Äkkiä apuja itse tehtyyn hautomakoneeseen!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Marakatti

Äkkiä apuja itse tehtyyn hautomakoneeseen!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Miten olette asentaneet Biltemasta ostetun ritilävalaisimen hautomakoneeseen? Mitä pistotulppaa olette käyttäneet? Entä muuten toimivuus? Meillä välkkyy kun sytyttää, onko mitään tietoja/apuja? Netistä ei löydy ohjeita vaikka miten päin googlettaisi, enkä vanhoista keskusteluista ole löytänyt tietoa asiasta. Eikä siis ole termostaattia, ainakaan vielä. Nopeasti apuja!
Marakatti

Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Sain siis itse väkerrettyä sen hautomon, on aika koomisen näköinen :smt005 Lämmöt pysyvät tosi hyvin, käyn aina kurkkimassa pitkin päivää ja säätelen tarvittaessa. Pyörivät kuitenkin siinä 37,4-38,1 paikkeilla. Mutta ongelma on se, että kosteus ei meinaa pysyä. Kosteus huitelee hiukan reilussa 35%, eikä nouse sitten millään. Kokeilin märillä talouspapereilla, ei auttanut kuin pari prosenttia.

Kokeilin kostuttaa seiniä, ei auttanut oikeastaan yhtään. Laitoin märän pyyhkeen, auttoi hetkeksi. Tällä hetkellä on vedess' uitettu sieni, ei ole vielä auttanut paljoakaan.

Pitääkö nyt sitten kokeilla vesikipolla? Minkä mallinen olisi paras, kuinka paljon vettä siihen kannattaa laittaa omien kokemuksienne perusteella?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Näin äkkistään en osaa sanoa kuin sen, että vesikipon koossa mekuteeraa se vesipinnan laajuus ensimmäiseksi. Sitten vasta muut koko jutkskat.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei tuo 35% mikään katastrofi ole mutta varo liikaa kosteutta, se tappaa. Mä haudon aina kanoja huoneen kosteusprosentilla, nyt kone näyttää 41, nostan 65 prosenttiin kun eka särö tulee.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Marakatti

Re: Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Kiitos vastauksista! Kokeilin nyt vielä kerran märällä pyyhkeellä ja siirtelin paikkoja ja otin kokonaan eri pyyhkeenkin, niin sain 39% kosteutta. Jatkaa varmaan nousua vielä, mutta äsken oli kun lähdin tuo 39%. Jos ei auta niin sitten kokeilen varmaan vielä suihkepullon ensin ja sitten otan sen kipan :smt001 Mutta hyvä tietää ettei ole niin paha juttu jos en saa kosteutta niin ylös haudonnan ajaksi! :smt001
Pikkukana

Re: Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Minäkin olen tehnyt hautomakoneen itse ja nyt näyttää, että kaikki olisivat lähteneet kehittymään. Itse laitoin hautomooni muoviastian, johon laitoin kolme läpimärkää taikasientä. Imevät paljon nestettä ja nyt vasta neljäntenä päivänä kastelin niitä ihan hiukan lisää. Kosteusprosentti on ollut koko ajan 50-55.
Marakatti

Re: Kosteus ei pysy!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Kiitos vastauksesta Pikkukana! Pitääkin kokeilla tuota kikkaa. Taikasieniä ei ole, mutta karhunkieli sieni yhdistelmiä on, mitä nyt sitten ovatkaan oikealta nimeltään :smt005 Mutta eivätköhän aja saman asian, kun hyvin imevät nekin :smt003
Marakatti

Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

En löytänyt tietoa, niin kysyn sitten taas tyhmyyksiäni :smt003 Eli kuinka monta kertaa päivässä munat SAA kääntää? Haudonta ohjeissa kaikkialla lukee vain, että väh. 3kertaa päivässä, mutta mikä mahtaa olla maksimi määrä? Kiitos jos viisastutatte minua! Olikohan tuo edes oikea sana... :smt005
samapi

