Käyttäjäesittelyjä vuodelta 2015

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

marjaana

Käyttäjäesittelyjä vuodelta 2015

Viesti Kirjoittaja marjaana »

marjaana muuttaa maalle (Oulu)

Haaveita aloin rohkeasti toteuttamaan eli muutto maalle tai oikeastaan metsään...Jotain siivekkäitä ja lihakaneja olis ainakin hankinta haaveina. Lähellä sydäntä on eettisyys.
pipu78

myllyn kanala

Viesti Kirjoittaja pipu78 »

Moikka kaikille!
Kesällä meille tuli 10 pikkuista tipua. Kasvaessaan osoittautui että puolet oli kukkoja,puolet kanoja. Sen aikaa saivat yhdessä kasvaa kunnes rupes kukoilla tulee tappeluita kanoista. Sitten ylimääräisistä kukoista piti päästä eroon :( ostimme myös light brahman.Se neiti on niiiiin ihana ja kiltti,lasten kulta♥ näiden lisäksi meillä on kanoja ihmettelemässä leonberginkoira sekä 2 kissaa sekä 4 lasta. Harkinnassa on että nuita brahmoja otettaisiin lisää,ovat niin suloisia.
Lambi

Raippaluodon minitilalta tervehdys!

Viesti Kirjoittaja Lambi »

Hei kaikille ja kiitos mielenkiintoisista siivekäsjutuista! nyt vihdoin vihreää valoa kanahaaveellekin, josko jo keväällä päästäis noidenkin eläinten seurasta nauttimaan.
Meillä on nyt päälinjana pieni lammaslauma, mutta kun ne ei muni.. eli muniakin tarvittaisiin! isäntä innokkaana metsästäjänä haluaisi myös fasaaninkasvatukseen - eli kenties nyt sitten molempia tyydyttävä kombinaatio noista. Lihakanejakin kasvatukseen hakusessa..saapi ehdottaa jos lähettyviltä löytyy ehdokkaita! Lihansaralla ollaan kevyesti jo omavaraisuus saavutettu mutta ainahan voi laajentaa ja varustaa muitakin :smt002
Raippaluodossa täällä länsisuomessa majaillaan, kera viiden ihmislapsen ja kaikkien pikku nelijalkaisten.
Alan keskusteluseuraa ei käsillä ole, niin ehkä sekin tarve täällä tyydyttyy..
Kananen2015

Heippa uusi Kananen2015

Viesti Kirjoittaja Kananen2015 »

Hei olen uusi täälä.Olen pohjois-savosta 36 vuotias nainen ja minulla on 6 kanaa ja yksi kukko.
Olen täälä keskustelemassa ja kyselemässä kanoihin liittyviä asioita :smt049
tonttumaa

Vanhempi kukko alkoi jahdata nuorempaa

Viesti Kirjoittaja tonttumaa »

Olen jo pitkään seuraillut keskusteluja ja hakenut vastauksia kysymyksiini, mutta nyt vasta esittäydyn.
Ensimmäiset neljä kanaa ja kukko - kaikki kiuruvetisiä maatiaisia - tulivat meille kohta kaksi vuotta sitten.
Niitä on ollut mukava seurata pihalla kuopsuttelemassa ja kissojen kanssa tuttavuutta tekemässä.

Kukko on ollut todellinen herrasmies, aika pehmo kukoksi. Viime keväänä yksi nuoremmista kanoista kuitenkin sairastui ja kuoli, ja päätimme ottaa kesällä kaksi uutta, samaa rotua.
Syksyllä, kun koko porukka oli jo hyvin sopeutunut elämään yhdessä, kävi ilmi, että vanhempi uusista kanoistamme onkin kukko. Tämä nuori kukko ja uusi kana pitivät tiiviisti yhtä ja olivat selvästi hierarkiassa alimpina. Tosin hierarkia ei ollut noin yksinkertainen vaan vaihteli vähän ristiin.
Vanhempi kukko ja uusi kukko saattoivat istua orrella rinnakkain kiekumassa kaikessa sovussa. Nuori kukko oli hyvin tietoinen omasta arvostaan muttei koskaan uhmannut vnhempaa.

