Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaakatus

Kaakatusta kanalassa

Viesti Kirjoittaja kaakatus »

Moi kaikille kanoihin hurahtaneille. Meille tuli ensimmäiset kanat (kuusi piikkiöläistä ja kukko) edellispäivänä, eilen jo löytyi ensimmäinen kaunis vaaleanruskea muna pehkusta ja tänään kaksi pesistä. Äsken kävin vakoilemassa vielä ikkunan takaa orrelle vetäytyvää porukkaa, ja yksi kanoista näytti menneen hautomaan pesään :smt007 saattaa kyllä olla toiveajattelua :-"
Pekkala

Hei vaan kaikille!

Viesti Kirjoittaja Pekkala »

Uusi vihreä ja urpo tuleva kesäkanalan pitäjä ilmoittautuu joukkoon! :smt017

Tulen varmasti tarvitsemaan paljon teidän apua ja neuvoja tässä kevään aikana kun aloitamme kanalan kunnostamisen ja kai sinne ne asukitkin pitäisi jostain hankkia. Kesäkanala rakennetaan/remontoidaan autotallissa olevaan vanhaan ohrasiiloon joka on noin 12 neliön kokoinen, tallin taakse tulee sitten ulkotarha. Kanoja olen alustavasti suunnitellut ottavani noin 10 kappaletta ja tietenkin sitten sen kukon :smt001 En ole hirveämmin noihin eri rotuihin ehtinyt vielä perehtymään, joten aloitan varmaankin ihan maatiaisilla. Talvilämmintä ei kanalasta nyt siis ainakaan heti tehdä, katsotaan vähän ensin miten homma lähtee rullaamaan.

Tarkoituksena olisi siis saada itselle ja lapsille elämyksiä uusista eläimistä ja ehkä ruokapöytäänkin silloin tällöin onnelisten kanojen munia :smt049
Pikkutipitii

Maatiaiset kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Pikkutipitii »

Päätin vihdoin hypätä mukaan, taustailun sijaan :smt006 - upea tietopankki ja ihanan aktiivisia käyttäjiä!

Jo useamman vuoden olen haaveillut kanasista, ja nyt parin maaseudulla vietetyn vuoden jälkeen taitaa olla aika toteuttaa tämäkin haave. Munanetti on ollut ahkerassa käytössä ja kaikki kirjaston kanakirjat tuli luettua viime kesänä..
Meillä homma lähtee siitä, että ensin kaadetaan puut tulevan kanalan alta - tontillamme ei ole yhtäkään vanhaa rakennusta, josta voisi muokkailla kanalan.
Vähän jänskättää, että mahdanko saada haluamiani kanasia, kun joutuu odottelemaan pytingin valmistumista eikä uskalla edes varailla mitään. Hyvä puoli on tietysti se, että voipi rakentaa sellaisen, kuin haluaa. Betonilattiaa ajattelin ja kunnon eristeet seiniin, että tarkenevat talvellakin.

Ehkä mieluiten ottaisin tyrnäväläisiä tai hämäläsiä, tai sitten vaikka alhoja, joita on ehkä helpompi löytää. Kunhan on maatiainen :smt054
En mielelläni sekoittelisi, vaan yhtä sorttia saisivat olla kaikki. Onko kokeneimmilla vinkkejä, että miten kanoja kannattaisi lähteä metsästämään? Kyselenkö vasta sitten, kun kanala on valmis vai voikohan/kannattaako niitä yrittää varailla etukäteen? Pöhkö kysymys, ei jääne ainoaksi lajiaan :smt003

23.7.13:
Pikkutipitii kirjoitti:Kiitos kaikista vinkeistä, nyt ovat hämäläiset kotona :smt041
Nuorisojengi asustelee vielä kesäkanalassa, kun on mukamas ollut muutakin elämää kanalan rakentamisen ohella :smt003

Leppoisaa ja luottavaista porukkaa, oikein kiva parvi.

Kuva
koivuton

helou

Viesti Kirjoittaja koivuton »

Kauan ja hartaasti sivuja lukeneena päätin rekisteröityä. Sain ylipuhuttua miehen viime keväänä kolmeen kesäkanaan ja kukkoon, mutta nyt niitä on seitsemän. Kalkkunat päätyi sinne minne pitikin, pakastimeen. Vuohet, lampaat ym on lemmikkejä kotona, mutta ettei elämä olisi yksitoikkoista olen myös työssä eläinten kanssa.

28.2.13:
koivuton kirjoitti:Koska olen tosi hyvä unohtamisessa, unohdin tietysti kertoa kanoistani. Ensimmäiset toin töistä eli hämeenmustan kukon joka on kirjava ja saman rodun kirjavan kanan. Lisäksi toin sieltä kaksi vanhaa HL rouvaa. Loput HL rouvat tulivat sattumalta, kaksi tuttavalta ja toin töistä vielä 2 vanhaa . Myös kani ja osa lampaista- 6 kaikkiaan-on tulleet ukkeli ympäripuhuttuna sattumalta ja jääneet taloksi. Kaksi vuohipoikaa on meillä syntyneet veljekset. Koirat on isännän metsästyskavereita.
Lapsiakin on, mutta enää nuorin asuu kotona.
kukkokiekuu

kukkokiekuu!

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Tervehdys täältä Turun naapurista Liedosta! Lintuinfluenssa tai kanakuume on tarttunut meitsiin ja olen nyt muutaman viikon tutkinut tätä foorumia ja muutenkin googlaillut kanoja, kanakoppeja sun muuta asiaan liittyvää. Tämä rekisteröityminen foorumille olkoon nyt se ensimmäinen kukonaskel kohti kanaisaa huomista :smt045
Vaihe 2 voisi olla kenties tutustuminen livenä johonkuhun lähialueen kanaharrastajaan..?
Paaljon on vielä kysymyksiä auki ja hidasteena toimii myös taajama-asuminen omine rajoituksineen. Taloudessa on emännän ja meikäläisen lisäksi 4 kissaa, ihmislapset on jo pesästä lentäneet. Osa naapurustosta suhtautuu jo kissojen takia meihin vihamielisesti, jonka vuoksi hiukan arveluttaa, että heille pitäisi mennä kanoista puhumaan, kun ei muutenkaan olla oikein puheväleissä. Käsittääkseni tuo ilmoitusvelvollisuus kanojen pidosta koskee ennen kaikkea noita virallisia tahoja, ilmoitus naapureille on enempi kohteliaisuuskysymys..vai? Joka tapauksessa kanat saisivat tepastella aitauksessa jo ihan senkin takia, että ollaan taajamassa (eikä myöskään ole tietoa miten nuo meidän kissat kotkottajiin suhtautuvat) ja aitaus tulisi paikkaan, johon ei näillä vihamielisillä tahoilla ole suoraa näköyhteyttä... ja mistäs sitä tietää, saattavathan tykätä kanasista kovastikin, kai se on enempi nuo kissat semmoisia elikoita, jotka jakaa ihmiset kahteen leiriin.
Tällaisia pohdintoja täällä tänään!
kuukunanmuna

Moi kaikille!

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Kolmekymppinen haaveilija ilmoittautuu. :smt001

Mulla on kanakuume jo toista kertaa, joskus reilut 5v sitten pyörin täällä aikani lueskelemassa ja suunnittelin rakentavani uuden lampolan muutamalle lemmikkilampaalleni ja sen kylkeen kanalan. Elämäntilanne muuttui kuitenkin ennen rakentamista ja kanojen hankintaa, joten lampaat jatkoivat vanhassa asumuksessaan ja luovuin kanahaaveista. Tätä nykyä taloudessa on lemmikkinä vain kissa, lammasmökki nököttää edelleen tontin nurkalla ja perheen elämäntilanne näyttää siltä, että hyvinkin voisi olla sopiva hetki virittää uudelleen kanaprojektia.

Mulla ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta kanoista, olen tavannut eläviä kanoja vain kahdesti. Yhden kerran perinnepäivillä (olivat muuten tosi tosi pieniä, mitä lie rotua olivatkin) ja toisen kerran vuosia sitten Jämsässä. Piti kyllä katsoa kahdesti, kun kolme kanaa marssi vastaan Seppolan sillalla keskustaan päin. Hyvin määrätietoisen oloisina. Vieläkin muistan ne aina sillalle ajaessani. :smt003

Mietinnässä on vielä, ottaisinko vain kesäkanoja vai ihan ympärivuotisesti pidettäväksi. Toisaalta mietin, että voisi pari kesää treenata kanojen kanssa elelyä ennen kuin hankkii stressiä niiden talviasuttamisesta, laittaisi kanat sitten syksyllä pataan. Jos ei omaan suuhun raaskisi niitä pistellä, kaveri olisi varmasti iloinen koiranruoasta. Toisaalta taas haluaisin nimenomaan maatiaiskanoja, enkä niitä raaskisi tappaa. Kesäkanaksi kävisi melkein mikä tahansa kana, mutta varsinkaan pienempien maatiaiskantojen edustajia en haluaisi päästää päiviltä ilman pakottavaa syytä.

Kanakannan valinta on myös pyörinyt mielessä, tahtoisin mahdollisimman monennäköisiä kanoja. Mustaa, harmaata, ruskeaa, punaista... Mikään kanta ei kylläkään taida olla ihan niin monipuolinen? Sekalainen parvi toimisi vain, jos ei antaisi kanojen hautoa, siinähän minä sitten olisin sekarotuisten kanojeni kanssa. Eli pääasiassa koetan löytää jonkin sopivan kannan ja pysyä sitten siinä.

Pohdintaa, pohdintaa... Täältä löytyy onneksi paljon tietoa. :smt041

*muoks* Vaikuttaa siltä, että tyrnäväläinen kanta voisi olla "se oikea", on kirjava, munii ahkerasti ja jopa hautoo.
sarviorvokki

Heippa Pohjois-Karjalasta!

Viesti Kirjoittaja sarviorvokki »

Kanakuume iski nyt vähän rajummin vaikka yritetty on tapella vastaan, ja täällä sitä nyt on istuttu illat läpeensä opiskelemassa :smt003 Koiria meillä on ollut lauma iät ajat ja viime keväänä poppoo kasvoi pitkään haaveena olleilla maisemanhoitolampailla, joita nytkin määkyy neljä kappaletta tuolla navetassa (ja lisää syntymässä kuukauden sisällä - jänskättää!!). Kanatkin ovat olleet mielessä jo pitempään, mutta nyt sitten päätin että tänä kesänä niitä sitten tulee! Pienenä jarruna on olleet nuo meidän pikkuterrierit, joiden olen arvellut pistävän tiput poskeensa, mutta pitää vaan tehdä vähän topakampi aitaus :smt003 Pihakanoja meillä ei tästä juuri syystä voi valitettavasti olla, niin idyllistä kuin se olisikin.. :smt010

Mutta siis - maatiaisia niiden kanojen on oltava, puhtaitakin mieluusti, ja kannaksi valikoitui alho lähinnä siitä syystä, että sedällä tuossa lähellä on jo niitä muutenkin, ja sieltä saadaan kätevästi kesän koittaessa "aloituspakkaus" :smt002 Innolla odotan että kevät koittaa ja lumet sulaa ja päästään kanatarhan tekoon! :smt038
Elsa-kananen

Maatiaiskanoja ens kesäks:-)

Viesti Kirjoittaja Elsa-kananen »

Hei!Rohkenin minäkin viimein viestiä laittamaan.Kymmenen vuotta maalla ollaan asuttu ja jo pitkään kanoista haaveiltu. Nyt vihdoin haave on toteutumassa ja kovasti olen näiltä loistavilta sivuilta tietoa hakenu.Paljon hyviä vinkkejä olen täältä löytänyt,mut muutamaan ihan peruskysymykseen kaipaan mielipiteitä/neuvoja.
Ajatuksena on ottaa aluksi kukko ja 3-6kanaa.Minkä ikäisillä olis hyvä alottaa?Jos alottaa nuorilla,onko ongelma et ei oo vanhempaa kanaa/kukkoa opettamaan nuorikoita talon tavoille?
Toine pohdinnan alla oleva asia on kanalan sijoitus.Vaihtoehtoina on vanha navetta tai saunarakennuksessa oleva tila,jossa on ennenkin kanoja ollu.Navetan huono puoli on sen kosteus.Saunarakennus olisi muuten hyvä,mutta pohdimme sitä ,että kuinka paljon kanat aiheuttaa pöly tai hajuhaittaa saunaan?
Mun kysymykset on tämmösii aloittelijan pohdintoja,mutta kyllä olen ihan tosissani liikkeellä ja asiaan antaumuksella suhtaudun! Hassua miten kanat hurmaa:-)
Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista!
Jenni K.

