Mikä menee vikaan loppuvaiheessa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Mikä menee vikaan loppuvaiheessa?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Haudoin nyt toista kertaa koneessa ja lopputulema 20 munasta on seuraava:

5 elävää, joista yhdellä lievä varvasvika, kasvatan paistiksi
1 lopetettu pahan varvasvian takia
2 heikkoa, kuolivat vuorokauden sisällä kuoriutumisesta
8 aivan kehityksen loppuvaiheessa kuoreen kuollutta
1 kehityksen keskivaiheilla kuollut
1 kehityksen alkuvaiheessa kuollut
2 hedelmöittymätöntä

Viime yrittämällä syksyllä tulos oli hiukan parempi: 11 tervettä, 1 jalkavian takia lopetettu ja 5 kuoriutumisen aikana tai hiukan ennen kuoriutumista kuollutta.

Viime kerrasta otin opiksi sen, että lämpö laskee helposti kosteutta lisättäessä. Nyt otin tämän huomioon ja yritin saada lämmön pysymään asiallisissa lukemissa. Silti tulos oli vielä huonompi kuin syksyllä.

Jotain selvästi menee vikaan haudonnan loppuvaiheessa. Olen nostanut kosteutta 2-3 päivää ennen odotettua kuoriutumista. Koneen lämpötila alkaa tässä vaiheessa helposti heitellä ja vaihtelee koneen eri osissa. Kone on 20 munan Ecostat.

Millä saisin loppuvaiheen abortit vältettyä?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Nosta kosteus vasta kun kuoriutuminen alkaa, mulla kävi sama moka viime kesänä. Kippuravarpaisuus on aika varmasti perintötekijöistä kiinni. Tiput tukehtuu muniinsa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kuoriutumisvaiheessa kuolevien kuolinsyyksi sanotaan yleisimmin liika kosteus.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Olen painiskellut joidenkin rotujen kohdalla aivan samoissa ongelmissa ja nyt löysin joltain jenkkiläiseltä kalkkunasivustolta vinkin joka vois selittää tuon Ilonankin paremman tuloksen viime vuonna kun annoit lämmön laskea. Siellä sanottiin että lämpötilaa pitää ehdottomasti laskea kun kosteutta nostetaan, muuten tuloksena on kuoriinsa kuolleita tipuja. Olen aiemmin nostanut kosteuden vasta kun ensimmäinen nokka on vilahtanut mutta pakkohan on kokeilla tuota kolmea päivää ennen tapahtuvaa kosteuden nostamista kun sitä joka paikassa suositellaan. Eli ksoteus ylös ja lämpöä hiukan alas..

Mulla on nyt jättikanojen ja kalkkunan munia koneessa ja aion kokeilla tuota vinkkiä, saas nährä auttaako..
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Tostakohan se munkin kalkkupoikien huono kuoriutuminen johtui. kaks elävää, yks jalkavikanen ja loput kuolikuoriinsa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos! Ensi kerralla nostan kosteutta vasta loppumetreillä. Ensimmäisellä kerralla tuskailin, kun kosteutta oli kolmena viimeisenä päivänä vaikea saada niin ylös kuin Tengvallin kirjassa neuvottiin. Nyt onnistuin kosteuden nostamisessa ja olin niiiiiin tyytyväinen ja odotin hyvää kuoriutumista. Tuloksena vielä enemmän kuoreen kuolleita kuin eka kerralla. :smt012

Kiva, jos vika ei kuitenkaan ole koneessa vaan käyttäjässä. Jospa ensi kerralla onnistuis paremmin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mulla kanssa viime haudonnoissa on ollut useampia ihan loppumetreillä kuolleita, jotkut on luovuttaneet ennenkuin keltuainen on kokonaan vetäytynyt mahaan ja muutamat on olleet ihan valmiin näköisiä.
Mulla on koneessa halvan digimittarin mukaan 60% kosteus ja olen sitä nostanut 70%iin kun munat alkavat piippaamaan ja sit kun eka nokka on ulkona niin 80% että miten sitä kosteutta sit liikaakaan on? :smt017
Pitää varmaan kokeilla ens kerralla sitä lämpötilan laskua samalla kun nostaa kosteutta. Siitä en saa tarkkaa lukemaa kun aina jos heittää koneeseen kaksi kuumemittaria antaa ne eri lukemat :smt002 mutta luulisin että aika liki sitä 37,7 astetta siellä koneessa on.
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Mulla meni siitosmunien haudonta jotenkin totaalisesti pieleen. 10stä lähti 7:n kehittymään. Sitten yhtenä yönä oli sähköt poikki ja lämmöt hautomossa +20 astetta...en hoksinut mistään kellokytkimestä edes tarkistaa kauanko oli sähköt olleet poikki. Joku oman talon sisäinen häikkä.

26 vuorokautta haudoin kaikkiaan. 5 munaa oli pysähtynyt kehityksessä siihen vaiheeseen kun munasta jo näkyy silmät. Kaksi munaa sinnitteli vaiheeseen että tipuilla oli jo untuvat. Ehken pikkasen ketutti :smt021

Tuossa sitten kumminkin kaikeksi riemuksi neitokakaduille vihdoin viimein kuoriutui 5 poikasta ja emot hoitavat niitä superhyvin. Loppupäätelmänä: en haudo koskaan enää kananmunia ellei ole emoja niitä poikasia hoitamassa, siis..kanalaprojektini joskus lähtee liikkeelle 3+1 alhon tms. kanoista...

Laitetaan kummiskin kuva: neitokakadun 11 vrk:n ikäinen rengastettu poikanen.
Meneekin nyt liikenevä aika 5n neitsikkapoikasen kesytyksessä ja käpälöinnissä että ne voi käsikesyinä luovuttaa eteenpäin.

Kanalaprojekti jäissä tältä keväältä.

Kuva
Viimeksi muokannut Wiola, 12 Huhti 2009, 16:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No voi harmi, aika rääpäleén näköinen tuo kakadun poikanen :smt004
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mitä hä, tuohan on reippaan näkönen! Tommosia ne on, meillä teki rakkauspapukaijat lapsia. Nimensä verosia tirppoja :smt002
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Niin niin :smt005 siis eihän tuo heikolta näytä, ei sinne päinkään. Se vain näyttää vähän resuiselta, kun noita sulkatupsuja on vähän siellä ja täällä :smt003
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

No niin nyt alkaa onnistumaan hiukan paremmin :smt003

Olen pitänyt koneen kosteuden lähempänä 50 % koko haudonnan ajan (en laittanut koneeseen lainkaan vesiastiaa, huoneilman kosteus riitti) ja loppuvaiheessa nostin kosteuden 80 % kolmea päivää ennen ja lopetin kääntelyn. Samalla laskin lämpötilaa 37,8:sta 37,2:een ja haudonta onnistui paremmin kuin aiemmin, vain kaksi tipua jäi kuoriutumatta kun aiemmin
kymmenestä munasta vain kaksi kuoriutui.

En kyllä ole varma onko paremman lopputuloksen takana kosteuden pitäminen melko matalalla haudonta-aikana vai lämpötilan laskeminen loppuvaiheessa, vai molemmat, mutta pääasia että tulos parani huomattavasti. :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sullahan kääntyi haudonnan onnistumiset ja epäonnistumiset ihan päälaelleen. Hieno homma!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuo pitää laittaa korvan taakse! Missä sun kone hurraa kun on noin hyvät kosteudet?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla on kone kylpärissä, kosteus on ilman lisäastioita n 50-52 %.
Vastaa Viestiin