Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
MillaM

Uusi munisti esittäytyy

Viesti Kirjoittaja MillaM »

Hei!
Olen Hämeenlinnan Lammilta Orpingtoneihin hurahtanut kanan pitäjä. Kanat ja kukko muuttivat meille Vetelistä viikkoa ennen juhannusta ja hyvin on lähtenyt käyntiin! Kanat ovat hurmanneet koko perheemme niin että laajennusta jo kanalaan on suunnitteilla! :smt055
Nakuttaja79

Kanahullut kiteeltä ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Tervehdys kaikille.

Pari vuotta sitten meille heräsi ajatus, että voisi ottaa jotakin eläimiä ainakin kesäksi. Tarkoituksena oli saada niistä ruokaa pöytään. Tänä kesänä sitten päätettiin, että kun kerran navetassa on sopivat tilat kanoille, niin voitaisiin ottaa korkeintaan 5 kanaa näin aluksi. Juhannusviikko meni ulkotarhaa rakennellessa ja navettaa siivotessa. Sitten 27.6.2013 meille tuli viisi kanaa ja kukko. Kaikki oli jotakin sikkisekoituksia. Tästä ei mennyt kuin vajaa viikko, kun haettiin neljä kanaa lisää (3 sekarotuista ja 1 sussex). Jotenkin siinä hurahdettiin kanoihin ihan täysin :smt001 Vähän aikaa katseltiin niitten touhuja ja ajattelin, et kyllähän tuonne vielä muutaman voisi ottaa. Nettiä selatessa sattui silmiin ilmoitus jossa annettiin kanoja, ja vielä ihan lähellä. No, ei kun puhelin kouraan ja tiedustelemaan josko sieltä muutama (2-5) kanaa liikenisi meillekin. Puhelun jälkeen pakkasin auton ja lähin hakemaan niitä muutamaa kanaa, mutta kuinka ollakkaan kotiin tultua laskin niitä olevan peräti 18 tehotyttöä :smt017
Niistä 4 meni sukulaiselle melkein samantien ja loput jäi meille munijoiksi. Tällä parvella on menty tähän päivään saakka ja mukava on ollut seurata niiden touhuja.
Haudontakonekin tuli haettua ja laitettiin siihen 25 munaa hautumaan, kun ei ollut tietoa ketä kukko kävi polkemassa. Vähän aikaa siitä huomattiin, että yksi kana hautoo ja muut oli munineet sen pesään. Nyt siellä on 8 munaa "kypsymässä" ja kana pesineen on eristetty isoon häkkiin. Myös yksi silkki innostui hautomisesta pari päivää sitten ja ainakin yksi muna sillä on haudottavana. Eli lauma kasvaa, mutta ei se haittaa.... Että tämmöstä täällä.

Tuolta pitäisi löytyä joitakin kuvia: http://s678.photobucket.com/user/jannep ... t=3&page=1
Hegge

Uusi käyttäjä varsinais-suomesta Sauvosta

Viesti Kirjoittaja Hegge »

Heips! Viime kesänä teki mielemme kanoja tänne maaseudun pihapiiriin. Tietämättä näistä sivuista soittelin monta päivää kanaloihin ja tuntui jo epätoivoiselta, kunnes viimein eräs ison kanalan pitäjä vastasi, että kyllä heidän 11000 kanan joukosta nyt aina 4 kanaa ja kukko löytyy. Siitä se sitten alkoi, 4 valkoista kanaa ja kukko. Syksyllä sain sitten täältä sauvosta 2 ruskeaa (mitälie kanaa, nättejä ovat) ja sitten muutti meille myös kavereilta musta kana, jota hakattiin omassa laumassa. Keväällä tuli sitten hautomakone ja nyt tipuja siellä, tipuja täällä.. on piikkiöläisiä, jättikochia ja meidän mustan ja valkean sekoituksia. Meidän sekoitukset on erillään ja nämä "rotukanat" omissaan. Hulluksihan tässä touhussa tulee, vai voiko joku väittää muuta? Mutta kivaa hulluutta tämä on :)
kamuna

