Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2014

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

bulsiyo

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2014

Viesti Kirjoittaja bulsiyo »

Mutkatien kanala
Tervehdys Forssan pohjoisosista!

Täällä aloitettiin viime kesänä kanaharrastus ns. kesäkana mielessä. Mutta kuten kanojemme myyjä sanoi: "Varoituksen sana -> suurinosa alkaa rakentaa talvikanalaa syksyn lähetessä kun ei haluakkaan luopua kanoista." Noh - niinhän siinä sitten kävi. :smt003 Ei siinä sitten. Aluksi rakensimme mieheni kanssa kesäkanalan pihallemme. Sen rakennuksesta löytyy kuvia osoitteesta: http://bulsiyo.blogspot.fi/2014/01/kanala.html.

Kanalaamme muutti ensin hybridikukko, joka nimettiin Eskoksi. Valkoinen kukko, jossa oli mitä todennäköisimmin silkkikanaa ja jotakin muuta - oli aluksi kovin rimpulan näköinen ilmestys kun oli ensimmäisen elinvuotensa elänyt elämäänsä ystäväni luona isänsä terrorin alaisena. :smt002 Esko kumminkin näytti miehisyytensä kun taloon muutti 4kpl ruskeita Hyline Brown kanoja ja loppukesästä vielä 3 silkkikanahybridiä. Iloksemme huomasimme Eskon pitävän kanat ns. ruodussa ja nyt kun meillä on kuin onkin jo talvikanala - kaikki asuvat sulassa sovussa keskenään.

Kunhan ehdin niin päivittelen blogiini kuvat liittyen talvikanalamme rakennukseen.

Hyvää alkavaa talvea kaikille!
Toivoilee nimimerkki bulsiyo (aka Mari) - joilla vasta tänään on tullut lunta maahan. :smt001
nuttura

Itä-Suomen kotkotukset

Viesti Kirjoittaja nuttura »

Itä-Suomessa keskellä korpea kotikanalamme asukkeista huolta pidän. Monen sorttista lajia ja sekoitusta on kanalaan eksynyt. Kanala on tehty vanhaan navettaan parivuosikymmentä sitten. Ensi kesänä olisi tarkoitus kanala kalkita uusiksi ja laitella orsia hienommiksi. Porukkkaa on jaettu neljään eri parveen, viitisenkymmentä kotkoa nyt yhteensä. Fasaanit viidennessä loossissa asustaa toki myös ja keväällä muninnan jälkeen ulos siirtyvät.

Kuva

Kuva

Kuva

Kotkottajien lisäksi nyt kissaa ja koiraa useampi huushollissa vipeltää. Vuohia olisi ensi kesänä myös hankkia.
Leiu

Päijät-Häme ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja Leiu »

Uunituore munislainen Lahden kupeesta, Artjärveltä ilmoittautuu, hei vaan! :)

Kanoja meillä ei vielä ole, eikä sen puoleen kanalaakaan, mutta suunnitelmia on jo vaikka minkälaisia. Muutimme vuodenvaihteessa taloon, jonka reilun hehtaarin pihamaalla tönöttää iso piharakennus, jonne tulee seuraavien vuosien aikana tehtyä jos jonkinmoista eläinasumusta. Kanala on ensimmäinen projekti, ja sen teko alkaa keväämmällä.
Ahkerasti olen jo ennen rekisteröitymistä lueskellut kiinnostavia ketjuja ja tehnyt mental noteja projektiamme varten.

Tällä hetkellä eläimiä löytyy kolmen koiran ja kahden kissan verran. Nimimerkin takana on kolmekymppinen naisihminen.
kizu-89

Kizu ja Koivulantila Pohjois-karjalasta

Viesti Kirjoittaja kizu-89 »

Heipä hei kaikille munanettiläisille!

Olen uusi kanan omistaja Ilomantsista. :smt001 Kanat ja kukko tuli meille viimeviikonloppuna samalla kun viisi vuohta. Tässä vähitellen olen saanut totutettua uudet eläimet itseeni ja toivottavasti pian ne tottuvat mieheenikin. :smt003 Kanoja ja vuohia on ollut tarkoitus hankkia jo parin vuoden ajan, vaan en ollut saanut aikaiseksi tehdä asian eteen mitään ennen kuin tuossa uuden vuoden tienoilla kun sattui ilmoitus silmiin lähellä myynnissä olevista vuohista ja samalla katsomis reissulla mies sitten bongasi kanoja ja kysyi voisiko samalla ottaa samasta paikasta näitäkin. :smt005

Vanhaan talliin rakennettiin vuohille ja kanoille paikka ja lämmittimellä yritetään ainakin pitää vedet sulana, mikä on osoittautunut aika haastavaksi ainakin vielä, pitänee keksiä jotain lisälämmitystä vielä tuonne. Hevosten puoli on pysynyt nyt sulana ja aika lämpimänä mikä on mukavaa kun saa jatkaa automaatti juottoa talvellakin. Mietinnässä on ollut että rakennettaisiin hevosille uusi talli, mutta sitä pitää vielä miettiä... Jos niin sattuisi käymään voisi harkita laajentavansa kana puolta vähän lisää. :smt036
jinsi

Keski- Suomesta terve!

Viesti Kirjoittaja jinsi »

Täältä keskisemmästä Suomesta esittäytyy tuleva kanalan omistaja. Oma koti mahdollisti vihdoin oman pikku- kanalan :) Tarkoitus oli ruveta kanalan rakennukseen kevään korvilla, mutta jostain syystä lämpimempien kelien ansioista rakennus alkoikin vähän etuajassa. Tällä hetkellä kanala onkin jo miltei valmis, enää ovet ja verkotus ja luonnollisesti sisustus. (Kesällä toki vielä ulkotarhan teko.) Joten heti ilmojen lämmetessä kanat saapi tulla, iik :)

Haaveissa olisi kaksi pientä laumaa, orppeja ja brahmoja. Saas nähdä mitä tuleman pitää. Ennestään täällä pienellä tilalla asusteleepi siis minä, mies, koirat x 3 (kiinanharjakoira) ja pikkuruinen kilppari.

Kiva tulla joukkoon mukaan, kuvia lupailen varmasti kunhan ensimmäiset asukit saapuvat :)
vesilahti

Kokeilen kirjautumista.

Viesti Kirjoittaja vesilahti »

Olen kohta eläkkeelle jäävä luonnosta kiinnostunut mies Hämeestä. Olen kanojen kanssa touhunnut jo kolmisen vuotta. Harrastus alkoi sattumalta. Sain muutaman kanan ja kukon lahjaksi vanhainkotiin muuttaneelta naapurilta. Nyt on kanoja tullut lisää ja useampia rotuja. Joskus voin vaikka myydä siitokseen munia, kun ei kaikkia jaksa syödä ja lapset on aika kaukana.
Atia

Atian tuleva kanala!

Viesti Kirjoittaja Atia »

Terve! Olen 29-v immeinen Lappeenrannasta ja perheeseen kuuluu mies, 2 pientä poikaa, 2v ja 8kk sekä 2 koiraa.
Ollaan kanoista haaveiltu jo vuosi ja omavaraisuudesta varmaan 3 vuoden ajan.
Muutettiin nyt rivitalosta pois, vuokrattiin maalta omakotitalo. Naapureita ei ole kun 3, sitten on vaan peltoa sekä metsää :D vanhan liiterin ajattelin kunnostaa talven kestäväksi ja sinne on nyt tulossa kanoja sekä viiriäisiä. Myös parista vuohesta haaveilen, mutta täytyy katsoa miten tilat riittävät.
Kanejakin olen miettinyt, mutta mutta... Lihakani kuulostaa vielä omaan korvaan niin brutaalilta :D

Olen aiemmin tehnyt hoitajan töitä, mutta terveys meni niissä niin ettei niitä töitä voi enää tehdä. Suurin haave olisi että joku päivä voisin himppusen tienata näillä munilla ym. Jotta se riittäisi minun "palkaksi".
Sitten kun rahaa on tarpeeksi säästössä ehkä joskus, niin haaveissa olisi pienen tilan perustaminen.

