Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2012

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sani

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2012

Viesti Kirjoittaja Sani »

Heips!
Taitaa olla aika esittäytyä.. Vuoden alusta suuri haaveeni toteutui, meille muutti parvi! Vanhaa koirataloa remontoin kanoille ja aattelin että semmoinen 10-20 kanan parvi olisi ihana :smt060 Käytiin hakemassa ystävältäni kanasia ja yllätyksekseni hän sanoi,että ottaisinko koko poppoon.. Kanat ovat vähän tiellä,kun heillä alkaa iso rakennusrojekti.. No meille lähti sit kaikki tipuset, eli nyt on potpotteja sitten kolmisenkymmentä ja kymmenen kukkoa :smt043 Muutama lähtee kyllä sitten takaisin kotitilallensa ensikesänä, kun heillä uusi kesäkanala valmistuu :smt057 Jaa niin ja hämeen sydämessä tipuset taapertaa.. Kuvia laitan jossain välissä..
Alhon kanaset

Alhon kanaset

Viesti Kirjoittaja Alhon kanaset »

Uutena täällä ja oppimassa kananpidon niksejä
kahden kanan ja kukon emäntä Mäntsälästä
Ostrya

Ostrya tervehtii

Viesti Kirjoittaja Ostrya »

Hei!

Eilen varmistui, että muutamme keväällä kaupungista maalle ja samalla kanasuunnitelmani saivat siivet alleen. Aloitetaan varmaan kesäkanoista (ehkäpä Lassilan tilalta) - tai sitten vaan rytinällä heti omaa kanalaa perustamaan. Maatiaiskanojen säilytys olisi ehdottomasti meidän juttu. Toki kiinnostaa kanojen seura muutenkin ja niiden kanssa puuhailu meidän pienten lastenkin iloksi.

Tuleva naapuri on onneksi innokas asian suhteen, pitänyt aikanaan hanhia ja juoksuankkoja, ja lupasi hautomakoneen lainaan :smt001 Haave olisi, että kaikki pihapiirin viisi pientä taloutta saataisiin pidettyä kananmunien puolesta omavaraisina.

Kaikki on vielä unelmoinnin asteella, mutta on mukavaa lueskella teidän juttuja ja oppia uutta :smt006
siivekäs nauta

nauta tahtoo siivet!

Viesti Kirjoittaja siivekäs nauta »

Pohojanmaalta ilmottautuu siivistä haaveilevaan sakkiin lypsykarjan pitäjä. Haaveena olis pienkanala ja muutama hanhi ja ankka. Nyt tankataankin tietoa vaakkujista ja kotkottajista, että kevään tullen voi ryhtyä toimeen :smt049
Tuuliainen

Tervehdys itärajan tuntumasta

Viesti Kirjoittaja Tuuliainen »

Olen tässä talven aikaan seurannut sivustoa ja käynyt lukemassa yhden jos toisenlaisia tietoja ja vinkkejä, joista on ollut enemmän hyötyä ja iloa kuin uskottekaan.
On meillä joskus kymmenisen vuotta sitten ollut kana- ja kukkoparvi, mutta en muista siitä juuri. Yllättävän sopuisa sellainen, vaikka joukossa oli silkkikana, jätti-kochin, pari jonkin sortin kääpiötä ja kaiketikkin maatiais-kaksos-kukot, jotka myöskin saivat aikaan muutaman perin erikoisen näköisen risteytyksen ennen kuin minkki kävi tappamassa yhtenä yönä koko porukan.
Nyttemmin syksyllä saimme hoitoon erään tuttavan 6 kanaa ja yhden kukon sekä toisen tuttavan luopumat 4 kanaa ja yksi kukko (jotka siis jäävät lopuksi iäkseen). Kaikki kanat sekä oma kukkomme ovat ymmärtääkseni hybridejä (valkeita "peruskanoja" :smt003 ), tuosta tuttavan kirjavasta kukosta en ole ottanut selvää (samanoloinen muuten paitsi väritykseltään). Syystä, että eivät vaikuta luonnossa saati lukemieni ja ymmärtämäni perusteella lainkaan hautovan sorttisille, aloin äskettäin haaveilla hautomakoneesta. Meille päätyneet kanat kun ovat vielä melko iäkkäitäkin niin toki niille pitää saada jatkoa. :smt002 niimpä kun eräs tuttu mainitsi olevansa myymässä hautomakonetta, ostin sen ja nyt on 11 munaa hautomossa. Jännityksellä odottelemme onnistuuko haudonta. :smt041
Munia meillä ainakin piisaa, kun melkein kaikki kymmenen kanaa munii päivittäin, yleensä 1-2 jää ainoastaan munimatta. Tukevia aamiaisia ja maistuvia leivoksia on riittänyt. :smt016
Alun perin meillä on hevostalli, jossa yksi karsina on sisustettu kanoille. Lisäksi kukkotappeluita välttääksemme eristimme tuttavien kanat ja omamme - omat ovat kevääseen saakka ponitallin puolella omassa pienemmässä häkissä.
Jotenka monenmoista kuulumista täällä. Toivonmukaan nyt kun on tullut rekisteröidyttyä niin tulisi lueskeltua edelleen sekä sen lisäksi kyseltyä lisätarkennuksia ja jaettua omia kokemuksia. :smt023
Kotkotti