Maatiaiskanoja meilläkin

Viesti Kirjoittaja kamuna »

Hei kaikki!
Meillä isäntä sanoi talvella lapsille, että hankitaanko kesällä kanoja, siitä se ajatus sitten lähti :smt001 Tietoja haettiin sieltä täältä ja kanakoppia alettiin rakentamaan kevään tullen. Ensin meille muutti kuusi Hämeen mustaa ja jo matkalla niiden kanssa kotiin tuumattiin, että lisääkin voisi laittaa. Nyt erillisessä aitauksesa asustaa myös kuusi Ilmajokista.
Hämäläisissä on kolme kanaa ja kolme kukkoa, Ilmajokisissa pomottaa yksi kukko, Rontti, viiden kanansa kanssa.
Kivoja otuksia, varsinkin nuorimmaisemme, tyttö 5v, hoitaa kanasia aamusta iltaan, joten kovin kesyjä ovat!
Munintaa odotellaan jännityksellä ja kevääksi aion hankkia hautomakoneen.
Tää palsta on kyllä ihan huippu, paljon hyödyllistä tietoa täältä olen löytänyt :smt038
terkuin kamuna
Leghorn-fani

Leghorn-fani esittäytyy.

Viesti Kirjoittaja Leghorn-fani »

Terveisiä Leghorn-fanilta!! :smt001 Elikkä,omistan viisi kanaa ja ovat käyttäjänimeni mukaan leghorneja. Ja jos olette lukeneet juttujani niin paljastus teille: olen noin 10.v...Niin,10.v onko jonkun
mielestä outoa?? Ei haittaa jos on mutta joka tapauksessa,tulen hyvin toimeen MUNANETIN käyttäjien kanssa. Ja olen uusi joten ajattelin esittäytyä :smt001 Mutta kysykää kanoista jos haluatte
sillä olen niinsanottu: (Kananero). :smt005
AidaD

Kaiken Maailman elukoita

Viesti Kirjoittaja AidaD »

Heips täältä Hauholta!

Marsulauma, kanaparvi, koira ja ihmispalvelijat tässä hei! Kesäkanoja oli joskus 90-luvun puolivälin aikoihin ja kesäankkoja hieman ennen niitä. Marsuja olen kasvattanut viisi vuotta ja löytyy multa Jyrsijäliitonkin virallisesti hyväksymä kasvattajanimi, Maailman. Kasvatusihmisenä voin vain kuvitella mihin tämäkin "muutama kana ja kukko" johtaa... Kohta lähtee tämäkin lapasesta. Ekat marsutkin oli "otetaan vielä yksi, kun noi on niin söpöjä" sekä "tehdään tolla naaraalla yksi poikue, kun se on niin ihana".

Munanettiä on tullut luettua reilut puoli vuotta, mutta mitäs suotta kirjottelemaan, kun ei ole ollut mitään asiaa. Olen koittanut imeä kaiken tiedon, kun kana on eläinlajina mulle täysin vieras.

Nyt kun ne meillä ovat, niin on kyllä hauskoja.

Marsulan blogissa löytyy kanajuttujakin http://marsumaailma.blogspot.fi/search/label/Kanat
kana eukko

kana eukko esittäytyy pirkanmaalta

Viesti Kirjoittaja kana eukko »

heisulivei kaikille. olen vallan rakastunut bharmoihin joita minulla 4.kanaa ja kukko sitten on viehkeä tehoporukkani hy-brauneja 8kpl ja pahnan pohjimmaisena pelastetut leghornit 2kpl eli aikas sakki rakkauslapsia ja sitten helmikana neiti joka munii ja tepastelee porukan jatkona.:smt055 ja ostan mieleelläni aina jotakin puuha leluja ja nokittavia kanoilleni jos vaan tarjolla.
koivunlehti

Heipähei

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kanojen hankkiminen on käynyt mielessä aina välillä mutta nyt ajattelin toteuttaa sen haaveen. Navetan raivaamminen on aloitettu että kanojen huoneelle mahtuu kulkemaan :smt043
Tyhjillään olevasta navetasta löytyy tila jossa on kanoja ollut joskus. Kanat on tulossa lemmikeiksi, munien takia ja toivon että niistä pataankin asti riittäisi.
srd

Saara ja kanaset

Viesti Kirjoittaja srd »

Heippis vaan kaikille.

