Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2014

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tania

Tania Turun seudulta

Viesti Kirjoittaja Tania »

Heippa!
Uusi kanaharrastaja Varsinais-Suomesta esittäytyy. Meille muutti toukokuussa pieni parvi Piikkiöläisiä maatiaisia säilyttäjältä. Ensin rakennettiin kanoille kesän ajaksi ulkotarha ja nyt on käynnissä talvikanalan rakentaminen. Pitkään on tullut täältä lueskeltua juttuja, kun pari vuotta sitten ensimmäisen kerran käväisi mielessä ajatus kanoista omalla pihalla. Nyt piti pistää pystyyn nimimerkkikin että pääsee vähän tarkemmin kyselemään vinkkejä talvikanalan rakentamiseen :smt001

Ja mä oon ihan myyty :smt050
korkti61

Tiina Nurmijärveltä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja korkti61 »

Voi mitä ihania ilon hetkiä ovatkaan neljä maatiaisneitoani minulle tuottaneet tämän kesän aikana!!! Hankin ensimmäiset kanani juhannuksena ja voisin viettää tunteja seuraamalla niiden kotkotuksia. Ja mitä persoonallisuuksia ne kaikki ovatkaan. Sain erittäin hyvät eväät harrastukselleni munanetistä, kiitos siitä kaikille käyttäjille. lisäksi kanojeni kasvattaja Tarja Ojanne lupasi elinikäisen neuvontapalvelun, joten tästä on hyvä porskuttaa yhteiseloa eteenpäin. Hauskoja hetkiä kaikille kanahulluille!
tilli85

Tilli täällä hei!

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Pian kolmekymppinen naiseläjä täällä hei!

Haaveissa olisi jossain vaiheessa ehkä jopa jo ensivuonna perustaa vanhaan sikalarakennukseen pieni kotitarvekanala. Toiveissa olisi kanoiksi hommata maatiaisia mutta katsotaan nyt miten suunnitelmat etenee :) Perheeseeni kuuluu minun lisäkseni avomieheni ja hänen valtavan ihanat vanhempansa joiden kotipaikalla tuo sikala sijaitsee. Kasvisten osalta yritämme olla mahdollisimman omavaraisia ja jos kananmunat ja lihat saisi omasta takaa niin olis hienoa.

Itse olen aina asunut kaupungissa ja kun tuon avomiehen löysin joka maalla asuu niin haaveet alkoivat kunnolla elämään :)
Voliena

Voliena esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Voliena »

Moi!Minä ja pikkusiskoni Aurora aijotaan perustaa kanala! Kanala tehdään meidän leikkimökistä.Isin laskelmien mukaan sinne menee noin 16 kanaa. sitten ei tarvi ostaa kaupasta munia :smt001 . Joten lueskelen tiotoa kanoista munanetissä :smt003 .Joten moi on paljon luettavaa!Kiitos lukijoille!! :smt049
elsukkainen

elsukkainen, Porvoo

Viesti Kirjoittaja elsukkainen »

Moi,
vuoden verran meillä ollut Hy-lineja muutamia ja iiiiso sekarotuinen musta komea kukko, jossa on orpingtonia ja kochia ainakin. Tehotytöt tuli meille jo vanhoina ja nyt olisi ajankohtaista kanaparven uudistaminen. Ajattelin vaihtaa orppeihin tai muihin isoihin kanoihin. Mietin, josko konehautoisi omista munista mielenkiintoisia yksilöitä, tai sitten ostaisin uudet kanat/tiput/nuorikot kasvamaan. Haluaisin perinteisiä kanoja jotka hautoisivat itse ja olisivat aika kookkaita. Forumilta ostosessa olisikin orppeja eteläisestä Suomesta. Lisäksi lueskelen noita konehaudonta juttuja mielenkiinnosta.
upiippo

Uusi kananomistaja

Viesti Kirjoittaja upiippo »

Meillä ensimmäiset kanat, ostettiin sekarotuisia 20 viikkoisia 2kpl + kukko toukokuun lopussa. Lienevätkö kuitenkin nuorempia kun vieläkään ei näy munia (nyt 27vkoa?). Heltat alkaneet punottaa mutta aika vähän mielestäni. Jos munia ei näy niin jäävät kesäkanoiksi. Kissoja aluksi säikkyivät mutta eiköhän niihin ole jo totuttu.

