Jatkuvakiertoinen haudonta Cobatuttolla?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kotala

Jatkuvakiertoinen haudonta Cobatuttolla?

Viesti Kirjoittaja Kotala »

Onko kenelläkään kokemusta jatukvakiertoisesta haudonnasta (continuous-cycle incubation) Cobatutto-hautomakoneella? Miten käytännössä hoituu? Koneen mukana tullut käyttöohje on tuolta kohtaa aika puutteellinen (ja oma kielitaito myös).

Tuo voisi olla meidän käytössämme hyödyllinen ominaisuus, mutta haluaisin tehdä sen heti ensi kerrasta alkaen oikein.

Arto
Kate75

Re: Jatkuvakiertoinen haudonta Cobatuttolla?

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Tarkoitatko, että koneeseen lisätään munia sitä mukaa kun toiset kuoriutuvat ja tilaa vapautuu?
Minulla on kolme pientä hautomakonetta ja kaksi niistä on koko ajan käynnissä (ovat manuaaleja, joten ei tarvitse ohjelmoida mitään kääntöjen lopetusta tms.) ja yksi toimii kuoriutumiskoneena. Siirrän loppumetreillä munat kuoriutumiskoneeseen, jossa en enää niitä käännä ja saan kosteuden nostettua sopivaksi. Silloin nuo muissa koneissa olevat keskeneräiset munat eivät kärsi liiasta kosteudesta ja niitä voi normaalisti käännellä.

Automaatilla varmaan vaikeampaa, kun eikös niissä ohjelmoida se kääntöjen lopetus johonkin tiettyyn haudontapäivään? Siinä en osaa auttaa, kun ei ole kokemusta.
Kotala

Re: Jatkuvakiertoinen haudonta Cobatuttolla?

Viesti Kirjoittaja Kotala »

Kate75 kirjoitti:Tarkoitatko, että koneeseen lisätään munia sitä mukaa kun toiset kuoriutuvat ja tilaa vapautuu?
En ihan noin. Koneessa on kolme päällekkäistä koria. Olen nyt laittanut korillisen haudontaan aina kun sellaisen olen saanut kerättyä täyteen. Koneessa on manuaalinen kääntö ja joka korille erikseen.

Hyödyt: saan munat haudontaan alle viikon vanhoina, mutta tipujen ikäero jää alle kahden viikon.

Askarruttaa: Miten kosteuden kanssa pitäisi pelata?

Arto
Vastaa Viestiin