Olen pitkänlinjan matelijaharrastaja Keravalta. Tämä lintuharrastus tuli hieman puun takaan tänä kesänä. Ukko ja muksu olivat kärttäneet kesäkanoja jo keväästä asti, joten kesälomaillessani Lieksassa päädyin ostamaan 3 tipua Savitaipaleen kantaa. Hieman heräteostos, myönnetään.. Noh sattui vain hieman huonohko tuuri, ovatkin kaikki kukkoja :D Näistä kavereista yksi (Eemi) erottautui edukseen ja on nyt jäämässä meille pysyvästi. Kanasia on hakusessa, mutta tuntuvat olevan jotenkin kiven alla. Kai tässä täytyy kohta ottaa jotain muuta maatiaiskantaa, kun ei tunnu tätä "Suomen yleisintä" löytyvän mistään :D :D :D

Ja Eemistä onkin sulkeutunut varsinainen sylikukko. Juttelee ja istuu joko polvella tai olkapäällä. Välillä hieman nokkaa sormesta tai korvasta. Ja sitten purisee tyytyväisenä silmät kiinni kuin olisi kertonut hyvänkin vitsin. Miehet.. :roll:
Starat

meillekkin kanoja

Viesti Kirjoittaja Starat »

Olen muutama päivä sitten tänne liittynyt ja ajattelin meidät esitellä :)
Olemme Kymenlaaksossa asuva perhe jossa on vanhemmat, 4 pientä lasta ja kaksi shetlanninponia omalla pihalla. Meille on nyt innostuttu pitkän harkinnan jälkeen ottamaan kanoja, talvikanala tulossa ja sinne toivottavasti tulee kuusi kananuorikkoa lokakuussa. Kukkokin varmaan jossain vaiheessa.
Kirjoittelen lisää kanasista kunhan saadaan tilat valmiiksi ja kanat kotiin <3
Ajoharakka

Tervehdys taas

Viesti Kirjoittaja Ajoharakka »

Palasinpa tällekin foorumille, olin täällä aiemmin nickillä Sakovri. Päädyin pitämään taukoa niin paljon että käyttäjätili otti ja kuoleentui. :-"
Tällä hetkellä ei ole muita lintuja kuin peippoja, siniviiriäiset jouduin laittamaan pois yhdessä vaiheessa kun totesin että ovat kaikki lähisukua keskenään, ei siis onnistunut haaveet kasvattamisesta.
Ajattelin nyt alkaa taas haeskelemaan kasaan pientä määrää niitä ja sitten todnäk. jossain vaiheessa maksaa itseni kipeäksi maahantuonnista, notta saisi uutta verta linjoihin. :smt002
Ellun kanala

Kanaemo Tyrnävältä esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja Ellun kanala »

Hei kaikille munanettiläisille!

Olen perustamassa kanalaa ja samalla toteuttamassa pitkäaikaista unelmaani. Nikkaroimme kanalan vanhan vajan päätyyn ja sinne olisi tulossa 4 kanaa ja kukko. Pamela, Elviira, Josefiina ja Justiina sekä Kalle :). Innostuin tässä viestiketjuja lukiessa myös riikinkukoista, menisiköhän samassa kanojen kanssa? Kanat ja riikinkukot olisivat lemmikkejä ja vain munat päätyvät ruokapöytään.

Perheeseeni kuuluu pikkuinen tytär, mies, kolme koiraa ja kolme kissaa sekä suuri akvaario. Tulevaisuudessa haaveilen myös kahdesta lampaasta ja parista rescue-koirasta ja kissasta. Olemne eläinrakas perhe maaseudulta, peltojen keskeltä :)
Kananas

Iloinen Itä-Suomesta

Viesti Kirjoittaja Kananas »

Olen kesäkanallinen Itä-Suomesta.
Hankittiin toukokuun lopulla viisi alholaista, jotka ovat kummasti piristäneet pihapiiriämme.
Nyt hankimme kukon, sain tipuluvan ja option talvikanalalle.
Viikonloppuna askartelimme isomman kesätarhan...
Lähti siis hanskasta ennen kesän loppua...

