Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vimasa

Uusi harrastaja Oulun seudulta

Viesti Kirjoittaja vimasa »

Hei,
tässäpä tuleva uusi pienkanalan pitäjä Oulun seudulta. Sain tässä talven mittaan jostain ihmeestä innostuksen oman pienen kanalan laittamiseen pihallemme. En edes muista, mistä se ajatus pölähti päähäni, kenelläkään tutulla ei tällaista ole. :smt001 Tämän idean ilmestymisen jälkeen olenkin lukenut erinäisiä kirjoja aiheesta ja selannut tämän munanetin melko lailla läpikotaisin. Asumme Oulun "pienkunnassa", maaseudulla uudehkossa omakotitalossa puolen hehtaarin tontilla ja tarkoitus on rakentaa ihan uudisrakennuksena pieni kanala pihallemme. Mitään aiempaa kokemusta minulla ei ole kanojen pidosta, joten ihan alkutekijöistä tässä lähdetään kaiken kaikkiaan. Onneksi täältä saa varmasti tukea ja neuvoja. :smt024

Joten alanpa tässä listaamaan kysymyksiä, mitä mielessä pyörii... :lol:

- Vimasa
usva

Kielo Kananen

Viesti Kirjoittaja usva »

Vuosikymmeniä vanha haaveeni muutamasta kanasta on taas ottanut tuulta siipiensä alle, kun ajatuksena olisi ottaa muutama ainakin kesäkananen. Toteutus hakee vielä muotoaan. Suureksi surukseni jouduin viime syksynä luopumaan kahdesta ponistani; ne olivat minulle monimuotoinen elämäntapa. Nyt mietinkin montako kanaa tarvitaan täyttämään sydämessä hevosen kokoinen aukko...riittääkö 5 kun laatuu korvaa määrän. Minua kiinnostavat maatiaiskanat, luin niistä kuten muistakin maatiaislajeista jo kauan sitten ollessani Maatiainen -yhdistyksen jäsen. Tänne Munanettiin eksyin aivan hiljattain ja ainakin ensi vaikutelma on kovasti sympaattinen, tuntuu että täällä ollaan hymyhuulessa ja pilke silmäkulmassa; ja se on varmaan ihan kanailun seurausta. Jatkan mielenkiinnolla tutustumista aiheeseen; aloittaen sopivasti näin Pääsiäisenä!
ehtooteini

Taas se iski

Viesti Kirjoittaja ehtooteini »

Taas se iski, se kanakuume. Kun lapset oli pieniä, meillä oli maatiaskanoja. Kallelasta Haimoosta ne haettiin. Ensin niitä oli muutama ja kohta niitä oli monta kymmentä. Aika kului, lapset kasvoi ja kanoista luovutiin. Rakkaus kanoihin on lapsilla säilynyt, neljästä kotoa muuttaneesta kolmella on kanoja. Neljäs asuu kerrostalossa, joten hänellä ei ole edes mahdollisuutta kanan pitoon. Kaksikymmentä vuotta lainassa ollut hautomakone on haettu kotiin ja siitä se taas lähtee käyntiin minunkin kanaharrastus.
nallekarhu

Uusi siipiveikko

Viesti Kirjoittaja nallekarhu »

Tervehdys täältä Jyväskylän kupeesta,

Vihdoinkin vuosien kädenväännön ja vaimon pehmityksen jälkeen pääsen virittelemään kotitarvetuotantoa joten tätä(kin) foorumia tulee lueskeltua tiheään. Tarkoituksena on pitää lintuja omiksi tarpeiksi ja mielenrauhan takeiksi.
Lassila

Re: Uusi harrastaja Oulun seudulta

Viesti Kirjoittaja Lassila »

Moi!

Täällä olisi sinun kohtalotoverisi, myös oulun lähistöltä!! En millään käsitä mikä kärpänen minua puri, mutta minullakin tässä talven aikana syttyi aivan hillitön tarve rakentaa pienen kanalan ja hommata sinne kotkottajia :smt003
Asumme omakotitalossa maalla, vaikka Ouluahan tämäkin alue on. Minulla olisi kans aika paljon aloittelijan kysymyksiä!

Esim. voiko kanat ja viiriäiset laittaa samaan kanalaan? :oops:
Ninja

Kanaharrastaja Porvoon seudulta esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Moikka!