29.7.14:
upiippo kirjoitti:Kanojen rodusta ei tietoa, siis sekarotuisia varmaankin, olisi kai muuten tullut tietoon. Toinen musta, toinen ruskea, melko pieniä. Mutta tänään ensimmäinen muna! Heltat kasvavat päivä päivältä. Ehkä kuitenkin olivat ostaessa nuorempia kuin meille kerrottiin? Kukko luulee 1,5 vuotiasta poikaa kilpailijaksi ja yrittää häkin läpi kimppuun.
3.9.14:
upiippo kirjoitti:Pari kuukautta meni eli n 30-viikkoinen oli musta kun alkoi munimaan, ja ruskea melkein kuukautta myöhemmin. Monta tuntia kestää aina ruikutus ennen kuin tulee valmista.
miuku

Viiriäisten omistaja Pohjois-Savosta

Viesti Kirjoittaja miuku »

Täälläpä Lapinlahdella asustellaan 5 henkinen perhe plus viiriäisiä ja siinä lisäksi akvaario ja (yhteisomistus) kissakin välillä + kaikenmaailman metsäneläinvieraita.

Tämä viiräisten pito on ihan uusi juttu, tällä hetkellä 3 munivaa kanaa 1 kukolla, mutta hautomakoneessa 7 munaa ja siltä tunnustaa että tästä tulee pysyvä harrastus meidän perheeseen, sen verran mukavaa puuhaa näitten veitikoitten hoito on :smt002

Taustalla mulla on lapsuudessa ollu melkoinen eläintarha (kissoja, koira, hamstereita, kaneja, chinchilla, akvaario, ankka, lammas (yhden kesän) sekä kaikenmoisia hetken hoidokkeja metsäneläimistä kun on tarve ollu (mm. siipensä loukannut kyyhkynen). Että kaipa sitä ollaan aika eläinrakkaita :smt007
JenniMaa

JenniMaan kanala

Viesti Kirjoittaja JenniMaa »

Heippa kaikki,

Olen aikani hautonut asiaa (2vuotta). Haluan kanalan. Nyt ollaan siinä pisteessä, että kanala on valmis :smt023 , mutta kanat puuttuvat.
Vielä pitäisi siis ilmeisesti päättää millaisia kanoja haluaa. Sitä ennen perehtyä niiden ruokintaan ja ja ja.... Täältä varmasti saan paljon tietoa asian tiimoilta.

Kiitos.
Viia

Esittäydyn :-)

Viesti Kirjoittaja Viia »

Meillä on vuodenverran ollut kanoja, ensimmäiset olivat leghorneja ja maatiaisia. Nyt on lisäksi jättikocheja joille syntyi vasta ensimmäiset tiput :smt001 meillä on myös viiriäisiä ja fasaaneja, sekä kaneja, koiria, kissoja, lampaita ja hevonen.
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Ruusunen haaveilee kanoista

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Hei! Olemme mieheni kanssa vakavasti suunnitelleet kanojen hankkimista tuottaaksemme itsellemme munia ja vähän jaettavaksikin. Vähän olen täällä sivustolla jo lueskellutkin, mutta nyt vasta tajusin tulla esittäytymään.

Meillä on uudessa kodissamme vanha 1800-luvun pihapiiri vanhoine talleineen ja navetoineen. Suunnittelen tallin siivoamista ja kunnostamista kanalaksi, aikaa vain ei vielä muuton keskellä ole ollut keskittyä siihen hommaan. Mutta munien ostaminen kaupasta tuntuu joka kerta turhauttavalta, olisi niin upeaa saada omat kanat ja kananmunat :smt003 Ystävät ovat hiljattain ottaneet 10 kanaa ja lampaita, on ollut hyvä seurata läheltä heidän kokemuksiaan. Lemmikkieläimiä meillä jo onkin liuta, lintujakin myös talon sisäpuolella (pari papukaijaa), joten siivekkäistä on jotain kokemusta. Maatiaiseläinten hoidostakin on vähän tuntumaa, vaikka omia ei vielä ole ollutkaan.

Joten eiköhän vielä tule monenlaista kysyttävää ja paljon neuvojen lukemista jatkossa tällä palstalla :smt037

29.9.14:
Ruusunen kirjoitti:Eilen meille kotiutui 5 hellyyttävää hybridityttöä ensimmäisiksi kanoiksemme! Ne ovat aloittaneet elämänsä tehotuotannossa ja pelastettu sieltä ensimmäiseen kunnon kotiinsa kesäkanoiksi. Sieltä me ne haimme meidän omiksi kotitarvekanoiksemme eilen ja tänään jo saimme syödä omien kanojen tuoreita munia aamiaiseksi :smt050

