Kalkkunoiden konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Kalkkunoiden konehaudonta

Viesti Kirjoittaja smari »

Laitoin kalkkunoiden munia koneeseen ja nyt olisin kyselly että onko niitten haudonnassa jotain eroa kanoihin verrattuna? Esim onko kosteus sama? Tai mitä muuta pitäisi tietää ja ottaa huomioon?
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Ihan samoin haudotaan kuin kanatkin. Muhivat vain viikkoa kauemmin :smt003
kurinamasu

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

smari, ootko läpivalaissut munia. onko elämää??
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Just eilen läpivalaisin ja mä en nähny mitään. Ei yhtään verisuonta eikä möykkyä :smt010 Ajattelin kyllä että jos en vaan nää, että jos pitäs vaikka niille olla parempi lamppu, mutta näin kyllä kananmunissa alkuja. Katon ne myöhemmin vielä uusiks, kun olis koneeseen tunkua. Siinä jättimunassa oli 2 keltuaista, niinku arvasin. Olis ollu mielenkiintosta jos se olis itäny. Eihän niitten kyllä pitäs onnistua, mutta oon jostain (täältä?) lukenu, että joskus on kuitenkin onnistunu!

Toivotaan nyt vielä kuitenkin että mun lamppu oli liian huono! Pitäis kyllä ostaa oikee munalamppu, mutta kun ei oo muuta tilaamista ulkomailta, ni ei viittis maksaa postimaksuja sen takia. Vai tarvisitko säkin, niin voitas maksaa postit puoliks?
Moona

Munien valaisusta

Viesti Kirjoittaja Moona »

Minullakin noita kalkkunan munia konehaudotuksessa.Nyt on 8 pv. Valaisin niitä ja eipä siellä näkynyt kuin kirkasta ja sitten sellainen "möykky" jonka oletin olevan keltuainen.Tähän mennessä en ole onnistunut kalkkunan munista saamaan konehaudotuksella mitään tulosta.Jospa nyt ..Ankan munista kyllä oli helppo löytää se "hämähäkki" eli sillä perusteella niissä pitäisi ainakin tällä hetkellä olla jotain kehittymässä
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Moona, meillä on laitettu koneeseen viime viikon maanantaina, samoissa ajoissa mennään. :smt001 Olis kyllä kiva kalkun poikasia saada, hienoo aina hoitaa jotain uutta ja ihmeellistä. :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkumunissa on vahvempi kuori ja myös se "nahka" on paksumpi kuin kananmunissa, mutta kyllä niistä silti näkyy verisuonet/alkio lähes samoin kuin kananmunista...*puhuu kolmen kalkkunanmunan kovalla kokemuksella* Tais olla reilusti vajaan viikon haudottuja, kun tiirailin. Ja olivat siis pronssin ja mustan munia...oisko buttien erilaisia?
Katselkaahan vaan uudelleen, jospa siellä elämää olisi :smt023
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Ei ole vielä toivo mennyt jos ei läpi valaisussa näy tuntuu näet että kalkkunan munien kuoren paksuus vaihtelee todella paljon itekkin olen ollut heittämässä munia pois mutta onneksi olen jättänyt koneeseen ja kyllä sieltä aina joku on ulos kömpinyt :smt003 . Kalkkunan munat ovat kyllä jonkun verran herkempiä läpötilan vaihteteluille ja kosteus prosentille kun kanan munat että kannattaa olla haudonnassa tarkkana. Minä olen siis haudottanut pronssi ja villikalkkunan munia butteja en ole haudottanut kun saa melko helpolla nuorikoinakin. :smt045
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla pitää kone todella hyvin lämmön tasaisena. Kosteus on sitten se kinkkisempi nyt kun ei oo vielä taimiaika niin huonekosteus on alhainen. Kummasti sitten on kosteempaa kun mun siementenkylvökuume iskee. :smt002 Tai onhan se nytkin jo tullu ja oon aina yleensä kylväny ekat jo tammikuussa, mutta ny sinnettelen helmikuuhun ilman ruukkupaljoutta :smt003 Maaliskuussa kun taimia jakaa, niin on huonekosteudet semmosia että eipä paljon munat varmaan kärsi kuivuudesta. :smt005

Vai tarkoititko pronssari edes että ongelma on yleensäkkään kuivuus? Vai liika märkyys?

Yhtään munaa en uskaltanu läpivalaisussa poistaa, kun arvelutti juuri tuo, että jos en vaan näe tarpeeksi. Keltuaiset näkyi kyllä niin selvästi, että sen puoleen olis pitäny näkyä "hämähäkitkin". :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mul oli kaikki kalkku munat tyhjiä :smt010
Eipä saanu jamppa uusia lemmikkejä niistä...
kurinamasu

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

No voi harmi :smt009 En ole läpivalaissut munia, ens perjantaina olisi laskettu aika munille jotka on kanan alla. Kaippa nekin on tyhjiä. Laitoin yhden kananmunan alle, mutta se oli pudonnot pesästä pois yks aamu. Taitaa sekin olla tuhoon tuomittu :smt010 Kalkkunakanan alla on vissiin 13? munaa, ei mun verkot estäny muita ,kävivät aina munimassa samaan pesään. Kalkkuna kana on niin pahana etten viitsi mennä munia laskeen.
Moona

Läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Moona »

Niinpä se on että nuo kalkkunan munat on kirkkaita kuin täysi kuu.Ei näy mitään mistä voisi olettaa jotain tulevaksi. Lamppu on melkoisen tehokas.Ja edelleen selkeästi nuo ankan munat näkyy.Kumma juttu oli kun yhdessä ankan munassa on kaksi ns. mustaa "möykkyä" ,selvästi toisistaan erillään hilluu siellä.Alussa siinä munassa näkyi se hämähäkki,eli musta kohta ja sitten tosi hyvin ne veri suonet .Nyt siis näkyy nuo kaksi erillistä möykkyä mutta ei verisuonia enää.Oonkohan liian reippaasti käännelly? Laitoin sitten 3 viiriäisenkin munaa yhteen nurkkaan,saapi nähdä alkaako mitään tapahtumaan.Lämpö ja kosteus varmaankin eivät ole kohdallaan mutta en munia raaskinut poiskaan heittää ,joten siellä nyt ovat.Kalkkunan ja ankan munat olleet siis jota kuinkin 11 pv.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ei ollu mitään meilläkään kalkkunanmunissa kasvanu. :smt019 Otin juuri kaikki pois koneesta.
Vastaa Viestiin