Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
raiku

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

Viesti Kirjoittaja raiku »

Parin kanattoman vuoden jälkeen ,siivekkäät ja vuohet palasivat elämääni. Samaan rysäykseen heittäydyin pois oravanpyörästä ja rahanperässä laukkaamiseta.
Nyt kehittelen pikkutilaani, ja omavaraisasteeni nousee päivä päivältä.Nyt on kasvispuoli ja munat omasta takaa,kalat järvestä, pian maito ja liha vuohista. ylijäämä kukot päätyvät myös pataan. Aijemmin minulla oli piikkiöläisiä ja kiuruvetisiä kanoja.
Kesällä palasin takasin maalle ja omaan torppaan. Kanaset oli tiukassa ja onnenkaupalla sain pienen parven tyrnäväläisiä 1 kukon ja 5 kanaa. mayöhemmin tuli 6 hämäläistipua, joista vain yksi oli kana... Kattelen kumman sortin jätän itelle tulevaisuudessa. Haaveena olisi vielä lehmä, kesäksi koetan saada pari porsasta ja hanhia. Tarjouksia otetaan vastaan.. Tämmöistä elämää nelikymppisellä entisellä yrittäjäkundilla.
Muna-Liisa

Pikkukanala kansallismaisemissa

Viesti Kirjoittaja Muna-Liisa »

Hei kaikille!

Olen tuore kanalainen, pirkanmaalainen yrittäjä ja kotiäiti. Uusi kanala on melkein valmis, kanat siellä jo asuvat, mutta pientä viimeistelyä pitäisi vielä tehdä... Kanoja on nyt kuusi, joista kolme omia viime kesän tipusia, ja kolme vanhoja rouvia. Vanhat rouvat ovat meillä vain talven ja palaavat kotiinsa taas kesän ajaksi. Kukkokin oli, mutta kanojen velipoikana joutui muuttamaan toiseen haaremiin. Uusi kukko pitäisi jostain saada hankittua! :smt001

Yritän opiskella kuvien lisäämistä, jotta saisin tänne valokuvia kanoista ja kanalasta. Kanala on tehty vanhaan vilja-aittaan, ikkunattomaan lautarakennukseen tehtiin eristetty "huone" ja seinään puhkaistiin reikä isolle ikkunalle. Kanojen naapureina asustaa kaksi kania, kissatkin muuttavat kohta sinne kunhan ukko saa nikkaroitua kaiken valmiiksi. Kissat saavat asua siellä leudoilla säillä ja toivottavasti myös pitävät hiiret pois kanalasta! Kylmillä säillä laiskat kissapaksukaiset nauttivat talomme alakerran lattialämmityksestä.

Munanetin lisäksi olen opiskellut kananhoitoa vanhoista kirjoista, joiden keräilyä harrastamme pienimuotoisesti. Esimerkiksi Pienviljelijän käsikirjassa (v. 1917) on varsin mielenkiintoisia kananhoito-ohjeita!

Antoisia hetkiä kanojen parissa, terveisin Muna-Liisa
heidika

Maalaiskanoja Orimattilassa

Viesti Kirjoittaja heidika »

Tässä esittäytyy pienimuotoinen omiin tarpeisiin munia saava kanalan pitäjä. Orimattilan maalaismaisemassa oleskellaan, kanat on maatiaisia melkein kaikki, yksi on vielä jäljellä alunperin meille tulleista tehokanoista. Saatiin siis silloin 6 kanaa tehokanalasta. Pikkuhiljaa kuolema korjannut vanhaa kansaa kanalassa ja tilalle otettu muutama maatiaiskana/tupsukanaristeytys.
Kukko on todella hieno "maalaiskukko" valko-musta kirjava. Viime kesänä annettiin kanojen hautoa ja tuloksena 7 sievää tipua! Ikävä kyllä niistä 4 oli kukkoja ja 3 niistä on jo päässeet taivaisiin...
Jäljellä olisi kyllä yksi punainen hieno kesällinen kukko jos jonkun kanat olisi kukkoa vailla... :smt003 Muuten tälläkin on lähtö lähellä.
mutta siis kyllä tähän kanalahommaan jää koukkuun.
Toiveissa olisi isompi kunnollinen maatila jostain täältä päin että saisi kanoillekin isommat tilat. Lottovoittoa odotellessa... :smt002
HämeenHidas

Uusi harrastaja Pirkanmaalta

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Moikka!

Asustelemme täällä Vilppulassa maaseudun rauhassa omalla pienellä tilalla. Meillä on hevosia, koiria ja kissoja, mutta kanat ovat muuttamassa meille nyt lähiaikoina. Meille tulee maatiaiskanoja (hämäläisiä), kukko ja viisi kanaa. Ainakin kesään asti kanat asustelevat vanhan navetan karjakeittiössä, josta remontoimme heille kodin. :) Kesäksi on tarkoitus tehdä kanoille kesäkanala ja kunnon ulkoilutarha tietenkin. :)

19.1.13:
HämeenHidas kirjoitti:Kanat haettiin tänään, eli kukko ja viisi kanaa. Kauniin mustia ovat ja kovia juttelemaan. :smt054 Uusi koti hyväksyttiin heti ja kovasti temuttiin heinissä ja puhtaassa pehkussa. :smt001 Ruoka maistuu näköjään vallan mainiosti. Kaurapuuro hupeni kipoista sitä vauhtia, että heikompia hirvittää!
hulda

Kanahöpsö Urjalasta

Viesti Kirjoittaja hulda »

Esittäydyn hiukan viiveellä.Hurahdin kanoihin viime keväänä,kun sain tilaa navettaan ja onnistuin saamaan Tyrniksiä munivia.
Perheessä on isännän lisäksi,koiria lampaita ja joulukuussa tulleet kalkatit pronsseja.
Pikkupaju

Tipula Satakunnassa Euran Paneliassa

Viesti Kirjoittaja Pikkupaju »

Hei kaikki!

Rekisteröidyin nyt tänne munikseen, kun kauan olen täällä jo haahuillut lukemassa juttuja. Elokuun lopussa monivuotinen haave omasta Tipulasta toteutui, ja vanhaan navettaan lehmien puolelle (tyhjänä) erotettiin verkolla kahdeksan neliön tila. Nyt talvella se on eristetty ulkopuolelta olkipaaleilla. Tipulaa oli tosi hauska sisustaa ja kutterin + kauranoljen seassa kuopsuttelee kymmenen tehotyttöä kääpiökochikukon keralla :smt049 . Tiput haettiin reilun kuukauden ikäisinä ja niiden kylkeen hommattu samanrotuinen kukkopoika sairastui Marekin tautiin jo kuukauden pästä ja lopetettiin :smt010 . Tilalle saatiin nuori tyrnäväläiskukko, joka osoittautui neuroottiseksi tapaukseksi ja tuli nopeasti vihaiseksi (hyökkäsi kanojen ja minun päälleni ja lasten kanssa piti olla tosi varovainen) :smt011 . Katkaisuhoitoon meni tyrnäväälinen ja nyt on kesällinen käppänäkotchpoika paimentamassa tehotyttöjä.
Kukko-ongelmien vuoksi yritimme olla ennen tuota käppänää kokonaan ilman kukkoa, mutta pian paljastui, mihin sitä kukkoa oikein tarvitaan... Tipulassa vallitsi täydellinen anarkia, kaikki nokkivat toisiaan ja pari pahista toimitti kukon virkaa. Kahta pienintä rökitettiin armotta :smt021


Tipuja hankkiessani keksin kummijärjestelmän, syntymäpäiväni oli elokuussa ja pyysin lahjaksi ystäviltäni tipuja. Kaikki tipun maksaneet pääsivät sen kummiksi ja saivat antaa sille nimen, seurata sen elämää ja nyt jo sitten maistaa ihania kauniita vapaita munia :smt048 ! Pidimme oikeat tipuristiäiset, ja tässä nimet: Paula, Mira, Mimmi, Ulriikka, Lilja Orvokki, Linda Karoliina, Katariina, Calimera, Lolita ja Ariel, joka on kuusivuotiaan tyttäreni ikioma ja vähän reppana sekä umpikesy kana.

Keväällä nikkaroidaan navetan päätyyn tarha kanasille, jotta pääsevät kuopimaan ja kaivamaan oikein kunnolla sekä vihreää syömään myös. Ongelman on koirankestävän tarhan tekeminen, kaksi koiraamme napsivat muuten kanaset parempiin suihin. Toimisiko sähkölanka tarhan ympärillä?

