Hilun kanat

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hilu

Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Meille tuli kanoja kesän alussa ja olen tätä foorumia lukenut ennen ja jälkeen kanojen tulon. Rohkaisinpa nyt mieleni ja esittäydyn. Meillä siis asustaa kukko ja seitsemän kanaa. Maatiaisina nuo myytiin, mutta mun tietämys näistä rodusta ei ole mikään loistava. Meidän kanat löytyy myös täältä blogista
http://kissankulmanvaki.blogspot.fi/search/label/Kanala

Sitäpä olen tässä miettinyt, että ovat koko kesän asustaneet ulkosalla. Pääsevät toki halutessaan sisälle, mutta ovat ulko-orrella nukkuneet kesän. Nyt on näitä kylmempiä kelejä tullut niin siinnä ulko-orrella meinaavat vain nukkua. Ovatko ne niin tyhmiä etteivät osaa itse mennä sisälle vai eikö niillä vain ole kylmä? Muutaman kerran on mittari ollut menossa lähelle nollaa niin olen käynyt ne nostelemassa sisälle. Sisälle nostossakin ihmettelen sitä, että sitten jäävät sinne sisäkanalaan kyyhöttämään nurkkiin ja lattialle eivätkö mene orrelle? Minäpä sitten olen vielä sisällä kanalassa nostellut kanaset ja kukon orrelle ja sielä ne orrella istuvat aamulla, kun menen katsomaan. Mikä juttu tässä oikein on, että eivät osaa sisällä orrelle hypätä?
Ruokapuolessa mietityttää se näin talvella, että ovat kesällä tietenkin tuoretta heinää saaneet syödä, mutta mitä talvella olis paras antaa? Onko ihan kuivattu heinä liian kuivaa? Vai mitä heinäpuolta tarjoatte talvella?
naibunuuni

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Heipsis ja tervetuloa kanailemaan! :smt006

Ihania kanaateja teillä siellä!
Käväisin katsomassa hienoa blogiasi ja huomasin myös kuvan kananmunan kuorista ja, että joukossa oli myös noita tummanruskeita munaateja.
Mietinkin, että ehkä jotkut ihanuuksistasi olisi Marans sekoituksia kun niin kauniita suklaamunia laittavat :smt050
Mikä noista rouvistasi kyseisiä munia munii?

Niin ja kanasi eivät mitä suuremmalla todennäköisyydellä ole todellakaan tyhmiä vaan jos ovat alusta asti omineet tuon ulko-orren nukkumapaikakseen niin eivät siitä ihan hevillä sitten tahdo luopua.

Meillä on todettu hyväksi menetelmäksi totuttaa uusi kana uuteen paikkaan nostamalla se iltamyöhällä muiden viereen sisä-orrelle nukkumaan.
Siinä kun kaikki sitten aamulla heräävät ja aloittavat aamu puuhansa niin on uuden tulokkaan helppo seurata perässä ja oppia tämän paikan rutiinit.
Muut kanat hyväksyvät hellävaraisemmin uuden tulokkaan ja näyttävät esim, että missä on luukku ulos ja missä sijaitsee ruoka/juoma automaatit.
Ja samalla kana onkin jo heti oppinut, että missä on illan tullen se oikea nukkumapaikka.

Teillä ehkä voisi toimia se, että sitkeästi vaan käytte nostelemassa kanaatit sisälle orrelle iltaisin ja annatte niiden aamulla kököttää siellä orrella kunnes itse tulevat alas.
Kaikki mahdolliset ruoat jotka niille annatte voisitte myös laittaa aina sisälle niin ne oppivat, että sisälläkin on ihan mukava käydä.
Jos ei ne muutoin millään halua tuota nukkumapaikan muuttamista hyväksyä niin ehkä vaan raakasti niiden sulkeminen sisälle päiväksi pariksi saisi rutiinin muutettua?

Kun meille tuli ekat kanat ja kukot niin asettelin ne juuri illalla kanalan orsille ja pidin ne ekat päivät sisällä kunnes olivat luoneet sen oman rytminsä ja sitten vasta avasin niille tarhan luukun jonka saivat sitten ihan itse löytää ja tutustua siihen.

Kyllä nuo kotkottimet osaavat olla yllättävänkin fiksuja tapauksia..
Meillä on esim yksi Chabo kukko joka olkapäätä taputtamalla lennähtää siihen istumaan ja kun itse "kiekaisee" niin tuo hönö kiekuu heti myös :smt040

Niin ja kuivaa heinää voi kanoille kyllä antaa.
Siinä möngertäminen on mukavaa puuhaa!

Vihreän ruohon korvikkeeksi käy mainiosti esim kaikenlaiset salaatin lehdet.. Vihannekset, hedelmät ja juureksetkin on kovaa huutoa ja niiden nokkiminen on mukavaa ajanvietettä samalla.
Kokonaisen tai puoliksi halkaistun kaalinkin voi nuille antaa ja kyllä maistuu!

Olen pian varmaankin tunnettu näistä mun kilometriviesteistä ja tässä taas niistä yksi mutta toivottavasti tästä olisi jotakin apua :smt023

Ja mukavaakin mukavampaa kanailua sinne teille! :smt038
Hilu

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Kiitos hyvästä vastauksesta ongelmiini. Minäpäs alan nostella kanasia sisäorrelle niin joskus sitten tottuvat siihenkin :) Niin ja noita ruskeita munia munivat kaikki 4 ruskeaa kanaa. Mustat kanat munivat noita valkoisempia munia. Ruskeat munat ovat todella suuria ja valkoiset sitten hieman pienempiä. Kyllä tämä kanailu on osoittautunut ihan hauskaksi touhuksi ja nyt vain toivotaan, että talvi menee hyvin kanoilla.

Kuulostaa muuten tosi hauskalta tuo teidän kukko, että olkapäälle tulee :) Meidän kukko on hyvin aran oloinen eikä oikein käsittelystä välitä, mutta vihainen ei kuitenkaan ole.
naibunuuni

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Eipä tuo mitään, toivottavasti neuvoista olisi apua!

Katsoinkin juuri noista hienoista kuvistasi tuola blogissasi, että nuo ruskeat muistuttavat ulkonäöltänsä aika paljon "Black tailed Buff" värisiä Maranseja.
Jonkin verran myös "Wheaten" värisiä.
Muutama pieni yksityiskohta väreissä kuitenkin eroaa kuten tumma pyrstö.
Ovat varmaankin, jos ne on kerran maatiaisina sinulle myyty, niin maatiais/marans sekoituksia, näin ainakin voisin veikata.

Ihunia nuo ovat ja jos kerran ovat osittain maruja niin sehän tekee niistä melki vieläkin ihunampia! Mikäs sen mukavampaa kun tuoreet suklaamunat ikiomista vapaista kotkottimista :smt041
Itse olen noihin Maransseihin hurahtanut pahan verran ja siksi olen aina bongaamassa niitä jokapaikasta hehh..

Meillä on useampi erirotuinen kukko kun on jokaiselle kanarodulle yritetty omaa kukkoa aina kattoa ja kaikki on kyllä ihan sylikesyjä mutta juuri tuo mainitsemani "Vallaton Ville" on oikein mun oma pikkumies.
Chabo on kääpiörotu eli Ville on oikein pikkuinen vaikka täysikasvuinen onkin ja kun se meille tuli niin oli hiukan arka tapaus..
Nyt se on kuitenkin päätynyt siihen tulokseen, että kun on tuommoinen pikkuinen niin se ei halua isojen kukkojen kanssa nahistella omista kanoistansa vaan on suosiolla valinnut minut ilmeisestikkin puolisokseen :smt005
On niin lirkutteleva pikkumies aina kun kanalaan menen ja silloin kun se kirmaa vapaana pihalla niin se tuo mulle kaiken maailman matoja ja koppakuoriaisia herkuteltavaksi hih :smt003
Aina kun se näkee miehenikin (eli kilpailijansa) niin se protestoi kovasti kääkättäen ja juoksee sitten mun luo taas lirkuttelemaan.. Maailman kiltein se kuitenkin on aivan jok ikiselle :smt045

On tää kanailu vaan niin mukavaa ja joukossa vieläkin mukavempaa!

Hienoa ja munarikasta syksyä! :smt038
Maru

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja Maru »

:smt017 En ole mikään asiantuntija, mutta mielestäni ainakin 2 ruskeaa kanaasi näyttää aivan prikulleen samoilta, kuin minun kanat. Minulla ruskeita tehotyttöjä, hybridejä.
Ne myös munivat samanlaisia isoja ruskeita munia :smt045 . Voihan ne olla jotain maatiaisen ja hybridin sekoituksia. Noita valkoisen ja ruskean sekoituksia, ainakaan minä en ole näissä kanoissa nähnyt.
naibunuuni

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Hyvin mahdollista kyllä tuokin :smt045
Paljon on niissä Marun näköä mutta kun nyt ajattelen niin ehkä ovat hieman pienehköjä.. mutta toisaalta jos ovat maatiaisen kanssa risteytyneet niin sehän myös tuon selittäisi :)

Ainakin se taitaa olla varmaa, että ovat "jonkun" ruskeamunivaisen kanssa risteytyneet :smt005

Ihania kuitenkin ovat ja sehän on pääasia!
Hilu

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Kanat ovat olleet sisällä jo jonkin aikaa ja pakkanenkin paukkuu ulkona jo. Mietityttää monikin asia näin uutena kanallisena ja talvella varsinkin. Kuinka lämmintä niillä kanoilla oikeasti pitää olla? Nyt on ollut lämpölamppua ja kovimmalla pakkasella katossa sellainen lisälämmitys vielä. Sulkasatoa ei juuri ole vielä ollut ja munivat vielä hurjasti :) Pitäisikö lopettaa tuo (munitus)rehun syöttö näin talvella kokonaan ja antaa jotain muuta? En tiedä mikä se rehu on oikealta nimeltä tai mitä nimeä siitä käytetään. Jossain puhutaan puolitiivisteesta jne..Mutta mitä? Miten muuten tarjoilette veden kanoillenne? Minulla on pesuvadissa lattialla, mutta tuntuu sotkeutuvan niin helposti.
Tiltu

Re: Hilun kanat

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Meillä on K-raudasta ostettu juoma-automaatti. Pysyy hiukan siistimpänä vesi siinä.
Nyt mietin jos hankkisi juomanippoja ämpäriin kun tipit oppivat juomaan jyrsijänpullosta. Ja noista suurinosa olisi jättää itselle ja vanhempia tunkea mualimalle.

Ruoka on tarjolla pesuvadissa joka on auton renkaan sisällä, pysyy korkeammalla ja puhtaampana kun seisoovat siinä renkaan päällä.

Lämpötila on ollut pyrkimys pitää +3-5 asteen tienoilla, onnistunut tähän asti yhtäpäivää lukuunottamatta pelkällä kestopehkulla. Yhden päivän oli lämpölamppu päällä kun ulkona paukkui -23 pakkanen.
Nyt on mittarissa -13 ja kanalassa on +6 ilman lämpölamppua.
Vastaa Viestiin