Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

foorumin toimintaan liittyviä asioita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Aberkios

Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

On ihan hyvää palvelua, että saa kirjoittamansa tekstit, tai kenen vaan palstalaisen tekstit, koottuna versiona. Huono puoli taas on, että jos lainaa "eteen" jonkun muun tekstiä vastatakseen siihen, niin silloin tässä yhteenvedossa näytetään kirjoittajan omana tekstinä se lainattu (toisen kirjoittama) teksti. Tällöin lukija saa kirjoittajan ajatusmaailmasta aivan oudon, ja myös väärän, käsityksen. :smt011
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aberkios kirjoitti:On ihan hyvää palvelua, että saa kirjoittamansa tekstit, tai kenen vaan palstalaisen tekstit, koottuna versiona. Huono puoli taas on, että jos lainaa "eteen" jonkun muun tekstiä vastatakseen siihen, niin silloin tässä yhteenvedossa näytetään kirjoittajan omana tekstinä se lainattu (toisen kirjoittama) teksti. Tällöin lukija saa kirjoittajan ajatusmaailmasta aivan oudon, ja myös väärän, käsityksen. :smt011
Nyt en ymmärtänyt, koska mun mielestä lainaus toimii kuten pitääkin?
Sinun viesteissäsi on yksi lainaus ja ei siinäkään ole mitään erikoista :smt017
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

HiltaHelikopteri kirjoitti: Nyt en ymmärtänyt, koska mun mielestä lainaus toimii kuten pitääkin?
Sinun viesteissäsi on yksi lainaus ja ei siinäkään ole mitään erikoista :smt017
Siis, että on oikein tarkoituskin, että tässä profiilin osana toimivassa kirjoitelmakoosteessa lainaus esitetään kirjoittajan omana tekstinä? :smt017 Mielenkiintoista! Minun käsitykseni mukaan lukija saa kirjoittajan mielenliikkeistä aika skitson kuvan, jos tämä on asioista milloin mitäkin mieltä. Kirjoittajahan yleensä lainaa tekstiä, joka - ainakin lainattavalta osin - poikkeaa omasta käsityksestä. Pitääpä siis välttää lainaamista. :smt012
javu

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja javu »

Mikä kumma on "profiilin osana toimiva kirjoitelmakooste"?

Mä en ole kyllä huomannut tämän foorumin lainausmekanismeissa mitään kummallista, hyvinhän nuo toimivat ja selvästi näkyy ketä on lainattu.
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

javu kirjoitti:Mikä kumma on "profiilin osana toimiva kirjoitelmakooste"?

Mä en ole kyllä huomannut tämän foorumin lainausmekanismeissa mitään kummallista, hyvinhän nuo toimivat ja selvästi näkyy ketä on lainattu.
Siis, et tiedä mistä on kyse, mutta hyvin toimii! :smt043
javu

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja javu »

Aberkios kirjoitti: Siis, et tiedä mistä on kyse, mutta hyvin toimii! :smt043
Kuten viestissäni sanoin niin foorumin lainaustoiminto toimii mainiosti.
mik

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyl mä ymmärsin. Jos menee HiltaHelikopterin profiiliin, klikkaa näytä viestit, niin saa listan viesteistä. Ja jos HiltaHelikopteri on aloittanut jonkun viestinsä lainaamalla toisen viestiä, niin tässä listauksessa se ei näy lainauksena. Pitää avata koko viesti, niin näkee, että alkuteksti on lainaus.

Oliko ymmärrettävästi selitetty?
javu

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja javu »

No tuolta profiilin kautta käyttäjän viestejä hakemalla tulee muutenkin vain pätkä kunkin viestin alusta, ei noita hakutuloksia lukemalla voi mitään keskusteluita seurata.
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

mik kirjoitti:Kyl mä ymmärsin. Jos menee HiltaHelikopterin profiiliin, klikkaa näytä viestit, niin saa listan viesteistä. Ja jos HiltaHelikopteri on aloittanut jonkun viestinsä lainaamalla toisen viestiä, niin tässä listauksessa se ei näy lainauksena. Pitää avata koko viesti, niin näkee, että alkuteksti on lainaus.

Oliko ymmärrettävästi selitetty?
Juuri näin! :smt023 :smt038
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

javu kirjoitti:No tuolta profiilin kautta käyttäjän viestejä hakemalla tulee muutenkin vain pätkä kunkin viestin alusta, ei noita hakutuloksia lukemalla voi mitään keskusteluita seurata.
Koko homma on kuitenkin komeasti otsikoitu: "Profiili". Tällaisia yksinkertaisia ihmisiä, kuten minua, hämmentää kovasti kun omaksi profiiliksi nimetyssä osiossa löytää ihan vieraan tuntuista tekstiä. Ketä siis toisen kirjoittajan tekstillä profiloidaan? se on se pointti! Onko tarkoitus profiloida kirjoittajaa sillä, kenen, ja millaisiin, teksteihin tämä vastaa? No, hoituuhan kai se silläkin tavalla. :smt017
maunu_muori