Asustelen Porvoon seudulla, maaseudulla. Viime kesänä pitkäaikainen haave toteutui kun meille muutti 5 iittiläistä kanaa + kukko. Kanojen omistaminen on ollut todella hauskaa ja palkitsevaa! Eikä koskaan tylsää, aina riittää puuhaa ja pohdittavaa. Nuoret kanasemme (kohta yksivuotiaita) ovat jo yrittäneet kaksi kertaa hautomista ja ehkä nyt komas kerta toden sanoo! Laskettu aika ensi viikolla.

Tuli sitten tipuja tai ei, kanalaa pitäisi tänä kesänä laajentaa. Huomasin nimittäin talven aikana että lisätila on ihan ehdottomasti tarpeen. Vielä kun saisi perheen miehet ajattelemaan samoin!

Mukavalta ja rennolta paikalta muuten vaikuttaa tämä Munanetti!
Marin potkottimet

Uusi munislainen Lahdesta, Hei!

Viesti Kirjoittaja Marin potkottimet »

Hei kaikki "vanhat" munislaiset! :smt006
Meillä (minä ja mieheni, naapurin tenavatkin tosin ovat jo innoissaan) tämä kanaharrastus on vasta ajatuksen tasolla (kanalan piirrustukset ja sisustuksen olen jo miettinyt valmiimmaksi kuin talon), kunhan ensin saadaan talo valmiiksi ja muutettuakin, niin alkaa kanalan rakentelu. Rakennamme taloa rintamamiestilalle ja siellä on entisaikaan herätty kukon kiekaisuun, mutta juuri tällä hetkellä ei kiekunaa kuulu.
Kanarotuja on katseltu ja Jättikotseja sekä paduaneja mietitty, joukkoon vielä muutama joka munisi ahkerasti ja VALTAVA kukko. Tosin moni muukin rotu kiinnostaisi :smt003
Kohta vuoden olen täällä käynyt lueskelemassa ja opiskelemassa, mutta nyt sain liityttyä.
Kaakatti

Raahelainen kanapöhkö

Viesti Kirjoittaja Kaakatti »

Mitähän tässä nyt porinoisi? :smt017 Aloitetaan vaikka sitten alusta. Olipa kerran kauan kauan sitten pieni tyttö joka asui maatilalla järven rannalla Keski-Suomessa. Tilalla vilisti lehmiä, possuja, kissoja, koiria ja kalkkunoitakin. Tyttö kasvoi ja elämä vei eteenpäin monien mutkien kautta kauas kotoa. Vaikka jo lapsena tuli todettua että se on paskapuhetta että maatiloilla kasvaa terveitä lapsia, niin jonkinlainen kaipuu kaikenlaisten elukoitten hoiteluun jäi kaivelemaan vaikkei siitä elämänuraa voinutkaan kehitellä. Elämäntilanne ei kuitenkaan antanut myöten pitkään aikaan hommata minkäänlaisia eläimiä. Tilanteilla on kuitenkin onneksi tapana muuttua ja yhtäkkiä sitä hoksaakin elävänsä koiran ja parin kissan kanssa samassa taloudessa. Sitten sitä huomaa haaveilevansa kanatarhasta ja toteaa että miksikäs ei. Muutaman päivän raivokkaan nettisurffailun tuloksena ihastus tyrnäväläisiä kanoja kohtaan on kehittynyt ja pakkomielle niiden hankkimiseen saatu aikaiseksi. Alkuviikosta vaja päivässä tyhjäksi ja peräkärryllinen rakennustarvikkeita rautakaupasta. Parin päivän heilumisen tuloksena kanakoppi alkaa olla jo hyvällä mallilla. Siinäpä sitä jonkinlaista asiaa alkuun... Että hei vaan kaikille! :smt006

28.5.13:
Kaakatti kirjoitti:Niinpä se pääs homma karkaamaan jo lapasesta. :smt003 Kanoja on pihassa kuopsuttamassa jo 11 kpl ja pari kukkoo yrittää pitää niille jöötä. Säilytysohjelmaan tuli alettua ja suoraan poikastuottajaksi. Enää ei puutu kun että noi kotkot tajuais alkaa munimaan ja hautomaan että joskus tulevaisuudessa sais niitä tipujakin. :smt047
Jopsukka

Jopsukka esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Jopsukka »

