Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2014

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Freyja

Heipä hei :)

Viesti Kirjoittaja Freyja »

Uusi olen minäkin täällä palstalla. Muutaman vuoden verran olen haaveillut saavani kanoja ja mahdollisesti lampaita omaan pihaan. Vielä ei tuo oma piha haave ole toteutunut, kun kerrostalossa toistaiseksi asustelen miehen, kahden koiran ja kissan kanssa. Ikää minulla on lähemmäs 30 vuotta.

Mutta rakas isoäitini asustaa kaupungin laitamilla omakotitalossa, johon mummi sitten lupautui että saisin ottaa ensi kesänä kanoja :) Nyt vaan kovasti suunnittelen täällä sopivaa kanalaa ja mietin että josko se mummi innostuisi talvikanoistakin... Mutta asia kerrallaan ja päivä kerrallaan :) Päällimmäisenä tässä mietinnässä lupa-asiat kun kuitenkin ns. taajamaa on, vaikka rajanaapureita ei meillä olekaan.

Onneksi täällä on hyviä vanhoja ketjuja, joissa vinkkejä ja ideoita omaan käyttöön!
Näätä

Terveisiä Imatralta.

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Hellurei ja hellät tunteet!
Uutena jäsenenä ja käytöstavat omaavana ajattelin itseni nyt esitellä. Elikkäs tämän nimimerkin takana huutelee ehtaa Karjalan kantaa oleva maatiaisemäntä. Perheeseemme kuuluu sekarotuinen koirannulikka, "lintukoira", joka on kylläkin myyrienkauhu, ei reppana älyä tirpoista mitään. Perheen päänä toimii "minisika", jota itse kutsun isännäksi ja lapset sanovat isiksi :smt002
Tosiaan, kaksi naperoa siis pyörii jaloissa.

Kanala on minulla pitkään ollut jo haaveena, ja sainpas vihdoin isännänkin pään käännytettyä. Kanala valmistuu luultavasti kuitenkin ensivuoden puolella ja maatiaiskanat olisivat haaveena. Pitää muistaa ottaa neuvoista vaari ja rakentaa kerralla tarpeeksi iso.

Mutta, lyhyestä virsi kaunis, siispä oikein mukavaa syksyä kaikille, turistaanhan jatkossakin! :smt006
kanadaami

Terkut Nilsiästä!

Viesti Kirjoittaja kanadaami »

Heipä vaan!

Täältä Nisiän räntäsateesta kirjoittelee kanalan omistaja jolla on ollut muutama kananen vuoden päivät. Tai siis oli kaksi kanaa ja kukko joiden kohtaloksi koitui hengen lähtö tarhaan tunkeutujien johdosta.
Mutta hakusessa siis uudet kanat ja uudet kujeet :smt002
Muuten pihassa on lampaita, koira ja pari lasta, sisällä kaloja silmän ilona.
santtu

Santtu esittäytyy Eurasta

Viesti Kirjoittaja santtu »

Moikka täältä Eurasta.

Kesällä meille muutti 5+1 Tyrnistä ja nyt on liitytty MTTn poikastuottajaksi ja vaikka mitä.
Haave kanoista lähti siitä, että on jotain mitä katsoa pihalla ja onhan tuossa kasvihuoneen runko että jos ihan nopeasti siihen rakentaisi kanalan.
No eihän sitä lopulta ihan nopeasti rakennettu ja edelleen siitä puuttuu osasta pintalaudat. Projekti kanakopin rakentaminen ei sitten ollutkaan ihan niin pieni projekti ja nopea.
Mutta no onhan ne nyt lämpimässä ja on kunnon koppi, mitä nyt ne pintalaudat sieltä kanakopin takaa puuttuukin. Ja varmaan puuttuu jonkin aikaakin :)

Kanojen elämää seurattu kesän ja kiinnostus kasvanut edelleen. Munia tulee tasaiseen tahtiin ja nyt meillä on kaksi kanaa jotka hautovat. Rehellisesti sanottuna jännittää kun pikku tiput kuoriutuu.
Lapsia talossa on kaksi ja heidän suurin huoli oli että jos jotain kanaa sorsitaan ja syrjitään. Näin nyt ei päässyt käymään mutta kova on paimentaminen että eihän vaan pienintä ja lempparikanaa ei sorsita edelleen.

