Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jeevis

Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Jeevis »

Auttakaapa hautomakoneen valinnassa, vaihtoehtoja on niin paljon. Eli vähintään 20 ankanmunan mentävä täysautomaattikone alle 300 eurolla. Viimeisellä kierroksella vaihtoehtoina Heka Tbp 4 automaatti tai Hova-Bator automaatti. Covatutto 24 myös mahdollinen, mutta noihin muihin menisi enemmän munia ja energiakulutus on pienempi.

Haudomme vain ankanmunia, parikymmentä kerralla. Koneen ei tarvitse olla hiljainen, koska neliöitä riittää. Sen pitäisi olla turvallinen ja luotettava, kestävä ja pitkäikäinen, ja hoitaa hommansa ilman tiputappioita.

Näistä vain covatutossa on tuuletin. Tuleeko tyynen ilman haudonnalla yhtä hyvät tulokset?
Mikä käytännön ero on eetteritermostaatilla ja elektroninen termostaatti? Onko jompikumpi parempi tai tarkempi?
Mitä muita seikkoja tulisi ottaa huomioon valitessa hautomakonetta, ja mitä muita eroja näette noissa malleissa?
kukonkulma

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Sen täytyy sit olla hyvä.
Viimeksi muokannut kukonkulma, 12 Tammi 2016, 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla on Hekan koneita kaksi kappaletta, ja on muuten piru vie huippuja. :smt003 Niihin mahtuu 40-50 munaa koosta riippuen, ja kun lämpönamikan asento on kerran siirretty kohilleen niin siihen ei tarvi mennä koskemaan ollenkaan, välillä kun vaan muistaa lisätä vettä kahteen kaukaloon, siinä koneet raksuttelee kääntäjänsä kanssa niin sitä ihan yllättyy kun joku päivä kuulee vaan hemmetinmoista pilipatusta kun munat vaan poksuu. :smt016
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Lunatic

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Kyselen ketjusta lisäinfoa. Hommasin tuon hekan 48munan hautomon ja saksaa kun tuossa koitin käyttöhjeista lukea niin ymmärsin 18pv vasta täytettäis se toinen vesisäiliö? Toki täytyy kosteusmittarin mukaan vähän katsella myös. Siinä oli myös arvot: kosteus 45% ja 18pv lähtien 55%. Kuulostaa vähän pieniltä? Tuossahan ei ole mitään tuuletusta ja ohjeissa sanotaan et tuuleta kerran päivässä 10 min? Tai sit mä ole ymmärtäny tosi väärin. Kaipailisin kokemuksia millä kosteuksilla ja lämmöillä ootte hautoneet?
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Mulla on ainakin hekan koneissa ne kaksi sinistä vesikaukalo telinettä, joissa jokaisessa kolme vaiko neljä niitä kaukaloliuskaa, pidän molemmista yhdet kaukaloliuska osiot vettä täynnä eli todellakaan kokonaisia telineitä täynnä. Minusta siinäkin tulee jo liikaa kosteutta mitä mittarilla olen kahtellut. Ne kun on numeroitukin niin paan aina ykköset täyteen.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Lunatic

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Kiitos. Toi kone tossa nyt ollu jokusen päivän päällä ni kahdessa liuskassa ollut tosiaan vettä ja kosteus ollut ok, mitä oon kahden erityyppisen mittarin kanssa seurannut.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hautomakoneen valinta: Heka vai Hova-Bator

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Onpa vähän kirjotusvirheitä mulla tullut edelliseen tekstiin :smt003 Ei pitäis väsyneenä ja sairaana kirjotella :smt004 Mutta jospa siitä jotenkin selvää sai!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin