Varsinais-Suomesta

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
catti70

Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja catti70 »

Hei,
olen jo kokenut kananpitäjä, heh, tarkoitan siis, etten kuitenkaan ihan noviisi. Ns. edellisessä elämässäni minulla oli sekalainen parvi maatiaiskanoja sekä muutama semmoinen ihan vaan ruskea teollisuuskana. Joka vuosi harmaa kananen hautoi ahkerasti satsin uusia poikasia. Erotessani jätin 5 vuoden kanat exälle ja siellä hän niiden tyttären tyttäriä tms pitää vieläkin.

Täällä Varsinais-Suomessa asuessani olen haaveillut, että kyllä mä vielä kerran otan kanoja uudelleen. Kymmeneen vuoteen minulla ei niitä nyt ole ollut. Kananpito on muuttunut aika lailla, ei siihen aikaan juurikaan roduista puhuttu. Vaikka olihan mulla vähän aikaa Brahma silloin.

Nyt sitten keväällä rakensimme kesätarhan (kun vaan keksittäis talviasumus noille vielä. Ostin siihen Alastarolta kanoja. Hakiessani myyjä sanoi niiden olevan maatiaisia, samaan syssyyn hän puhui, että hänellä on ollut "kiinalaisia kääpiökanoja" joku varmaan tietää näille sen oikein nimen? Ajattelin, ettei sillä niin väliä, vaikka ovatkin risteytyksiä mahdollisesti. Kanat olivat todella arkoja ja kukko kaikkein säikyin. Nyt alkavat jo olla hieman tottuneempia ja tulevat jo syömään vaikka olen lähettyvillä. Kanat olivat todella pieniä ja hoikkia, viime lokakuussa syntyneitä. Nyt ne ovat jo pulleita pikkurouvia, aika pieniä kylläkin ja olisi kiva saada jotain tolkkua siihen, mitähän rotua nuo sitten oikeasti mahtavat edustaa. Tai risteytystä. Osaako joku auttaa ? Arvuutella edes?

Mieli tekisi vielä ottaa tuohon pari uuttakin, mutta mikähän rotu olisi hyvä, risteytyskin voisi olla. Kannattaisi varmaan jotain rauhallista rotua harkita, kun nuo ovat vähän tuollaisia säntäilijöitä. Tai ainakin ihmisiin tottuneita yksilöitä.. Ai nii ja unohtu mainita, lentävät hyvin :) Myyjällä lauma vietti kesät ulkona ja yöpyivät kuulema parin kolmen metrin korkeudessa puussa.

Tässä vielä pari kuvaa, jos onnistun laittamaan..

Kuva

Kuva
ninanni

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meneeköhän nyt ihan metsään -> olisiko noissa milleä? Jotenkin ensi vaikutelmana tuli mieleen :)
ja kovasti tervetuloa hurahtamaan uudelleen :)
catti70

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja catti70 »

Kiitoksia :) Ihan tälleen ummikkonakin kattelin kuvia ja mietiskelin että millejen kuvat vastaavat aika hyvin kuvausta. Ja muninta-ahkeruus :) Mutta mitä noille kaveriksi? Tarkoitus olisi saada niitä kesyyntymään, hyvää vauhtia kyllä ovat jo rauhoittuneet, mutta semmoinen sylikana olis kiva. Aikoinaan minulla oli kesy kukko, jota pystyi kuljettamaan autossa penkillä, ottamaan mukaan naapuriin jne, mutta aikuisikään tullessa, olisko ollu sit jo 1,5 v siitä tuli äkäinen, johtuen ehkä juurikin tuosta liiallisesta kesyydestä.
ninanni

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kaveriksi mitä vain :D mikä omaa silmää miellyttää ja kiinnostaa :) meillä kaikki kesyjä, osa ehkä liiankin kanssa, saa kyllä jalkoihinsa katsoa ettei joku ole alla välillä :D meillä tyrnäväläisiä maatiaisia, faverolleja sekä kääpiö-kocheja. Koneessa tulossa myös sebrighteja. Itse Uskon että kaikista saa kesyjä olemalla vain seurana, ruokkimalla kädestä ym. Ja paljon herkkuja, puuroa, riisiä,makaronia, perunaa ym. Meillä kanat seuraa oikein kun kävelen kanalassa/tarhassa jokin kulho kädessä... Muutama jopa joskus juoksee perässä :D Toiset kyllä kesyyntyy helpommin kuin toiset, tämäkin taitaa olla ihan luonteesta kiinni :)
catti70

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja catti70 »

Kesyjä minullakin aiemmin kaikki olleet, mut nämä on ihan villejä. Tänään juuri taas todistin sen, kävelin tarhan ulkopuolella metrin päästä ohi, ja nii ne lähti kaikki lentoon ja päätyivät tarhan toiseen päähän. Tyhmiä :) Herkkuja tarjoilen kyllä, ja kanat ovatkin mielellään tulossa heti lähemmäs katselemaan sapuskojen laatua, mutta kun kukko kieltää nii eivät sitten tulekaan. Olen vakaasti harkinnut kukon vaihtoa kesympään. Auttaisikohan se.
ninanni

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja ninanni »

voithan tuota aina kokeilla? Kukko kuitenkin sen "luvan" antaa. Ja tarjoilee herkut rouvaksille :)
catti70

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja catti70 »

Juu ei tuo kukko ymmärrä oikein mistään mitään. Johtuisiko siitä, että on talven asunu isossa parvessa, missä useita kukkoja kanojen lisäksi. Se ei kieu (hieno sana) muuta kuin aamuyöllä klo 4, koskaan muulloin en ole kuullut sen kiekuvan. Epäilen, ettei se myöskään astu kanoja, eikä ainakaan elehdi kukon tavoin muutenkaan. Lauman pomona on yksi kanoista aivan selvästi, ja kukko kulkee toiseks viimeisenä.. Ei esittele ruokaa kanoille tai en ainakaan ole huomannut, kanat tulevat syömään ja kukko jää taka-alalle seisoksimaan. Melko tyhmän oloinen kukko, mietinkin miten tuo mahtaisi käyttäytyä, jos sinne toisi toisen kukon, ei varmaan edes tajuaisi mekkaloida :) Toisaalta en ehkä ota riskiä kuitenkaan.
catti70

Re: Varsinais-Suomesta

Viesti Kirjoittaja catti70 »

Heissan taas, talvi alkaa olla ovella ja kanat saivat viimein talvisuojankin (yli kk sitten). Leikkimökistä rakennettiin niille talvisuoja, katsellaan nyt, miten sen kans pärjätään. Tässä muutamia kuvia noista, lienevät sitten kuitenkin ihan millejä, kun sulkasadon jälkeen kasvattivat komeat sulat jalkoihin. Ja lentävät ah niin hyvin, jopa tuolla pienessä mökissä onnistuvat siinä loisteliaasti.... tulee iha papukaija mieleen...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja ensi kevättä silmällä pitäen, ostaisin ensi keväänä mielellään pari nuorta kanaa tuohon lauman jatkoksi, mutta jotain muuta väriä millejä, kuin näitä perusversioita. Joten laittakaa korvan taakse, kiitos :)
Vastaa Viestiin