Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2016

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tipuset

Heissa Nurmijärveltä :)

Viesti Kirjoittaja tipuset »

Täällä esittäytyy Nurmijärveltä yksi elukka hullu mamma Tipuset :smt006 Pesueeseemme kuuluu, 3-kissaa, Willi-Wäiski, Topi ja Mimmi, Ukko-koira, Jimi poni ja 3-tipua, Leenu. liinu ja Tiinu ( voipi muuttua vielä ;) Sekä Esko mieheni. Sain mun ekat omat tiput viikko sitten ystävältäni jolla kanala ja innostui kokeilemaan hautomakoneella saada tipuja, olen saanut olla mukana ihan alusta asti kääntelemässä munia ja nähnyt ekan tipuni kuoriutumisen alusta loppuun :smt055 koneessa oli 8-munaa ja vain nämä 3-kuoriutuivat. Haaveessa ollut aina omia kanoja ja nytten kun tilaisuus koitti otin heidät. He ovat nytten viitisen viikkoa vanhoja ja kovin ovat vilkkaita. Täällä me odotellaan lämpimiä päiviä jotta päästäisiin harkkaamaan kanalassa oloa ja ulkona eloa, pikkasen jo ollaankin päästy käväsemään. Kiitos ryhmään pääsystä :smt055
Marinka

Marinka esittaytyy

Viesti Kirjoittaja Marinka »

Heippa kaikille :hello2:

Olen Lapissa (Rauma) asusteleva naisihminen joka joutui loukkaantumisen vuoksi luopumaan
viime kesänä hevosestaan ja haaveillu jo pidempään kanoista. Mulla on ollut aiemminkin kanoja
2000-luvun alussa vanhassa paikassa asuessani mutta kanat vanheni ja sitten hevoset ja ponit valtas tilat.
Tavattuani mieheni muutin sitten tänne Lapin perukoille.

Tällä hetkellä mulla on 26v shetlanninponi joka kylläkin asuu mun kaverin tallilla, kaksi koiraa,
kolme kissaa, kaksi akvaariota ja neljä piikkiöläistä maatiaiskanaa ja sekulikukko pitämässä
rouville jöötä :smt001

Mukavaa kesää kaikille munislaisille :duckie:
kallunenala

Kallunenala aloittaa Kainuussa kanalan/lintulanpidon

Viesti Kirjoittaja kallunenala »

Tervehdys teille arvoisat munijaisharrastajat!

Kallunenalan pitkäaikainen haaveilu loppuu ja maalaistollon aki alkaa!Olen roikkunut täällä hiljaa linjoilla arkana kun ei ole omia lintuja ollut vielä. Mahtavan tietopankin olette keränneet kyllä :smt045 arvostan tällaista kävelykeppiä
Marraskuussa pääsemme muuttamaan Kainuun korpien syliin jossa on loputtomat mahdollisuudet siivekkäiden pitämiseen. Kerron tarkemmin ja laitan ihan varmasti kuvia ja kuulumisia, ehkä jopa rakennusprojektin kuvia, kun asetumme taloksi. Otan avosylin vastaan neuvoja teiltä kokeneemmilta lintuharrastajilta jos sellaisia suvaitsette jakaa enkä syljeskele kenenkään mielipiteille. Täällä asuu avoin lapsenmieli ja väittäisin, että maalaisjärkikin on osittain periytynyt :smt003

Minä ja puolisoni sekä pari koiraa on alkutilanne. Tilaa on hehtaaritolkulla, joista niittyä ja metsää osa, viljelytilaa on. Kaikki on luomua :smt055 Mahdollisuus kalastaa ja pihapiiri on Suomalaista perinnemaisemaa vastaavaa.

Tontilla on talon lisäksi vanha käyttökuntoinen navetta jota ajattelin lampaille ja eristämätön melko korkea (harjakorkeus n.5m) puuvajana ja varastona toimiva maalattu lautarakennus. Vaja on uudehko alle 10v vanha huopakattoinen,jossa on iso katos oven edessä. Pohja on betonia. Vaja on n. 35m2 ja katos n. 20m2. Katoksen alla myös betoni ja katoksenkin voi laudoittaa ja ottaa sisätilaksi tarvittaessa.Vajassa on isot ikkuvat kummallakin pitkällä sivulla melko matalalla, koska tila oli ajateltu kesähuoneeksi. Toinen pitkä sivu rakennuksesta on talolle/pihalle päin ja toinen antaa suoraan niitylle jota on pari aaria. Siinä näytti kasvavan monipuolisesti villivihannesta :smt041

Mietin tuota vajaa lintulaksi? Suunnitelmissa kasvattaa ainakin kanoja(omatarvemunijat, vähän myyntiinkin ja patakukkoja), kultafasaaneja ja helmikanoja silmäniloksi ja jokunen kalkkuna silloin tällöin. Mitä sanovat kokeneet lintuharrastajat noin niinkun perstuntumalta, että mihin tuossa olisi kapasiteettia?

