Uusi kana Muniksen parveen :)

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

noniin, pääsiäisen aikana puuliteri tyhjenee loppuun ja pääsee suunnittelemaan sitä väliaikaista kanalaa oikein urakalla :)

Ohuehko pehku ja orret ja ruokailu-pöytä, pesäkoppi jne tietenkin kuuluvat myös väliaikaiseen kanalaan. Lisäksi jonkinmoisen ulkotarhan väsään ihan vain rastasverkon ja puuliiterin takana olevan peltikatoksen yhdistelmällä.

Ja asukkien tuloon on aikaa se pari viikkoa!
Rusina

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tervetuloa porukkaan Tuometar :smt006 . Ja erinomainen kanavalinta :smt004 . Ilmajokiset on sitten hyviä lisääntymään... joten rakenna vain VÄLJÄ kanala...
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Noniin, nyt on kohta viikko iloista yhteiseloa kanojen kanssa takana :)

Kanat siis haettiin viime lauantaina, ja summana 5 kanaa ja yksi kukko. Kukko ei ole kanasille sukua, joten munakin voisi sitten jossain kohtaa kokeilla hautoa... :) Tällä hetkellä kuitenkin munat kerätään ja syödään hyvällä ruokahalulla -tosi paksukuorisia ja maukkaita ovat! Kanat ovat, kuten kerrottua, Ilmajokisia ja säilyttäjältä ostettuja. Kaunis, kirjava parvi oli minulle valittuna, kanoista 2 on melko tummia, ja kaksi on melko vaaleita, ja yksi näiden välimuoto.

Kukko päästiin valitsemaan kolmesta riitapukarista, on hieman yli vuoden ikäinen ja vaikkakin taistelussa vähän rähjääntynyt, niin oikein komea on. Pyrstösulissa on valkoista laidoissa, ja on kuulemma sukua "Viiru"-nimiselle kukolle..? Tosin nuo hienot viirulliset sulat putosi heti ekana päivänä, mutta nyt on pojalla aikaa ja tilaa kasvatella uusi, komeampi pyrstö! Polkevan en ole sitä nähnyt, vaikka olin ihan varma, että armoton meno alkaa kun pääsee viimein kanojen "kimppuun". Vaikka hakupaikassa käyttäytyi arasti, niin nyt on todella mukava otus -kädestä ei ihan vielä syö, mutta läheltä pitää ;) Vaikuttaa ainakin toistaiseksi kiltiltä kukolta, ja kunhan antautuu vähän niin silittelen aina sitä ohimennessä, että tottuu kosketukseen. Meidän Ilkka 5-vee antoi kukolle myös mahtipontisen nimen, eli Leonardo Mikey, lempinimeltään Leo.

Aamulla viedään siis aina ruoka, samaan aikaan kun koirallekin. (tarjolla on tietenkin koko ajan myös ihan perus siemensekoitusta ja munitustiivistettä) Kanat ovat jo oppineet odottamaan kanalassa sisällä aamun herkkulautasta, ja heti alkaa kukko potpottaa kun huomaa että kanalaa kohti tullaan pojun kanssa. Rohkeimmat kanat, 2 munivaa, tulevat lautaselle aina ensimmäisinä, ja antavat ihan kivasti silitelläkin selästä samalla kun syövät. Nuoremmat 3 kanaa, jotka eivät vielä muni, ovat hieman arempia, mutta olen minä varovasi niitäkin päässyt silittelemään siinä ruokailun ohessa. Epäilykset ovat heränneet, että nuorimmista yksi olisi ruvennun munimaan, koska munien joukossa on nyt ollut pari kertaa sellainen pienehkö vaaleanruskea muna, jossa on tummia pieniä pilkkuja. Munia on siis tullut: Su 1 kpl, Ma 2 kpl, Ti 1 kpl, Ke 2kpl, To 2 kpl. On se jännää! :smt050

Lisäksi ostin 20 kpl siitosmunia, Ilmiksiä nekin, ja ne olisi nyt viikonloppuna menossa itse kyhättyyn hautomakoneeseen, eli styrox-laatikkoon :) Saas nähdä mitä siitäkin tulee, mutta pakkohan se on tuokin kokeilla! :smt004
suikku

