lainasin sitten hautomakoneen

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanaemo teki kyllä veljensä kanssa semmoisen koukutussivuston, häirihtee rauhaisaa maalaiseloa.. :smt003 .. tätä kautta sitten on törmännyt vähän yhteen sun toiseenkin puolituttuun eläinhörhöön.. ei pitäis kirjottaa niin paljoo, että paljastuu .. terveisiä vaan kaikille HÖRHÖILLE :smt006 ja uusiakin tuttujakin on suinaantunut :smt002
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tämä on kyllä mukava paikka tämä munanetti. Hauska mutta myös hyödyllinen. Ja tapaa kivoja ihmisiä.

Mulla on nyt kaks tipua tuolta koneesta kuoriutunut, mutta muissa ei näy yhtään säröä edes. Tuleekohan noista mitään, vai voiko olla mahdollista että kuoriutumisten väli saattaa olla päiviä?

Nuo kuoriutuneet on kääpiökocheja kumpikin, taitaa olla niin että alhon munat on tyhjiä edelleen :smt012
Mutta suloisia ne on nuokin, Viltsun supersikiävien kanojen jälkeläiset :smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipuista sekä Jyrikalle että Ushvalle!

Kuoriutumisen väli voi olla parisen päivää. Pienemmät rodut ovat pikkuisen nopsempia kuoriutumaan kuin isommat. Ja liian alhaisena käynyt lämpötila voi hidastaa kehitystä. Läpivalaisitko niitä uudelleen?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En läpivalaissut enää toista kertaa, mutta luulisin että tyhjiä ovat mokomat. Nyt on kolme tipua kuoriutunut ja vielä yhteen koneessa olevaan on iltapäivän aikana ilmestynyt reikä. Saapa nähä vieläkö sieltä joku kuoriutuu! Kuvia pitäis vielä ottaa lisää ja laittaa tänne, kun sais aikaseksi.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Alhon munat on nyt kaikki läpivalaistu ja heitetty roskiin. Kyllä ne tyhjiä olivat kaikki, ei epäilystäkään. "Tamagotseja" on nyt kuoriutunut kuusi, tänään viimeinen. Vieläköhän noista lopuista tulee jotain, kun ei säröjäkään ole näkyvissä?
Tästä kuvasta puuttuu tänään kuoriutunut:
Kuva
Vähän on huono kuva mutta tuo yksi raidallinen tipu erottuu hyvin, on mun mielestä jonkun turkiksen näköinen :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ushva kirjoitti:tuo yksi raidallinen tipu erottuu hyvin, on mun mielestä jonkun turkiksen näköinen :smt001
Mä taas oon sanonut tuonvärisiä maaoraviksi, kun niillä on ihan semmoinen tikutakukuvio pitkin päätä, niskaa ja selkää - värit vaan on vähän väärinpäin :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihania tirppoja! Tuo turkisväri on jännä, kun sitä esiintyy monilla eri roduilla ja risteytyksillä. Harmi vaan, että se häviää vanhemmiten. Tuommoinen aikuinen raitapaita olisi makea!
Ahaa: Muusahan onkin keksinyt jännän nimen ko. värille :smt003
Aika epätodennäköiseltä vaikuttaa loppujen kuoriutuminen...läpivalaise nekin, niin saat selvyyden.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ai meillä noita sanotaan villisianporsaiks :smt005
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

kanamummo kirjoitti:Ai meillä noita sanotaan villisianporsaiks :smt005
^ tosta mä repesin liitoksistani ^^ :smt082
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vielä seitsemäskin kuoriutui nyt illalla :smt103
Kauankohan nämä meinaa vielä jatkaa tuota kuoriutumista!
Läpivalaisin nuo samalla kun ne alhon munat ja noissa kaikissa on ainakin jotain sisällä. Oon miettinyt että ilkeäiskö niitä availla jossain välissä sitten jos ne ei kuoriudu niin näkis mitä siellä majailee.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon aina avannut kaikki loput ja yritän niistä jotain oppia.. Ei se kyllä aina kovin mukavaa ole. Tyhjä muna on aina helpotus..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Sama juttu. Mä avaan kans aina kaikki.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pitkäksipä venyy kuoriutuminen, mutta kun olet jo poistanut varmasti tyhjät munat ja kuoriutuneet tiput, niin anna olla loppujen vielä jonkin aikaa koneessa, kun niissä on jotain kerran näkyvissä... Voihan se olla, että ne koneen säädöt tekee temppunsa ja joku tipu vielä ilmaantuu.
Mä oon kanssa avannut kaikki kuoriutumattomat munat, kun tuntuis hirveeltä heittää kompostiin elävä tipu, joka ei ole vielä kuoriutunut...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No eikö se hirveämpää olisi avata muna jossa sitten on elävä ei vielä valmis tipu? :smt105
Mä en muuten ole helläluontoinen mutta joku niissä kuoriutumattomien avaamisessa on vastenmielistä :-& olen nyt kuitenkin totutellut ajatukseen ja en tosiaan avaa niitä heti koneesta/kanan alta otettuani vaan annan jäähtyä ainakin päivän... ihan varuiksi :roll: ja avaan asettelemalla riviin lantalaan mihin sit hautaan jäänteet ja sohin pistolapiolla rikki, turvaväli ihan siksikin jos sattuis olemaan mätä :smt002
Ihan parin ekan meidän haudonnan munia en iljennyt avata lainkaan ja myöhemmin olen huomannut että ilmeisesti olen läpivalaisussa katsonut munaa liian toiveikkaasti tai sitten kehitys on pysähtynyt samantien kun munissa on ollut vain varsin epämääräisen näköistä keltuais-valkuais-mössöä (nam, nam). Viimeks oli tosin yhdessä melkein valmis tipu.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, kun ajatus siitä, että se sikiö sitten kituu kuoliaaksi roskiksessa on julmemman tuntuinen kuin se, että sen sitten itse lopettaa, jos onkin vielä elossa..
Vastaa Viestiin