Hautomakoneen valinta apua

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

nuttu

Hautomakoneen valinta apua

Viesti Kirjoittaja nuttu »

Olisiko kellään käyttökokemuksia Ruotsalaisista Högberga AB markkinoimista täysautomaattisista hautomakoneista. Lähinnä olen katsonut mallia 967 ja hintaa näyttää olevan 5725 kr. Kohtuullisen kallis kone ja olisi
todella ikävä todeta kotona ,että tuli heitettyä rahat ihan turhan päiväiseen kapistukseen. Valmistaako kukaan Suomessa kaupallisesti hautomakoneita(FI hyväksyttyjä).
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

mä muistaakseni soittelin munakuntaan (www.munakunta.fi) ja siellä oli eri kokoisia koneita - nyt en kyllä enää löytänyt mainintaa sivuillaan. päädyin kuitenkin tilaamaan RCOM 20 Digital Incubatorin (ks. esim. http://www.hatchitincubators.com/catalo ... y&catid=23. Nyt halvan punnan aikana tuo ei enää kirvele niin paljon kuin vielä vuosi sitten. Kone toimii niin kuin sen sanotaan toimivan, miinuksena on soittoääni, joka kuuluu kun munat kääntyvät (en ole keksinyt kuinka äänen saisi pois) ja loppuhaudonnassa pitää laittaa lisäkosteutta, ainakin meillä. Onnea hankinnoille!
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kuinka paljon hautomakoneet halvimmillaan maksaa? Saako niitä hyvin käytettynä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Uutena edullisimmat pikkukoneet taitavat olla siinä satasen pintaan, jopa himpun alle. Käytettynä voisi tietysti saada edullisemminkin, mutta ei niitä taida hirveesti liikkua - ainakaan hyviä koneita.

Itse olen suunnitellut, että rakennan itse uuden koneen..
nuttu

haudontakone

Viesti Kirjoittaja nuttu »

Hei, Etsiskelin vuoden alussa konetta ja Högbergalla näytti olevan mielenkiintoinen kone myytävänä. Kysyin sieltä tarjousta 150 munan koneesta ja hinnat olivat juuri nousseet vuoden vaihteen jälkeen ja kone olisi maksanut toimitettuna Suomeen lähes 1000 e! Kysyin myös Munakunnasta saisi tilaamalla 50 kananmunan koneen n. 500 e hintaa ,aika tyyris! Halusin kuitenkin tuuletin koneen missä olisi mahdollista hautoa vaikka useamman rotuisia munia kerralla (kapasiteetti siis n. 150 kananmunaa). Jouduin lopulta ottamaan härkää sarvista ja rakentamaan koneen itse ,onneksi miehellä sähkötyöt hallussa ja itsellä ei ole ideoista pulaa. Hankimme Gigantista n. 110L viinikaapin (lasiovi),lämpövastus 200W pakkasvahti(voisi olla pienenpikin ,mutta vaikea saadaa), Perniön sähkötukusta termostaatti (toleranssi +/- 0,4 C) ja elektroniikka liikkeestä 15 W/ 230 v tuulettimen , ylikuumenemissuojan 50 C, ja hälytys sireenin toiminaan jos koneen lämpönousee yli 45 C, lämpökanavat alumiinista taakse ja hintaa tuli koneelle n. 300e. Aikaa menee kahdelta ihmiseltä tarvikkeiden hankintaa ja protomallin tekoon noin 3 pvä.Ensimmäisessä haudonnassa oli pieniä teknisiä ongelmia ,mutta saimme kuitenkin haudonta tulokseksi 80 %. Toinen haudonta on mennyt ilman ongelmia ja viirulaisten pitäisi kuoriutua 3 pvä kuluttua. Voin lähettää kiinnostuneille kuvan omasta koneesta jos joku saa myös inspistä lähteä koneen rakentamiseen. Kriitisimmät kohdat ovat vastuksen ja tuulettimen sijoittaminen ja valinta ,ettei tule tulipalo vaaraa.
Onnea hautomakoneen etsintään !
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau, kuulostaa hienolta! Saisitko ihan tänne laitettua kuvia, varmaan monia kiinnostaisi.