27.8.13:
Kananas kirjoitti:...nyt teimme kesätarhaan laajennuksen ja mies kysyi, että milloin tulee talvikanala. Lupa talvikanalaan on siis ny saatu, suunnitteluttö alkakoon.
j3nnib3

J3nnib3 Riihimäeltä

Viesti Kirjoittaja j3nnib3 »

Hei vaan kaikille!

Olen aivan tuore kana intoilija. Noin kuukauden täällä lueskellut teidän juttuja ja imenyt tietoa itseeni. Parin päivän sisään on lähdössä kunta yhtymälle hakemuspaperit kanalan pitoon. Kukon pito asia tällä aluella on vielä ihan auki. Toivottavasti suostuvat kun omakotialueella kuitenkin asutaan... ( Naapurien suostumusta ei kuulemma tarvita!? ) :-" Eli toivottavasti ensi keväällä meillä on sitten oma pikku kanala, kukolla tai ilman. :smt060
Plymouth rock kanat ovat kovasti haaveissa ja kiuruvetiset maatiaiset. Oma sukuni on meinaan Kiuruvedeltä lähtöisin ja Plymarit on vaan aikas hienoja! :smt003
Anna

Anna Espoosta

Viesti Kirjoittaja Anna »

Ensimäiset sekarotuiset kana + kukko tulivat jo viime kesänä sukulaisen kanalasta. Tosi villejä tapauksia, ihan kuin eivät olisi ihmistä koskaan nähneet, ei tullut kuuloonkaan päästää vapaaksi. Kana kuoli talvipesässä, nähtävästi pudottuaan yöllä 2 merin korkeudesta metallisen koirahäkin reunaan.
Nyt on 1 hybridi, 2 savitaipaleeen kanaa ja se kukko sekä 7 varhaisteiniä. Kun nuo savitaipaleen rouvat Kultakutri ja Dalmis saapuivat (kasvattaja kuvaili niitä noilla sanoilla), laitoin talteen niiden munia. 3 tipuista on selvästi heidän 1 kukko ja 2 kanaa. 9 munaa kuoriutui, mutta kaksi tipua kuoli heti alkuun, munat olivat eri ikäisiä, koska muut munivat hautoja-Dalmiksen pesään. Dalmis oli niin kiukkuinen emo, ettei näyttänyt munia, tipujakaan ei olisi saanut edes katsoa. En nähnyt kuin 2 kertaa sen poistuvan pesästä. Toinen oli ennen ekan munan kuoriutumista. Se ryntäsi ulos, kävi rökittämässä muut kanat ja kukon, söi vähän ja joi, sitten ryntäsi takaisin.
Nyt koko joukko tuhoaa pihaa ja kukkapenkejä, loput perunat ja sipulit jouduin peittämään laudoilla. Kukko on kesyyntynyt hienosti naistensa ohjeistuksessa. On muutenkin tosi höveli. Tiput "käy" päälle, nokkivat käsiä, jalkoja ym., kun tuon ruokaa, mutta vain 2 antaa silittää tai tulee syliin.
En voi pitää kaikkia, koska talvikanala on aika pieni, talon kellarissa. Maatiaiset pidän, mutta jokunen muu joutuu lähtemään. Ainakin 1 sekarotuinen on kukko, 2 kanaa ja viimeinen luultavasti kana. Haluuko joku?
Naapurit ovat olleet ihastuneita, yhdeltä saan särkiä ym kalaa kanoille, toinen toi skumppapullon tipujen synnyttyä. Minulta saavat sitten munia. Serkun mies ja veljeni rakensivat ulkotarhan. Asun kesämökki alueella ja tontit on ainakin hehtaarin kokoisia.
Anna
Vastaa Viestiin