan niille on tarjota lajinmukaiset tilat. Ajatus omista kanoista ja lihakaneista kypsyi hyvin hiljalleen. Asiaa kovasti tutkittuamme ja luettuamme, päätimme aloittaa kanoista. Pihaan voimme rakentaa kesäkanalan ja 100m2 kellariin mahtuu leikiten talvikanala. Taajama-alueen ja naapurisovun vuoksi kiekuvaa emme voi parvessamme pitää, joten parvemme tulee olemaan hyvin pieni.

Juurikin tällä päivämäärällä, kun tunnukseni munanettiin hyväksyttiin, hyrähti hautomakone käyntiin lastinaan ensimmäiset kanamme. Haudonnan suhteen olemme varovaisen toiveikkaita vaikkakin yritämme pitää jalat maassa tai jopa maahan kaivettuna. Kirjatietoutta on niin, että sitä valuu jo korvista, mutta käytännön kokemusta olemme vasta keräilemässä pienistä askelista "kanatarhureina".

Kysymyksiä varmasti tulee ja toivoisin että saamme rohkaisua ja tukea kun parhaamme teemme ja opettelemme. Ei puuhunkaan latvasta kiivetä.
Finella

Maatiaisia Savoon

Viesti Kirjoittaja Finella »

Hei! Olen 23v pienen pojan äiti Etelä-Savosta. Aina olen haaveillut maatilasta eläimineen ja nyt on aika toteuttaa unelmia. Mieheni on viljelijä ja minun vastuullani on täyttää tyhjillään oleva navetta. Talvikanala valmistuu ensi viikolla ja sinne on tulossa 7 alholaista kukon kera. Kanoista ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta olen tainnut hurahtaa niihin jo ennen kuin ensimmäisetkään ovat saapuneet. Aloitellaan nyt näillä alhoilla ja myöhemmin miettii alkaako säilyttäjäksi jollekin harvalukuisemmalle kannalle. Myös jättiroduista brahma kiinnostaa, mutta täytyy niitä varten tehdä taas uutta kanalaa. Katsotaan mihin tämä harrastus vie :)
Kattimari

Re: Maatiaisia Savoon

Viesti Kirjoittaja Kattimari »

Kiva, että olet löytänyt tiesi tänne munanettiin! Täällä on paljon tietoa. Kyllä näihin kanoihin hurahtaa totaalisesti :smt003
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 31-v kananainen Lappeenrannan haapajärveltä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Asiat nytkähti taas vähän eteenpäin :) Tänään rekisteröidytty siipikarjan pitäjäksi ja löytyikin virastosta vanha pitopaikkatunnuskin :)
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Etuseteli

Re: "Kartano" WillaTossun kanala

Viesti Kirjoittaja Etuseteli »

Kartanomme kanalassa on pian jo tunkua (se siittä pienestä kanalasta)

Ensimmäinen hautomisyritys (kaupanmunista) tuotti yhden tipun jota olen arvellut Hy-lineksi. Kolme kananuorikkoa kävin ostamassa keskisuomen huitteilta. Viiriäinen ja kahdeksan tipua putkahti kuoristaan ihan hiljattain.
Tässä listaus kanoistamme (myöhemmin toivottavasti kuvien kera):
Saara-Sakari, hy-line(?) vlkoinen
Emma, alho
Hilma, alho
Elina, alho
Turro-Tiina, viiriäinen

toistaiseksi nimettömät pörröpallot :smt055 :
Tipu1, alho
Tipu2, alho
Tipu3, alho
Tipu4, alho
Tipu5, marans
Tipu6, marans
Tipu7, marans
Tipu8, marans
Vastaa Viestiin