Mummoankkailu kanasten kanssa on niin hauskaa ja palkitsevaa, ja mieluusti ottaisin tänne ainakin vuohia ja hevosen, jos tämä taloustilanne joskus helpottaa.

18.1.13:
Pikkupaju kirjoitti:Kiitos, täällä tuntuu olevan ihan tervehenkinen meininki, foorumilla siis. Tuo vähävaraisuus ruokkii luovuutta ja mielikuvitusta, siinäkin yksi syy tuohon kummijuttuun. Vanhalla opiskelukaverilla on nimikkolammasjärjestelmä, ja härskisti pöllin idean.
Entisenä maatalouslomittajana mulla on onneksi myös tuttuja, joilta voi kysellä kauraa, olkea yms.
Mimosa

Yksi jonka kanat "yllätti"

Viesti Kirjoittaja Mimosa »

Meillä on ollut muutama Iittiläinen maatiaiskana jo parisen vuotta. Kun olin lapsi, meillä oli enemmänkin kanoja, mutta nyt todella innostuin niistä kun otettiin niitä muutama. Nehän ovat ihan loistavia otuksia ja omia persooniaan! :smt001 Tipujakin on tullut sekä kanan hautomana, että hautomakoneesta. Muuten meidän eläinporukkaan kuuluu pari pukkia ja kuttu, muutama risteytyslammas ja pari rygjaa sekä tietysti koira ja 4 kissaa. Isännän ja emännän lisäksi on taloon tulossa myös vauva heinäkuun alkupuolella. :smt054
Maa-jussi

Vielä siivetön

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Katselin tuossa taivaskanavilta ohjelmaa jossa kasvattivat eri siivekkäitä "alkukantaisesti" nurmella laiduntaen. Siitä heräsi ajatus ottaa tuohon pellolle lampaiden seuraksi siivekkäitä.

Kasvatus siellä tapahtui n 3*3*1m katollisissa häkeissä joita siirrettiin pitkin nurmea aina päivittäin, jolloin otukset nokkivat maasta ruoakseen ne herkut mitä tarjolla on. Tuotteet myytiin erityisalkuperälähiluomu- tuotteina omissa erityiskaupoissa/tilamyynneissä.
Niki viinitilojen keittiössä vieraili jollain tilalla jossa oli muistaakseni "Bressen-kanoja", niitä kasvatettiin isoissa ulkotarhoissa taivasalla ja oliko niin että hieno liha ja maku perustui tammenterhoihin?

- Pitääkö olla jotain lisäruokaa, viljaa? vai saavatko linnut kasvavasta nurmesta ja sen tuottamista siemenistä tarvitsemansa kuten "luonnon linnut"? Ajatuksena erityisesti tuo luonnonmukaisuus ruokinnan suhteen, ei " teollisua väkirehuja" vettä tietysti pitää olla.
- Onko suomessa ylipään laillista kasvattaa noin?
- Pitääkö korkeutta olla enemmän?
- fasaanit ja riikinkukko tietysti tarvitsee enemmän tilaa; mutta kanat, kalkkuna, viiriäinen, peltopyy? (kasvattaako joku??)

En ainakaan alkuun ajatellut niitä talvea pitää, eli tulevat "elintarviketuotantoon", keväällä ostetaan nuorikot ja syksyllä nautitaan puhtaasta luonnonmukaisesta ravinnosta.
- Mitään erityisiä/harvinaisia rotuja en missään tapauksessa ajatellut, mutta mikä olisi sopiva siivekäs tälläiseen kasvatukseen? painotus helppohoitoisuudella!
- Onko loppupelissä lihassa, maku/mureus eroa kukko/kana?
- Onko rotujen välillä jotain eroja em asioiden suhteen?
Kaarnakana

Kaarnakana Naantalista esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Kaarnakana »

Hei kaikille!
Vaikka pakkanen paukkuu on mielessä jo tuleva kesä. Ottaisimme hoiviimme, siis vuokralle, muutamia munivia kanoja ensi kesäksi. Onko tietoa mistä Naantalin lähistöltä kanoja voisi tiedustella?
Asumme rauhallisella omakotialueella ja lapsemme ovat jo teini- ikäisiä. Kanoille on siis vapautunut leikkimökki ja pihalle tulisi mökin eteen katettu aitaus kuoputteluun ja hiekkakylpyihin. Mutta mistä asukkaat mökkiin? Kiitollisena otamme yhteystietoja vastaan.