Ja suuri kiitos tästä ryhmästä ja mukaan pääsystä!!
Quu007

Amatöörit yrittää

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Kiitos ryhmään pääsystä. Nyt haluaisinkin tietoa hiukan, että mitä kanalan rakentamisessa kannattaa ottaa huomioon? Montako kanaa kanattaa ottaa ja voiko useampi kukko olla kanalaumassa? Tukevatko hanhet ja kanat toimeen keskenään? Entä niiden talvikoppi, molemmille omat vai samaan koppiin? Mistä tiedän jos kana on sairas? Mitä sairauksia kanoilla voi olla? Entä jos munista tulee ylituotantoa, mitä niille voi tehdä? Käääääk.. kysymysmäärä on loputon. Ruokinta, mitä kaikkea syötätte kanoille? Lisäravinteita tarvitseeko esim. talvella?
Schippy

Schippy Itä-Uudeltamaalta hei!

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Kesätarha on rakennettu, mutta kanat uupuvat. Täydennän esittelyä, jos vielä täksi kesäksi saamme kanoja hankittua.

Haaveena siintelee ympärivuotinen maatiaiskanaparvi, mutta vielä ei ole talvitupaa niille. Jos ensin kokeilisi kesän ja viilaisi kuvioita ensi vuotta varten. :smt004

Muoks: Ai niin. Mulla on joskus vuonna 2009 ollut tänne myös tunnarit, mutta silloin kanat jäivät suunnitteluasteelle. En tainnut kirjoittaa edes esittelyä, kun ei löytynyt. Mutta aihetta on tullut koluttua useampana vuonna. Joskus aikanaan meillä oli kolme kesäkukkoa. (Taisivat päätyä syksyllä maatilallisen pastorin pataan.)

26.6.16:
Schippy kirjoitti:Juhannusaattona meille muutti kolme kanaa ja nuori kukko. Silkki-brahma-ym. sekoitukset munivat todistetusti. Kukko on toistaiseksi ollut hiljaa. Nuoripa onkin. Odottelemme.

Pelottaa, että jokin menee mönkään. Miehen hieno koppi on niin monimutkainen, ettei se ole tiivis. Ruokinta-automaatteja ei vielä ole, ja kupit tietty nurin. Mut eiköhän tää tästä.

27.6.16:
Schippy kirjoitti:Koppi näyttää kaukaa tosi hienolta, mutta siinä on kyllä monesta palasta yhteen ruuvattu, ulos vedettävä lattia ja avautuva seinä, jonka laudat ottavat kiinni lattiaan, ja nostettava katto, joka painaa tonnin... :laughing6: Mutta pitää laittaa kuva jossain välissä. Nyt ympärys on vielä vähän vaiheessa.

Mistä tietää, että kanat viihtyvät? Ekana päivänä löytyi jo kaksi munaa, niin seuraavanakin, ja varmaan sitä seuraavanakin. Siis kolmesta nuoresta kanasta. Mies väittää yhtä toiseksi kukoksi, mutta mä väittäisin et siinä vaan ei ole silkkikanaa. Kaks muuta kun on pörröpäätä.
Marielina

Moikka Pohjois-pohjanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Moi! Meillä on mieheni kanssa ollut pieni harrastus kanala reilun vuoden.
Kanalasta löytyy yksi kukko ja kolme kanaa.

Tarkoitus alunperin oli pitää kanoja vain yksi kesä, joka piteni "siihen saakka kun palaan töihin".

Nyt alkaa siis kotiäitivuodet olla takana ja töihinpaluu odottaa, mutta Kanalasta en halua luopua :smt003

Uutta taloa olemme katselleet ja muutosta haaveillaan parin vuoden sisällä. Uuteen kotiin haaveissa olisin rakentaa isompi kanala :)
HParkkola

Maatiaiskanoja Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja HParkkola »

Suunnittelen harrastekanalaa ja maatiaiskanojen hankintaa Saarijärvelle. Menee vielä varmaan pari vuotta ennenkuin pääsee eläimet hankkimaan. Nyt menossa rakennussuunnittelu ja tiedonhaku kanaloista. :)
Maikki89

Harrastelija ja vahingossa hurahtanut

Viesti Kirjoittaja Maikki89 »

