Uusi kana Muniksen parveen :)

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tuometar

Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Hei kaikki!

Olen munista jo jonkun aikaa seuraillut ja nyt sitten lähtee viestineitsyys!

Kanoja olen tiennyt haluavani jo lapsesta saakka, kun vietin pitkiä kesäpäiviä eräällä maatilalla kanoja ja tipuja silitellen. 3,5 vuotta sitten muutimme mieheni ja poikamme kanssa omakotitaloon maalle ja kanojen ottaminen tuli ajankohtaisemmaksi. Nyt on sitten rohkeutta tarpeeksi keräilty ja tänä kesänä pihaamme saapuvat ensimmäiset kanaset!

Kanojen asumukseksi tulee n.13 neliöinen vanha puuliiteri, jonka tyhjennysurakka on juuri meneillään. Kanalaan tulee turvepohjainen kestopehku, pari pesää, ruokailupöytä (pitäähän se pöytä olla!) ja tietenkin orret. Kanalasta tulee kulku n.10 neliöiseen, katettuun ulkotarhaan, minne kanat pääsevät aina halutessaan. Ulkotarhan ovi avataan sitten kesäkuussa ja kanat saavat tepastella pihassamme vapaasti.

Pihamme on hyvin kanojenpitoon soveltuva, se on suojainen, osittain luonnontilainen (niitty) ja malliltaan/rakennusten sijoittelultaan sellainen että kanat varmaan pysyvät pihassa kiitettävästi.

Kanojamme kävimme katsomassa viime viikonloppuna. Tulossa on 5 kanaa ja kukko, Ilmajokisia maatiaiskanoja (voiko Ilmajoella asuva muita ottaakaan? ;) ) Kaksi kanoista munii jo ja kolme aloittelee. Kanat tulevat säilyttäjältä, ja olivat ihanan virkeitä ja kesyjä. 5-vuotias poikani oli käynnistä erityisen innoissaan ja onkin nyt reippaana ollut puuliiterin tyhjennyksessä mukana auttamassa.

Toivottavasti siis pääsen laumaan mukaan, hyvät munislaiset!

Tässä vielä joitain kysymyksiä, jotka mieltä ovat askarruttaneet;

- kanalassani ei ole ikkunoita. Kannattaisiko tehdä?

-meillä ei ole vielä tarvipitopaikkaa, mutta kesän kuluessa ehkä rakennamme sellaisen. Monenko neliön tilat mielestänne tulee varata alle kymmenen kanan talvikanalaksi?

-kuinka todellinen pelko esim.minkit ovat kanatarhan ei-toivottuina vieraina?

-munivatko kanat mihin aikaan päivästä tahansa, vai onko jokin tyypillinen aika?

-kuinka paljon kanoja hermostuttaa juoksentelevat lapset vai tottuvatko niihin? Ajattelin lähinnä siis, että kuinka ankarasti minun pitää kieltää lapsia kanalan/kanojen läheisyydessä juoksemasta?

-oppivatko kanat nimensä?

-tiedän kyllä että kanat ovat sekaruokailijoita, mutta syötättekö kanoillenne lihaa vielä erikseen? Kypsää vai raakaa? Jauhelihaa?

-en varsinaisesti suunnittele tipujen hankkimista (vielä) mutta jos mieleni muuttuu ja annann jonkun kanoista jatkaa hautomista, niin ymmärtääkseni haudonta- ja poikastenhoitoaika on melko pitkä? Silloinhan esim.heinäkuun alku alkaa olla viimeinen mahd. järkevä ajankohta antaa kanan aloittaa hautominen, vai? Saavatko tiput ulkoilla vapaasti emon kanssa?

Kiitos vielä kerran vastauksistanne, ja laitan kuvia lähitulevaisuudessa kanalaprojektin edistymisestä tuonne rakentelu-puolelle! (sinne olisi muutes kiva aloittaa sellainen "virtuaalikanalakierros" viestiketju, missä jokainen laittaisi muutaman kuvan omasta kanalastaan ja kertoisi vähän siitä. Ketjusta saisi varmasti hyviä ideoita omaankin kanalaan..)
Maatikko

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tervetuloa!

Hautomisesta näin pikaheittona sen verran, että et voi antaa tai olla antamatta hautoa :smt002 Jos kana päättää siihen hommaan ruveta, niin se rupeaa, sille ei voi oikein mitään. :smt003
Xaus

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Tervetuloa!

Mä eristäisin suoraan sen kesäkanalan talvikanalaksi. Ja ikkunat kannattaa laittaa, varsinkin, jos kyseessä on myös talvikanala. Jos alueella on minkkejä, ovat ne kyllä vaaraksi kanoille. Silloin aitausten tulee olla vahvemmasta verkosta ja myös pohja verkotettu. Me asutaan joen varrella, jossa ei minkkejä varsinaisesti ole, mutta silti yksi eksyi pihaamme ja söi yhden kanin. Onneksi sain heti metsästäjän kiinni ja röyhkeä vieras saatiin hengiltä.