Jopsukka pitää kanafarmiaan Usan länsirannikolla. Ensimmäiset tiput (6 kpl) tuli viime Vapun aikoihin muutaman päivän ikäisenä kasvamaan alakerran remonttia odottavaan kylpyhuoneeseen. Tipuista kasvoi 4 kaunista kanaa (2 Rhode Island red, Speckled Sussex ja Buckeye merkkisiä) ja kaksi kovin komeaa kukkoa (Sussex ja Buckeye). Kesän kuluessa tuo Sussex kukko alkoi ilkeilemään lapsille, joten lasten kauhuksi uhkasin pistää sen pataan, mutta lopulta päädyimmekin antamaan sen eräälle kanafarmarille, jolta mukaan tarttui viisi nuorikkoa (valk.rokki, buff orppi, welsummer ja kaksi Red Star, jotka käsittääkseni ovat vaan sekoituksia). Ja tällä kokoonpanolla mentiin talven yli. Rouvat rupes munimaan ja munaa pukkaa semmoista 8 munan päivävauhtia. Nuo kaksi sekoitusta munii jättimunia keskim. 90g, satanenkin on mennyt rikki, muut ovat aika normaaleja 55g munijoita ja välillä on joku mini. Vappu-Kukko hoitaa miehisiä velvollisuuksiaan uutterasti, mutta ei näytä kovinkaan stressaantuneelta vaikka noita naikkosia onkin reilunpuolisesti. Orppirouva esitteli hautomishalujaan tässä jokunen aika sitten, mutta silloin olin vielä järjissäni ja kiltisti keräilin munat parempaan talteen. Ystävän ostellessa tipuja totesin, että meillä ei ole tänä keväänä tarvetta, jollei nyt omista munista jotain tule. Ja tiedätte varmaan miten kävi...Nyt tuolla edelleen remonttia odottelevassa kylppärissä piipittää 2 viikon vanhaa Blue Andalusian merkkistä tipua sekä 2 tänään sinne haettua Ameraucana tipsua....

Mies rakensi viimekesänä kanalan katettuinen tarhoineen ja se olis ideaali kahdeksalle kanalle, joten nyt ollaan sitten ylipaikoilla. Onneksi meillä on tässä kolme hehtaaria omaa pihamaata ja naapurin pellot, joten kanalan väellä on usein avoimet ovet käyskennellä ja kuopsutella. Valitettavasti meillä on paljon kojootteja ja haukkoja, mutta vielä ainakin on vahingoilta säästytty. Yöksi kukko johdattaa rouvansa koppiin suljettujen ovien taa. Uskoisin, etta orsia lisäämällä saadaan nämä pikkutirpat sijoitettua joukkoon kirjavaan.

Muita paimennettavia perheessä on mies ja kaksi kouluikäistä lasta (munakauppiaat), rescue tapaukset kani, kissa ja koira. Jopsukka toimii aktiivisena vapaaehtoisena lannanluojana paikallisessa hevosrescuessa.
bellisperenna

kanahöperö

Viesti Kirjoittaja bellisperenna »

Moikka kaikille :smt006
Pitkäaikaisen haaveen tuloksena on meidän tulevassa kanalassa jo ulkoseinät valmiina. Alkukesästä olisi tarkoitus ottaa Alhon kantaa; kymmenisen kanaa ja kukko. Kiitos kaikille foorumiin osallistuneille vinkeistä ja neuvoista, joita on luettu ja opiskeltu jo vuoden ajan. Täältä on löytynyt apu suunnitteluun ja moneen kysymykseen. :smt041
tmt

tmt esittäytyy

Viesti Kirjoittaja tmt »

Heippa,
olen muutaman vuoden kanoista haaveillut maalainen Pirkanmaalta. Nyt olen lähes kaikki ketjut lukenut läpi ja nyt on ryhdytty tuumasta toimeen: Huhtikuussa tulee meille ekat tyrnikset, sitten toukokuussa siitosmunia. Tarvin tehokkaita puutarhaharaajia ja kompostinkääntäjiä, ja mitkäs sen mukavampia kuin munivaiset ahkeroijat. Munankulutuksesta pitää huolen 7-henkinen perheemme :)
kanakka

Kanakka esittäytyy

Viesti Kirjoittaja kanakka »

