Kaisan haudonnat

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kaisa

Kaisan haudonnat

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Hei vaan, täällä yksi aloitteleva lintuharrastaja, joka on jäänyt Munanettiin koukkuun. Syksyllä saatiin viisi kananpoikasta (joista ainakin kolme on kukkoa...) ja lisää on tarkoitus hankkia nyt kevätkuukausina.

Tällä hetkellä projekti on kuitenkin viiriäisten haudonta, mieheni sedälle niitä yritän hautoa. Yksi satsi kokeiltiin, tuloksena kolme elävää tipua 24:stä munasta... Löysin näille sivuille vasta kuoriutumispäivänä valitettavasti. Niistäkin kolmesta yksi koki ikävän lopun kissan aamiaisena kaikesta vahtimisesta huolimatta. :smt013

Nyt on kuitenkin uusi satsi haudontakoneessa ja kaipailisin tarkempia tietoja kääntelystä ja kosteuden nostosta varsinkin. Munat on ollut koneessa nyt neljä päivää. Ekat ohjeeni sain täkäläisiltä (asun Islannissa) nettisivuilta ja siellä käskettiin poistaa vesikupit kuoriutumisen alkaessa, koska liian märät kananpojat tulevat veltoiksi eivätkä pääse kuorista ulos. Täältä olen kuitenkin saanut käsityksen että kosteutta pitäisi pikemminkin nostaa reilusti. Päteekö viiruihin samat säännöt yleensä kuin kanoihin vai onko haudonta jotenkin poikkeavaa?

Toivottavasti joku ehtii vastailla tai kertoa kokemuksistaan.
t: Kaisa
Viimeksi muokannut Kaisa, 18 Marras 2011, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
max3

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja max3 »

Yhden haudonnan vankalla kokemuksella, voin kertoa omia näkemyksiä. :smt005
Mä en nostanut kosteutta kuoriutumisen alkaessa, kun mua siitä varoitettiin, mut kuoriutuvat tirpat nostaa sitä kosteutta ihan itse. En siis myöskään poistanut haudonnan aikaista vesikippoa. Kahdeksasta hedelmöittyneestä munasta 7 jaksoi kuoriutua.
Ja mulla oli tuo ihana automaatti kone, joka käänteli munat 45min välein, kunnes kuoriutuminen alkoi (mä odotin, et noi olis viihtyneet pidempäänkin kuorissaan, niin se ei ehtinyt automaattisesti katkaista kääntelyä, pari päivää ennen H-hetkeä).
Rusina

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oih, Islannissa :smt060. Ihana maa, olen kerran päässyt käymään. :smt060

Mullakin on vasta muutama viiriäisten haudonta takana, mutta viimeinen onnistui ihan hyvin, joten enköhän uskalla jotain vastata. Viiruihin pätee mun mielestä samat säännöt kuin kanoihinkin. Joidenkin mielestä kosteus saisi olla korkeampi, mutta mulla on onnistunut mukavasti 45 % kosteudella, tiput ovat olleet virkeitä ja suoravarpaisia. Automaattikoneessa olen säätänyt kosteutta reippaasti ylemmäs siinä vaiheessa kun piipitys munissa alkaa (automaatti ottaa siis huomioon myös kuoriutumisesta syntyvän kosteuden). Liian kuivassa munan kalvot jäävät turhan sitkeiksi eivätkä repeä vaikka tipu saisi nakutettua kannen auki. Kääntelyn olen lopettanut viimeistään silloin, kun eka muna piippaa (no viimeksi eka hätäinen tipu kuoriutui käännön ollessa vielä päällä :shock:).
Mun huomioiden mukaan viiriäisen munat ovat herkempiä lämpötilan vaihteluille kuin kananmunat, varmaan pienestä koosta johtuen. Onkin tärkeää vaihtaa munien paikkoja haudonnan kuluessa, muuten kylmemmissä "nurkissa" haudotut munat voivat kuoriutua jopa monta vuorokautta myöhässä. Tipujen elossa oleminen munassa selviää loppupäivinä helposti vesikokeella.
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Kiitokset vastauksista!

Yritän nyt sitten nostaa kosteutta kun munat alkaa liikahdella tai piipittää. En kyllä muista että edellisistä olisi kauheasti ääntä lähtenyt. Siellä oli ainakin viisi munaa, jotka myös liikahteli mutta tipu ei niistä ulos päässyt, kävi varmaan köpelösti niiden kalvojen kanssa. (Niitä on aika vaikea kuoria myös keitetyistä munista.)

Oletteko auttaneet tipuja ulos, jos ovat kauan yrittäneet? Minä autoin kaksi mutta ne olivat kummatkin jotenkin vammaisia, toisella oli kaula linkussa ja vaikka se kuinka räpisteli ja poukkoili laatikossa se ei ikinä päässyt jaloilleen. Toinen taas ei oikein yrittänytkään ja sillä oli varpaat ihan supussa. En sitten näiden kahden jälkeen lähtenyt availemaan loppuja mutta kurja niitä oli katsella kun näki että elämää on mutta ulos ei pääse... :smt010

Hyvä huomio myös tuo munien paikan vaihtelu, täytyykin heti mennä niitä siirtelemään!

Kaisa
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Nyt on munat olleet päivää vaille kaksi viikkoa koneessa eli viikonloppuna jotain toivottavasti tapahtuu. Ostin eilen kosteusmittarin ja uuden lämpömittarin lukemia varmistamaan ja tuli vähän :shock: olo kun lämpömittari näyttää koko ajan 38,8 - 39,3 astetta! No hokasin sitten kuitenkin mitata tavan kuumemittarillakin ja se näytti 37,7 celsiusastetta. Ja koneen oma mittari on tasaisesti 100°F ja eikös se ole just tuo 37,7 C:tä niin että taidan niihin luottaa enemmän. Kosteusmittari näyttää 55 - 62 %, tosin sitä pitää vissiin vähän säätää kun rätti ympärillä se näytti 100 % puolen tunnin jälkeen kun ohjeiden mukaan lukeman pitäisi olla 94 - 96 %.

Haluaisin varmistella vielä että hoidan tuon kuoriutumisvaiheen oikein niin että voisikohan joku ystävällinen tähän vielä vastailla seuraaviin:
1. Koska pitää lopettaa munien kääntely?
2. Mikä on se oikea kuoriutumisvaiheen kosteusprosentti ja milloin se kosteus pitäisi nostaa?
3. Jos jollain on tuollainen samanlainen Covatutto 24 -kone, niin miten ootte estäneet tipujen tippumisen sinne alakerrokseen?
4. Kannattaako ekat poikaset pitää kauemmin hautomakoneessa, jottei konetta tulisi availtua -> kosteus laskee, vai siirrellä heti kuivuttua pois? Nuo edelliset poikaset ainakin meuhtoivat koneessa niin, että munat rullaili edestakaisin + ne myös nokkivat ja repivät toisiaan ikävästi varpaista, häiritseekö ne toisten kuoriutumista?

Kyllä on jännää tämä uuden elämän syntyminen!!!
Mimmi

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei vain ja kovasti onnea haudontaan! Näihin on vähän paha vastailla, kun tahtoo olla yhtä monta mieltä kuin miestäkin. Tässä kuitenkin mun mietteet..

1. Munien kääntelyn voi lopettaa noin 2 (jopa 3) vrk ennen laskettua aikaa.
2. Yleisen ohjeen mukaan 70-80 % ja nostetaan, kun ensimmäiset reiät ilmestyvät muniin. Omalla kokemuksella viiriäisten kuoriutuminen on onnistunut paremmin, kun kosteutta ei ole nostanut noin paljon, vaan olemaan noin 60 %.
3. Eri kone, mutta vahinkoja sattunut: ihan mitättömän kokoisista raoista tiput tippuvat sekä koneen alaosaan että vesiastioihin. Vesiastiat olen peittänyt harsolla ja koneen alaosaan pääsyn hyttysverkolla.
4. Omalla kokemuksella olen huomannut, että jo kuoriutuneiden tipujen melskaaminen ja jalkapallon pelaaminen kuoriutumattomilla munilla häiritsee kuoriutumista vähemmän, kuin jatkuva koneen availu ja siitä johtuva lämpötilan ja kosteuden heittely. Eli itse annan tipusten olla mahdollisimman pitkään koneessa.

Aiemmin kyselit tuosta kuoriutumisen auttamisesta. Joskus joku elinkelpoinenkin on autetuista tullut, mutta pääsääntöisesti ne eivät ole elinkelpoisia, joten sinänsä auttaminen on vain turhaa kiduttamista. (Tämä siis taas vain omaan kokemukseen perustuva mielipide.)
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Kiitos vastauksesta Mimmi!

Kääntelen sitten vielä huomiseen asti, silloin illalla tulee 15 vrk täyteen ja otan sitten väliseinät pois (eipä tullut muuten viimeksi ensikertalaisena mieleen, että ne tipit niin kevyesti poukkoilisi munien ja väliseinien ylitse! :shock: ) ja tukkia se alasmenoaukko jotenkin.
Ja tällä kertaa kovetetaan myös sydän eikä auteta tipuja ulos jolleivat itse pääse...
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Nyt on sitten viiminen käännös tehty, väliseinät poistettu ja ylimääräiset vesikipot laitettu paikoilleen, tyhjänä kuitenkin vielä. Eipä tuon alasmenon tukkiminen ollutkaan sitten vaikeaa kun ne irtoseinät sopi siihen reikään kun nakutettu. Konetta ei nyt parane avata kuin kerran sitten kun reikiä ilmestyy sen veden lisäämistä varten.
Kyllä jännittää kovasti että miten nyt mahtaa mennä, tuleeko sieltä mitään...
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Pakko tulla het tänne hehkuttaan :smt003 . Kolme viirutipua on kuoriutunu ja neljäs kovasti yrittää potkia itseään kuoresta!!! Mutta kylläpä niillä on kiire, tänään illalla vasta tulee 16 vrk täyteen. :shock: Sen verran avasin koneen, että täytin ne ylimääräiset vesikipot, jotta kosteus nousisi ja nyt sitten vaan odotellaan lisää. Kurja kone vaan tuo Covatutto 24 siitä, että sinne ei näe kunnolla sisälle kun vaan reunoille. Ois niin kiva nähdä kun ne tulee kuoristaan.

Nyt täytyykin mennä laittaan tipula valmiiksi!
viiriäiset

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Onnea viirujen haudonta ei oo kovin helppoa sanoo syvä rinta ään 2kerran jälkeen!
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

No nyt näky jo 7 pikkuviirua siellä koneen reunalla! :smt040 Miten ihmeessä sitä malttaa odottaa huomisaamuun saakka että saa avata ja kurkkia kaikki... Nyt alko jo mietityttää että mahtaako ne tonne tipulaan mahtuakaan... Vaikka ei pitäis nuolasta ennen kun tipahtaa! :oops: Ja onhan ne niin mahdottoman pieniäkin!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Paljon onnea pikkuviiruista! Niitä onkin varmaan jo tullut lisää?
Mimmi

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voi, paljon paljon onnea! Varo sitten, etteivät varmasti saa kylmää tai vetoa, kun siirrät niitä tipulaan.
siimis

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Onnea! :smt003 Ja malttia :smt002

Kyllähän ne ovat aluksi tosi pieniä ja mahtuvat pieneen tilaan, mutta kasvavat nopeasti ja sotkevat! Jatkuvasti saa olla siivoamassa :smt002 Eli kyllä helpottaa urakkaa, jos vaikka viikon iässä pystyy laittamaan vähän isompaan tilaan - sonta jakautuu suuremmalle alalle :smt005
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

No nyt siirrettiin aamupäivällä 11 tipua tuolta hautomosta tipulaan. Matkaa oli 30 cm että tuskin ehtivät saada kylmää. :smt003 Lisäsin samalla pikkusen vettä hautomon kippoihin. Lisää tipuja ei ole sen jälkeen tullut, vähän kuuluu kyllä välillä piipitystä että ehkä niitä vielä tulee. Myöhään illalla vasta tulee 17 vrk täyteen. Ja munia on siellä vielä 38... Kyllä ne on niin kauhian söpöjä! Vähän väliä pitää käydä niitä kurkkimassa.

Mites muuten on, voinko nuo kuoriutuneiden munankuoret antaa kanoille ja aikuisille viiruille? Pitääkö niitä eka kuumentaa tai jotain? Kaupan munista olen antanu vaan keitettyjen munien kuoria.
Vastaa Viestiin