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja suikku »

Onneksi olkoon kanasista! Minä istuisin kanalassa vieläkin kaikki päivät vaikka mulla on ollut kanoja jo vuoden.
maunu_muori

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

kukaan ei näemmä vastannu kysäriin .. oppiiko kana nimensä.. mulla on sellainen tunne että OPPII...pitää vaan kutsua aina herkuilla ja palkinnoilla samaa kanaa samalla nimelllä.. mie oon ihan varma että meitin ekat ellu ja henriikka ties kumman kanssa keskustelen :smt040 tai sanon että tuuppa hakeen mato.. terve tuloo hörähtään :smt006
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Kuva

Yksi kuva sanoo enemmän kuin tuhat sanaa :smt060
Pirjo

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kauniita munia! -eipä tarvitse noita pääsiäisenä mitenkään maalailla, kun ovat noin hienoja jo luonnostaan :smt060
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Kuva

Tässä 4 kanaa ja kukko, yksi kana ei ehtinyt kuvaan
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kauniita tipusia ja onnittelut :smt003 . Mie vieläkin istun kanojen ja kukkojen kanssa seurustelemassa sekä kiva niitä on seurailla päivien puuhailuja :smt055
Kanan ensimmäinen munan pyöräyttämien on se mukavin hetki sekä myös kasvattaa pikku tipuja ja odottaa sitä H-hetkeä ja siitä menee sitten ihan sekaisin. :smt119
maunu_muori kirjoitti:kukaan ei näemmä vastannu kysäriin .. oppiiko kana nimensä.. mulla on sellainen tunne että OPPII...pitää vaan kutsua aina herkuilla ja palkinnoilla samaa kanaa samalla nimelllä.. mie oon ihan varma että meitin ekat ellu ja henriikka ties kumman kanssa keskustelen :smt040 tai sanon että tuuppa hakeen mato.. terve tuloo hörähtään :smt006
:smt006 Meillä ainakin kanat ja kukot ovat oppineet kun kutsun nimillä. Ja vaikka olisivat pihan perällä, niin kun huudan nimellä vaikka syömään ni tuleevat lennossa. Samoin vastaavat jutteluun kun jotain höpäjän niille. Nyt ihan uudet parin kk ikäiset uudet tiput kuuntelevat myös tarkkoina kun kutsun nimeltä.
Ja vaikka sanonta on että kanoilla on lyhyt muisti, niin ei pidä paikkansa sillä neljä vuotiaskin kana vielä tunnistaa oman nimensä sekä muutkin ns. kutsuhuudot. :smt045
Sissi kukko se vasta on tarinan kertoja kun tulee istuumaan polvella niin siin saa kuulla kaikki sen päivän turinat :smt042 :smt056
Niille kun pienestä pitäen juttelee ja toistaa nimeä tms. niin kyllä ne oppii ainakin meillä näin on vai onko ne vaan niin viisaita meitin kanat ja kukot :-"
mummo ja kanaset :biggrin:
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Yhteiselo kanojen ja kukon kanssa sujuu päivä päivältä paremmin. Kaikki kanat ja kukko syövät kädestä rauhallisin mielin ja kanat antavat jopa silitellä selkäänsä samalla kun kädestä syövät. Kolme kanoista munii, kuten olen epäillytkin, koska kolmen eri sävyisiä munia olen pesästä löytänyt. Epäilys vahvistui tänään, kun pesässä oli 3 munaa yhtä aikaa! Lisäksi neljäs on muninnan aloittanut, sillä kahdesti on nyt ollut aivan pienen pieni muna, jonka kuorikin on hieman verinen ilmeisesti ensikertojen merkiksi. Eli nyt on 4 munivaista :)

Eilen läpivalaisin 25 haudonnassa olevaa munaa, ja 4 niistä oli tyhjiä. Nähtäväksi jää, moniko vielä matkan varrella menee kesken, nyt on takana siis 8 päivää haudontaa. On tää jännä harrastus!