Terveisin,
Kaarnakana Naantalista
ahappa

Maatiaisia suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Hei!
Kuukausia Munanettiä seurailtuani ja kaiken mahdollisen maatiaisista joka suunnalta haeskeltuani päätin viimein ängetä mukaan vaikka ei ole höyhentäkään huushollissa, vielä.
Muori on ollut kuin pikkukakara karkkikaupassa: "Oi, tässä minun kanani", "tämä vasta ihana", "näitä haluan". Jäitä-hattuun-vaiheessa oli pakko karsia mitä ominaisuuksia haluan, mitä en. Olen aika varmasti päätymässä jussilan kantaan. Kait! Pitänee kohta poiketa sille osastolle.
Toteutukseen vielä pitkä matka. Uus-nuoruus alkoi: viime ti kukittivat ja kahvittivat muorin eläkkeelle. Nyt suunnitteilla pikku kodin löytäminen jostain päin eteläistä Suomea itselleni ja eläimilleni. Kuppikuntaan kuuluu kolme paimensukuista lapinkoiraa, tulevaisuudessa kanoja, ainakin. Ehkä joskus kevättalven, kevään aikana toive omista kanoista toteutuisi!
Sitten vielä pitäisi opetella kaikki muniksen hienoudet ja niksit. Tai tämän läppärin kanssa pitäisi päästä sinuiksi. Eka viestiyritelmä häippäsi bittiavaruuteen. Saa nähdä, kuinka ämmän nyt käy! Mukana yritetään roikkua!
Artturieinari

Uusi kanasiin hassahtanut Köyliöstä

Viesti Kirjoittaja Artturieinari »

Hei, olen jo pidemmän aikaa hiljaa mielessäni haaveillut kanoista tontillemme mutta nyt se oikein tosissaan iski päälle ja olen saanut isännänkin ainakin osittain mukaan tähän kotkotukseen :smt001

Meillä on maatila jossa pidämme täysihoitotallia hevosille ja tontilla on vanha sikalarakennus joka osittain on muutettu pihatoksi ja toisessa päässä on tyhjäksi jäänyt karsinaosasto. Pari näistä karsinoista on pihattohevosten tilapäiskäytössä eläinlääkärin toimenpiteitten ajan mutta yksi noin 16neliön karsina on täysin vailla käyttöä. Tuohon olen pohtinut kunnostavani talvitipulaa. Parven kooksi olen ajatellut kukko+3-5 kanaa.

Kysymyksiä kuitenkin on iso kasa vaikka olenkin täältä munanetistä opiskellut paljon.

En oikein ole päässyt täyteen varmuuteen siitä voiko hevosia ja kanoja pitää samassa rakennuksessa. Olen netistä lukenut kommentteja puolesta ja vastaan mutta onko asiasta todellista faktaa olemassa jossain?

Yksi asia myös askarruttaa... nimittäin olen haaveillut jättikochineista ja haluaisin tietoa ja/tai kokemusta niiden kylmänkestävyydestä. Tuo tipulasuunnitelmani nimittäin riippuu siitä miten lämpimän tilan jätit tarvitsevat vähintään. Tuon pihaton takia rakennuksessa on kovilla pakkasilla n. -4 pakkasta mutta koska tipula tulisi olemaan kattoon asti "seinitetty" olisi siellä mahdollista saada lämpötila pysymään nollassa tai jopa plussalla mutta ei varmaankaan ihan +5 astetta.

Olisi mukava kuulla olenko ihan hakoteillä suunnitelmani kanssa ja sitä pitää muuttaa tai onko ideaa pysyä tässä suunnitelmassa.
kotiparvi

kotiparvi esittäytyy

Viesti Kirjoittaja kotiparvi »

Ihan vielä en ole sieluani noille myynyt, vaan pelkään kyllä että se on mennyttä kunhan kevät tulee ja voin taas päästää heidät ulos.
Eli kanailijana olen täysi untuvikko, ensimmäiset ilmajokiset tulivat syksyllä, hetken aikaa vapaana kasvaneet majailivat hylätyssä kasvihuoneessa, vaan harmikseni minun oli heidät eristettävä sisätiloihin marraskuulla, kissat kun rohkaistuivat hiukan liikaa :smt018
Päätavoite on ollut pitää heidät hengissä ja terveinä, kokeilla miltä tämä maistuu. Muninnan alkua odotellessa mietitään mihin kohtaan tonttia olisi järkevin rakentaa kissankestävä tarha. Ja varmaan täytyy laajentaa tuota lammastarhaakin. Pari Kainuunharmaata pässikaritsaa muutti meille alkukesästä, kokeeksi.. Vakaista päätöksistä huolimatta syysteuraiksi ostetut etsivät nyt tyttökaveria.. Kuinka tässä näin kävi?? :smt055