En ole varma mikä sai tasapainon järkkymään. Epäilen, että kyseessä on eräänlainen kanalan rakkausdraama. :shock:
Kun nuorin kana alkoi joku viikko sitten munimaan, hoiti vanhempi kukko kaikki valmistelut ja neuvoi ja hääräsi ympärillä. Samoin se on tehnyt jokaisen kanan kanssa.
Tällä hetkellä tämä kana on sen ehdoton suosikki. Nuorempaa kukkoa - joka siis menetti ainoan ystävänsä - ennen niin ystävällinen ja rauhallinen kukko jahtaa nyt todella raivokkaasti.

Nuori kukko ei uskalla kuin kyhjöttää peloissaan nurkassa. Se vaikuttaa todella masentuneelta. Tuskin syö ja juo. Heltta on harmaa ja pyrstö osoittaa kohti maata. Todella säälittävä näky.
Olemme nyt eristäneet sen päiviksi eri huoneeseen, mutta yöksi viemme sen orrelle nukkumaan, mikä sallitaan.

Olenko oikeassa, kun arvelen tasapainon särkyneen kanan - ja tietysti myös kukon - sukukypsäksi tulon takia?
Onko meillä toiveita saada lauma jälleen yhtenäiseksi ja rauhalliseksi?
Kaikki hyvät ideat ja neuvot otetaan kiitollisuudelal vastaan.
rymy84

Kotikanala Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja rymy84 »

Meillä asustelee tällä hetkellä vuoden ikäinen kana, kukko ja kaksi kahden kuukauden ikäistä nuorikko kanaa, kaikki kääpiökochineita. Nuorikot ovat saaneet alkunsa koneella haudotuista siitosmunista, kana lähimaastosta kasvattajalta, sekä vuoden ikäinen kukko saatiin vaihtarina yhteen haudotuista kukko tipuistamme.

Olen aika untuvikko, sillä tiput kuoriutuivat tammikuun alussa ja kana sekä kukko kotiutuivat viime viikolla muutaman päivän viiveellä. Kaikki on vielä todella ihmeellistä ja asiat opitaan kantapään kautta ovelien otuksien kanssa..

Porukka asustaa lattialämmitteisessä kanalassa, kahden pesän ja orren voimin. Ulkoaitaus on valmiina, mutta kanalan ovet ovat vielä olleet kiinni :smt002 odotellessa aurinkoista lämpimämpää kevätpäivää...

Miksi kanoja? Olen asunut lapsuuteni kodissa, jossa on aina ollut eläimiä. Koiria, kissoja, kalkkunoita, fasaaneja, possu, kanoja jne.. Nuo kanat, joita lapsuuden kodissani oli, olivat nimenomaan käppänöitä ja sen perusteella päädyin tuohon mahtavan kauniiseen rotuun nytkin. Itse pidän kanoista eläiminä, ne ovat mielenkiintoisia ja hienoja. Omat munat ovat hyvä extra.

Alku ei ole lähtenyt tyylipuhtaasti käyntiin, sillä kun kana saapui taloon, aloitti hän tipujen komentamisen, joka meni jo kiusaamisen puolelle. Onneksi läheltä löydettiin kukko, joten kanan aika on nyt mennyt sulhasen kanssa oleskeluun ja nuorikot saaneet olla enemmän rauhassa. Nyt vain odotellaan nuorikoiden kasvua, jotta pääsisivät vielä paremmin porukkaan mukaan.

Munia ei ole vielä tullut, kukko ei ole kertaakaan kiekunut, mutta ehkä tämä alun huoli muuttuu suureksi iloksi, kun nämäkin asiat tapahtuu... :smt038 joka hetki täytyy kuitenkin olla kurkkimassa ja ihastelemassa uusia KAUNIITA asukkaitamme!! :smt060

26.2.2015:
rymy84 kirjoitti: Tänään aamulla otin asiakseni itsestäni riippumattomista syistä tehdä kukolle "jalkahoidon ja manikyyrin". Olemme kaverin kanssa olleet sellaisella "käsipäivää" tasolla, sillä eihän kukko ole ollut kuin muutaman päivän, ja itse asiassa minua jonkin verran jännitti tilanne jo etukäteen...Keijo oli herrasmies, kiltti ja rauhallinen ja homma hoitui aika hienosti, ottaen huomioon, että molemmat olimme ensikertalaisia..