Joten aika mielenkiintoisena odotan aikoja kun meillä on tipuja ja mitä se tuo meidän elämään lisää.
ilvepi-8

Orimattilan Ankkalinna

Viesti Kirjoittaja ilvepi-8 »

Heissuli vei kaikille :smt006 Olen uusi Munanetin käyttäjä jolla on parikymmentä yksilöä (sekalaista seurakuntaa) tuolla kanalassa kaakattamassa ja kiekumassa.
Aloitin harrastuksen kesällä -14 ja sanonta "lähteä ny ruattiin ko ei oo kielipää" pitää kohdallani erittäin hyvin kutinsa sillä en kyllä tiennyt kanoista tuon taivaallista.
Munanetti on ollut minulle käyttöohje kirjana ja luojan kiitos tästä foorumista olen jo hieman viisaampi .
Otimpa vielä samaan syssyyn neljä ankkaa poikasena nämä myös . MUTTA IHANIA kaikki :smt055
Riina1981

Heipat täältä Kouvolan kupeesta :)

Viesti Kirjoittaja Riina1981 »

Elikkäs esittäydyn nyt itekkin... Meillä ei siis vielä kanoja ole mutta vanha maatila suoranaisesti huutaa navettaan elämää. Tällä hetkellä meillä siis koiria sekä kissoja ihmislasten lisäksi. Vuosi sitten muutimme tänne maalle ja siitä asti olemme puhuneet laumamme kasvattamisesta kanoilla ja muutamalla lemmikkilampaalla. Nyt siis kovasti suunniteltu navetan sisätilojen remontointia jotta homma toimisi... :) Tilan entisellä omistajalla kanoja navetalla olikin, joten orsia ja pitkä rivistö pesiä yms löytyykin jo valmiina...taitaa vaan olla niin, että mulla homma lähtee lapasesta noiden tilojen suhteen ja pyritään täydellisyyteen :D Vinkkejä otetaan toki vastaan eritoten lämmityksen ja kestopehkun osalta..lämpölamppu ja patteri jo valmiudessa kuitenkin :) Eiköhän tämä siis pikku hiljaa tästä .....
LuvatonLeikki

Heipat Mikkelin kupeesta

Viesti Kirjoittaja LuvatonLeikki »

Ajatus omista kanoista lähti lentoon, kun kävin vuolemassa ponin ja aasin sellaisella tilalla missä on kanoja. Alkuun mukaan lähti risteytyskana viiden hautomansa alho tipun kanssa, sekä sussex-nuorikko. Tipuista kaksi oli kukkoja ja ne jäivät kukoiksi tunkiolle. Sittemmin alhoja on tullut lisää ja nyt tontilla kuopsuttaa kahden kukon lisäksi 8 kanaa (6 alhoa, sussex ja risteytys).

Mutta jotenkin nämä vasta ruokkivat syttyvää liekkiä. Nyt on jo suunnitelmissa toinen parvi. Tähän sekaparveen haluaisin lisää sussexeja (jos jolla kulla on niitä ruskeita versioita, niin nykäisköön hihasta!!!!) ja ihan omaksi porukakseen haluaisin porukan Plymouth rockeja! :smt007
Toki brahmat ja orpingtonit kiinnostavat myös.

Tällä hetkellä kanaseni asuvat niille rakennetussa osastossa äitini hevostallissa (itsellänikin muutama hevonen), mutta kunhan saan pankin kanssa neuvoteltua ja pääsen pois tästä vuokraomakotitalosta, niin muutamme koko kööri "maalle". Sitten useammankin parven pitäminen on mahdollista!! :smt041
Settiin kuuluu siis 4 koiraa, 2 kissaa, ko kanaparvi, hevosia, poni, 3 lasta ja avomies. Tällä kokoonpanolla yritetään taapertaa.. :smt001

Anu
Jenni&Birds

Kahden maan kansalainen otuksineen esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Kiitos porukkaan pääsystä ja tässä tulee pieni esittely. Olen 32-vee nainen ja meillä on mieheni kanssa vanha, vanha talo isoine pihoineen göteborgin lähellä. Tunnen kuitenkin itseni enemmän suomalaiseksi ja siksi on ihanaa löytää "vertaistukiryhmiä" näin äidinkielellä. Lapsesta asti olen haaveillut kotieläinpihasta ihan vain omaksi ilokseni ja aina on ollut jos jonkinlaista lemmikkiä läpi elämän.
Tällä hetkellä kolme koiraa, kolme kanaa ja viisi myskiankkaa. Tulevaisuuden haaveena muutama sika, lauma lampaita ja hevonen.

Että sellaista! Toivottavasti löydän täältä osaavia henkilöitä myskien suhteen, ne ovat minulle uusi tuttavuus (saimme ne lahjaksi ja ovat vasta parikuisia) ja hyvin huonosti olen löytänyt mitään tietoa niistä lemmikkikäytössä.