Ihan vain kotitarpeiksi. Kainuunharmaita, 3 ilmajokista+kukko, 3 kissaa ja alle hehtaarin tontti =)
nurminata

Uusivanha kanailija

Viesti Kirjoittaja nurminata »

Pirkanmaalla omakotitalossa maalaismaisemissa asustellaan perheen kanssa. Tilarajoitteiden vuoksi olen ollut kanaton ja kotieläimetön jo vuosia, mutta joskus menneessä elämässä omistanut kaikkea kotkottajista, hirnuvista, määkivistä ammuviin ja röhkiviin saakka.

Aiemmin mulla oli sekalainen seurakunta kanoja kukkoja.. ainakin silkkejä, maatiaisia (alho, savitaipale ja horniolainen), kääpiö kotcheja, brahmoja, faverolleja, rokkeja.... :smt037

Nyt on pakko mahtua. Siis edes pieni kanala. Siispä turhan tilavaan varastoon pihamaalle tulee pikapuoliin pieni "talviasuntola" kanoille, ja sitten kesällä ulos erikseen tarha. Toivottavasti kykenen päättämään pian mitä kuopsuttajia meille muuttaisi. Ehkä myös annan sattuman ratkaista. Ideana on omatarve munat ja ehkä itseuudistuva pikkulauma, josta syntyneet kukkopojat pistän pataan. Onnelliset kanat.. ja noh, onnelliset kukkopojatkin tuomiopäivään saakka :smt003

Jos sinulla on tarjolla nuorikoita tai nuoria kanoja sopiva porukka (5-7kpl) jossain inhimillisen matkan päässä Valkeakoskelta, niin olen kiinnostunut kuulemaan llisää :smt045
JaanaH

Täsä mä olen!

Viesti Kirjoittaja JaanaH »

Pari vuotta sitten oli tarkoitus ottaa kanoja ja toteuttaa koko elämän haave. Tovi vielä piti odottaa erilaisten asioiden vuoksi, mutta TÄSÄ MÄ OLEN :smt003 Kanala on perustettu, tosin aluksi yhteiskanala naapurin kanssa, mutta kesällä tulee oma kanala omalle pihalle. Kukko odottelee kanasia joita toivon löytyvän ostettavaksi piakkoin jostain lähialueelta.
Meidän elämää keski-Suomessa voi seurata http://www.ukkivaara.net - sivuilla. Ja jatkossa sitten niitä kanajutskiakin sinne tulee.

Tuossa taannoin miehen kanssa mietittiin, että kanahaave on kytenyt pitkään. Mieheni oli jo pikkupoikana ruikuttanut vanhemmiltaan kanoja. Oli jemmaillut munia sukkaan ja laittanut puuhellan lähelle siinä toivossa, että poikasia kuorituu. Minä puolestani kävin kersana sukulaisen kanatilalla ja päätin, että jonain päivänä minullakin on kanoja. Lintuharrastajia olemme olleet pienestä pitäen molemmat ja se on rakas harrastus meille vieläkin. Miehen kanahaaveen toteutuminen kesti siis yli 50-vuotta :smt003

Terveisin JaanaH Uuraisilta
Viimeksi muokannut JaanaH, 21 Helmi 2013, 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palmar

Palmar tässä hei!

Viesti Kirjoittaja Palmar »

Nimimerkin takana kolmekymppinen naisimmeinen. Asustelen Satakunnassa, maaseudun rauhassa. Tällähetkellä laumaan kuuluu mies, 2 ja 5 vuotiaat lapset, pari koiraa ja kissa. Kevään aikana olisi tarkoitus saada laumaan lisäystä kanojen merkeissä. Vuosia olemme suunnitelleet kanojen hankitaan ja nyt on kanalan paikka likimain päätetty :smt001
Vastaa Viestiin