Krooninen kanakuumeilija esittäytyy :)

Viesti Kirjoittaja Jenni K. »

Tervehdys kaikki kohtalotoverit!

Löysin tämän upean ja aktiivisen sivuston ja päätin liittyä viimein joukkoon! :smt001

Kanat ovat olleet kiinnostuksen kohteenani iät ja ajat, mutta (vasta) viime juhannuksena 2012 ensimmäiset ihanat ja omat siipiveikot muuttivat meille lemmikeiksi Iitistä. Ja jos nyt kysytään, olisi pitänyt hankkia kanoja jo aikapäiviä sitten! :smt002

Alunperin oli tarkoitus "pelastaa muutama kesäsiivekäs jostain tehotuotantokanalasta", mutta olin niin sanotusti myöhässä kesäkuisilla kananhankinta-aikeillani. Onneksi, sillä nyt meillä komeilee viisi rodunomaista ja reipasta kultabrahmaa, sekä kolme persoonallista orpingtonia, joiden huimaa kasvua ja kehitystä olen päässyt seuraamaan syksyn ja talven aikana. Minusta kuoriutui siis kesäkanailijan sijaan kokovuotinen aloitteleva rotuharrastaja, ja paras niin! :smt050 Tänä keväänä olen jo aikaisin hereillä ja kanasuunnitelmat täydessä vauhdissa: lisätilojen rakentamista ja uusiin rotuihin tutustumista. Jospa sieltä kesään mennessä muuttaisi vielä iittiläinen maatiaiskana, light brahma, jättikochi... [-o<
...
Meillä kanat ovat herättäneet ihmisissä paaaljon ihmettelyä, ihailua, hilpeyttä ja pohdintaa, sekä nostattaneet nostalgisia keskusteluja vireille. Kanat siis merkitsevät jokaiselle jotakin, halusi tai ei, se on tullut näiden kanssa huomattua! :smt003

Täällä Munanetissä lueskellessani koen olevani vähemmän kanahöperö ja toivottavasti saankin paljon uusia ja käyttökelpoisia vinkkejä teiltä muilta. :) Erityisesti kiinnostaa erilaiset lämmityssysteemit ja kokemukset eri roduista...

Arvatenkin tämä eka viesti on aina vaikein, mutta tulipahan kirjoitettua! :smt003

Hyvää kevään jatkoa ja iloisia hetkiä kanaharrastuksen parissa teille kaikille munanettiläisille! :smt006

~Jenni~
Zawadi

Zawadin Esittely

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Hei olen Zawadi :smt001

- Olen uudellamaalla asuva.

- Minulla ei ole kanoja mutta suunittelmissa olisi hankkia kun tiatoa tulee niistä lisää.

- Olen aina ollut kiinostunut kanoista, Japaninviiriäisistä, Kalifornian tupsuviiriäisistä, Mandariinisorsista ja Helmikanoista.

- Kuulin Munanettistä kun selailin tiatoa kanoista ja viiruista ja niin edespäin. :smt001
Sannis

Uusi kanatouhuilija täällä hei:)

Viesti Kirjoittaja Sannis »

Niin se sitten kävi meillekin, että keväällä perhe lisääntyy neljällä kanalla ja yhdellä kukolla. Tähän asti perheeseen on kuulunut mies, kaksi lasta ja koira.

Kanoista olen haaveillut jo jokusen vuoden ja nyt päätin alkaa toimeen. Kanat ovat jo hautomakoneessa ja muuttavat meille heti kun saadaan pikkiriikkinen kanala valmiiksi. Kanat tulevat tutulta kasvattajalta tästä läheltä. Rodultaan ovat "sekarotuisia", isa brown, hy-line ja maatiainen.

Asustelemme Nurmijärvellä, omakotitaloalueella. Kysyin kana-asiaa valvontaeläinlääkäriltä ja ympäristökeskukselta, eikä kummallakaan ollut mitään sitä vastaan. Rekisteröitymishommelit normaalin kaavan mukaan eikä muita kommervenkkejä tarvita.

Nyt kun vaan nuo lumet sulaisi niin pääsisi rakentelemaan ja askartelemaan:)

Hauskaa keväänodotusta kaikille kanailijoille!

