Octagon 20 eco, miten onnistuu?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut Hepusta tai Hipusta! Kumpiko sen ekan nimeksi tuli? Ja tuliko toista tipua?
Rinkeli-Kinkeli

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Heppu-muna kuoriutui, mutta tytär nimesi tipun Vikinäksi.
Hippu-muna on ainakin vielä hiljaa.Aikaa on kyllä pari päivää kuoriutua.
Ninnulta jo kyselin kaveria tipulle, kun ei ole kiva olla yksin.Usko lienee hiipunut Hipun suhteen...
Lapset juuri askartelee lampaanvillasta kotikoloa terraarioon :smt001
Tää on kyllä niin ufo-hommaa että en tiedä uskallanko enää yrittää.Täytyy tuumia pari päivää :oops:
On se kyllä ihana :smt060
Ringlabro

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Ringlabro »

Minulla on sama Octagon 20 eco, ensimmäinen haudonta menossa. 25 Kiuruveden maatiaskanan munia, niiden laskettu aika pitäisi olla mustaakseni noin 8.4. Läpivalaisin 5-6 munaa kun ne oli ollut koneessa noin 6 päivää ja uskon että 4-5 munassa oli alkanut tapahtua jotain. Kosteusmittarin olen pitänyt koneessa ja sen lukema on pysynyt vähän päälle 50%, lämpö noin 37.5 ja kolme kerta vuorokaudessa olen kääntänyt konen. En kääntelee enää viimeiset 3 päivää, täytyy vaan muistaa lisätä kosteutta silloin.

Kohta nähdään minkälainen tulos on. Jotenkin minua ihmellyttää sen, miten se niin vaihtelevin olosuhteiden kanssa onnistuu kanalle, se mitä tarkalla mittarilla ja koneilla voi olla niin vaikea joskus. Vaikka kuinka yrittäisi säädää lämpöä ja kosteutta, kääntely y.m. niin koko homma voi epäonnistua. Tietysti siihen vaikuttaa miten munat on käsitelty ennen haudonta, kanojen terveydestä, jos kukko on ollut kunnossa ja osannut tehtävänsä, ehkä muusta asioista mitä nyt jää minulle ajattelematta.

Elän kuitenkin toivossa että kohta on tipuja koneessa!

Terv. Ringlabro
Rinkeli-Kinkeli

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Surua :smt089 Pieni Vikinä kuoli.
Samaa olen ihmetellyt, että kuinka se kana osaa.
Vielä kerran laitettiin munat koneeseen, mutta en tiedä uskallanko enää yrittää sen jälkeen.
Koko perhe, varsinkin lapset, surevat ensimmäistä meillä syntynyttä eläinpienokaista :crybaby:
Ringlabro

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Ringlabro »

Hei!

Harmittaa todella kun on odotellut kauan (lapsille 3 viikkoa on pitkä aika) ja sitten kun ehkä ainoa onnistunut tipu kuolee on pettymys suuri.

Aamulla minulla oli ensimmäinen tipu kuoriuttunut, reikiä oli monissa munissa ja piipitystä oli melkein koko ajan. Odottelen nyt innoissa miten tilanne on illalla kun tulen töistä kotiin, onko tullut lisää tipuja, vai onko mahdollisesti aamulla kuoriuttunut kuollut? Koskaan ei voi olla varma mutta ihan pirteältä tipu kyllä vaikutti. Jätettin se koneeseen toistaiseksi.

Terv. Ringlabro
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Sain tänään postista octagon 20 eco puoliautomaattikoneen,olin todella positiivisesti yllättynyt,hinta vain pyöreesti 140egua,koneen runko on suunniteltu siten
että sen voi laittaa pöydälle kolmeen eri kaltevuuteen,eli munan kääntö tapahtuu konetta kallistamalla puolelta toiselle,miksi pitäis olla joku kääntömoottori kokemukseni mukaan riittää kun munat kääntää kolmesti päivässä ja eihän tässä tartte mitään munia kääntää,tönäisee ohikulkiessa koko koneen eri asentoon,koneen sisällä on kiinteästi kuumemittaria muistuttava mittari,mulla on ennestään digitaalinen kosteus/lämpömittari,sellainenhan nyt tietenki jo kaikilla konehaudontaa harrastavilla onkin,niin laitoin sen munien päälle ja toisen vesitilan koneen pohjalla täytin vedellä käyttöohjeen mukaisesti,5 tunnin kuluttua digimittari näytti lämpö 37,3 ja kosteus 52%,jos nää arvot pysyy koneessa niin tipuja tulee,kone on todella yksinkertainen ja hiljainen,outoa on ettei koneessa oo mitään numeronäyttötaulua,yksi punainen valo vain ja kannen alla ruuvimeisselillä säädettävä lämpötilansäätö,koneen mukana tuli suomenkielinen käyttöohje,siinä on paljon muutakin hyvää asiaa,esim läpivalaisusta,lisäksi kone näyttäis olevan helppo puhdistaa ja desifioida.
Nyt sitte vain odotellaan kuinka haudonta onnistuu,varakoneeksi tään ostin mutta munia täynnä se nyt sitte kuitenki on,pitää varmaan saada vielä se varakonekin :smt005
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tästä koneesta on olemassa myös automaattimalli, jossa on näyttöpaneeli, josta on mm. säädettävissä lämpötila. Hintaero on kuitenkin aika suuri tähän puoliautomaattiin nähden ja lisäarvoa ei sinänsä perushautojalle kauheasti tuota. Lähinnä siinä on hälyrajojen asetus yms. Lämpötilan säädin on aivan vastaava huipputarkka elektroninen säädin tässäkin puoliautomaattimallissa. Kun se on kerran säädetty, sitä ei periaatteessa tarvi enää ruuvailla haudontojen välillä.

Lisätietoa tästä automaattikoneesta löytyy kiinnostuneille täältä. Tätä mallia ei toistaiseksi ole Suomessa myynnissä, mutta kysyntä ohjaa tarjontaa. :smt002 Tähän saa myös tuon automaattisen kääntötoiminnon lisäksi automaattisen kosteuden hallinnan, joka myös toimii kokemuksieni mukaan todella hyvin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
T.T.T

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja T.T.T »

Sen kummempia en jaksa tästä koneesta kirjoitella muutakun itsellä on 40 malli ja kone on parempi kun hyvä koska kosteus ja lämmöt pysyvät prikulleen niissä mihin säätää ja 73 fasaanin munasta jäi vain 4 kuoriutumatta.Kiitokset maatiaiskukolle hyvästä koneesta ja kauppoja tulen tekemään tämän firman kanssa varmasti vielä lisää. :smt023
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Viikonlopun aikana kuoriutui eka erä tällä koneella,tyytyväinen pitää olla, 24 munasta 7vrk jälkeen 3 oli tyhjiä ja lopulta kuoriutui 17 tipua,hyvä kone on :smt041
Vastaa Viestiin