Maatiaisfani Pohjois-Pirkanmaalta

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Asustelemme mieheni sukutilalla. Tilan tuotantosuunnat viljanviljely ja metsätalous. Navetta on seisonut tyhjillään 90-luvulta lähtien jolloin siellä oli lihakarjaa. Kanoja talossa ei ole ollut pitkiin pitkiin aikoihin. Eläimiä meillä on tällä hetkellä vain kolme koiraa. Olen vuosia haaveillut kanoista ja nyt myös mies lämpeni ajatukselle :smt057 Haluan nimenomaan aitoja maatiaiskanoja.

En ole vuosikausiin ostanut häkkikanan munia ja ajatus vieläkin ekologisemmasta vaihtoehdosta eli omasta munantuotannosta tuntuu hyvältä. Ja pitäähän sitä nyt maalaistalossa kanoja olla :smt043 !

21.8.12:
Kotkotti kirjoitti:Tyrnäväläisiähän meille sitten tuli :smt055 !
Tällä hetkellä kanalassa asustaa kuusi kanaa ja kukko. Kaikki on sujunut hienosti ja munia tulee tällä hetkellä 5-6/vrk.
Ensi kesänä olisi tarkoitus lisätä kanamäärää.
käkri

Lisää Pohojalaasia

Viesti Kirjoittaja käkri »

Terveisiä Ilmajoelta.Jostain kumman syystä vasta nyt rekisteröidyin vaikka oon käyttänyt munanettiä hyväkseni jo viime keväästä,sain nimittäin isältäni 3 sekarotuista kanaa ja vaikka synnyinkotonani on kanoja ollut pihassa pyörimassä jo vuosikymmeniä niin täältä ne kananhoito vinkit on saatu. Mulla on 50-luvun talo ja siinä iso ulkorakennus jossa on joskus pidetty kanoja,sikoja ja nutrioita mistä johtuikin ajatus että minustakin pitää tulla munantuottaja. Mutta itse pääasiaan eli niihin kolmeen kanaan.Olin jo kauan aikaa askarrellut kanoille noin 6 neliön huoneeseen kaikkea mitä kanat nyt tarvitsevat ja koitti se päivä kun ne saapuivat. Päästin ne laatikosta lattialle ja kesti kolme sekuntia kun ne tormasivat ikkunalle jossa oli yksinkertainen muuten ehjä lasi mutta nurkassa halkeama no tottakai sillä räpiköinnillä saivat sen lasin nurkan tippumaan ja siitä kanat peräjulkkaa pihalle ja siitä metsään ja heinikkoon piiloon siitä se sitten alkoi 2 kuukautta kestävä kanajahti (kuka on sanonut että kanat on tyhmiä mun mielestä olivat kyllä p.....een ovelia) sitä juostiin ja hiivittiin ja ryömittiin haavin kanssa pitkin lepikkoa yritettiin hyvällä ja pahalla(isäni kyllä sanoi että jos kerran epäonnistut kiinniotossa niin et kyllä niitä kiinni saakkaan) kunnes sitten hankin kukon ja 4 kanaa (joista 2 muuttui pojiksi)laitoin ne uuteen kotiinsa (josta lasikin oli korjattu) ja kotiutumisen jälkeen päästin ne ulkoaitaukseen niin jo samana päivänä oli ensimmäinen karkulainen pyrkimässä aitaukseen.Avasin sille oven ja jippii ensimmäinen kana oli kiinniotettu.2 muuta kanaa saivat naapurit paaaljon myöhemmin huijattua häkkiin,mutta kaikki saatiin kotiin ennen yöpakkasia ja nyt tällä hetkellä kokonais määrä on 3 kukkoa ja 5 kanaa. yksi karkulaisista Elma nimeltään on jo muutaman päivän hautonut kahta munaa niin että saa nähdä mitä siitä tulee. Kaunaa en oo nille karkulaisille kantanut päinvastoin koko kylä tietää että meillä on kanoja ja sitä jahtia on naurettu jälkeenpäin :smt001 .En tiedä kuin 1 kanan rodun joka on ilmeisesti plymouth rock jos joskus saan laitettua kuvia niin niistä voi mua viisaimmat tunnistaa
lina