Juu elikkäs ruokolahdelta ja meillä on 8 alhokanaa ja 1 kukko ja nyt alkukesästä muutti 4 buttia ja 8 maatiaistipusta,kun näytti et omat kanaset ei ole kovia hautomaan.
No siinä kävi sit niin et iltavahvuus laskennassa on puuttuu kanoja ja jne.niin sitten yksi aamu ilmaantu 5 tipuvaavia ja sitten kuukaus eteenpäin ilmaantu 2 tipuvaavia ja viikko takaperin ilmesty 4 tipuvaavia :smt001 :smt049 :smt049 :smt049 et voi tätä rakkauden kesää!
Nyt pitäs keksii mihin laajennetaan ja mihin sais etiä päin tipusia kuha selvii sukupuoli. Vielä tästä puuttus,ku itelle tulis vauvakuume,mutta onneksi 3 lasta pitää huolen et ei toistaiseksi.
Kyllä maalla on mukavaa!
Tulppu

Ensin viirut, sitten kalkut.

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Hei kaikille.

Olen nyt harrastastanut viiriästen kasvatusta n. 2-v. Hankin ekan parveni , jossa oli 1 kukko, ja 4 kanaa, loppuvuodesta 2014. Ostaessani ne olivat n. ½ vuotiaita. Hyvin nopeasti huomasin, että kukko polki vain yhtä suosikki kanaa, no annoin asian olla, ja meille tulikin aika kivasti munia. Osa niistä itse syötiin, ja osa annettiin ystäville.

Tiesin että "suosittu kana" munii tietynlaisia munia , niin koitin niistä munista hautoa lisäkasvua kolmekkin kertaa, mutta aina poikaset kuolivat. Vanhin poikanen, jonka onnistuin pitämään elossa oli vähän yli viikon vanha. Käytin covatutto 16 hautomakonetta. Tuskastuin koko hautomahommaan ja koitin kysellä tietoja viiriäis kasvattajilta. Sain neuvoja haudontaa koskien, että hautoessa on voinut olla liian vähäinen kosteus. Sitten on sanottu, että kuoriutuneet poikaset eivät ole ruskuaispussin poistumisen jälkeen juoneet tarpeeksi, eli kuivuneet. Joku sanoi, että syynä voi olla sukusiittoisuus tai se, että viirut ovat liian vanhoja... tiedä sitten...?

Tuskastuin viirujen hautomiseen, ja päätin jatkaa lintu harrastusta muilla linnuilla. Nyt vähäaika sitten hankin kalkkunoita 3 kpl. Yhden mustakalkkuna ukon, ja sen kanssa samassa aitauksessa eläneet 2 pronssikalkkuna risteytys naarasta. Olen aika mykistynyt lintujen jonkin asteisesta "majesteettisuudesta" (pitäkää vaan kahjona) en välitä, mutta jos ja kun munia tulee, hautomani poikaset eivät kyllä päädy teurastukseen, vaan eloon.
Jätän teurastushuolen ostajalle.
En siis väitä, ettenkö ole teurastanut. Olen kyllä teurastanut paljonkin elämässäni lintuja, (ja muita eläimiä) syödäkseni. Hätäteurastanutkin olen, mutta kalkkunat hankkiessani olen jotenkin saanut ajatuksen, että en halua enää tappaa. Ensinnäkin lintu on iso, älykkään oloinen ja jotenkin olemukseltaan "sielukas" tai "enkelimäinen".
Etenkin toinen kalkku naaraistani on sellainen, että tulee lähes syliin.. on niin kesy. Hän on niin ihana lintu, etten ole ikuna kuvitellutkaan että lintu, varsinkaan yleensä tämmöinen "teuraslintu" olisi niin kesy. Se on aina aitauksen oven edessä kysymässä, missä mennään ja nokkii kättäni lempeästi :smt007

Sellainen on tarinani lintujen osalta. Olen Pöytyältä ja meillä on mieheni kanssa noin hehtaarin tontti maalla. Myös on myös muutama koira. Dopperi sekoituksista tykkäämme pääasiassa. Pentujakin on silloin tällöin.
Mörkyli

Kot Kotteja Mäntsälässä!

Viesti Kirjoittaja Mörkyli »

Heippa,
Harrastekanala, pieni sellainen ollut nyt viime kesästä 2015.
Kanoja on 4 kpl Hy-Line Brown rotua Puurin kanalasta haettu ja yksi kukko, rotua en osaa sanoa.
Loppukesästä tuli kaksi jättikoch nuorikkoa. :smt001
Kanat olleet ulkotarhassa ja nyt talveksi rakennettiin talvikanala.
Tarkoitus pitää lauma pienenä, max 10 kanaa tulevaisuudessa.
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

31-v kananainen Lappeenrannan haapajärveltä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Heippa vaan kaikille! en muista olenko itseni jo esitellyt ainakaan en ketjua löytänyt.

