Mitä hautomakonetta suosittelette?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanatar

Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Aloittelija harkitsee hautomakoneen hankkimista, mitä suosittelette? Mieluusti mahdollisimman edukas ja mahdollisimman helppo, elikkäs aika automaattinen. Vinkkejä kehiin, kiitti! :smt048

Jos hankin koneen ja saan haudottua tipusia, niin minkalaisen varhaiskasvatushäkin ne tarvitsevat? Lämpölamppu löytyy, onko se hyvä viritellä, vaikka kuoriutuisivatkin kesällä?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kannattaa ihan ensimmäisenä marssia kirjastoon ja lainata esim. seuraava kirja.
  • Raimo Pystynen: Haudontaopas.
Siinä on melko hyvin perustietoa haudonnasta ja poikasten hoitamisesta.

Koneenvalintakysymykseen osaavat varmaan vastata paremmin ne, joilla on tehdastekoisia koneita käytössä. Itselläni on tee-se-itse malli. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

kanatar kirjoitti:Jos hankin koneen ja saan haudottua tipusia, niin minkalaisen varhaiskasvatushäkin ne tarvitsevat? Lämpölamppu löytyy, onko se hyvä viritellä, vaikka kuoriutuisivatkin kesällä?
Mäkään en osaa konetta suositella, joten vastaanpa noihin muihin...
Alkuvaiheessa passaa ihan vaikka pahvi- tai muovilaatikko eikä tarvitse suurikaan olla, että lämpö, vesi ja ruoka löytyvät läheltä. Lämpölamppu (tai joku muu lämmönlähde) on oltava, koska tiput tarvitsevat alkupäivinä niitä haudontalukemia lähenteleviä lukemia. Jatkossa lukemia saa tiputtaa n. pari astetta viikossa eli nostaa lamppua ylemmäs.
kanatar

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kiitos vinkeistä! Menin ja tilasin pienen hautomakoneen: http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... mcode=ct16
Manuaalinen kylläkin, mutta kokeillaan nyt sillä aluksi. Onneksi isäntä on innokas yksityiskohdissa niin voi viritellä sinne sopivat olosuhteet ja minä vastaan munien kääntelemisestä.

Meillä olisi noin 150-litrainen vanha akvaario. Kävisköhän se tipuille? Pitää vaan miettiä, että minne ne sitten sijoittaa. Taidan laittaa kanin kaveriksi pihasaunan toiseen pukuhuoneeseen, siellä on kohta eläintarha. :smt003
mahannus

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja mahannus »

mä voin suositella totta maino 35 konetta, toimii ku käkikello eikä oo tarvinu värkätä mitään..
50 fasun munaa laiton ja nyt on tullu 15 kartanolle, ja lisää tulee!!
munia en ees valkannu mitenkään ja osa oli varmaan jääkaapissa turhankin pitkään.. eli kone toimii kyllä tosi hyvin.
Klara

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Oot varmaan siitä jossain maininnutkin, mutta mistä hommasit tuon maino 35 ja oliko kuis dyyris hankinta?

Mä oon täs kans miettiny että kones olis varmasti hyvä olemassa. Ensin meinattiin että josko sitä itte pykäis sellasen kasaan, vaan taitaa olla niin paljon muuta tekemistä nyt ettei ehi sellasen kans tuhertaa. Ja oletettavasti valmis kapistus ois varmempitoiminenkin :smt002
kanamummo

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kanatar, mulla on sama kone. Käy ja kukkuu mut muista ostaa varalamppu het valmiiks ettei iske paniikki niinku meikäläiselle :smt004 Kosteusmittarin joudut hommata.
kanatar

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kiitos vinkistä! Minkalainen kosteusmittari sinulla on? Se pitää heti maanantaina käydä ostamassa...
kanamummo

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No semmonen tavallinen kellonnäkönen härpäke, pitäs vielä kalibroida kun oli maatiaiskukolla niin hyvät ohjeet. En oo ehtiny, muka. :smt011
mahannus

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja mahannus »

tuo maino makso postikulujen kans jotan 230 en muista tarkallee, färgarssilta ostin mutta se nettikauppa ei enään ole toiminnassa.
kanatar

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

muuten... voiko viiruja ja kanoja hautoa samaan aikaan, vai onko niillä eri kuoriutumisaikataulu. Ts. meneekö toinen satsi häneiksi jos laittaa molempia?
pingu

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Löysin selaillessani tietoa tämän vanhan ketjun. Hautomakone ois haaveissa, taitaa mopo karata :smt025
Mullahan on nuo ikihautomahullut alhorouvat, mutta ihan oman mielenrauhan takia aloin miettiä pienen koneen hankintaa ihan "varamieheksi" vai naiseksiko tässä tapauksessa... kun joskus noitten oman tahdon omaavien hautojien kanssa käy niin, että kun ei pakollen tarviis, kaikki on vauvakuumeessa ja sitten taas kun ois ehdottomasti haudottava jotain, kiinostus joko lopahtaa kesken tai ei syty ollenkaan :smt021 minä siinä pesän vieressä sitten suunnilleen itkua puserran käsiäni väännellen... vissiin ois kannettava pölkky ja kassara siihen pesän viereen niinkun pikku vinkiks että ota tai jätä...
Eihän tietty konekaan satavarma oo, mutta ei ehkä ihan niin tuulellakäypää olis. Aikaisemmin olin vakaasti sitä mieltä, että en ota vaivoikseni konetta, yöunet menee kun mietin kosteuksia ja lämpötiloja ja kääntämisiä jne kun kanahan hoitaa koko homman ite..enkä mikään tekniikan ihmelapsi ole, joten varmasti saisin homman sössittyä silläki,mutta eipähän sitten ainakaan kanojen vika olisi... :smt019 kun nuo nyt ovat toimineet sijaishautojina ja emoina muillekin roduille kuin omalleen niin haluaisin hiukan lisävarmuutta hommaan.
Olisi kiva, jos voisitte koneen omistajat kirjoitella kokemuksianne eri merkeistä, hyviä ja huonoja puolia.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Viime jouluna hankin itselleni lahjaksi, kun sitä kumminkaan en olisi keneltäkään saanut, tuommosen Smart Fiem koneen. Kun olen näissä hommissa noviisi lueskelin monenlaisia juttuja haudonnoista ja sitten päivän vähän pidentyessä laitoin ekat Kkaupasta ostamani Eldoraado luomumunat koneeseen. Kuoriutuikohan niistäkin kahdestatoista melkein puolet, loput ei ollu hedelmöityneetkään.
Sittemmin olen haudottanut omien kanojen munia, pesään jääneitäkin ja välillä kylmenneitä. onnistuneita paljon vaikka mitään läpivalaisuja en ole harrastanut. Illoin aamuin olen kääntänyt munat manuaalisesti sellaisen härpäkkeen avulla. Kädenlämmintä 37 asteista vettä myös lisännyt tarvittaessa. Keväällä haudotin 5 hanhenmunaa, neljästä kuoriutui terhakoita talonvahteja joita koira pelkää. :smt047 :smt047

Kone maksoi jonkun verran päälle 100 euroa niin että samalla ostamani poikaslämmittimen kanssa laskua tuli vähän yli 200. Poikaslämmitin on kyllä ehdoton,ei tarvitse suttailla kuuman lämpölampun kanssa ja varoa tulipaloa
pingu

Re: Mitä hautomakonetta suosittelette?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Kiitos, pikkupi. Kuuklasin lämmittimen ja keinoemon, näytti kuvassa hellyttävältä, tipuset "kakkukuvun" hoivissa... :smt003 Lisää? Muista merkeistä? :smt006
Vastaa Viestiin