Eka haudonta..pieleen meni?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hanhuli32

Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja Hanhuli32 »

Terve kaikki munislaiset. aattelin kysellä teiltä onko vinkkiä missä tein väärin kun haudoin koneellani munia, testasin lämpömittarit ja kosteusmittarit (eli ne olvat kunnossa) kosteus 55-60% lämpötila 38,5 c kääntelin kolmasti päivässä paitsi ei 2 viim vrk. munista kuului eilen piipitystä 20vrk,mutta tänään ei kuulu enään mitään. :smt010 :smt010 ja tänäänhän pitäisi olla kuoriutumispäivä..olen valvonu koneen vieressä koko yön ja kaikki on ollut kuin ennen. auttakkee..kannattaako luovuttaa vai annannko olla viel koneessa.?
adore

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja adore »

Odotat vaan rauhassa vielä!
Meillä nyt menossa 20.vuorokausi ja yöllä tuli muniin reikiä ja pientä piippaustakin kuulunut. Nyt on aika hiljaista, välillä kuuluu vähän piippausta ja joku muna heilahtaakin. Kyllä mä ainakin oottelen vielä vaikka parikin päivää ennenkö heittäisin kirvestä kaivoon.
Hanhuli32

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja Hanhuli32 »

Kiitos kannusteista! en luovuta.. but,but munissa ei ikävä kyllä näy reikiäkään vielä. kauanko noin suurinpiirtein voi mennä yli tuosta 21:stä vrksta?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minulla on haudonnoissa yleensä piipitys alkanut kuulua munista siinä 20 vrk paikkeilla. 20-21vrk on sitten ensimmäiset olleet ulkona. Käytännössä yli vuorokauden ylittyneet eivät juurikaan ole kuoriutuneetkaan enää minulla, syystä taikka toisesta. Tuossa vaiheessa olen läpivalaissut munat ennen koneen sammuttamista. Tylpässä päässä näkyy läpivalaisussa tipun nokka heilumassa siellä ilmatilan rajassa, jos siellä on eloa. Täysin liikkumaton poikanen on melko varmasti kuollut.

Lämpötila kuulostaa korkeanlaiselta, samoin kosteus. Voi olla, että kosteassa poikaset kasvavat liian isoiksi, eivätkä onnistu kuoriutumaan vaan kuolevat lähes valmiina kuoriinsa. Toisaalta näistä lukemista on monenlaista koulukuntaa, ja kukin perustaa yleensä omat sääntönsä omiin kokemuksiin. Itse haudon nykyisin 37,8 asteen lämmössä ja kosteus 45-50 %. Loppuvaiheessa kosteuden nosto n. 70-80 %:iin, kun alkaa ilmestyä reikiä muniin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Hanhuli32

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja Hanhuli32 »

Kiitos Maatiaiskukko neuvoista ensi kerralla teen noin. Mutta Iloinen yllätys :smt005 tapahtui Aamulla ajattelin tänään sammuttaa koneen koska aika venyi 3:lla päivällä ja olin varma että ovat kuolleet. niin mitä löysinkään koneen sisältä 4 pientä ja toooodella kaunista pikku tipua :smt007 :smt007 .seitsemän munaa olisi vielä jäljellä eli odotan vielä.. en tiedä mikä kämmi on tapahtunut päivät olen merkannut oikein mutta parempi näin että sieltä kuiteskin jotain elämää tuli. aivan mahtavaa..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oih, olipas iloisia uutisia, hienoa! Onnea tipuista!
Hanhuli32

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja Hanhuli32 »

Kiitos, kiitos :smt001 Laitan kuvia jahka löydän kameran, niin täpinöissä olen etten muista mihkä sen laitoin :smt043
kaakatin

Re: Eka haudonta..pieleen meni?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Onnea tipuista, ei todellakaan kannata vähällä antaa periksi, kaikki tulee ajallaan :smt023
Vastaa Viestiin