Meillä kanat ovat tottuneet riehuviin lapsiin ja riehuviin koiriin, ei mitään ongelmaa. Mä opetin ekat tipuni luokstulohuutoon "tiputiputiipuu". Ja ne on opettanut aina uudet tulokkaat samaan. Eli herkkuja tiedossa, kun kutsu käy. Ja tulevat muuten kovaa juosten luokse.
Iloisten Munatalo

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kivaa kun uusia ja innokkaita tulee koko ajan lisää, en siis ole yksin tässä intoineni. :smt006 Siis tervetuloa. Meidän tulevasta kanalasta on kuva tuolla kuvagalleriassa ja minua kutsutaan IloMunaksi :smt005 Täältä löytyy kuvia aika paljon kun vaan selaa eri osioita :smt045 mutta olen samaa mieltä että uutena olen myöskin kaivannut kuvia nimenomaan kanaloista ja sisustuksesta ja sijoitteluista :smt002
olisi muutes kiva aloittaa sellainen "virtuaalikanalakierros" viestiketju, missä jokainen laittaisi muutaman kuvan omasta kanalastaan ja kertoisi vähän siitä. Ketjusta saisi varmasti hyviä ideoita omaankin kanalaan Kirjoitti Tuometar
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä syötän lihaa tai kalaa kanoille sekä raakana että kypsennettynä säännöllisesti
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Silvia Sommarlat

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Tuometar, :smt041 lämpimästi tervetuloa munislaisten pariin. Onpa mukava , että sinulla on kanalan ulkoiset puitteet kunnossa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin vakuuttaa, että kanalan tilantarve aikaa myöten vain KASVAA, kuten ruokahalu syödessä. Kanat tykkää valosta , joten ikkuna tarvitaan ja talvea vasten eristys kannattaa hoitaa myös kuntoon.
:smt041
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No voi yhyren kerran,onko ilimajoelle saatu uus maatiaaskanankasvattaja,hienoa! ei muuta ku tervetulua vaan ilimajojelle ja muniksehenki!!!
vetehinen

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Tervetuloa joukkoon hurjaan täältä naapuripitäjästäkin! :smt006 Ilmajokiset on mukavia mutta ittellisiä ja arvonsa tuntevia maatiaisia niin kuin pohojalaaset muutenkin tuppaa olemaan.
Hilma.Jokinen

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Tervetuloa vaan munki puolesta :smt006 . Toivoo yks Hilima Ilimajoelta.
Tuometar

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

:smt006 Voi ku kiva, että mua ollaan näin hyvin otettu vastaan!

Suunnitelmat on muuttunu tässä matkan varrella sen verran, että isäntä alkoi puhua, että taidetaan laittaa heti kerralla kanoille talvikanalaksi käyvä rakennus. Eli siis puuliiteristä tulee nyt sitten ihan vain väliaikainen kanala, ja alkukesän aikana rakennetaan pienen pieni kanalarakennus, joka eristetään jne.

Nyt onkin sitten kaikki neuvot tarpeen tuon kanalan rakennuksessa! Ajatuksena on ostaa jokin valmis pikku mökkerö / vaja, ja se eristää sitten. Mutta lähinnä tässä mietityttää tuo lattia/pohja. Eli haluaisin kovasti tehdä kestopehkun, paksun ja kanalaa lämmittävän sellaisen. Mutta miten tämä käytännössä olisi paras toteutaa, nyt kun pääsen suunnittelemaan "tyhjältä pöydältä"? Rakennetaanko siis kanalaan lattia, jonka päälle tehdään se pehku, vai olisiko järkevämpää tehdä normaali pohjatyö routasturoxeineen jne, mutta sitten jättää lattia rakentamatta, ja suoraan maapohjan päälle tehdä sitten 30-40 cm paksu pehku? Mites sitten itse mökki, olisiko järkevintä nostaa se vaikka lecaharkkojen päälle, ettei ole maata vasten ja ja ja... argh! Enhän mä tiedä rakentamisesta yhtään mitään! Auttakaa! :shock:
vardenji

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aika hyviä vinkkejä löytyy tuolta rakentelu ja remontointi-palstalta, mm topiikeissa 'maalattia' ja 'rotta-ongelman ennaltaehkäisy'. :smt023

http://www.munanetti.net/viewforum.php?f=39

Tuolta mä käyn tutkimassa mahdollisia vaihtoehtoja. Heti kannattaa panostaa rottien poissapitämiseen, niin rehun kulutus ja reikien paikkailut pysyy kohtuullisina.(nimim. Kokemusta on liikaakin) Tiputkaan ei katoa oudosti kanan alta :smt010
Itse aion vaihtaa maalattian ja verkottaa ristikkäin asetetuilla rappausverkoilla rakenteiden sisälle.
hulivili

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja hulivili »

Tervetuloa Tuometar! Pidäppä silmällä lehtiä koska on Luoman puutuotteen huutokauppoja Ylistarossa. Sieltä meidänkin kanamökki on lähtöisin. 3 x 3 m kevythirsimökki. Kaunis katsella, kuitenkin kohtuuhintainen(harrastukset yleensä jotain maksavat), hiukan lisäeristettiin ja 15 tirppaa elivät siellä herroiksi viime talven. Öljytäytteinen patteri oli lämmittimenä. Onnea kanaharrastukseen!
Iloisten Munatalo

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Rakenna vaan suoraan ISO kanala, kuulemma tämä harrastus karkaa kuin mopo, täydellä kaasulla, käsistä :smt005
vardenji

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja vardenji »

^allekirjoitan tuon... Mulla OLI vähäinen lintumäärä ja pieni kanala OLI ihan hyvä.
ninasorvali

Re: Uusi kana Muniksen parveen :)

Viesti Kirjoittaja ninasorvali »

Voi voi voi... Rakensin viime kesänä 2,5:den neliön kanalan ja nyt harmittaa kun en isompaa... Näillä mennään mutta todellakin suosittelen het rakentamaan ison :smt006
Vastaa Viestiin