Ja arvaatteko, kun palautin Keijon operaation jälkeen kanalaan sieltä tuli ensimmäinen KUKKOKIEKUU!!! Ai että sitä tunnetta kun tuon äänen kuulin!!

Tai kun normaalisti kukko sanoo "kukkokiekuuuuuuu", Keijo sanoi "kukkokieku"... no harjoitteli heti perään muutaman kerran ja kyllä se siitä

Löysin eilen netistä ohjeen hunaja-siementikuille, joita kokeilin tehdä kanoille virikkeeksi. Onko kukaan koskaan kokeillut, voin laittaa ohjeenkin jakoon!!

26.2.2015:
rymy84 kirjoitti:Pomarkussa ollaan... Olen tullut tänne Kankaanpäästä lähtien ja Porin kautta kiertäen :smt002 miehen juuret ovat täällä ja rauhallinen pieni kylä, jossa hyvä asustella, varsinkin lasten kanssa.

Tämä ei voi olla todellista, mutta nyt löysin kanoistani lintu täitä.... Kukon ja kanan jalkojen pesun/rasvauksen jälkeen löysin itsestäni vaalean otuksen vipeltämässä. Kurkkaus kanan sulkien joukkoon ja sitten nettiin. Colombine tilaukseen ja alkuhätään kippasin tuhkaa ja hiekkaa sekaisin kanalan nurkkaan, jos kävisivät siellä kylpemässä... Uskomatonta kuinka tämä kanaharrastuksen aloitus nyt potkii päähän :smt021

Muistakaa olla kaikki todella tarkkoja eläimiä ostaessanne! Molemmat kana ja kukko olivat hyvissä asiallisissa ja puhtaissa oloissa. Silti jalat eivät priimat, kynnet tuhottoman pitkät ja sitten nuo ötökät, voi v... No tuleepahan heti alusta saakka selväksi mihin on ryhtynyt..

Hunaja-siementikkuja tein seuraavalla ohjeella:
580g siemeniä tai mitä ikinä haluaakaan käyttää
250g hunajaa
2 kananmunaa

Kaikki ainekset sekoitetaan yhteen ja seos levitetään uunipellille. Paistetaan 175 asteessa 10 minuuttia. Seos on lämpimänä löysempää ja käsiteltävää, mutta jähmettyy jäähtyessään. Massa kannattaa siis lämpimänä lusikoida muotiin esim. maitopurkkiin ja painella tiiviisti. Jäähtynyt siemenkuutio kumotaan muotista varovasti ja valmis nautittavaksi... Ihan yhtä kovaksi tuo ei jähmety, kuin kaupan undulaattien vastaavat tikut, mutta pysyy kyllä hyvin kasassa!!

Osaisiko joku kertoa, että onko tuhka ulkoloisten häädössä oikeasti toimiva ratkaisu, eli kylpeminen tuhkassa ja Combine suihkeille ei edes olisi käyttöä?
merrie

Uusi kanaharrastaja Keski-Suomesta

Viesti Kirjoittaja merrie »

Hei kaikille!

Jo pidempään olen haaveillut pienestä kotikanalasta, ja vihdoin tänä keväänä näyttäisi siltä, että unelmani toteutuu! Kanoille on tarkoitus aluksi remontoida talvitilat vanhaan karjakeittiöön, ja tulevaisuudessa laajentaa kanalaa (tyhjän) navetan puolelle, jos tarvetta ilmenee (ja ilmeneehän sitä... :-" ). Roduksi olen valinnut maatiaisen, ja myös säilytysohjelma kiinnostaa. Tältä palstalta haen tietoa, käytännön vinkkejä sekä uusia näkökulmia oman kanalani pitoon ja suunnitteluun. Tästä se lähtee!
Potpot

Uusi kanoihin hullaantunut pohjanmaalta

Viesti Kirjoittaja Potpot »

