Eepin konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Eepi

Eepin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Noniin, Olen yrittänyt viritellä koneeseeni sopivia lämpötiloja, mutta nyt kun sain lämpötilan n. 37,9 asteeseen niin kosteus pysyttelee sinnikkäästi 30%. :smt013 Raudunkulman Pappa tuo munia tänä viikonloppuna meille haudottavaksi, jos saan kosteuden oikeisii lukemiin. Miten saisin nostettua kosteutta? :smt017
Viimeksi muokannut Eepi, 24 Touko 2009, 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Eepi, mm. tässä topikissa on keskustelua kosteuden nostamisesta:
http://munanetti.net/viewtopic.php?t=4136
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mites toi kääntäminen menikään? Pitikö munia kääntää pitkittäin vai pystyakselin suunnassa? :smt017
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ainakin itse olen käännellyt pitkittäiskaselinsa suunnassa kuten ne kanan allakin kääntyvät emon rullatessa munia. Mutta ei se varmaan haittaa jos käännön tekee toisinkin päin.

Ideahan on ymmärtääkseni se, ettei alkio/sikiö juutu toisen reunan kalvoihin kiinni jos köllöttelee vain yhdellä reunalla liian pitkään.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Juu sen tiedän kyllä, ku vaan sais ton kosteuden viel kohilleen :smt012
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mulla on sellanen mittari jossa on anturi johdonpäässä. (muistaakseni Mimmillä on saman moinen) Siinä on in ja out lämpötilat ja kosteudet. Kun pidän anturia koneessa niin kosteus näyttää 30% kun laitan mittarin in puolelle ja laitan koko mittarin koneeseen niin lämpötila on sama mutta kosteus 52% :shock: Kumpaa uskoa? Vesiastioita minulla on kone täynnä, hyvä jos munat vielä mahtuu sekaan
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:Mulla on sellanen mittari jossa on anturi johdonpäässä. (muistaakseni Mimmillä on saman moinen) Siinä on in ja out lämpötilat ja kosteudet. Kun pidän anturia koneessa niin kosteus näyttää 30% kun laitan mittarin in puolelle ja laitan koko mittarin koneeseen niin lämpötila on sama mutta kosteus 52% :shock: Kumpaa uskoa? Vesiastioita minulla on kone täynnä, hyvä jos munat vielä mahtuu sekaan
Mistähän paikkaa se mittaa kosteuden? Anturista vai itse paneelista? Vaikuttaa siltä, että kosteudenmittausanturi on itse laitteessa, ei anturin päässä. Kyseessähän on suhteellinen kosteus, joten käytännössä saman verran kosteutta sisältävä ilmahan on eri kosteuksista (suht. kosteudeltaan) eri lämpöisenä, koska lämpimässä ilmassa absoluuttinen maksimikosteus on suurempi. Tällä perusteella mielestäni tuo 52% on oikea tulos.

En tiedä menikö liiaksi fysiikan oppitunniksi, mutta täällä esim. lisää tietoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteus
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Jos sulla on siitä mittarista viälä ohojeet tallella niin siinä pitääs olla mistä mittaa mitäki..
Yleensä kosteusanturi on siälä värkis sisällä ja sillä saa mitattua vaa sisäkosteure..ainaki näin on ollu meillä kaikis kosteusmittariis..mullakin on se koko mittari siälä konees vaikka kyllä viää tilaa jonki verra...
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Nyt sai loppua säätäminen tältä viikonlopulta :smt013 perhanan rakkine. Jos lämmöt on ylhäällä ni sit o kosteudet alhaalla :smt011 Maanantaina tonne koneeseen laitetaan tietsikan tuuletin pyörii. Mitä ootte käyttäny virtalähteenä tuulettimeen?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:Nyt sai loppua säätäminen tältä viikonlopulta :smt013 perhanan rakkine. Jos lämmöt on ylhäällä ni sit o kosteudet alhaalla :smt011 Maanantaina tonne koneeseen laitetaan tietsikan tuuletin pyörii. Mitä ootte käyttäny virtalähteenä tuulettimeen?
Mulla tietsikan tuulettimet pyörii hautomakoneessa jouluvaloista jääneellä 12V 1000mA antavalla muuntajalla.

Käytössä 2kpl 4,8W 12V tuulettimia, joista yksi kerrallaan pyörii.

Nuo tuollaiset muuntajat on yleensä melko pienitehoisia, joten katso, että sinun muuntajassasi riittää tehoa haluamasi tuulettimen pyöritykseen. Minulla tuo yksi tuuletin ottaa n. 400mA virran, joten tuolla muuntajalla pyörittää vaikka molempia rupeleita tarvittaessa yhtä aikaa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Nyt o tuuletin pyörimässä. Lamppu vaihdettiin takas 60Wattiseen ku tuuletin oli niin tehokas ettei 40Wattisest riittäny teho. Nyt vaan kattellaan minne kosteus ja lämpö asettuu.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Millainen muuten on tuo sinun koneesi?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tuollainen jalostajan lihalaatikko, muovia, tuplafinfoumit seinissä ja siinä päällä vielä pahviloota. Muistuttaa aika paljon Inezin konetta jos oikein muistan. Kantena on finfoumi johon on leikattu suorakaiteen muotoinen reikä jonka kokoa säätämällä säädetään lämpöä ja kosteutta.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No nyt o lämmöt tosa 37,3 ja kosteus 58% Tossa ku saan pidettyy ni o hyvä?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:No nyt o lämmöt tosa 37,3 ja kosteus 58% Tossa ku saan pidettyy ni o hyvä?
Sen mitä itsellä on haudontakokemusta, niin varmaan tuosta koittaisin nostaa hieman lämpöjä. En sit tiedä, onko tuokin jo riittävä lämpötila, vaikka alhaiselta vaikuttaa. Kosteus lienee oikea.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin