Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Luomuemäntä

Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Luomuemäntä »

--vai pitäisikö sanoa "tulevan Oman torpan kanalan emäntä" =)

Viime keväänä se iski, kanahimo. Sain toppuuteltua intoani koko menneen kesän, mutta nyt on laitettava suunnittelut käyntiin! Vilkkaassa taajamassa asutaan n. 30 km etäisyydellä Helsingistä.

Puoliso näyttää hankkeelle vihreää valoa ja itse ajaudun ilta toisensa jälkeen tänne tietoa hakemaan. Informaatioähky on nyt kova, onneksi on aikaa sulatella. Ihania viestejä, ideoita, kuvia ja ennen kaikkea hurmaavia persoonallisuuksia näyttää olevan sekä siivekkäissä että jalallisissakin!

Tulen varmasti esittämään hassuja kysymyksiä, olkaahan kärsivällisiä. Mielessä on jo heti noin tiun verran kysymyksiä asiasta ja asian vierestä..
Mitä mieltä olette noin niin kuin eettisesti ottaen "kesäkanalasta" ensimmäiseksi kanalaksi? Tarkoitan tilannetta, jossa kanaset syksyn tullen palautetaan myyjälle/vuokraajalle. Pystyykö niitä edes palauttamaan?!?!

Terveisin Johanna, se tuleva emäntä. :smt043
Raksu

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Noh mulla oli ekat kanat kesäkanoja tutulta ja hyvin meni kesä ja ihania olivat ja palautin kesäkanat marraskuun alussa kun kelit kylmeni ja ikävä oli kanoihin kova eli ei muuta kun ostamaan ihan omia kanoja kuukauden päästä ja valtaamaan tallista niille oma karsina :smt050
naibunuuni

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Heipsis Johanna! Ja tervettuloa kanahörhöilemään :smt006

Varmasti kesäkanat ovat yksi hyvä tapa aloittaa kanaharrastus.
Siinä on tavallaan semmoinenkin turva, että jos ei kanojen pito sitten kesän jälkeen enään innostakkaan niin ne kanat saa palautettua omistajalleen.

Kun etsit kesäkanoja niin kannattanee hyvissä ajoin laittaa vaikka ilmoitusta tänne ja muualle.
Niin ja kannattaa myös ilmoituksessa mainita se, että toivomuksena on mahdollisuus palauttaa kanat omistajalleen syksyn tullen.
Monelta "kananvuokraajalta" voisi varmasti olla mahdollista esim saada ne samat kanat sitten taas seuraavana kesänä vuokralle kun asiasta etukäteen sopii.
Jos taasen kanat ottaisi vuokralle jostakin isommasta kanalasta niin ei samoja kanoja todennäköisesti seuraavana vuonna enää saa uudestaan.

Toinen vaihtoehtohan on tietenkin myös se, että kanat laittaa syksyllä pataan..
Itte tosin olen senverran "nössö", että en moista tekoa pysty suorittamaan :smt003

Niin ja pieni "varoituksen sananen" vielä:

Tämä kanailu vie eeeeerittäin helposti mennessään!
(Kannattanee jo nyt ruveta isäntää pehmittämään ihan ympärivuotisiin kanoihin :-" )

Itte en ees isännälle kehdannu ehdottaa mitään kesäkanoja koska sehän ei ois uskonu mua hetkeäkään.. ois vaan nauranu päin naamaa..
Nooh se tuntee mut ja oli jo ekojakin kanoja haettaessa varautunu siihen, että se mun mainitsema "muutama kana vaan" onkin sitten vähä isompi muutama :smt005 :-"
Lilldalin kanat

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Lilldalin kanat »

Hei!

Minäkin olen ihan uusi täällä. Tai oikeastaan olen keväästä lähtien "salaa" lukenut muitten viestejä, mutta nyt ekaa kertaa kirjoitan :)

Meillä on nyt (myös 30km Helsingistä) 5 kanaa taajama-alueella ja huomenna tulee kaksi lisää! Ekat kanat tulivat pari kuukautta sitten ja ollaan koko perhe ihan hullaannuttu heihin. Ihan harmittaa, ettei asuta maalla...

Mekin ensin mietittiin kesäkanoja, mutta itseni tuntien tiesin, ettei siitä tule mitään (siis kanoista luopumisesta). Rakennettiin siis saman tien pikkuinen eristetty mökki sekä ulkotarha takapihalle. Kun ollaan kotosalla kanat laiduntavat yleensä vapaana takapihan nurmikolla. Melko hyvin ovat siellä pysyneet ilman sen kummempia aitoja.

Rotuina meillä on kaksi orpingtonia, kaksi kultabrahmaa sekä yksi brahman ja jättikochinin sekoitus. Huomenna siis haetaan pari kanaa lisää, näiden jo meillä asuvien siskot :) Nämä ovat kyllä ihan supersymppiksiä, niin kilttejä ja kesyjä :)

Jos asut Helsingin länsipuolella, voit vaikka tulla katsomaan meidän kanoja jos kiinnostaa. Laita vaikka yksitysviestiä siinä tapauksessa :)
Luomuemäntä

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Luomuemäntä »

Hei ja kiitos viesteistänne!

