Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Fasaanitarha

Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

Viesti Kirjoittaja Fasaanitarha »

Hei

Minulla on käytössä tuo Covatutto 54 automaattikone.
Nyt on kuoriutuminen alkanut ja yhtä asiaa olen miettinyt, kun en oikein tuota enkkukielistä ohjekirjaa lukemalla tätä nyt tajua.
Eli laitteessa on sellainen pieni vesialla, johon on koko haudonta-ajan lisätty vettä. Nyt kun kuoriutuminen on alkanut mietin, että pitääköhän sitä vettä lisätä myös niihin isoihin kaukaloihin, jotta kosteus nousisi tarpeeksi. Mitään kosteusmittariahan mulla ei erillisenä ole. Tuo kone ilmoittaa milloin pitää lisätä vettä, tai kääntää munat (tosin tuossa on automaattinen kääntölaite, joten sitäkään ei ole tarvinnut tehdä).

Onko kellään tätä vastaavaa konetta? Eli kysymys on se, että laitanko nyt noihin isompiinkin säiliöihin vettä vai onko tarkoitus, että tuos pienemmässä säiliössä oleva vesi riittää myös kuoriutumisajalle.
Goodman

Re: Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Kyseistä konetta minulla ei ole, mutta kyllä kuoriutumisvaiheessa kosteutta pitäisi olla selvästi enemmän kuin haudonta-aikana. Joten lisää vain vettä kaikkiin vesitiloihin, mitä koneesta löytyy, ei se kosteus liian korkeaksi nouse enää kuoriutumisvaiheessa.
tisaanne

Re: Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

Viesti Kirjoittaja tisaanne »

Miulla Covatutto 24 (pienempi, mutta sama rakenne kuin 54) ja lisään vettä kaikkiin vesitiloihin ennen kuoriutumista. Muuten on mielestäni koneessa liian vähän kosteutta kuoriutumiseen. Ja tosiaan ohjekirjassa ei ole asiaa selitetty kovin perusteelisesti. :smt012
Fasaanitarha

Re: Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

Viesti Kirjoittaja Fasaanitarha »

Kiitos vastauksista. Lisäsin vettä koko pohjan ajalle. Kuoriutumnen on nyt hyvässä vauhdissa. Vuorokausi mennyt ja melkein kaikista munista on kuoriutunut poikanen. Kuinkakohan kauan odotellaan ennenkuin nakataan kuoriutumattomat tunkiolle?
Kate75

Re: Kuoriutumisvaihe - Covatutto 54 automaattikone

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Älä summissa nakkaa kuoriutumattomia pois. Itse teen pienen reijän ilmataskun puolelle tosi varovasti ja katson onko munassa elämää. Jos tipun nokka jo ulkona kalvoista eikä kalvoissa näy verisuonia niin aukaisen varovasti munaa niin, että pääsee kuoriutumaan helpommin. Jos kalvoissa verisuonia niin jatketaan odottelua.
Mielestäni on kiva tietää onko tipun kehitys pysähtynyt viime metreillä vai onko se vain ollut munassa väärässä asennossa ja siksi kuollut ja kuoriutuminen epäonnistunut. Tuollainen laiska kuoriutujakin kasvaa hyväksi kanaksi :smt001
Vastaa Viestiin