Karkkilasta uusi harrastaja

Viesti Kirjoittaja lina »

Hei!
Minä olen uusi harrastaja. Viime kesänä meillä oli ensimmäistä kertaa kanoja. Koska meidän kanala ei ole talvieristetty kanat saivat muuttaa pois syksyllä. Toivon että saisimme kohta eristettyä niin että voimme pitää kanoja ymäri vuoden.
Lueskelen aika paljon täällä ja yritän oppia kanoista :-) Ja ihailen teidän kauniita kuvia.
Jazz

Etelä-Pohjanmaallekko lisää kanasia?

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Heippa! Olen lukenut Munanettiä jo monta vuotta, mutta toistaiseksi omat kanat ovat olleet haaveissa vain. Olen luullut etten koskaan saa lupaa kanoihin mieheltäni, mutta nyt näyttää siltä, että vastarinta alkaa horjua.. .Töissä olen hoitanut pientä koristekana-katrasta, joten jonkinverran kokemusta kanoista on.

Olen kovasti kiinnostunut maatiaisista, ja ennenkaikkea Ilmajokelaisista kun tässä naapurikunnassa (Seinäjoella, entisessä Nurmossa) asustellaan. Lopullista valintaa en kuitenkaan vielä ole tehnyt. Tarkoitus on alusta saakka pitää kanoja kuten säilyttäjät, ja katsoa miltä se säilytys tuntuisi.
Myös kalkkunat olisivat kiinnostavia, mutta niiden aika taitaa olla vasta myöhemmin.

Perheeseeni kuuluu aviomiehen lisäksi 8 koiraa (suomenajokoira, suomenpystykorva, amerikankettukoira,kettuterrieri, whippet), kolme kania, "lemmikkimehiläisiä" 3 pesää ja peränpitäjinä kaksi rottakäärmettä. Ammatiltani olen puutarhuri, ja mielestäni pihastamme puuttuvat kukkia tuhoavat kanat!
Tipu Topakka

Ja lisää Pohojalaasia..

Viesti Kirjoittaja Tipu Topakka »

Kukkokiekuu Kauhajoelta :smt006 Viime syksynä monien vuosien haave toteutui ja hommasin ensimmääset kanani eli Ilmajokista maatiaasrotua olevat hieno" Aapiskirja"-kukkoo sekä neljä kanaa. Kolme ruskiankirjavaa ja yks musta.. Lähinnä esteenä kanojen aikaasemmalle hankkimiselle oli se,jottei ollu paikkaa niille..syksyllä sitte ostettihin isoo,lämpöeristetty parakki jota tuora köräjytettihin oikeen etu-auton voimmalla koska oli yli-leviä kuljetus :smt001 Parakki seisoo esti muutaman viikon keskellä pihaa, kunnes kaivinkones hinas sen oikialle paikallensa autotallin kylykehen..Parakin alle saatihin vanhat rautatien ylikäytävän hirsipalakit.. Sitte vasta päästihinki kanalan rakennuspuuhihin ja maatalouskaupasta tuotihin harva se päivä tarvikkehia,sahalta puuvärkkiä,sukulaasilta heinäpaalia jne..
Hieno kanala sitte valamistuuki aika nopiaa ja saatihin lähtiä hakemahan sinne asukkahia..kova oli meno ja meteli kun kanat päästettihin vapaaksi, onneksi ikkunat kesti! Kissoolla oli ihimettelemistä näis uusis tuttavuuksis..Kukko kun rupes kiekumahan ensimmäästä kertaa, kissat Miiru ja Kaapo juoksi viivana pakohon, mutta Killi-kissa yritti kaikin voimmin kaivautua kanalan verkon läpi..tehtihin sitte heti vähä lisälaitaa verkon päälle..Nopiaa kanat kumminki sopeutui uutehen kotihinsa ja pian saatihin jo pikkuruisia muniaki! Tällähetkellä yks kana hautoo, toisen alta nappaan munat aina pois ,koska kokemusta tipuusta ei vielä ole, jotta kattotahan tämän yhyren kans ny esti miten sujuu.. Kanalan lämpötilas on näillä pakkaasilla ollu vähä jännittämistä,mutta lumen auraus kanalan seinustoolle auttoo hyvin ja tarvittaes patteria lisää..Kevättä ja kesää orotellahan lujaa, rakennetahan ulkotarha kanoolle,maalatahan parakki päältä jne jne..mutta ny ekana orotellahan,tulisko niitä tipuja :smt001
memmanen

memmanen

Viesti Kirjoittaja memmanen »