Täällä kovasti mietitään nyt minkämoisella aidalla tarha kannattaa ympäröidä. Täytyypä tutkia lisää muiden ratkaisuja.. Alaosaan voisi laittaa vihreää metallista perusaitaverkkoa kun sitä tuossa ylimääräisenä kerran on, mutta tarvinnee lisäksi kanaverkon. Meillä siis "riesana" (lue: ilona) villifasaanit, ketut ja kanahaukat. Niin, ja metsäpeurat sekä villisiat, mutta he todennäköisesti eivät uhkaa tulevia kaakattajia :shock: .

Kanatarhan rungoksi käytetään vanhaa puutarhakatosta. Siinä kattokangas ihan ehjä ja sateenpitävä. Tulipa sitten mieleen, että onko se edes hyvä ratkaisu kattaa koko ulkotarha, siis pitäisikö tarhaan paistaa aurinko? Aitauksen pohjaa on puunjuurien takia lähes mahdotonta kaivaa auki verkon upotusta varten, joten ajattelin verkottaa koko pohjan. Heh, siis verkotuttaa koko pohjan =)

Onhan tässä pohtimista. Saatanpa tarttua vierailuehdotukseen, kiitos vaan kutsusta :smt006
naibunuuni

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kanaverkkoa monet käyttävät, esim minkkiverkko on hyvää tavaraa mutta hintakin on sen mukainen..

Kyllähän siihen tarhaan valoa tulee vaikka siinä se kangaskatto olisikin?
Varmasti toimii nuo teidän suunnittelemat systeemit :smt045

Ymmärsinkö oikein, että ajattelitte laittaa tarhan pohjaan verkkoa? Siis, että kanat sitten kävelisivät verkon päällä siellä ollessaan?
Jos näin meinaatte niin sitten kannattaisi esim kyllä tuon verkon päälle täyttää reilu maakerros koska kanat tykkää kuopsutella ja voipas ne kaivella aikamoisia kuoppiakin kun oikein innostuvat.
Eli ulkotarhassa kanat tykkää kun saavat möngertää ja kaivella joten en itse pistäisi niitä täpyttelemään verkkopohjalle.
Jos tarhan pohjan verkotatte ja sitten peitätte verkon reilulla maakerroksella niin luulisi, ettei mikään elukka ihan heti kaivaisi tietänsä kanatarhaan :smt040
Anna

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tervetuloa! Kannattaa laittaa tarha niin, että pystyvät ottamaan aurinkokylpyjä jossain nurkassa. Siitä verkosta, mulla tiput pääsi läpi, mutta emo ei. Toiseksi, kun vähän kasvoivat, niin pienimmät meni läpi ja isommat alkoivat juuttua kiinni. Pelkäsin, että siivet repeää, kun hädissään rimpulivat. Eli riittävän pienisilmäinen verkko olisi mun mielipide. Alussa en siis voinut jättää tipuja ulos vahtimatta.
Maru

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Maru »

Tervetuloa ("naapuri" :smt003 ) :smt006

Täällä meilläpäin, eivät aina ymmärrä jos kanaverkkoa kyselet. Mut kuuskulmaverkko on sama asia. Siitä mul kokemusta puoltoista vuotta sitten, kun kaikki vain ihmettelivät mitä kanaverkkoa :smt017
Tietty jos sulla jo on jotain olemassa, kannattaa sitä käyttää hyväksi.
Mäkin suosittelen pienisilmäistä, ettei pikkulinnut mahdu. Kevääl kun lintuinfuenssan vuoksi kanat pitäis ulkoilla pienisilmäisellä ja katetulla alueella :smt001

Yks vaihtoehto kääntää verkko maata pitkin jonkun verran ja laattoja päälle tai isoja kiviä. Jos koko pohjan verkotat, niin varmaan sellaisen 30-40cm ainakin tarviit maata päälle.
Luomuemäntä

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Luomuemäntä »

Justiinsa niin,tietenkin.Eipä tullut mieleen että tarvitaan sitten paksu kerros maata siihen verkon päälle.Muttamutta jos verkottaisin vaan aitauksen sisällä sen rullanleveyden verran.?Tai siis olisko sitten ihan sama jos verkotan puol metriä maata ulkopuolelta?Siis maanpintaa,ei syvyyttä.Hohhoi.
Raksu

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Raksu »

No minä verkottaisin tarhan ulkopuolelle niin ei menis kanojen aluetta ja jos sen upottas vähäsen maan alle niin olis pettymys elukalle joka alkais kaivaan kun oliskin verkko siellä yllärinä :smt023
Maru

Re: Oman torpan kanalan tuleva emäntä esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Maru »

Minä kanssa verkottaisin nimenomaan ulkopuolelta ja vähän maata päälle.
Meillä jostain syystä kanat eniten kaivaa syviä kuoppia juuri aitaverkon viereen. Kaipa sieltä ulkopuolelta silloin jotain vielä löytävät, kun sisäpuolelta jo kaikki kaivaneet ja syöneet :smt003

Mietin et kanat saattaa vahingoittuakkin, jos verkko sisäpuolelle ja kaivavat sen esiin. Siinähän ainakin reunat teräviä piikkejä. Siksi en sisäpuolelle sitä kääntäisi.
Vastaa Viestiin