Neuvoja hautontaan?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kotkotpoot

Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Kotkotpoot »

Hei vaan,
Elikkäs viime kesästä kanojen/viiriäisten haudontaa olen mietiskellyt, haaveillut ja suunnitellut :smt007
Nyt tilanne se että minulla on tuolla hurisemassa hautomakone, en tiedä minkä merkkinen on mutta se näyttää tältä http://m.hintaseuranta.fi/product/4939949
Nyt olen koekäyttänyt sitä alle viikon ja yrittänyt saada säätöjä kohilleen, lämmöt pysyy hyvin mutta kosteus tuntuukin vähän hankalammalta.

Joten osaako joku kertoa jonkunlaisia vesimääriä eli siis onko kyse suurinpiirtein esim. Puolesta desistä?

Vai toimisikohan paremmin esim.märkä pyyhe tälläisessäkin koneessa..?

Tietysti konekohtaista mutta tuo on suurinpiirtein normaalin mikron kokoinen,vähän matalampi kylläkin... pohjassa on 5 pitkää lokeroa vedelle,ilmeisesti on eroa että jaanko yhteen vai kaikkiin lokeroihin vettä?

Pari päivää siis kerrallaan olen saanut kosteudet pysymään n. 55% mutta sitten esim. tänä aamuna kone piippaa että kosteudet vähissä(kone siis antaa hälytyksen jos lämmöt/kosteudet ovat matalalla tai korkealla).

Eli toinen kysymys kuuluu, onko haittaa jos kosteudet laskee muutamaksi tunniksi, paljonkin?

Ohjeet koneelle vain englanniksi ja koskevat ainoastaan koneen teknisiä asioita,näppäinten merkitystä yms.
Jos joku ymmärtää tästä sepostukseta jotain,niin olisin kiitollinen vastauksista :smt041
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kosteuden lasku muutamaksi tunniksi ei haittaa, liiasta kosteudesta on enemmän haittaa. Koita saada kosteutta vielä vähän alas, sinne 50% tuntumaan tai vähän alle. Viiruille 50 on liikaa, niille maksimi 40 ja voi olla 30.
Mitä enemmän vesipintaa sitä suurempi kosteus. Mun villi veikkaus on että 1/2 desiä vettä on liikaa, pari kymmentä ml, mutta tämä vaan arvailua, omassa koneessa automaattinen kosteudensäädin ja se lisää ihan tipoittain vettä .
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kotkotpoot

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Kotkotpoot »

Kiitos kun sain vastauksia näin nopeasti:)

Pitää nyt koettaa laskea tuota kosteutta, tutkiskellessa näitä asioita suomalaisilta sekä ulkolaisilta palstoilta törmäsin erilaisiin prosentteihin tämän kosteuden suhteen...
Helpottaa nyt kun tietää veden määrän edes sinnepäin, ihmettelin vaan että miksi koneeseen vedelle varattu nii iso tila:D
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Vettä sitten ennen kuoriutumista enemmän.
Aika paljon vaihtelee nuo kosteudet eri ihmisillä, kokemus opettaa mikä kosteus sopii omalle koneelle omiin olosuhteisiin ja lämpö myös. Esim mulla toimii parhaiten 45-47% kosteus, lopussa n 67%, ei missään nimessä 70 tai yli. Aika opettaa ja konehaudonnassa parin prossan heitto vaikuttaa paljon. Lämpötila mulla 37,6. Jollain toisella voi olla 37,9 ja kosteus 50%. Siitä vaan paljon tipuja hautomaan ja vähän eri lämpötilassa ja eri kosteusprosenteilla, paitsi jos eka kerta tuottaa sata prosenttisen kuoriutumistuloksen, silloinhan säädöt ovat olleet kohdillaan :smt005
Eri konemerkeissäkin on eroja ja eroja on myös haudottavissa munissa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kotkotpoot

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Kotkotpoot »

Noniin.Nyt on ollut viiriäisen munat kuudeta päivää koneessa...
Äskön vähän koitin katella muutamaa munaa,on vaan niin tummankirjavia että ei näin noviisilta onnistunut kunnolla :smt003
Mutta sen verran sain selvää yhdestä että liikettä näin selvästi ja paristakin muusta erotin tummaa/suonia.

Koitin etsiskellä tietoa täältä tuosta ilmataskun koosta/paikasta, kun valaisin munia niin se kirkas vihreä alue näkyi selkeästi toisessa päässä munaa...mutta vaikutti kovin suurelta, niin onkohan nyt niin että kosteus joka on pääasiassa pysynyt siinä 30-40% välissä on päässyt liikaa vaihtelemaan?

Vai näyttääkö munassa oleva valkuinenkin tyhjältä ja kirkkalta läpivalaistessa,että ilmatasku ei erotukkaan kovin selkeästi?

Kiitoksia jos joku viitsii taas neuvoja jakaa :smt001
Helenals

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Olisikohan tästä ketjusta löytyvästä kuvasarjasta apua?
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=27031
Kotkotpoot

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Kotkotpoot »

Päivä viisitoista. Otin kääntely laitteen pois ja laitoin munat ritilälle, jonka päällä keittiöpyyhkeen pala...
Muutaman munan läpivalaisin ja elossa oli :smt041

Kosteutta nostin päälle 50, onkohan kokeneemmilla tästä minkälainen tuntuma,liikaa,liian vähän? Kun on tästäkin niin erilaista tietoa löytynyt...

Mutta siis nyt koitan kasailla tipusille valmiiksi paikan minne muuttaa kun koneesta pääsevät, lämmön lähteeksi ilmeisesti riittää halogeenilamppu?kun ei ole hehkulamppua/lämpölamppua.
Ja jos ei riitä niin kävin jo paikallisen eläinkaupan katsastaa että sieltä löytyy lämpölamppukin...
Ja ruokaa kävin katselee tipusille myös, kananruokaa taitaa saada vain isoissa paketeissa niin olen saanut sen käsityksen että tipusille voi syöttää myös esim. häkkilintujen siemensekoituksia ja protskua lisäksi... ja tietty muutakin vihreää tms.
varmistelen täällä vielä ja otankin mielellään vinkkejä vastaan :smt001
Kotkotpoot

Re: Neuvoja hautontaan?

Viesti Kirjoittaja Kotkotpoot »

Nyt on tipuja :smt007
Kiireisin kuoriutu jo eilen illalla ja tänään on tullu tipusia lisää 7 ja kolmessa pilkistää nokka..
Mutta yhdellä näyttäis varpaat olevan vähän hassut, vähn kuin kampura jalat...
Löysin tietoa kana tipujen jaloista ja vähän vastaavista tapauksista mutta en viiriäisistä, eli onkohan toivoa että tästä kaverista enää eläjää tulee?
Vastaa Viestiin