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onhan tossa tietty sellainenkin pointti, että kun toinen on lainannut sun tekstiä, niin et pääse sitä ite poistamaan, jos haluist vaikka hävitä maailmankartalta.... ja tuhota KAIKEN mitä oo kirjottanut... huomasin nääs yhden yritelmän toisella foorumilla :-"
Esim jos vaikka aloittaja suuttuis jostain syystä ja kirjoittais vaikka jotain vihapäissään, ja toinen on kerennyt lainailemaan vihapuhekirjoitteluja, niin ne on ja pysyy näkyvillä, jos sitten ei ylläpito kato aiheelliseksi niitä hävitellä, alkuperäsen kirjoittajan konstit ei siihen pysty :smt024.. hyvä pitää mielessä ite kunkin :oops:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Lainaamista kannattaa tosiaan välttää, jos/kun ei hyväksy sitä,
että tämä foorumisofta toimii näin.
phpBB:n kehittäjät löytyvät muualta kuin tämän foorumin ylläpidosta.

Kukinhan voi profiloitua kuinka haluaa...
ihan itse voi valita, että rekisteröityykö jollekin foorumille ja kirjoitteleeko siellä
vai soitteleeko vaikkapa radio-ohjelmiin
vai jättääkö huomioimatta ja unholaan semmoisen 'median', joka ei itseä miellytä.
Yksinkertaista, ihan totta!

Tälle "ongelmalle" ei siis ole luvassa tuon ^ kummempaa kehityskaarta,
jollei arvoisa phpBB:n kansainvälinen työryhmä päädy toisenlaiseen ratkaisuun.
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Lainaamista kannattaa tosiaan välttää, jos/kun ei hyväksy sitä,
että tämä foorumisofta toimii näin.
phpBB:n kehittäjät löytyvät muualta kuin tämän foorumin ylläpidosta.

Kukinhan voi profiloitua kuinka haluaa...
ihan itse voi valita, että rekisteröityykö jollekin foorumille ja kirjoitteleeko siellä
vai soitteleeko vaikkapa radio-ohjelmiin
vai jättääkö huomioimatta ja unholaan semmoisen 'median', joka ei itseä miellytä.
Yksinkertaista, ihan totta!

Tälle "ongelmalle" ei siis ole luvassa tuon ^ kummempaa kehityskaarta,
jollei arvoisa phpBB:n kansainvälinen työryhmä päädy toisenlaiseen ratkaisuun.
En tiennyt, että tämä "foorumisofta toimii näin", se olisi ollut hyvä kertoa ensimmäisessä vastauksessa. Nyt taisi mennä vastatessa hiukan aggression puolelle. Osaan nimittäin itse valita foorumit, johon kirjoitan, soitan tahi laulan. En ole missään yhteydessä maininnut, ettei tämä foorumi miellyttäisi.

Tämä topic kun on nimetty parannusehdotuksille, niin sellaisen sitten tein. Nyt annettu vastaus oli tyhjentävä, aiempi "ei mitään vikaa" -vastaus ei sitä mielestäni ollut. Kiitokset vastauksesta. :smt035 Ja "mik":ille kiitokset aiemman viestini "suomentamisesta". :smt045
Viimeksi muokannut Aberkios, 10 Elo 2012, 12:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Aberkios

Re: Teksti, oma vai ihan jonkun muun?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

maunu_muori kirjoitti:Onhan tossa tietty sellainenkin pointti, että kun toinen on lainannut sun tekstiä, niin et pääse sitä ite poistamaan, jos haluist vaikka hävitä maailmankartalta.... ja tuhota KAIKEN mitä oo kirjottanut... huomasin nääs yhden yritelmän toisella foorumilla :-"
Esim jos vaikka aloittaja suuttuis jostain syystä ja kirjoittais vaikka jotain vihapäissään, ja toinen on kerennyt lainailemaan vihapuhekirjoitteluja, niin ne on ja pysyy näkyvillä, jos sitten ei ylläpito kato aiheelliseksi niitä hävitellä, alkuperäsen kirjoittajan konstit ei siihen pysty. hyvä pitää mielessä ite kunkin
Lainausten säilymisellä tai säilymättömyydellä ei ole mitään tekemistä tässä käsitellyn aiheen kanssa. En siis ymmärrä mikä oli maunu_muorin motiivi asian tuomisessa tähän keskusteluun? :smt017 Todettakoon vielä: Topicin aihe on palstan kehittäminen ja siinä tarkoituksessa asian toin esille. Tämän viestiketjun aihe puolestaan on lainauksen näkyminen nimimerkin omana tekstinä profiiliosuuden viestikoosteessa. En ole vastustanut lainausten näkymistä, en tietenkään, olenhan itse ne lainaukset tehnyt! :smt043 En myöskään ole ottanut kantaa lainausten säilymiseen tai säilymättömyyteen. Viestiketjun tarkoitus ei myöskään ollut avata foorumia kenenkään vihapuheille eikä muisteluksille, saati juoruille!
Vastaa Viestiin