Talvikanalan teko on vielä työn alla, mutta tytöt pääsivät jo viime yöksi alustavaan tilaan yli sata vuotta vanhaan hirsitalliin. Sinne on rakentumassa meidän elämämme ensimmäinen oma kanala. Aioimme ensin hankkia maatiaiskanoja, mutta sydämemme heltyi näille entisille "teollisuuskanoille" ja halusimme antaa niille loppuelämän kodin. Ja ne varmaan pitävät huolta, että munia riittää! Pian haemme niille kaksi kukkoa, iittiläisen sekä iittiläisen ja hybridin sekoituksen. Jospa jossain vaiheessa parveemme tulisi myös iittiläisiä kanoja ja poikasia :smt003

Tästä siis alkoi kanalanpitomme ja ihan vähän hirvittää, miten selviämme. Mutta täältä saa hyviä neuvoja ja ohjeita, joiden avulla jo mm. kehittelemme kestopehkua ja keitimme ne munat aamulla.Pikkuinen poikamme on kanoista innoissaan ja keräsi munat pesästä ämpäriinsä ja kanteli munia ympäriinsä ylpeänä :smt055
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Tassukka

Kanasia Nousiaisiin...

Viesti Kirjoittaja Tassukka »

Heippa, olen vastakirjautunut kanahaaveilija Nousiaisista, Turun kupeesta.

Maatalouslomittajan opinnot on plakkarissa, eli jonkinlainen kosketus kanasiinkin on olemassa, mutta nyt vihdoin suunnitelmissa ottaa oma pieni parvi kanoja, maatiaisia ehdottomasti, alustavasti olen ajatellut piikkiöläisiä, kun niitä tuntuu olevan vähemmänpuoleisesti ja ovat lähes paikallisia :smt001

Ensikeväänä olis tarkoituksena rakentaa ensin kesätilat, ja ottaa vaikka 4-5 kanaa ja kukko, ja sitten talveksi tehdä myäs talvitilat pihalla olevaan vanhaan kivinavettaan :) Haaveena olis olla joku päivä "säilyttäjä" :smt081

Meillä asustaa kissa ja koira, tällä hetkellä hevoseton hetki, mutta toivottavasti sellainenkin vielä talouteen löytää. Haaveissa olis että pihapiirissä olis jossain vaiheessa maatiaisrotuja enemmänkin, suomenlammas tai ahvenanmaanlammas ja suomenhevonen mm. Ja joskus olis ihana kokeilla kesäpossuja että sais itse kasvatettua lihaa, mutta siinä on riskinsä, ettei niitä raskikaan teurastaa syksyllä, sit voikin olla isot lemmikkisiat sen jälkeen laumanjatkona :smt040
Rauno

uusi käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Rauno »

Hei kaikki kanalliset liityin juuri joukkoonne.
Laitellaan kanalaa pystyyn mutta kanat puuttuu.
Haluaisin maatiaisia ja tietty kukon asustelen lohjalla tarkemmin saukkolassa.
Jos jollain on niin kirjoitelkaa.
:smt006

Kiitos kaikille kanat löytynyt. :smt003
Eläinrakas

Terveiset Mikkelin vierestä!

Viesti Kirjoittaja Eläinrakas »

Hei kaikille!

Päätin vihdoin liittyä tähän porukkaan, koska huomasin kuinka huumorintajuisia ja mukavantuntuisia ihmisiä täällä on.

Olen 5-kymppinen, syntyjäni "pohojalainen". Muutin mieheni kanssa hänen kotikonnuilleen asuttuamme vuosia Etelä-Suomessa päin. Lapset ovat aikuisia, joten nykyään asustelemme eläinkatraamme kanssa. Meillä on koiria (3), kissoja (3), kaneja (2) ja 2 eläkeläisheppaa, lisäksi tyttären 2 marsua väliaikaisesti hoidossa. Ei siis ihme, että lapsuuden haaveammatti oli eläinlääkäri.

Sekä tietysti omat uusimmat tuttavuudet; mieheni rakentamassa hautomakoneessa kuoriutuneet 5 tipusta. Tällähetkellä ovat jo 15-viikoisia eli nuorikkojahan nuo lienee. Parvessa on varmasti 2 kukkoa (kiekuvat jo) ja 2 kanaa, mutta yhdestä silkkikanasta en vielä varmasti osaa sanoa, onko "Heta" vai "Herkko". Todella hauskoja tyyppejä ovat! :smt060

Hyvää ja aurinkoista syksyä!