Hieno haudontatuloshan tuo on, jos 80 % on kuoriutumisprosentti.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No punta tosiaan on edelleen edullinen ja brittilässä hyvät valikoimat, hehkulamppukäyttöisen pikkukoneen varmasti saa alta satasen ja pienet kiertoilmakoneet ovat niinkuin Mimmi sanoi satasen kieppeillä. Käytettyjä (ja uusiakin) kantsii katsoa eBaysta, sen vähän mitä olen tarjontaa seurannut niin aika hyvin tuntuu olevan tarjolla noita alunperinkin edullisia pikkukoneita joilla on haudottu vain poikue tai pari. Postarithan brittilästä sitten taas on suolaiset. Muistaakseni omasta Maino MPS18:sta (jota voin kyllä suositella) maksoin noin £60 koneesta ja £30 postituksesta... Brittien lintuharrastushan on ihan eri planeetalta kuin suomalaisten. Mitä oon Keltaista Pörssiä seurannut niin jos siellä joku hautomakonetta myy niin ne on järkyttävän isoja ja epäkuntoisia omatekeleitä ja suhteettoman kalliita. Uusiakaan ei myy juuri mikään pulju ja jos myy niin ne vasta suhteettoman kalliita onkin.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kylläpäs Nuttu miehineen ovatkin aikamoisia pellepelottomia kun tollasen virityksen ovat saaneet aikaan! Vanha viinisieppo -sydämeni :smt030 tietysti särkyi kun noin väärinkäytätte viinikaappia :smt002 mutta hienosti keksitty ja kehitetty kuitenkin! Bravo! Kuvia pliis...?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

nuttu

Viesti Kirjoittaja nuttu »

Laittaisin mielelläni kuvan ,mutta ei ole auennut miten se tänne foorumille saisi. Riistalintu harrastajilta vapautuu joskus koneita, ovat varma toimisia ja huippu tarkkoja termostaatiltaan jos ovat R. Pystysen Hamina termostaateilla varustettuja. Itselläni oli v. 2000- 2007 tällainen fasaani kone mikä oli rakennettu vanhaan 50- luvun jääkaappiin ja kyseisellä termostaatilla . Koneella oli takana varmaan satoja haudontoja ja itsekin haudotin sillä n. 30 haudontaa ilman minkäänlaisia ongelmia. Myin koneen pois 2007 ja kone jatkaa haudontoja vieläkin. Käytettyjen kanssa
kannattaa tietysti olla tarkkana ja ostaminen vaatii tietoa ja taitoa ymmärtää mistä komponenteista kone on rakennettu. Yksi mielenkiintoinen hautomakone valmistaja on Bruja saksasta. Löytyy täysautomaattisia koneita kaikenkokoisille munille ja hinta on n. 200e täysautomaattisena( kapasiteetti n. 50 kananmunaa). Harmillista on ,että Brujalla ei ole maahantuojaa kananmunakoneille Suomessa, ainoastaan
matelijakoneita saa missä hieman liian alhainen lämpötila(n. 36C) kananmunille.
Termostaatit koneissa hyviä ja jouduin käyttämään matelijamallia hetken ,kun tehtiin huoltoa varsinaiseen hautomakoneeseen. Kananmunat sietävät aika hyvin hieman matalaakin haudontalämpötilaa mikä oli yllätys.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Täällä ohje yhdellä tavalla kuvien laittoon:

Ohje
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Täältä ahvenanmaalaisesta nettikaupasta katselin juuri itse koneita, löytyy Mainoa ja hinta on mielestäni ihan kohtuullinen. Kaupan omistaja on täällä foorumillakin nimellä färgars, joten koneista voi kysellä vaikka yv:llä ihan suomeksi.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Mulla on tuo Maino MPS 35A, kolme erää haudottu eikä tarvitse muuta kun vettä lisätä. Lämmöt pysyy kohdillaan ja vesisäiliöt on kätevästi sivuilla joten ei tarvitse kun kantta raottaa täyttäessä. Ja automaattikääntö on näppärä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mikähää siin on mut mä en tykkää tosta automaattikäännöstä :smt017
Jotenkin mukavampaa käännellä käsin munat pari kertaa päivässä... Tulee siinä munatkin samalla tutuiks ja huomaa jos on vaikka joku rikki tai jotain.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

jopekka kirjoitti:Mulla on tuo Maino MPS 35A, kolme erää haudottu eikä tarvitse muuta kun vettä lisätä. Lämmöt pysyy kohdillaan ja vesisäiliöt on kätevästi sivuilla joten ei tarvitse kun kantta raottaa täyttäessä. Ja automaattikääntö on näppärä.
Paljos tollanen maksaa? :smt017
Vastaa Viestiin