Tervehdys! Täällä aloitellaan kanaharrastusta monenvuoden haaveilun jälkeen. Nyt se on mahdollista maalle muuton vuoksi:) Halusimme näyttää kolmelle lapselle tipujen syntymän ihmeen, ja eilen aloimmekin konehautomaan 10 munaa ja innostus lasten ja myös vanhempien kesken on käsinkosketeltavaa! Aamukampa on tehty:) Tästä foorumista on ollut jo paljon apua ja uskon että tulee jatkossakin olemaan!
Hannelore

Haaveissa oma pieni kanala

Viesti Kirjoittaja Hannelore »

:smt007
Pohjois-pohjanmaan alareunasta hei!
Kovasti on munanettiä selailtu viimeajat, haaveissa ostaa siis ensi kesäksi nelisen maatiaiskanaa ja kukko. :)
Täältä lueskelen vinkkejä ja hoito-ohjeita ja ihailen kuvia :smt049
Joskus lapsena meillä oli kesäkanoja pari, nyt kun vuosi sitten ostettiin oma tupa niin voisi olla sopiva hetki hankkia omat kanat.
Carola

Heips! :)

Viesti Kirjoittaja Carola »

Haaveissa taas kanala.
Olen ollut muutaman vuoden, saattaa olla 4:kin vuotta vierähtänyt, poissa munanetistä enkä muistanut enää käyttäjätunnusta enkä salasanaa joten rekisteröidyin uudelleen.
Siipi-forumissa ja lampolassa olin "pikkukana" joten täälläkin saatoin sillä nimellä olla...

Silloin vuosia sitten luovuin kanoistani koska tarvitsin lisää tilaa lampailleni. Sitten jouduin luopumaan lampaista koska tyttärelle ostettiin hevonen eikä rahat olisi riittäneet molempiin harrastuksiin, varsinkin kun hevonen ei ole omalla pihalla vaan yksityistallissa vähänmatkan pässä kotoa.

Nyt olisi mahdollisuus taas pitää kanoja, ukko vaan on niin jääräpäinen että ei kauhealla riemulla kunnosta minun vanhaa kanalaa minulle.
Kerään siis nyt taas uudestaan tietoa kanoista jotta jos/kun saan kanalani remontoiduksi voin taas niitä ottaa :smt055

Huomasin ilokseni että suomesta saa jo muutamaa sellaista rotua josta vaan haaveilin silloin... :smt007
Yksi niistä on Marans-kanat.

Innolla yritän parhaani mukaan saada kanalani jälleen kuntoon.
Kainola

Yksi hurahtanut Merikarvialta

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Hei,
Paljon on luettu munanettiä ym. kirjallisuutta ja saatu paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä. Kiitos niistä!
Muutin Merikarvialle marraskuussa 2014 ja pitkäaikainen haaveeni on vihdoin toteutumassa :). Tänään haettiin Tuusulasta 40 Alhon kannan siitosmunaa (MTT:n säilytysohjelmassa), huomenna ne päätyvät haudontakoneeseen. Niistä on nähty unta jo monta viikkoa ja nyt sitten jää nähtäväksi mitä tästä kaikesta syntyy :). Nyt meillä siis kolme viikkoa aikaa saattaa kanalan rakentaminen loppuun. Sieltä puuttuvat vielä maatilavanerit seiniltä, orret ja "tipulan" eriyttäminen (n. 1.5 m2) omaksi tilakseen. Kaikki saadaan valmiiksi kun kullanmurut kuoriutuvat :smt055

1.4.15:
Kainola kirjoitti:Eilen läpivalaistiin Alholaiset siitosmunat, 31 uutta elämän alkua näyttäisi olevan tällä hetkellä.
3.5.15:
Kainola kirjoitti:Hei taas,
Niin niitä ihania tipuja sitten syntyi 21 kappaletta, Alhoja. Kasvavat ihan silmissä. Huomenna ovat 3 viikkosia. Yksi tipuista oli jalkavammainen, joka jouduttiin lopettamaan eilen :smt010 . Loput 20 voivat hyvin ja ovat eilen päässeet "leikkikehästään" käyttämään melkein koko kanalaa hyödykseen. Miten ihanaa on kuopsutella ja pyrähdellä ympäriinsä :smt001. Kolme kertaa päivässä käyn seurustelemassa niiden kanssa, tänään söivät ensi kertaa kädestä. Mikä ihana uusi harrastus!
viiru-

uusi tulokas esittäytyy, meille tulee viiruja!

Viesti Kirjoittaja viiru- »

:smt001 heips. minulla on viiriäis kuume jo pitkään ja täältä olen saanut paljonkin tietoa niistä. kiitos. :) ja nyt meidän perheeseen onkin huhtikuun puolessa välissä tulossa viiriäis tipuja siis kanoja 5 ja yksi kukko. :smt055 ei vaan malta odottaa. ja niin siis tulevat sisälle mutta kesäaikaan mahdolllista olla myös pihalla kun asutaan kerrostalon alimmassa kerroksessa.
mutta yhtä kysyisin eli mikä olisi hyvä kuivike häkin pohjalle? olen miettinyt olki pellettejä.. kellään kokemusta?
Kirsikkapuisto

Re: Uusi kanaharrastaja Keski-Suomesta

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Täälläkin uus(vanha) tipujen pitäjä Keski-Suomessa :smt006

Lapsuudenkodissani oli aikoinaan kanoja, Leghorneja ja hybridejä. Nyt meillä on kotitarve kanalaan kasvamassa 8 alhonkannan maatiaista. Viiriäisiäkin tekisi mieli, mutta aviosiippa koittaa pitää touhuissa(ni) jotain järkeä (on siinä yrittämistä :smt044 ). Tipusten hoitoapuna täällä häärää tomera tokaluokkalainen, joka ei voi yhtään kestää tipusten lentopyrähtelyjä. On lukenut oppikirjoista, että kana ei lennä ja siitä johtuen on muodostanut käsityksen, että tiput kuolevat jos lentävät :smt005 Neljäs porukan kaksijalkainen on keskittynyt lemmikkikaninsa hoitoon ja osallistuu toistaiseksi vain tipujen nimeämiseen.

Tämmöinen sortinsakki Kirsikkapuistossa.
Tuisku

Uusi harrastaja Tuusulasta

Viesti Kirjoittaja Tuisku »

Aloitteleva kesäkanaharrastaja ilmoittautuu Tuusulasta. Kanahäkki on tilattu, kanaset ja kukko vielä uupuu :smt001
Mihin aikaan kevättä eristämättömään kesäkanalaan voisi kanat ottaa, että tarkenevat olla öisinkin?
Leeca

Kukkokiekuu Savosta

Viesti Kirjoittaja Leeca »

26-vuotias maalainen ja tuleva kananomistaja Savosta hei! :smt041

Kotosalta löytyy kolme hyvin erilaista koiraa, lämminverinen ex-ravihevonen, kääpiöluppakorvakani ja sekalainen joukko terraarioeläimiä. Kanoja olen halunnut koko ikäni ja viime kesänä haaveeni vihdoin toteutui, kun kaksi kukkoa jotka eivät kanojen kanssa pärjänneet tulivat viettämään viimeisen kesänsä minun luokse ilman lauman painetta. Toinen oli todella äkäinen, sai kuitenkin aina kanoilta turpaansa eikä vihaisuuden vuoksi kelvannut kellekään. Toinen oli tipusesta saakka kehittynyt huonosti ja liikkui sammakkotyyliin vääntyneillä jaloillaan, eli ei sekään ollut kanojen (saati ihmisten) suosiossa, päin vastoin. Vaikka olivat kukkoja, niin olivat kuin veriveljekset, paita ja peppu, majakka ja perävaunu. Opettivat todella paljon uudelle kanaharrastajalle, ja vaikka omistajan kanssa sovittiin niiden sopivan kesän jälkeen paremmin vehreille maille kuin kiertoon, niin suruhan siinä puseroon tuli kun oli aika laskea linnut parempaan huomaan, kun molemmat lopulta söivät kädestä ja unohtivat ihmisarkuutensa. :smt022

Ihan piakkoin olisi tarkoitus aloittaa kanatarhan teko ja sitten valita sopivat kaverit tarhaa asuttamaan. Talveksi pääsevät vanhempieni luokse kolmen kilometrin päähän ja kesäisin tulisivat taas omaan pihaani mylläämään ja koirille kaapin paikan näyttämään.

Meidän karvaisten elämää pääsee seuraamaan myös blogista :)
Vastaa Viestiin