covatutto 16 vs. mini eco

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maatikko

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Kiuruvetisiä tietysti :smt003
Maatikko

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tänään oli pakko ruveta juttelemaan noille munille, kun ne hytkyivät koneessa niin villisti. :oops:
Jokohan naksutinkoulutuksen voisi aloittaa :smt003
Maatikko

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Täällä tulee tänään 21 vuorokautta täyteen Mini Advancella. Tähän mennessä on jo kuoriutunut viisi reipasta tipua. Eka tuli jo eilen päivällä. (Munia oli alun perin seitsemän, joista yhdessä oli blastodermi eli vain joku verisuonen ruikula ja vähän kalvoja.) Viimeisessä munassa ei vielä ole mitään merkkejä kuoriutumisesta.

Helppo kone, kun ensikertalainenkin saa näinkin hyvin tipuja aikaiseksi. Olen jo tähän saldoon ihan tyytyväinen, varsinkin kun yksi näistä kuoriutuneista on tulipalossa kuolleiden jälkeläinen. Saadaan näillä näkymin suku jatkumaan. :smt001
kanamari

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja kanamari »

Hui kamalaa, tulipalo.. Mie oon miettinyt ja etukäteen pelännyt että jos joskus jotain tuollaista tapahtuu.. Osanottoni..

Mutta hieno homma että suku jatkuu

Miun Kana hautoi 4 tipua, koneesta tuli viikkoa ennen 5 tipua ja kanaemo oli ihana ja adoptoi koneella haudotut... :smt003 Olin tosi iloinen että se otti ne.
Nyt isosiskot ja pikkusiskot siellä vilistää, mahtavaa.

Toinen hautova kana hautoi ahkerasti, mutta hylkäsi poikaset niiden kuoriuduttua. Tiput sitten lähtivät hortoilemaan pitkin kanalaa ja toinen kylmettyi pahoin, sain sen pelastettua mutta se eli 2 päivää ja kuoli.
Toinen hoiperteli pehkuissa ja mie luulen että mie tallasin sen päälle... Siis tunsin itseni aivan kamalaksi murhaajaksi.. :smt009
En tohtinut enää samaa kohtaloa muille joten läpivalaisin munat tarkkaan jua panin hautomakoneeseen. Yksi tipu sieltä vain enää tuli ja se on nyt sisähoidossa kun Rouva adoptio-äitikana ei sitä enää adoptoinut.. Aika yksinäiseltä se vaikuttaa mutta ajattelin kokeilla adoptiota uudelleen jahka se voimistuu eikä jää enää toisten alle..

Mutta kone on kovassa käytössä, huomenna lataan sen taas täyteen ja alkaa hillitön kolmen viikon odotus taas..
Mie oon ihan hurahtanut tohon hautomishommaan, sekä luomuna että koneella!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnitteluja sekä Maatikolle että kanamarille tipuista! On ne niin mainioita veitikoita :smt050 , vaikka joskus tuottavat ylimääräistä päänvaivaakin...kuten kanamari kertoi.
Maatikko

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kiitos! :smt001

Koska viimeinen koneessa möllöttänyt muna ei toisten kuoriuduttua osoittanut vuorokauteen mitään elonmerkkejä, avasin sen. Poikanen oli mielestäni täysin kehittynyt, mutta kuollut; nokka ei ollut käynytkään ilmataskussa (voiko tästä päätellä kuolinaikaa?). Ehkä tämä harkitsi kuoriutumista sen verran pitkään, että ilmankosteus nousi toisten kuoriutuessa liian suureksi, vai lieneekö sitten kupsahtanut jo vähän aikaisemmin. Vielä pari päivää ennen kuoriutumista olin kyllä katsovinani, että kaikki munat heiluivat.
kanamari

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja kanamari »

Mitenkäs on munakoneet hurisseet kesän ajan? Miulla on kolmas satsi tulossa. Puoltoista viikkoa laskettuun aikaan. Toisesta satsista kuoriutui kaikki tiput. Annoin naapurin emännälle ne ja isosiskoksi kolme viikkoa vanhemman Terttu-tipun. Me vähän jännättiin että huoliiko Terttu ne kaverikseen, mutta turha huoli, se adoptoi ne... Aatelkaa, pieni lapsi itsekkin otti siipiensä alle 7 pientä karvapalloa. Koitti siipiään levitellä et kaikki mahtuu... Kyl me oltiin äimänä..

Terttu oli ilkeän kanan lapsi. Se kyllä hautoi kovin muttei hoitanut tipuja. Pelastin Tertun sitten kylmyydeltä pahvilootaan keittiön nurkkaan ja oottamaan kanakavereita kuoriutuvaksi... Se kerkes kiintyä aika kovin ihmiseen ja kesyyntyi kovin.

Kyllä ne tiput on niin suloisia että taidan pitää tään satsin itse.Vielä pitää yks koneellinen hautoa myyntiin..

Meillä on ollu naapurin eukkojen kanssa munavalvojaisia aina kun kuoriutuminen tapahtuu. Viinitönikkä vieressä ja tuijotellaan kuoriutuvia tipuja. :smt003
Aika lystiä hommaa ja koko kylä on innostunut hautomakoneesta.
Maatikko

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Just äsken ohikulkeissani kattelin, että tuolla eteisen hyllyllähän se munakone nököttää nyt ihan tyhjillään raukka :smt003
Haudoin heinäkuussa tuon yhden satsin, oli mun ekat "omatekemät" tiput.
Voi olla etten enää tänä kesänä... hmm... toisaalta yksi naapuri on mieluillut muutamaa kiuruvetistä...
Mites, kun joskus jossain on sanottu, että ei loppukesän munista enää kannata?
Kirsikkapuisto

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Covatuttu 16 saapui postissa ja nyt olen sitä jonniin aikaa ihmetellyt. Lämpömittari on Fahrenheitteinä ja koelämmityksessä lämpö heittää reippaasti yli 100F. Ohjeissa on, että haudontalämpö pitäisi olla 62-77F huitteilla, eli 17-25C. Eikös se ole AIVAN liian vähän?

Kirjatiedolla olen tässä ensikertalaisena, joten pikkuisen ihmettelen, että mitä ohjeita uskon? Eri lähteistä lukemaani noin 37C haudonta lämpötilaa vai koneen ohjeita :smt017
Eikä tuossa tuo lämpömittari ole ollenkaan niin tarkka, että siitä saisi riittävän osviitan. Kosteusmittaria ei ole ollenkaan :smt009 Tai sitten minä vaan olen niin mölkki, että en tajua. Kehtaisiko joku Covatutto16:lla hommia hoidellut pikkuisen opastamaan, ettei tarvitsisi lykätä munasia kainaloon ja hautoa niitä omalla lämmöllä :smt005

Edit: täältäpä löytyikin jo valmis ketju kokemuksista: http://munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=5829

Edit2: ja VASTA nyt monen tunnin vipperöinnin jälkeen huomaan, että kah, paketissahan oli mukana erilliset suomenkielisetkin ohjeet :smt021 Näin näppärästi vastaan omiin kysymyksiini :-"
Annir85

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Huomasin vasta nyt viestisi. Itselläni myös tuo kaikkien haukkuma covatutto 16. Koneen kyljestä nyppäsin sen pienen ns.lämpötilaohjetarran huitsin nevadaan, ei tosiaan pidä paikkaansa lainkaan. Ekan haudontapäivän aikana lämpötilaa piti säätää useamman kerran, mutta luulen sen johtuneen ihan siitä, että munat lämpesivät pikkuhiljaa haudontalämpöön. Sen jälkeen en ole siihen joutunut koskemaan, paitsi kuoriutumisen aikaan. Otin ilmeisesti liian pian tiput pois koneesta. Tyytyväinen olen ollut koneeseen, vaikkakin viimeisten päivien aikana munat tuppaa pyörimään koneessa. Kaikki mitkä lähtivät kehittymään, ovat myös kehittymistä jatkaneet. Omista munista kaikki ja postin tuomista n.puolet, ilmeisesti matkustaminen ei ole hyväksi munille, tai sitten täällä päin on kovakouraisia postipateja.
Niin, varmistin oikean lämpötilan erillisellä mittarilla jonka laitoin ensipäiviksi munien joukkoon.
Kirsikkapuisto

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Kiitos jelpistä :smt006

Tein sitten niin, että laitoin koneen pohjalle äitiyspakkauksessa aikoinaan tulleen kylpymittarin. Säädin lämpöä sen lukeman perusteella. Myöhään illalla uskalsin sitten laittaa munaset aavistuksen yli 37C asteeseen. Lämpöhän laski tietysti kun munaset olivat viileämpiä. Kävin yöllä pari kertaa lämpöä kurkkimassa. Aamulla oli noussut takaisin siihen 37C. Ja kääntäessä munat tuntuivat kädessä lämpimiltä (ja tosi painavilta? Vastuuko se on joka jo painaa?)
Annir85

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Sama kylpymittari mullakin :smt005
Juu, vastuuhan se siellä painaa :smt023, ei muuta kuin tipuja odottamaan!
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Suora lainaus Raimo Pystysen haudontaoppaasta.

LÄMPÖTILA
Haudottavan munan lämpötila tulee olla +37,8C ( noin +100F ) Tätä lämpötilaa pidetään tuulettimella varustetuissa haudontalaitteissa,joissa ilmankierrosta johtuen on kaikkialla sama lämpötila.Ilman moottoria olevissa laitteissa nousee lämmin ilma ylöspäin,munien alapinnalla on varsin viileää.Näissä laitteissa pyritään lämpötila pitämään +39,00-39,5.Kun näissä laitteissa munien alapinnan lämpötila saattaa olla vain +36C,tulee munien keskilämpötilaksi näissäkin tapauksissa +37,8C -sama kuin tuuletin koneissa.
Lämpötilan tasaisuus on tärkeää,olkoon se sitten vaikka suosituksesta poikkeava.

Tilapäinen lämmönnousu aina +47C asti ei heti tuhoa alkiota. +47,4C lämmössä sikiö jo kuolee.

Emojen itse huolehtiessa haudonnasta onnistuu hautominen kolme viikkoa vanhoistakin munista.Emo lämmittää päivittäin pesän munat muniessaan,samalla se myös kääntelee munia.
Haudontatuloksen parantamiseksi munia pitkään säilytettäessä on kokeiltu niitten päivittäistä hautomalämmössä pitämistä puolen tunnin ajan.Käsittely on selvästi parantanut kuoriutumistulosta.Menetelmä on työläs ja siksi vaikea käydännössä toteuttaa.
samapi

Re: covatutto 16 vs. mini eco

Viesti Kirjoittaja samapi »

Olen huomannu kanojen säilövän munat tosi tarkasti kyljellään. jos pesässä on kutteria, munat on tosi hienosti aseteltu ja vierivieressä kutterilla pönkätynä oikeaan asentoon :sign7:
Ei aivan aiheeseen sopiva kommentti mutta edellisestä kommentista innostuin :smt040
Vastaa Viestiin