Tänne aktiivisesti varmaan kuvia laittelen meidän projektista sekä apuja pyytelen :)
mantelilastu

Tuleva Taajamakanalan pitäjä tervehtii

Viesti Kirjoittaja mantelilastu »

Oon niin innoissani! Ja koska mies ei jaksa olla intaantunut samalla laajuudella kun mie, tuun sitten tänne hehkuttamaan asiaa!

Elikkä alkuviikosta tuli hommattua pitopaikkatunnus ja rekisteröityä siipikarjan pitäjäksi. Tarkotus olisi ajokoirakauden loputtua alkaa pikkuhiljaa rakentamaan vanhaan navettaan kanoille ensin kesäasuttavaa mökkiä. Alottaisi rauhallisesti muutamalla kesäkanalla, jotka talven tultua tulisi laitettua lihoiksi. Jos (lue: kun) tän kesän jälkeen innostuu pitämään niitä ympärivuotisesti, on talvi aikaa muuttaa kesäkanalasta talviasuttava.

Taajaman laidassa siis asustellaan, onneksi kunnalla ei ollut muita vaatimuksia kun että on pitopaikkatunnus ja siipikarjan pitäjä. Iloinen yllätys papereissa oli se, että kanalalle sai antaa aivan itse sellaisen nimen kun tahtoi! Tontti on nimetty edellisten asukkaiden sukunimen mukaan, joten olisi ollut ikävä kutsua kanalaa sillä nimellä...

Alkuun täällä olo on varmasti opettelua (on ensimmäinen foorumi jolle olen saanut aikaiseksi rekisteröityä...), mutta eiköhän se pikkuhiljaa lähde siitä käyntiin. :)
adira

paljon kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja adira »

:smt017 liityin tälle foorumille koska olen joskus kasvattanut kanoja. Mutta suuri syy on kiinnostus muuhun siipikarjaan ja tällä kertaa hanhiin. Olen harrastajakirjoittaja ja haluaisin aina saata juttuihin aiota asiaa, joten ´tällä tulen kyselemään siipikarjaan liittyviä vinkkejä ja sattumuksia joita voisin sotkea kirjoituksiini.:smt023
tämän kertainen kysymy
Miten hanhet ruokitaan talvella?
muutti

koskenkorvan tila/jääpuikon kennel esittäytyy

Viesti Kirjoittaja muutti »

Hei!!

asustelemme tällä hetkellä pukarolla maaseudun rauhassa. 8 vuotta sitten päätimme myydä kerrostaloasuntomme vantaalta ja siirtyä maaseudulle. haaveena on aina ollut koiria ja muitakin eläimiä. koiria on ollut 7vuotta ja nyt vihdoin pitkäaikainen haave muista eläimistä toteutui kun saimme kanoja ja kukon. joukkoomme liittyy vielä kalkkunoita ja lihakaneja kevään ja kesän aikana. kasvatan alaskanmalamuutteja ja myöhemmin myös islanninlammaskoiria joten aikani menee aika hyvin eläinten parissa.
remontoimme isoa navettaa kanoille ja kalkkunoille asunnoksi ja liiteriin teemme kaneille oman paikan.

www.jaapuikon.blogspot.com :smt021 :smt021

kotisivuiltamme löytyy tietoa koiristamme ja jotain kuvia kanoistamme :smt041

nanna kartela
Episco

Episco esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Episco »

Nimimerkillä Episco kirjoittelee nelikymppinen pariskunta, joka aikoo laittaa tänä keväänä kanalan pystyyn. Paljon on lueskeltu teidän juttuja ja päätettiin rekisteröityä mukaan. Haaveissa on maatiaiskanat.