Eilen vietettiin kanalakauden avajaiset: minä ja muutama naapurin rouva rahdattiin kanalaan pöytä ja tuolit ja istuttiin iltaa kynttilänvalossa kanarouvien kanssa. Pizza maittoi kaikille -kanat saivat osansa reunoista. Ja kyllähän sitä kaakatus kävi molemmin puolin verkkoseinää. Jonkinmoista sielunsisaruuttakin tunnettiin :D

Mutta juhlakunnossa rouvat hävis meille ja asettuivat orrelle jo tunteja ennen meitä. On se vain kumma, miten luonnolliselta saa näyttämään periaatteessa ihan luonnottoman nukkuma-asennon, eli kepin päällä pää vintturassa siiven alla! Samalla selvisi myös kanalan oudot nukkumajärjestelyt: kolme nuorinta nukkuvat ylimmällä orrella, toiseksi suurin kana nukkuu kanalan ulkoluukulla pää ulkona ja takapuoli sisällä ja kukko ja suurin kana nukkuivat ulkotarhassa katon rajassa olevan pienen vinon tukiriman päällä!

Noh, siinäpä uusimmat. Mitäs luulette, hyvää vauhtia sopivalla tavalla sekoamassa, vai? ;)
Iloisten Munatalo

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Juu, selvä tapaus... ihan sekasinhan se on :smt044 Tervetuloa tähän omaan maailmaan muiden kaheleiden joukkoon :smt041
awokoch

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Tuometar kirjoitti::smt006
Nyt onkin sitten kaikki neuvot tarpeen tuon kanalan rakennuksessa! :shock:
Tälläisen tein omasta päästä syksyllä. :smt003
2*3 m, 10 cm villaa ja lattiana vesivaneri, styroksi ja pehku. Sillä mentiin öljypatterin varassa viime talvi.
Sisustuksen voi katsella kotisivun videoista.
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Noniin, ensimmäinen haudonta päättyi surkeaan epäonnistumiseen,kun 25:stä munasta 21 lähti kehittymään ja lopputuloksena kuitenkin 0 tipua :smt009

Omat epäilykseni minulla kyllä on siitä, että mikä meni vikaan, tässä summaus:

1) Lämpötila

Lämpötilaa ylläpidin kolmella 8W loisteputkella. Putkista yksi hajosi noin hautomapäivän numero 13 kohdalla ja oli pimeänä noin 12 tuntia. Tällöin lämpötila laski noin 35:een. Sama homma kävi sitten uudestaan vielä hautomapäivän 19 kohdalla.

2) Ei tuuletinta

Hautomakoneessa ei ollut tuuletinta ollenkaan, joten lämpötilat olivat tosi epätasaiset ympäri konetta.

3) Ei termostaattia

Koska en osannut tähän hätään rakentaa termostaattia, niin valitsin sellaiset lamput, joiden avulla lämpötilan sai juuri ja juuri oikeaksi. Eli siis aika "alitehoiset" lamput. Tämä sitten johti siihen, että kun kansi avattiin (kääntöä yms varten) niin lämpötilan nouseminen takaisin optimiin kesti tooooodella kauan.

Mitä nyt sitten? No eilen illalla rakennettiin naapurin emännän kanssa se tuuletin täältä muniksesta löytyneiden kuvallisten ohjeiden avulla, eli vanhasta laturista ja tietokoneen tuulettimesta. Lampuksi laitan tällä kertaa helposti vaihdettavan hehkulampun, jonka voin vaihtaa "varmuuden vuoksi" parikin kertaa haudonnan aikana. Munien kääntöön olen rakennellut "ritilän", jonka avulla saan munat käännettyä ilman kannen avausta :smt003 Mutta vielä se termostaatti-homma mietityttää.

Eli olen aivan TOTAALISEN uuno sähköhommissa, mutta kuvallisten ohjeiden avulla kasaan vaikka helikopterin maailmansodan jäämistöistä :smt004 Eli löytyisikö jostain todella TO-DEL-LA selkokielisiä ohjeita siitä, miten saan ohjattua termostaatilla lamppua/pistorasiaa/jatkojohtoa? Olen ymmärtänyt, että termostaatteja löytyy vaikka akvaarion lämmittimistä ja vesivaraajista ja vaikka mistä, mutta kikka tässä onkin se, että kuinka pirussa mun pitää ny sitten tinata se kiinni ja mihin ja miten päin? :shock:

