Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Lastasin eilettäin covatutto 16 -koneen täyteen kananmunia. Nyt sitten tuskailen lämpötilan säädön kanssa, kun tuntuu ettei sitä saa millään oikein tasaiseksi ja sopivaksi. Millaisilla lämpötiloilla olette saaneet haudonnan onnistumaan hyvin? Paljonko lämpö munien päällä keskellä, entäs koneen sivussa? Paljonko lämpö ritilällä samoissa paikoissa? Entäs koneen oman mittarin mukaan? Lamppuna lienee 40W paras, vai onko joku muu onnistunut eri kokoisella paremmin?
Mitenkäs kosteuden kanssa? No lämpö ja kosteus ovat tietysti sidoksissa toisiinsa...
Onko muita hyviä vinkkejä tuon konemallin käyttöön?? Siinähän ei ole mitään eristystä ja tuntuu siksi aika kimurantilta käyttää.

Mua kiinnostaa siis nimenomaan niiden onnistuneiden haudontojen säädöt :smt004.
Ja tietty analyysit siitä, miks haudonta meni pieleen, jos meni. Mitkä on tällä koneella pahimmat kompastuskivet?
Suwitsu

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä olin ekan haudonnan aikana kyseisellä koneella tosi tarkka lämpötiloista ja kosteudesta, mittailin ja säädin jatkuvasti. Tipuja tuli. Sitten en enää jaksanut stressata, en säätänyt enkä mittaillut, lisäsin vettä ja käänsin munat. Ja tipuja tuli. Lamppu on koneen mukana tullut, taitaa olla 60W. Enkä ole muuten kosteuttakaan nostanut, huomasin että kun ensimmäinen lähti kuoriutumaan niin sen myötä nousi kosteuskin. Eli huolehdi veden lisäämisestä ja munien käännöstä niin tipuja tulee :smt023
Bean

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Ohjeiden mukaan haudotin yhden satsin munia. Lämpöä seurasin ainoastaan koneen omalla mittarilla ja säädin sen siten, että on kokoajan n. 100F. Kosteutta en mitannut mitenkään, mutta kun ensimmäinen tipu tunki nokkaansa kuoresta, lisäsin rättejä ym.koneeseen ja niin ne tiput lopulta kuoriutuivat onnistuneesti. Lamppuna oli alkuperäinen koneen mukana tullut 60W. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt siirrellä munia reunoilta keskelle ja päinvastoin, jotta olisivat kehittyneet tasaisesti ja täten myös onnistumisprosentti olisi voinut olla parempi. Samoin kosteutta olisi pitänyt seurata, koska taisi olla haudonnan aikana hieman liian alhainen... munien kääntely vaan tuntui kovin vaikealta kun ne kolahtelivat muoviseen ritilään ja veden lisäyskin hieman hankalaa, ainakin sen jälkeen kun olin tyhjät munat poistanut koneesta => munat pyörähtelivät miten sattui kun nosti yläosaa pois veden lisäystä varten.
kanamummo

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Gurrren tieteellisessä haudontataulukossa oli tosi hyvät kosteus% koko matkalle. Mä tupeksin jotain niiden lämpömittarien kans, siks meni pieleen. Ollos viisaampi! :smt023 Ja kaikki kuoriutukoon!! :smt023
Ushva

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mun mielestä tuo kone on aika surkea. Aiemmat konehaudonnat tein lainakoneella, joka oli itsetehty ja kuvittelin että se oli hankala vaan ei kyllä ollut mitään verrattuna tähän covatutto 16-hermojen syöjään. :smt003
Lamppu tuossa on niin kaukana munista ja se termostaatin anturi on lampun vieressä eikä munien kohdalla, että meidän talossa jossa lämpötila ei pysy koskaan vakiona oli mahdotonta saada koneen lämpötilaa tasaiseksi. Tosi kummallisesti suunniteltu tuo kone. Ja tosiaan kääntäminenkin oli erittäin paljon vaikeampaa mitä edellisessä koneessa mikä avautui sivusta. Ja tuo munien kieriminen koneessa, argh! :smt013
Koneen lämpömittari sijaitsee myös ihan hullussa paikassa ja ei ole kovinkaan luotettava. Kosteus nousi huonosti, vaikka täytin kummatkin vesikourut, mutta kosteus toisaalta pysyi hyvin tasaisena kun sen lopulta sai nousemaan märän rätin avulla (jonka ripustin rautalangalla roikkumaan koneen kattoon ettei se vie tilaa muutenkin pienessä koneessa). Lainakoneessa lämpö oli tasainen mutta kosteus temppuili joten tältä kannalta covatutto 16 on parempi.

Kaikenkaikkiaan taidan olla sitä mieltä että noita säätöjä on aika paha mennä sanomaan, sillä tuo kone selvästi reagoi hyvin herkästi huoneen lämpötilaan ja kosteuteen , tai pitäisikö sanoa ennemmin että EI reagoi. Siis kun huoneessa lämpötila laskee niin kone ei tajua että vaikka lampun vieressä on lämmin, niin paljon alempana olevat munat on jo kylmyyttä kärsimässä. Lämpötila reunoilla olevissa munissa on etenkin kriittinen asia.
Kone sopii varmaan niille joiden talossa on kohtalaisen tasainen lämpö, mutta meillä kun on lämpötila milloin mitäkin (riippuu siitä kuinka usein ja kauan lämmittäjä jaksaa laittaa puita pesään), niin tuo koneen lämpötilan vaihtelu oli tosi suuri, jopa 5 asteen heittelyjä tuli. :smt018

Ai niin ja lampusta vielä, että mulla oli käytössä tuo 60w lamppu, sillä 40w ei riittänyt mihinkään täällä meidän arktisessa huoneilmassa. Vaan mistä noita 60w lamppuja saa uusia??
Rusina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä kans huoneilman lämpö heittelee jonkin verran kun ei vielä lämmitetä. Vaikka kone on makuuhuoneessa, jossa lämpöä periaatteessa tasaa kaksi yöllä kuorsaavaa ihmistä, niin yöllä minimilämpö munien päällä näyttää laskevan. Mulla on siinä yksi min/max digimittari, reunassa on toinen mittari joka tosiaan näyttää reunamunien olevan viileämpiä. Tuon min/max mittarin seuraaminen saa hiukset nousemaan pystyyn, sen verran heittoja tulee :shock: :angry1: Ja taas säädetään, ja hullunee vaan!

Pitäisikö 60W lamppu lämmön tasaisempana vai tuliskohan vielä rajummat vaihtelut :smt017. kanamummo, tuliko sun onnistuneet/epäonnistuneet haudonnat millä lampulla???

Mä täällä panikoin jo tipujen kuoriutumista, vaikka haudontaa on takana vajaa 2 vuorokautta :smt005. Kohta kotiväki kiikuttaa mut rauhottavasti leperrellen valkotakkisten setien huomaan (ilman hautomakonetta!) :smt002
Rusina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Yksi haudonta kyseisellä koneella lähes takana päin ja nyt uskaltaa jo summata OMIA TULOKSIA. Kokemukset saman suuntaisia kuin Ushvalla.

Kosteus pysyi tosi tasaisena koko ajan, mielestäni se oli koneen paras ominaisuus. Keskikaukalo täytettynä 40% ja kumpikin kaukalo täynnä 45%. Kuoriutumisvaiheessa sain sen 55% laittamalla koneeseen vedellä täytetyn jalallisen jälkiruokakulhon ja märän sienen roikkumaan. Vettä ei tarvinut koko aikana lisätä kuin yhden kerran, mistähän johtuu :smt017. (Meidän huoneilman kosteus oli mittarin mukaan n. 30%)
Lämmön säätö aiheutti harmaita hiuksia koko ajan. Kun irrotin töpselin, käänsin munat ja laitoin kuvun takaisin, niin lämpö ei pitkänkään ajan päästä välttämättä asettunut samaan lukemaan kuin ennen munien kääntöä :smt012. Isäntä meinas että se johtuu jousitermostaatin ominaisuuksista, tiedä häntä sitten. Samoin lopussa kosteuden nosto laski lämpötilaa useita asteita ja säätöruuvia sai vääntää kierrostolkulla. En tiedä sekottiko mun jälkiruokakulho koneen termostaatin :smt016. Mulla oli koko ajan digimittari munien päällä, koneen mittariin en uskaltanut luottaa yhtään. Huonelämmön vaihtelu haudonnan aikana (jopa yli 5 astetta, päivittäinkin n. 3 astetta) vaikutti paljon koneen lämpötilaan.
Mulla oli käytössä 40W lamppu ja sillä haudontalämpö vaihteli n. 1,5 astetta lampun sammumisen ja syttymisen välillä.
Itse yritin säätää keskilämmön munien päällä n. 39,5 asteeseen (koneen mittari 102 - 103F) kuten tyynen ilman koneisiin neuvotaan (mittari seilasi siis SUUNNILLEEN välillä 38,7 - 40,3), mutta kyllähän se heitteli herkästi suuntaan ja toiseen. Eka tipu kuoriutui 22 vrk ja pääosa 23-24 vrk, joten MEIDÄN olosuhteissa lämpö olisi saanut olla korkeampi, koska lämpö ritilällä oli paljon matalampi (reunassa n. 33 astetta!) ja munan keskilämpö siten alle optimin. Vaikka siirsin munia päivittäin reunalta keskelle, haudonta pitkittyi silti. Kuoriutumis-% näyttää meillä jäävän 65%.
Kosteudeksi riitti meillä reilu 40%, koska munat olivat paksukuorisia nuorikoiden munia ja haihtuminen koneessa jostain syystä muutenkin vähäistä. Lisäsin tuuletusta tunkemalla pahvinsuikaleen koneen reunan ja kuvun väliin. Meillä vaarana oli ennemminkin liika kosteus kuin kuivuus. Se oli kuitenkin haudottavista munista johtuva ongelma, jollain toisilla munilla kosteus olisi voinut olla ihan toinen.

Itselleni tuli koneesta sellainen käsitys että se toimisi parhaiten lämpimässä tasalämpöisessä tilassa, jolloin lämpö pysyisi tasaisempana. Lämpimässä tilassa koneen mittari olisi luultavasti luotettavampi. Munien siirto reunalta keskelle on ehdottoman tärkeää! Kääntäisin ja siirtäisin munat useammin kuin 3 kertaa päivässä. Ehkä kokeilisin myös puhdistaa termostaattia ja lämpömittaria, jos niiden oikuttelu johtuisi esimerkiksi niihin kertyneestä untuvapölystä??? :smt017. Täytyykin tarkistaa asia...

Tässä omat kokemukseni, jollain muulla ne voi olla ihan erilaiset :smt003.
mapekor

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Minulla itselläni on juuri sama kone. Olen hautonut yhden erän alkuperäisillä säädöillä 100f ja 60 watin lamppu.
Kaksi tipua kymmenestä. Ei siis hyvä. :smt017
Lisäsin laitteeseen kaksi 12 voltin puhallinta (tietokoneista), johon lisäsin 1 kilo-ohmin potentiometrin säätämään kierroksia puhaltimelle. Yksi potikka per puhallin.
Lämpötila anturin johdon jatkoin, jotta se ylsi astian pohjalle. Näin sain lämpötilan tasaantumaan koko koneessa tasaiseksi.
Yksi hyvä vinkki ton koneen kanssa on hyvä muistaa. Kun olet säätänyt koneen ja saanut lämmöt kohdalleen, älä vedä virtoja poikki missään vaiheessa haudonnan aikana.
Sillä kuten aikaisemmin eräs kertoi termostaatti menee jotenkin sekaisin ja joudut taas räpläämään säädön kanssa.
Kone toimii ihan mukavasti, mutta se munan pyörittäminen on vähän hankalaa.
Uusi satsi toi jo paremman tuloksen 10 munaa/kahdeksan tipua.
Minnimanni

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Rusina kirjoitti:Yksi haudonta kyseisellä koneella lähes takana päin ja nyt uskaltaa jo summata OMIA TULOKSIA. Kokemukset saman suuntaisia kuin Ushvalla.

Kosteus pysyi tosi tasaisena koko ajan, mielestäni se oli koneen paras ominaisuus. Keskikaukalo täytettynä 40% ja kumpikin kaukalo täynnä 45%. Kuoriutumisvaiheessa sain sen 55% laittamalla koneeseen vedellä täytetyn jalallisen jälkiruokakulhon ja märän sienen roikkumaan. Vettä ei tarvinut koko aikana lisätä kuin yhden kerran, mistähän johtuu :smt017. (Meidän huoneilman kosteus oli mittarin mukaan n. 30%)
Noilla vesikippo määrillä ja tuolla kosteus prosentilla voin sanoa et mittari ei tiedä mitään. Normaali huone kosteus on vähintään 55% yleensä hiukan enemmän, poikkeuksena kerrostalot.
Suwitsu

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mulla on varmaan ollut joku ihmeen hyvä tuuri ton koneen kanssa koska viisi haudontaa on onnistunut tosi hyvin. Muuta en oikeastaan ole tehnyt kuin huolehtinut että johto on seinässä, koneessa vettä ja että munat tulee käännettyä. Meillä ei ole edes tasaista huoneenlämpöä koska kämppä lämpeää isolla takalla (ja lämmittämisen myötä myös huonekosteus heittelee).
mapekor

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Kone vapautui munista ja jatkoin lämpötilan säätöhommia. Sattui nimittäin niin, että alkupuolella trimmeri säädin pysyi suhteellisen tasaisena, mutta ajajmittaan se rupesi ryömimään milloin lämpötila alas, milloin ylös. :smt009
Löysin miljoonalaatikosta 10 kiloohmin kymppikierros potikan (potenttiometri) Purin koko vehkeen ja otin sen pienen piirilevyn, poistin siitä sen trimmerin (sininen noin 1,5cm palikka) ja laitoin sen tilalle potikan. Nyt lämmönsäätö pelaa kuin unelma.
60 watin lamppu ja kahtapuolta sisällä 12voltin pientä puhallinta, tasaa lämmön koko covatuttoon tasaiseksi.
Ei iso homma mutta tosi tarpeellinen.
kanamummo

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ai se on trimmeri se sininen muovimoltti :smt003 mä kans poistin sen enkä asentanu mitää tilalle, kun alla oli sievä pikku messinkiruuvi.
Rusina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Nostan tätä ketjua, kun tuntuu että aika moni hautoo tällä koneella. Laittakaas taas kokemuksia ja vinkkejä!

Mä haudoin talven aikana pari kanatipuerää covatuttolla. 40W lampussa ei oikein teho riittänyt (huonelämpö 16-18 astetta :-") vaan paloi yhtä soittoa. Laitoin koneen styroksilaatikkoon, styroksia sivuille ja toisen laatikon nojalleen kuvun päälle. Se auttoi ja lämpötila nousi säädettyyn. Mä käytän koneen mittarin mukaan 102F lämpötilaa. Muuta mittaria en ole enää koneeseen laittanut, kun siitä saa vain lisää harmaita hiuksia. Mapekorin huomio, että töpseliä ei saa irrottaa haudonnan aikana, on mulla vähentänyt lämpötilan säätötarvetta. Mulla on ollut välillä vain keskimmäinen vesikuppi täynnä, välillä kumpikin. Kosteutta on kuitenkin yleensä ollut liikaa ja välillä on haudonnoista tullut kierovarpaisiakin. Kosteutta en ole enää mitannut mittarilla vaan ainoastaan vesikokeella.
Nyt on taas munasatsi koneessa ja kosteutta on ollut haudonnan alkupuolella liikaa kun en ajoissa hoksannut tehdä vesikoetta (kumpikin vesisäiliö täynnä), joten tyhjensin vesiastiat väliaikaisesti kokonaan. Vaikea sanoa vielä, onnistunko sillä pelastamaan haudonnan ja tiput "hukkumiselta". Nuo rajut muutokset kun eivät koskaan ole hyväksi...

Onko kukaan löytänyt kaupasta covatuttoon sopivia 60W lamppuja???
villeah

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja villeah »

Mulla on kans samalla koneella hautominen menossa ja vielä eka kerta. Aluksi vaihdoin koneeseen 40w lampun 60w sijasta ja laitoin viela semmoisen pienen astian keskelle miten Emma teki. No lämmöt eivät riittäneet alkuunkaan ja vaihdoin lampun takaisin siihen 60w. Mittailin lämpöjä kuumemittarilla ja tuskailin lämpöjen kanssa monta viikkoa, mutta sittempä keksin, että en enää jaksa millään hermoilla enää lämpöjen takia ja aloin katsoa lämpöä koneen omasta mittarista kuten suwitsukin oli tehnyt. Siitä vihdoin lähti päänvaiva lämpöjen suhteen. Ei kannata mieluiten yrittää niin tarkalleen saada lämpöjä kohilleen ja eikä se varmaan onnistu tuolla covatutolla. Huomasin myös, että se astia jonka laitoin koneeseen pienensi lämpötilaa.

On myös jännä huomata, että kun koneen lamppu sammuu välillä lämpö heittää sen aikana, aika paljon. Kun lamppu sammuu lämpö putoaa vähän alle 102F ja kun se palaa lämpö nousee melkein 103F. Sitä olen vähän ihmetellyt miten lämpö vaihtelee niin lyhyessä ajassa. Kosteus pysyy hyvin oikeissa lukemissa. Onko 50% liian korkea kosteus?

Minä olen kanssa yrittänyt etsiä 60w lamppua mutta eipä ole löytynyt edes Bauhausista. On kyllä ollut semmoisia paksu kantaisia mutta ne eivät sovi tuohon koneeseen. Olen katsonut tuota koneen lamppua ja huomannut että se on tehty Koreassa. Ei siis taida olla täällä tuommoisia lamppuja.En ole ihan varma. :smt017 Toivottavasti lamppu ei pala haudonnan aikana.
Bean

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Aiemmin haudoin koneen oman mittarin mukaan 100F lämpötilalla ja ohjeen mukaan eli vain keskimmäinen vesiastia alussa täynnä. Kuoritumisprosentti oli aika alhainen ja tiput pieniä. Nyt viimeksi käytin konetta lämmöllä 101-102F ja molemmat vesiastiat täynnä heti alusta ja nyt kuoriutumisprosentti oli jo todella hyvä. Vielä kun muistaa vaihdella munien paikkaa haudonnan aikana ja varmistaa ettei lämpötila putoa ainakaan tuon 101F alle, mieluummin lähempänä 101.5-102F niin luultavasti onnistuu. Tipujen kuoriutuessa olen laittanut kosteita rättejä kuvun ja alustan väliin roikkumaan ja näin kosteus on saatu nostettua ja tiput päässeet kuoristaan ulos onnistuneesti. Haudontakone on ollut lattialämmitteisessä huoneessa laattalattialla vedottomassa tilassa, jossa lämpötila +20-25 astetta.
Vastaa Viestiin