Esittäydyn minäkin, munanettiä kun on tullut seurattua jo tovin aikaa. Kanoja meillä on ollut niin kotona että sedälläni useamman vuoden ajan ollessani nuorempi. Olen harrastanut lintuja (luonnonlintuja) jo melko pitkään ja puuhaillut jonkin verran niiden parissa muutenkin. Tällä hetkellä meillä on muutama ankka ja lampaita.
Vilkkuluomi

Vilkkuluomi esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Vilkkuluomi »

Kuuluu minunkin sitten esittäytyä: Keski-Suomesta olen ja kanojen kanssa lapsena kovastikin touhuillut. Nyt kun omat lapsetkin jo sen verran isoja että pääsevät mukaan kanatouhuihin niin pakkohan niitä on taas ottaa :smt001 . Haudontakone on tilattuna ja siitosmunatkin jo tiedossa ! Tästä se kevät alkaa :smt001 . Muut eläimet: 2 koiraa, kissa, 2 kääpiövuohta ja sonnipoikia työksi asti.

6.2.12:
Vilkkuluomi kirjoitti:Kiitoksia kovasti tervetulo - toivotuksista. Mukava kun meitä kanaharrastajia on täällä näin paljon ja mukavaa porukkaa :smt001 .
Ps. pieni päivitys vielä tuohon kotimme eläinlaumaan: Viikonloppuna joukkoomme liittyi 3 kk:n ikäinen minipossu :smt055 .
Martsu

Martsu esittäytyy..

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Terveisiä Etelä-Pohjanmaalta!
Täällä sitä elellään Ilmajokisten ja Millejen kanssa sulassa sovussa ja päivääkään en vaihtaisi pois,on nää niin ihania!! :smt049
Muita eläimiä on: 2 Shettistä ja 4 Irish Cobia,3 koiraa ja kissaa ja pupua,7 marsua,6 hiirtä,1 gerbiili,muutama lammas ja n.parisataa lihanautaa. :smt001 Lapsia talossa on neljä ja löytyyhän täältä yksi isäntäkin,emännän lisäksi. :smt003

17.2.12:
Martsu kirjoitti:No niin,siivekkäiden joukko kasvoi Viiriäisillä ja ankoilla. :smt003
Joko tässä puhutaan höpertymisestä lintuihin? :smt044
SannaL

Tyrnäväläisiä haaveessa..

Viesti Kirjoittaja SannaL »

Moi!

Ajattelin esittäytyä kun ollut seurattua kuukauden ajan munanettiä. Iteltäni ei vielä kanoja löydy, mutta jos talo ja tarha saadaan rakennettua keväällä niin sitten kesällä joskus. :smt001

Vähän ajatuksia.. Olen ajatellut yhtä kukkoa ja n. 5-10 kanaa, maatiaisia ja mielellään tyrnäväläisiä. Säilyttäjäksikin voisin ehkä ruveta, sitten kun olen siitäkin ottanut enemmän selvää. Ja tipujakin olisikin myös joskus kiva hankkia, sitten kun aika hieman kulunut. Eli jos tipuja ajattelee hankkia, niin kukko eri sukua. Mutta muuten kanat voi varmaan olla sukua keskenään? Eli jos Porvoon lähettyviltä löytyy tyrnäväläisten omistajia niin olisi kiva tulla tutustumaan? Ja mielellään hankkisin myös 200 km sisältä sitten asukit? :smt002

T Sanna
KanatON

tervehdys Orimattilasta

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Hei!

Esittäydyn muutamalla sanalla... Olen jo pidempään lukenut palstaanne ja vain isännän sitkeän vastustuksen ja oman matkailuharrastuksen vuoksi saanut pidettyä lapaset käsissä. Eli vajassa ei (vielä) kaakata yksikään kana. Mutta kunhan suunnittelen sopivan "hoitoringin" matkojen varalle kanalaani hoitamaan niin johan lähtee kanalan rakennus (=vajan muutostyöt) käyntiin! Isännän pään kyllä uskon saavani käännettyä keinolla tai toisella:) Koira meillä jo on ja tykkää siitäkin nyt jo kovasti :smt045 Lapset tykkäisivät kyllä kovasti hoidella kanoja...

Huomasin juuri, että jollakin oli ollut "kesäkanoja", joilla päästä leppoisasti alkuun... Hyvä idea! Kohtahan se kesä on jo täällä.

Kiitos kaikille palstalle kirjoittaneille! Tämä on mahtava tietopaketti!
Vastaa Viestiin