Täällä tosiaan 31-vuotias äiti-ihminen Haapajärven kylästä. Perheeseeni kuuluu pian 1,5-vuotias tytär, avomies ja avo appivanhemmat.

Nyt on muutaman viikon ollut kanalan rakentaminen vauhdissa vanhaan sikalaan ja voiton puolella ollaan vaikkakin ulkotarha ja ne asukkaatkin tulevat vasta ensi kesänä kesäkanoiksi ainakin näin olen suunnitellut :smt003 Tarkoitus olisi ottaa maatiaisia alhonkantaa olevia kotkottajia. Anoppi hieman kauhisteli että Miksi juuri kanoja pitää ottaa ja hän ei niitä muuten sitten hoida. Kummasti on mieli tässä ajan saatossa muuttunut ja yks päivä kurkisti kanalaan ja totes että voi miten SÖPÖ! Siis kanala on söpö. Onkohan se seonnut? :)

Kaikki mitä tällä hetkellä ollaan saatu rakennettua on jämätavarasta ja hintaa tullut varmaan vaan muutama euro :) Munintapesätkin tulee olemaan vanhoja puisia mehiläispesiä :)

Mie haluan niin näyttää tyttärelleni mistä kanannmunat tulevat pöytään ja myös kanat.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
klanipää
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Marras 2016, 16:39

Uudestaan keltanokka?

Viesti Kirjoittaja klanipää »

Terve olen E-pohjanmaalta oleva 45 mies ,joka harrasti kanoja noin 30!v sitten,sillon luin kirjoista tietoa ja tiesin ja onnistuin kanojen kanssa aika hyvin.Nyt vaimo puhunut jonkun aikaa että vois hommata kanoja omaksi ja muksujen iloksi,ja alan itsekkin lämmetä ajatukselle.Nuo jättiKochit vaikuttavat mielenkiintoisilta,mulla oli sillon poikana koriste/kääpiökanoja/maatiaskanoja,kovia olivat hautomaan ja tipuja huolehtimaan :smt001
Helenals

omien munien odotusta

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Rekisteröidyin tänne kun täältä löytyy niin paljon hyvää tietoa!
Kun monta vuotta olen miettinyt että pitäisihän meidän tilalla olla omia kanoja, niin ryhdyin toimintaan ja ostin heinäkuussa parisenkymmentä söpöä pikku tipua. :smt007
Jälkeenpäin vasta rakensin oman osaston niille navettaan.
Sitten seurattiin mielenkiinnolla että mitähän niistä tulee, kun oli eri rotuja sekaisin. On Islanninkanoja, Australorpseja (mustia), Orpingtoneja (keltaisia), Sussex (vaaleita), yksi Brahma, New Hampshireja ja yksi käki-kukonpoikanen joka voisi olla Maran (täytyisi varmistaa).
Kukon- ja kananpoikia sattui olemaan aika sopivasti, vain Orpeilla ei taida olla kukkoa ja joillakin jopa valinnan varaa.
Nyt kanojen heltat ja harjat ovat viime päivinä selvästi kasvaneet, ja suunnittelen "valohoitoa" niin että aika pian voisi alkaa odotella omia munia. :smt001
Päästin tiput pihalle kun ne tuntuivat olevan tarpeeksi suuria ja ne kävelevät vapaasti missä haluavat, muttatiput sisään ja navetan ikkuna kiinni yöllä. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia petojen kanssa, vain yksi (aika pieni) haukka kävi katsomassa lokakuussa muutaman kerran ja laitoin linnunpelätin vahtimaan. Toivottavasti sujuu hyvin, kun rodut ovat isomman puolisia.
Suunnittelen "omien" tipujen hautomista kevättalvella, niin että voivat tepastella ulkona ja kasvaa kesän. Tarkoitus saada myös jokunen kukonpoika ruokapöytään.
Terveisiä Norjasta!
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: omien munien odotusta

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tervetuloa, kiva saada taas uutta verta ulkomailta, jotkun entiset kanailijatutut ovatkin lopettaneet
käyntinsä muniksessa. Toi samperin fb vie porukkaa. Tää on kuitenkin se aito ja alkuperäinen Munanetti.

Sulla onkin ihan hyvä lauma noin niinkun aloittelijaksi. :smt045
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Helenals

Re: omien munien odotusta

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Kiitos. Kannatan myös nettifoorumeja. Hakusanoja käyttämällä löytyy mitä hakee. :smt002
Vastaa Viestiin