24.10.14:
Jenni&Birds kirjoitti:Niin juu ja rotu on sumatra. Aivan valloittavia mamin mussukoita... :smt003
15.1.15:
Jenni&Birds kirjoitti:Syksyllä tullut myös pronssikalkkuna pariskunta. Lemmikiksi. Tulevaisuus näyttää ketä syödään vai syödäänkö ketään. Keväällä tulee kaksi belgianjättiä.
21.1.15:
Jenni&Birds kirjoitti:Nämä kanat täyttävät 1v alkuvuodesta ja sen verran minulla vasta on kokemusta niistä. Rotu on täälläkin melko harvinainen, voi johtua myös osittain siitä että luonne ja koko vaatii hieman harkintaa jos haluaa muita rotuja kaveriksi. Taitaa olla hieman dominoiva muille linnuille, mikä näkyy kyllä näiden meidän myskien ja kalkkunoidenkin kanssa kun kaikki ovat yhdessä. Mutta muut väistävät ja sillä hyvä, eivät ne päälle käy, kunhan uhittelevat. Ei sen kummempia ongelmia ole, kun järjestys on selvä. Eli ei välttämättä mikään kaikkein säysein kana. Mutta ihmisistä tykkää, juoksevat pihassa perässä ja huutelevat kun näkevät ihmisiä. Kylmänarkuudesta en tiedä muuta kuin sen mitä olen lukenut ja että meillä ei ole tallissa kanoilla lämmitystä (muuta kuin myskiankat :) ) ja lattianrajassa vesi on ollut joinain aamuina jopa jäässä. Kanat nukkuvat olkipeitteisillä orsilla korkeammalla. Eli vaikka tallissa on välillä kirjojen ja kansien suosituksia kylmempi, ei meillä ole merkkejä ollut mistään ongelmista. Ulkoilevat päivittäin, lumisinakin päivinä.

Kaunis kana se on. Aurinkoisina päivinä hohtavat mustanvihreinä!
Kotikananen

Kotikananen esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Kotikananen »

Hei kaikille ryhmäläisille!
Olemme juuri aloittamassa veljeni maatilalle kotitarvekanalaa.
Perustimme "maatalousyhtymän" vanhempieni, kahden veljeni ja siskoni perheineen kanssa. :smt001
Kanala on valmiina, isäni rakentamana. Eilen kanalan orrelle lennähtivät yksi silkkikana-kukko ja kaksi silkkikanaa.
Hakusassa olisi vielä ainakin kuusi maatiaisrotuista kanaa. :smt007
Minna67

Toteutunut

Viesti Kirjoittaja Minna67 »

Monen vuoden haave toteutui eilen :smt041
Meille muutti 4 kanaa ja kukko, ja tänään jo ensimmäiset munat.
annelinkanat

Annelin kanat

Viesti Kirjoittaja annelinkanat »

Olen suurimman osan elämästäni asunut maatilalla. Jo lapsuudessa meillä oli kanoja ja kukko. Lapsuuden kukoista on jäänyt mieleeni yksi tosi äkäinen tapaus. Se tuli meidän penskojen päälle kuin yleinen syyttäjä.
Kanat olivat suurimmaksi osaksi leghorn rotuisia ,valkeita, säikkyjä otuksia. Kukon nimi oli aina James, vaikka kukko aika ajoin vaihtuikin.

Suurimman osan elämästäni olen hoitanut lypsylehmiä, navetassa oli melkein aina kymmenkunta kanaa ja kukko.

Seitsemän vuotta sitten lopetimme lypsykarjan pidon ja tilallamme on nyt ylämaan karjaa. Nämä elukat ovat ulkona kesät talvet. Näinpä navetassa jäi tyhjilleen entinen hiehopuoli, jossa nyt sijaitsee kanalani.

Kanaharrastus on vuosien myötä vähän ryöstäytynyt käsistä. Rotuja on tällä hetkellä Kiuruveden - ja Alhonkannan maatiaisia. Sussexia, Mille fleyriä, Partasilkkejä, Kääpiösilkkejä , Jätti- ja kääpiö kohceja , Orpigtoneja, Shaboja, Plymouth rockeja, Kulta brahmoja, Faverolleja, sitten vielä ruskeita Hy lineja. Muutamia risteyskanoja ja kukkoja myöskin.

Kesäisin kanat ovat ulkotarhassa sekaisin. Talvella pyrin pitämään eri rodut omissa häkeissään.

Haaveenani olisi vielä saada kanavahvuuteen Hollannin valkohuntu - sekä Araukana pariskunta.

Jospa kevättalvella onnistuisin saamaan edellä mainittujen rotujen munia haudotettavaksi. Myös shabokukko on etsinnässä. :smt036

Meillä käy kevät -ja kesäaikaan lapsiryhmiä tutustumassa niin ylämaankarjaan kuin kanoihinkin. Myöskin päivä maalla-tapahtuma on vuosien varrella ollut kovin suosittu juttu.
Kun lapset tai ikäihmiset saavat silittää pientä tipua, niin se on monelle mieleenpainuva juhlahetki.
Pikkukukko

Pikkukukko täällä!

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Moi! :smt006
Meille tuli viime keväänä pitkän haaveilun jälkeen kanoja. Omat siivekkääni ovat alhoja, kukko ja kolme kanaa. Lisäksi marraskuun alussa kuoriutui neljä tipua joten nyt myös kaksi kukkopoikaa ja kaksi kanatyttöä asuu kanalassani. Äidilläni on kymmenen valkoista LSL-kanaa. Munanettiä on tullut lueskeltua koko tämän ajan ja nyt päätin liittyä mukaan itsekin. Aiemmin meillä on kasvatettu kalkkunoita. Kanaset ovat oikein hauskoja kavereita ja heidän kanssaan on ollut mukavaa viettää aikaa!
Vastaa Viestiin