5.4.13:
Sannis kirjoitti:Kukkokiekuu: Viranomaisjutuissa on tosi isoja kuntakohtaisia eroja. Ne kaksi Eviran lomaketta pitää täyttää aina, sen lisäksi saattaa tarvita terveystarkastajalta luvan ja joskus kukon pitoon tarvitaan naapureilta kirjallinen suostumus. Kannattaa olla yhteydessä kunnan maaseutuasiamieheen, häneltä saa tarvittavat tiedot.

Ja siis en ole mikään yltiölainkuuliainen ihminen, mutta nuo lupa-asiat halusin selvittää juurta jaksain, koska aina voi olla joku ikävä naapuri joka "narauttaa" kanojen pitämisestä, ja pahimmassa tapauksessa niistä joutuu sitten luopumaan.
Kun on selvittänyt luvat ja muut, voi rauhallisin mielin herätä kesäaamuna kukonlauluun :)

Meidän tipuset saapui tänään:) Ne on nyt viikon vanhoja, tosi touhukkaita tapauksia.
SatuKoo

Uusi muniksen käyttäjä ilmottautuu!

Viesti Kirjoittaja SatuKoo »

Hirveä 'kanakuume' on iskenyt ja ensi kesäksi tulossa muutama kana ja kukko.
Tarha ja koppi suunniteltuna paperille, tarvikkeet pihassa! Koko talven olen itseäni 'kouluttanut' asian tiimoilta ja silti on vielä paljon kysymysmerkkejä.
Pahoin pelkään, että mopo lähtee käsistä. Sellaista on kai joskus jollekin tapahtunut :smt002 . Puitteet kuitenkin toistaiseksi sellaiset, ettei kovin pahasti voi karata.... Siinä mielessä koukuttavaa, että olen saanut koko perheen innostumaan täysillä tästä hommasta! Kesää odotellessa! Ja kouluttautumista jatkaessa.
evita

Uusi muniksen käyttäjä ilmottautuu!

Viesti Kirjoittaja evita »

Hei

Tääläkin on yksi haaveilija joka haaveilee omasta pienestä kanalasta.

Suunnitelmissa on tehdä kanla vanhaan ulkosaunaan tuohon pihaan. Kuhan joku sais sen eka siivottua:)
Miten onko siitä jotain ehtoja jos meillä on lypäviä ja kanoja samassa pihapiirissä :smt104 Olen yrittäny selvittää mutten oo vie löytäny tietoo
kesäheinä

Kiuruvedeltä terveisiä!

Viesti Kirjoittaja kesäheinä »

Elikkäs liityin tänne foorumille kun suunnitteilla on oman harrastekanalan hommaaminen ensi kesänä.
Olen paluumuuttaja Kiuruvedelle ja ostimme siskoni kanssa entisen maatila paikan porukalla. Olen nyt 50 naisihminen ja etelän humusta kaipasi takaisin maaseudun rauhaan ja luontoon. Ja elämän muutoksen myötä tämä yksi toive toteutuikin. Harrastanut olen koiria koko ikäni ja käynyt näyttelyissä ym. koirapippaloissa. Mutta nyt voisi sitten alkaa harrastamaan kanojen pitoa.

Ja nyt olisi toinen toive saada omien kanojen munia tulevaisuudessa. :smt007 Kovasti olenkin katsellut eri kanarotuja ja tutustunut niihin mitä netti tarjoaa tietoa.
Mutta ensin täytyy saneerata ulkotarhat ja navetta kanoille sopivaksi. Ennenkuin alkaa kanojen hankkiminen.
Ihastuin Fenix kukkoon, mutta en tiedä onko semmoisia saatavilla jossain? tai toinen olisi niin söpön näköinen olisi tuo paduan. :smt045 Niitä näyttäisikin löytyvän.
Samoin suunnitteilla on myös jokusen lampaan hommaaminen itselle. Kainuun harmaa olisi ihana rotu lampaista.

Täällä olen nyt aika paljon lueskellut kaikkia viestejä kanakuumetta hillitäkseni.
martta-rouva

kanafarmari

Viesti Kirjoittaja martta-rouva »

ollut vuoden kanoja ja aivan myytynä :smt007 pari päivää sitten syntyi tipunen laumaan.kanat maatiaisia,3 mustaa hämäläistä ja pari valkoista.naapurisovun vuoksi kukkoa ei ole :smt014 mutta kaverilta sain munia jotka ovat konchin polkemia.harmiksi vain yksi syntyi mutta sitäkin rakkaampi :smt049
Vastaa Viestiin