Kanojen kanssa muuten kaikki ok, parhaimmillaan on pesässä siis 5 munaa päivässä :smt060 Nyt olen munia kerännyt haudottavaksi, ja niistäkin olisi kysymys, että kannattaako noita pienempiä munia hautoa myös, eli onko mahdollista että noista melkein puolet pienemmistä voi myös tulla ihan normitipuja? (tyhmä kysymys..) :oops:

Niin, ja sitten vielä kysymys, että minkä IHMEEN takia Leonardo Mikey (kukkomme) kiekuu aamulla hullun lailla? Siis ainakin 4-5 kertaa minuutissa kailottaa menemään ulkotarhasta. Ja tätä jatkuu noin pari tuntia, aina välillä viiden minuutin tauko ja sitten taas huutaa kuin hengen hädässä seuraavat 10 minuuttia... Onko sillä joku miehuuden osoitus siellä vai...? Sitten rauhoittuu, kun menen päästämään ne ulkotarhasta pihaan vapaaksi, ja kiekuminen on harvemmassa. Tekeekö sen mieli jaloittelemaan, ja tarkistamaan reviiriä? Pitäiskö ruveta jättämään tarhan ovi yöksikin auki, niin pääsee Leo heti aamusta pullistelemaan tontille, että "nämon mummaita, mummaita, kukkokieKUU"
kaakatin

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

[quote="Tuometar"]
Eli olen aivan TOTAALISEN uuno sähköhommissa, mutta kuvallisten ohjeiden avulla kasaan vaikka helikopterin maailmansodan jäämistöistä :smt004 Eli löytyisikö jostain todella TO-DEL-LA selkokielisiä ohjeita siitä, miten saan ohjattua termostaatilla lamppua/pistorasiaa/jatkojohtoa? Olen ymmärtänyt, että termostaatteja löytyy vaikka akvaarion lämmittimistä ja vesivaraajista ja vaikka mistä, mutta kikka tässä onkin se, että kuinka pirussa mun pitää ny sitten tinata se kiinni ja mihin ja miten päin? :shock:

Muuta neuvoa en osaa ontaa kuin, että hanki kunnon valmis hautomakone, kerran se hinta kirpasee, mutta tipuja saa varmasti, eikä talokaan pala poroksi. Tuollaisia sähkövirtyksiä ei kait sais jokamies edes mennä tekemään ja varsinkaan jos ei osaa. :smt045
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Tuuletin on tinailtu 4,5V muuntajan päähän, eli hengenvaaraa tuolla ei kyllä pitäisi itselleen saada aikaiseksi oikein millään. Ohjeet löysin muniksen rakentelupuolelta :) tällä hetkellä hautoma"koneeseen" on tehty joitain muutoksia, eli sielä on nyt se tuuletin. Vettä voi lisätä ja munia kääntää ilman kannen avausta. Lämmöntuojaksi kokeilen termostaatilla säätyvää sisätilalämmitintä, joka on eristetty omaan päähänsä styrox-laatikkoa. Väliseinänä on pari tiiliskiveä, joiden välissä on sitten tuo itse tinailtu tuuletin, joka siirtää lämmintä ilmaa osastolta toiselle. Lämmöt näyttää suht hyvältä, mutta toisaalta vaihtelevat vielä melko paljon..

Ja kyllä, helpompi olisi ostaa oikea hautomakone, ja niin varmasti tekisinkin, jos oikein kunnolla tässä parvea haluaisin kasvattaa. Mutta on niin kiva yhdessä pojun kanssa rakennella :D tää on tämmönen rojekti :D ehkäpä oikean hautomakoneen aikakin tulee sitten joskus..

Myyntipalstallakin myynnissä olevan kiven kysyntä on ollut heikkoa. On se kumma että akvaarioharrastuksessa vuodenaika näkyy niin selvästi! Syksyllä ja talvella uusia merivesialtaita nousee tiuhaan ja kesällä ilmeisesti ihmiset laittaa puutarhaa ja mökkeilee niin kiivaasti ettei akvaariot kiinnosta ;) hih, joudunkohan pitämään kahta merivesiallasta syksyyn asti? :D
Vastaa Viestiin