Asumme ihan perämettässä ja tällä hetkellä lemmikkiosastoa edustavat kaksi hevosta, kaksi tallikissaa ja yksi tupakoira sekä yksi laumanvartijakoira. Suurella todennäköisyydellä vahvuuteen liittyy ensi syksynä toinen laumanvartija kanojen vahdiksi. Jäämme seuraamaan teidän vinkkejä ja kysymme varmasti jotain tyhmiä :)
Hilppa

Hilppa esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

Heippa Juuasta!Kiitos Munanetin väelle hienosta foorumista, paljon olen jo ennen rekisteröitymistä täältä tietoa hakenut!Minulla on tälläinen pieni maatila aivan harraste hommina ei tukiais viidakkoa. Meillä asustelee tällä hetkellä 6 eläkeläis kanaa munantuottajalta, kukko, 8 lammasta, 3 kania ja 3 koiraa. Vilskettä pikkunavetassa riittää :smt007 Kalkkunoita oli viime kesänä 3 kappaletta, kasvatin poikasesta ja syksyllä pakkaseen.Aivan mahtavia veikkoja nämä valkoiset jätit. Tänä kesänä ajattelin tehdä vähän järjestelyjä jotta voisin muutaman kalkkunan jättää itselleni eloon ja munitus hommiin. Viime syksynä rouva Butski aloitti jo muninnan, että harmitti laittaa pois mutta minkäs teet kun tila ei riitä.
Lintujen maailma on jotenkin ihanan lumoava! Mahtava seurata miten kukko hoitaa rouva laumaansa herrasmiehen tavoin.
Hautomakoneen, sellaisen 6 kananmunan laitoksen hommasin viime talvena ja erä kananpoikasia sieltä tuli! :smt045 Kyllä oli lapsistakin mukava hoitaa tipuja ja seurata niiden kehitystä. Kukkoja olivat mokomat kaikki vaan sainpa vaihdettua nyt itselleni kesyn kukon entisen kylän kingin tilalle. :smt045
Kohta taas kone lämpenemään!
Mukavaa kevään odotusta kaikille :smt054 !
Elviirat

Elviirat esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Elviirat »

Täällä kanojen ihmeelliseen maailman tutustumassa reilu kolmekymppinen perheenäiti Ylöjärveltä. Kanalan rakentelu (päivitys tälle vuosituhannelle) käynnissä ja oma pieni kanaparvi ja tietysti kukko haaveissa lähiaikoina. Munanetissä tullut notkuttua monet illat ja nyt sain aikaiseksi rekisteröinninkin.

:smt006
datanomi85

Datanomi esittäytyy

Viesti Kirjoittaja datanomi85 »

Hei! :smt006 Olen ollut "kanalan" omistajana nyt melkein kaksi vuotta. Meillä on kaksi ruskeaa kanaa ja nyt pari päivää sitten mies toi työpaikaltaan kaksi valkoista kananpoikaa. Mies on siis maatalouslomittaja. Ruskeat kanat ovat nimiltään Tipi ja Kaustinen ja Valkoiset Repsu ja Räpsy. Lisäksi meiltä löytyy yksi maatiaiskissa nimeltään Nappi.
Virpi S.

Tuleva kotkottien omistaja

Viesti Kirjoittaja Virpi S. »

Jostain olen saanut päähäni että kesäkanoja pitää saada. Mitään kokemusta ei (vielä) ole mutta toivottavasti asia korjaantuisi jo ensi kesänä. Kanoja olen ehkä joskus jossain eläinpihalla nähnyt mutta muuta kosketusta ei niihin ole. Eli mökille Taivalkoskelle suunnitelmissa kesäkanala. Paljon on tullut luettua netistä ja kirjastostakin useampi kirja. Ja ainakin periaatteessa rupeaa olemaan jo jonkinlainen tietämys niiden pohjalta. Kanarotujakin tässä jo valkannut ja näin aloittelijana olen päätynyt ilmeisen rauhallisiin ja ystävällisiin Orpingtoneihin. Alku kesä menee kanalan, aitauksen yms. valmisteluihin mutta toive olisi että ne kotkotit kesällä saataisiin. Miehen mielestä ne menee syksyllä pataan mutta luulenpa (miehen tuntien) että muuttuu se ääni kellossa ja olenkin jo vähän valmiiksi kysellyt mahdollisia hoitopaikkoja kavereilta joilla jo kanoja on. Ehkäpä niistä jopa sitten jonkun kasvattaisi seuraavalle kesää... Mutta on tosiaan iskenyt ihan auttamaton kanahulluus kaupunkilaiseen.
Vastaa Viestiin