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja samapi »

automaatilla varustetut koneet kääntää kokoajan :smt023
Marakatti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Okei eli en voi kääntää liikaa kunhan muistan lopettaa 18. päivänä :smt003 Siitä tulikin mieleeni, että käännänkö vielä 18. päivänä, vai viimeisen kerran 17. päivänä? Käsittääksenihän se on tuo 17.päivä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Käännä mieluiten niin että ovat joka yö eri kyljellä kuin edellisenä, eli pariton kertaa vuorokaudessa. Muuten määrällä ei väliä. Mä käännän vielä 18. päivä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Marakatti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Juu käännän 3 kertaa päivässä ja useammin jos muistan, merkkailen lapulle ylös että muistan ainakin tarpeeksi käännellä :smt003 Huomenna on neljäs päivä, eikös se nyt ole se aikaisin aika, milloin voi läpivalaisussa nähdä sen hämähäkin?
Pikkukana

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Hauskaa kun täällä on toinenkin itse rakennetulla hautomolla hautoja, ja varsin samassa ajassakin ollaan :)
Me laitoimme hautomoon 15.4. kolme munaa ja vielä yhden kolme päivää myöhemmin.
Noissa ekoissa kolmessa näkyi 4. päivänä se hämähäkin mallinen verisuonisto ja kun tänään (6. päivä) katsoin, niin näkyi jo alkiotkin :)
Mulla on työpöydällä koko ajan kaksi digitaalista lämpömittaria, joista toisessa on myös kosteusmittari. Teen niinkuin kana - eli kun lämpötila näyttää olevan vähän liikaa nousussa, niin käyn kääntämässä munat. Samalla koppa tuulettuu. Mittarin ja lampun johdot tekevät sen, että kylmälaukun kansi ei ole aivan tiivis, eli ilma kiertää. Lisäksi munat kiertävät "rinkiä", eli vaihtavat kääntämisen yhteydessä aina yhden pykälän verran paikkaa. Tämä siksi, että toisella puolella on lämmittävä lamppu ja toisella kostuttaja, ja munat ovat keskellä. Koko komeuden olen sijoittanut saunan lattialle tasaisena pysyvän lattialämmityksen päälle, ja kopan päällä on vielä peitto. Lämpötila on pysynyt todella tasaisena. Toistaiseksi kaikki menee siis mukavasti, mutta ainahan tässä voi tulla vielä vastaan vaikka mitä...
Marakatti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Jee en ole ainoa oman hökötyksen kanssa! :smt041 Meillä on vanhassa isossa maalitynnyrissä munat :smt005 Sitä on tosi hankala selittää :smt003 Tänään on nyt se neljäs päivä, saan läpivalaista kohta kun käyn kääntämässä samalla, jännittää! Jos ei näy mitään niin ehkä kuitenkin odottelen vielä päivän tai pari, eka kerta kuitenkin niin en välttämättä näe niin hyvin. Meillä on näin alkuun vain 4 munaa, toivottavasti tulisi nyt jotakin!

No okei, kokeilen kaupan munilla, ihan vain uteliaisuudesta voiko niistä tulla jotakin ja siksi, että kone on vielä hiukan testauksessa, ettei siitosmunat mene sitten "hukkaan". Lämmöt ovat pysyneet tosi hyvin, hiukan vain välillä siirrän pyyhettä, joka säätelee ilmanvaihtoa, mutta kosteus ei vain pysy vieläkään vaikka mitä olen tehnyt :smt013 Se huitelee siinä 30%-35%, ehkä sitten vain suihkuttelemalla pidän sitä yllä, kone kun ei ole tiivis.

Käyn tässä piakkoin kääntämässä munat ja tulen sitten tänne kiukuttelemaan :smt003
Marakatti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Niissä mitään näkynyt :smt011 Yksi muna oli kyllä aika oudon näköinen. Mistä voisi johtua, että se keltuainen selvästi "valuu" vastakkaiseen suuntaan, kuin missä muna on? Eli jos terävä kärki on ylöspäin, se valuu tylppään päähän? Ja kun käännän sen terävä kärki alaspäin, niin sitten se keltuainen tulee siihen päähän? Ja outoa siitä teki se, että keltuainen vaikutti tulevan jotenkin aika hitaasti päästä toiseen.

Onkos se nyt pilalla vai mitä?
Vastaa Viestiin