Tervehys vain kaikille! :smt001
Olen käynyt täällä munanetissä jonkin aikaa, kun hupsista vaan, hurahin ja päätin että otan kanoja, jotta ei vapaa-ajan ongelmia tule edelleenkään. :smt003 Minua on kyllä hieman höyryytetty asiaan jo parisen vuotta mutta kun pihassa asustelee tällä hetkellä siipan ja tyttöni lisäksi kolme kylmäveristä hevosta, kolme erirotuista koiraa painoluokassa 20kg kevyin ja 61kg massavin, kissoja on kaksi, molemmat huolettomia "ruunia". :smt002 Näinollen arvellutti uusi aluevaltaus että mitenkäs ne kanat sitten vielä kerkee.. Mutta..yllytyshullu varmaan hieman olen.. Nyt askarrellaan väliaikainen asunto kahdelle kanarouvalle jotta kesällä saadaan ne ulos, kukko odottelee varattuna ja tietämättömänä että saa oman haaremin ja hautomakoneessa on 10 pikkuruista munaa valmistumassa(toivottavasti erinomaisin tuloksin) päivä 5 on täynnä.
Tarkoitus olisi pitää kanoja jotta saamme munia ja joskus jotain pataankin. Kokki mieskin saa päästää luovuuden valloilleen munien suhteen jos kaikki menee hyvin ja rouvat kotiutuvat.
Kiitos paljon munanettiläisille tähän asti kaikesta informaatiosta mitä olen täältä saanut. Kanaharrastelija kavereitanikin olen jo päässyt hauskuuttamaan kysymyksillä :smt005 ja voin sanoa että heillä on ollut hauskaa. Innolla odottelen kanarouvien hakua :smt041
mattila

uusi käyttäjä

Viesti Kirjoittaja mattila »

olen 57-vuotias maatalon emäntä pohjois-savosta. minulla on pitkän linjan kokemus siipikarjasta. jo lapsuudessani meillä oli aina kanoja. pidin myös "salakanoja" lypsykarjan aikana, navetassahan ei olisi saanut olla kanoja lypsylehmien kanssa. vuonna 2007 luovuimme lypsykarjasta ja entisestä hiehojen puolesta tuli sitten kanala. tällä hetkellä minulla on kiuruveden kantaa maatiaisia. plymoth rokc-pariskunta. mille fleyr-pariskunta, samoin silkkikukko-ja kana. hy line hybridejä. brhamoja, shaaboja, kiinan cots kukkoja. sitten myös risteytyskanoja.
eri roduille on omat häkkinsä, mutta kesäisin ne ovat samassa ulkotarhassa suurimmalta osin. :smt062

muita eläimiä tilallamme on; highland cattle emoja 16, pari siitossonnia, lihasonneja, hiehoja ja kohta myös vastasyntyneitä vasikoita. tuvan puolella 2 kissaa ja 3 koiraa. :smt003
G-mies

Uusvanha G-mies esittäytyy

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Moikka kaikille. Palasin parin vuoden tauon jälkeen kanamaailman piiriin. Ensiaskeleihin sain paljon neuvoja ja tukea nimenomaan täältä munanetistä. Elämän muutokset ja jopa kanamaailman raakuudet saivat minut luopumaan kanoista pariksi vuodeksi mutta nyt tuolla automaatissa sattuneista syistä taasen hautuaa kolme iloista hämähäkkiä. Tipula ja kanala on valmiina sekä muuta tilaa jos sattuu onnenkantamoisia sattumaan. Silkkikanat on lähinnä sydäntä. Tältä palstalta on jäänyt niistä elävästikin mieleen luonnetta kuvaava sanonta... koneet käy mutta ohjaamossa ei ole ketään :-D Muita eläimiä meiltä löytyy perinteiset maalla asuvan asukit eli kissoja ja koiria. Ja se kanoja syövä koirakin elelee onnellisena nykyään tarhassa eikä enää narun jatkona. Kyselkää lisää ja hienoa palata takaisin :-)
Wolverina

Haaveena pikkuinen kanala

Viesti Kirjoittaja Wolverina »

Täällä eteläsuomalainen omakotirakentaja, joka haaveilee parista kanasta pihalla. Tontilla olisi metsäistä maastoa ja tilaa hyvinkin tarhalle. Omat munat ja ehkä jopa kananliha houkuttelisi... Rakennusprojekti on kesken (tai siis alussa), joten kanojen hankinta ei ole ihan vielä ajankohtaista. Varmasti tulen kyselemään hölmöjä vähän joka aiheesta. Koittakaa kestää.

Sellainen aikataulullinen juttu mietityttää, että kuntalomme olisi valmistumassa loppuvuodesta niin voiko kanoja hankkia talvella vai odotanko seuraavaa kesää? Jos täällä etelässä on kasvattajia tai harrastajia, jotka suhtautuvat positiivisesti kyläilyyn niin olisi kiva käydä katsomassa lintusia ja kyselemässä tyhmiä ihan livenä.
Vastaa Viestiin