1.9.14:
Eläinrakas kirjoitti:No kappas, niin mekin asutaan Hirvensalmella :smt045

Tänäaamuna mennessäni antamaan hepoille heinät ja kotkoille leipää, niin Heta osoitti olevansa Herkko; ensimmäistä kertaa kuulin sen kiekuvan. Rokkikukko "Hemmon" kanssa se kiekui vuorotellen. "Esteri Poskiparta" (silkkisekotuskukko) oli hiljaa, järkyttyiköhän, kun Herkko paljasti korttinsa.
Eli 3 kukkoa ja 2 kanaa, joopa joo. Tarkoitus olisi lisätä porukkaa, kunhan talvikanala saadaan valmiiksi.
Viimeksi muokannut Eläinrakas, 01 Syys 2014, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiljulan emäntä

Pikku kanala Salossa

Viesti Kirjoittaja Kiljulan emäntä »

Heippa. Olen lueskellut jo jonkin aikaa kiinnostavia juttuja täältä Munanetistä ja kanala-kuume iski. :smt002 Heinäkuussa otimme 5 sukupuolitunnistamatonta Alho-tipua. Ensimmäisen viikon ne asuivat autotallissa kanahäkissä lämpölampun alla, sitten ne siirtyivät ulkotarhaan. Nyt ne ovat noin 9 viikkoisia nuorikoita. Teimme niille isosta kahden koiran kopista lämpöeristetyn kanalan ja niillä on aidattu 4,5m x 4,5m kokoinen tarha. Haaveissa olisi rakentaa isompi ja käytännöllisempi kanala myöhemmin. Meillä on lisäksi 2 kissanpentua sisäkissoina ja 2 vuotias Irlanninsetteri. Olen kaupunkilaistyttö alunperin, mutta nyt hyvää vauhtia tulossa pienen "kotitarve-maatilan" emännäksi. Jänskättää, miten kanat selviävät talven yli. Ja nuorikoiden sukupuolesta mulla ei oo aavistustakaan. Toivottavasti eivät kaikki oo kukkoja... :smt017
iira93

Kanahaaveilija Järvenpäästä

Viesti Kirjoittaja iira93 »

Heips!

Kuka olen:
Olen 22-vuotias nainen (miellän itseni mieluummin tytöksi vielä) Järvenpäästä. Asustelen avopuolisoni kanssa omakotitalossa täällä 1800 neliön tontilla sileäkarvaisen collien, kanin, sekä neljän gerbiilin kera. Tällä hetkellä opiskelen itse ja mies käy töissä. Harrastuksiini kuuluu piirtäminen, valokuvaaminen, kaikenlainen käsillä tekeminen ja nikkarointi, eläimet, koiran kanssa kaikenlainen puuhastelu (toko/tottis, haku, rauniot, näyttelyt/mätsärit).
Olen pikkutytöstä saakka ollut todella eläinrakas ja "maanläheinen" ihminen. Lemppariohjelma (mitä tulee edelleen katsottua) oli aina ehdottomasti avara luonto, joka tuli lauantai- iltaisin ykköseltä, jos tämä sattui jäämään näkemättä, piti sunnuntaina herätä kukonhuudon aikaan katsomaan uusinta. Unelmanani olisi työskennellä eläinten parissa ja hommata lopulta talo/tontti vanhasta maatilan pihapiiristä, mutta tokkoopa tulee koskaan toteutumaan. Haaveita on hyvä olla. :) Tykkään kaikista eläimistä karvoihin, sulkiin, taikka suomuihin katsomatta, mutta minulla ei vielä toistaiseksi ole ollut kun näitä karvat omaavia yksilöitä (haaveissa ollut kyllä käärmettä ja liskoa ja kalaa ja...).

Meidän elämää pääsee vakoilemaan blogista, josta myös näkyy jo nykyiset lemmikit: http://kaikenkarvainenperhe.blogspot.fi/

Viiriäiset:
Idea viiriäisiin lähti keväällä 2015. Minulla ei vielä niitä ole, mutta toivon mukaan alkukesästä on. :) Tällä hetkellä rakenteluprojekti on käynnissä, että saadaan linnuille koti pystyyn. Enkä halua ottaa eläimiä ennen kuin niille on puitteet valmiina. Tätä projektia pääsee seuraamaan TÄÄLTÄ.

Kanala-haave:
Näkemykseni ja ajatukseni ovat nyt täällä foorumilla pyöriessäni päässeet jostain kumman syystä SUURENEMAAN. Eli entinen ajatus 4 m2 kanalasta ja noin 5 kanasta, jotka olisivat tehareita, ei enää miellytäkkään. : D Sen takia varmasti tämä projekti viivästyy, koska luultavasti on nyt niin, että joudutaan tekemään kanoille ihan isompi erillinen rakennus. :'D Rotumieltymyksetkin ovat muuttuneet tässä alkuajatuksista (hy-line brown), sekalainen sakki on kaikkein kivoimman näköinen, mutta araucanat kiehtovat kovasti. :)

Toivotaan, että edes joskus saataisi tännekin niitä potpotteja. : D
Viimeksi muokannut iira93, 22 Huhti 2015, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin