Sähkökatkot aiheutti pientä paniikkia!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

22.päivä tänään. Mietin tässä että milloin lopetan kääntelyn. Pitikö sitä lämpötilaa muuten laskea jossain vaiheessa? Kanatipuja kun haudoin en laskenut lämpötilaa, nostin vain kosteutta. Muistelen vaan niin kuin olisin jostain lukenut että lämpötilaa kuuluu laskea lopussa?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

ootko tehny kellutus kokeen? ämpäriin n.kädenlämpöistä vettä ja munaskut sinne. annat olla 2 minuuttia tai kun olet nähny missä on bileet voit merkata ne(niistä todennäköisesti kehittyy siis tulee poikanen) tuosta on tietty monta mutkaa vielä ennenkuin ovat kuoriutunu ja kuivunu.muistakin voi tulla mut mun kokemus kertoo ettei kovin monesta kylläkään.voi olla poikkeuksiakin!mulla on itsellänikin koneessa jotka tulee aivan kohta ulos siksi olen käynnistäny kuoriutumis koneen ja ajan lämpötiloja kohilleen. siellä on 15,16,18,26.12 laitettuja joten kohta alkaa piipitys.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En oo kelluttanut, mutta nuo munat heiluu niin paljon ilman vettäkin, että kyllä siellä eloa on. :smt005
Oon alusta asti läpivalaissut säännöllisesti ja vielä viikko sitten erottui sikiöitten liikkeet juuri ja juuri. Nyt ei enää näe läpi, mutta olen nähnyt kaikkien munien yhtä lukuun ottamatta keikkuvan. Olen myös huomannut että munat reagoivat ääniin, etenkin undulaattien sirkutus saa ne heilumaan vinhasti. Luuleekohan ne sitten olevansa undulaatteja kun kuoriutuvat, kun ovat niiden ääniä kuunnelleet neljä viikkoa! :smt003
Tuo yksi muna jonka en ole nähnyt heiluvan, on kuitenkin lähtenyt kehittymään, sillä olen nähnyt siellä alkion liikkuvan vielä pari viikkoa sitten. On tietysti saattanut kuolla kesken kaiken, niin kuin nyt on jo useammalle munalle käynyt.
Minkälaiset lämpö ja kosteus sulla on tavannut olla ankanmunilla kuoriutumiskoneessa, pekkis?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

lämpötila on n.37-38 ja kosteus n.75-80% toi nimen omaan kun h-hetki on alkamassa.mä nään kaiken livenä mulla on sellanen vekotin.tipsi tietää se on nähnynnä meikäläisen vehkeet :smt002
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

mites menee ? mulla on 4 munassa jo reikä joten tulossa ollaan.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

25. päivä tänään ja ei vielä mitään muutosta. Tänään en enää ole kääntänyt munia. Kun niille vaakkuu, niin ne alkaa heilumaan :smt003

Yhteen munaan on ilmestynyt pintaan samanlainen läikkä kun niihin pilalle menneisiin :smt013
Se kuitenkin heiluu vielä, eli elossa sielläkin ollaan toistaiseksi. Saa nähä miten tässä käy, hermoja koettelee tämä kun vielä pitäis monta päivää odottaa.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

veikkaanpa et mulla on vaaveja huomenna tai yli huomenna viimeistään.yhden nokka näkyy jo.kosteus on tällä hetkellä 80-90.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Voi tulis jo joutuin ne ankka vaavit!! :smt003 Tää ei jaksa ennää oottaa yhtään! Jokos pekkiksellä on ankkoja putkahdellu maailmaan?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Siinä munassa, missä on tumma läntti kuoressa, on nyt reikä, tai oikeastaan vasta särö. Jotain sieltä nyt on tulossa! Onko tuo nyt ihan normaalia että kohdasta mistä poikanen alkaa kuoriutumaan, näkyy tumma läntti edellisenä päivänä? :smt017
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

joo! aamulla kävin kaskas 2vaavia tallusti koneessa.
joo siihen tulee semmonen väri muunnos ei kaikkiin mut yleensä ja siitä kohtaa yleensä tulee ns.hengitysaukko.saap nähä onko lisääntyny päivän aikana porukka.kohta sen nään!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kuvia kuvia!! Ja onnea!
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Ihan totta: heiluuko kuoriutuvat munat jos niille vaakkuu?
Ehee... :smt007 Ei mulla vaan kilpikonnanpoikaset sano mitään..vaikka nokka näkys munasta. Ei ne kyllä muutoinkaan juttele..ettei senpuoleen.

Hurjaa jos muna heiluu ihan ite tai piipittää:)

Liian jännittävää lukea näitä kuoriutumisia, vaan menee paljon nopeammin kuin kilpikonnat. Konnia pitää hautoa 54 - 58 vrk...mutta niitä ei saa liikutella kuten lintujen munia. :smt018
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ushva, kyllä niissä voi näkyä tumma läntti. Itse kun kuoriutumisen jälkeen tilannetta tutkailin, niin ihan kun ne olisi jo ulostaneet ekan kerran munassa, siitä tumma läntti. Ja sitten tietty hmm.. istukka?? kiinnittyy jostakin kohti kuoren kalvoihin, ja sekin voisi olla se tumma läntti. Mutta yöks, ne munankuoret haisee ihan kauhealle mistä vaavi on jo pois tullut :pukeleft:

Onnea Pekkikselle vaaveista! :smt060 Toivottavasti ensi kerralla kun tulen omia pikkuisiani katsomaan siellä on myös ankkavaaveja, ne on niin söpöjä!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jännä tuo länttihomma, sillä kananmunissa en huomannut yhdessäkään samanlaista. Olin jo ihan kauhuissani että nyt on taas yks muna mennyt pilalle.
Nyt on kahdessa munassa jo säröt, mutta ei kunnon reikää. Nostettiin silti kosteutta jo jonkin verran.
Kovasti siellä munia heilutellaan ja ääniin ne tosiaan reagoi, hassua! Tosin ruvettiin Villiinan kans miettimään että pitäisikö lopettaa niille vaakkuminen, kun mistä sitä tietää mitä me niille oikein sanotaan kun ei ankkaa puhuta :smt002
Jokohan huomenna kuoriutuvat, vai meneeköhän vielä keskiviikkoon kun se on oikea laskettu aika, saapas nähä. :smt003
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

no niin nyt siellä on 4 vaakkua ja siirrän illalla ne koneesta pois lämpölampun alle. tulossa on kyllä lisääkin kunhan kerkiää!
Vastaa Viestiin