hautomakonealoittelija kyselyiässä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tiiäkkö meillä on varmasti ollut just tuo opus. Sellanen punainen tai oranssi ja pehmeäkantinen...
Kannessa viiriäisen kuva vai olikohan parikin...
Siitä ne meidän opit taitaa olla...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nyt on nää kosteudet alkaneet rokkamaan! 62 % on nyt ja venttiilit on melkeen auki. Ukkokulta käänsi munat ja sanoi hiukan suihkutelleensa vettä koneen seiniin.

Sorry tämä raportointi-into. Varmaan huomaa, että olen ekaa kertaa hautomassa.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Metsästäjän Keskusjärjestöltä voi tilata opusta Riistalintujen tarhaus. Siinä on melko seikkaperäisesti kerrottu konehaudonnasta ja muutenkin lintujen kasvatuksesta. Tosin koneissa on eroja ja jokaiselle koneelle pitää löytää ne optimisäädöt ja koettaa pitää ne kohdillaan. Neljänä kesänä olen munia koneessa hautonut ja vieläkin on touhu hakusessa. Kyllä se kieltämättä potuttaa, kun kääntelee kaksi kertaa päivässä 160 munaa ja kuoriutumisprosentti jää alle 60 :smt011 . Yksi tärkeä asia oli, että "haudottavia munia käsiteltäessä on niitä varottava täräyttämästä"(lainaus on eräästä vihkosesta, minkä lainasin kirjastosta, mutta ei muista vihkosen nimeä :smt017 .
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olisin ihan tyytyväinen 60 % haudontatuokseenkin, mut ainahan se on kivampi, mitä enemmän tipejä saa. Noi koneen lämpötilat sahaa oudosti. Nyt piti taas vähän säätää pienemmälle, kun oli jo pohjallakin 38,7.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Tuli mieleen sellainen, että mitenkä se kylpyhuoneen lattialämmitys. Siinähän tapahtuu jonkin verran lämpötilan muutoksia. Jos hautomakoneen termostaatti reagoi näihin muutoksiin :smt017 ja säätelee omaa lämpötilaansa sen mukaan. Meillä on myöskin hautomakoneet sisällä ja kovin lämpöisinä(mitä ei tänä kesänä useasti käynyt)kone lämmittää liikaa, vaikka on verhot kiinni.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nyt mietin, että tarviikohan sitä kuitenkaan viedä kylppäriin loppuvaiheessa, kun kosteudet näyttäis rokkaavan. Nytkin on 61 % koneessa. Jos vienkin sinne sitten lämpimään vasta valmiit tiput?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Dpo diin. Pitkään ne lämpötilat olikin aivan hyvät ja tasaiset, kunnes nyt viikkoa ennen kuoriutumista sain päähäni avata ilmanvaihtoventtiileitä, että sikiöt varmasti saa tarpeeksi happea. Tämä on johtanut siihen, että lämpö on munien alapinnalla liian alhainen ja yläpinnalla liian korkea. Kumpi nyt sitten on pahempaa: alhaalla 37,0 vai ylhäällä 40,3 Eli jos tilanne on tämä, niin annako olla vai laskenko lämpöä (jolloin se alhaalla laskee alle 37 asteeseen) vai nostanko (jolloin se ylhäällä nousee lähelle 41 astetta)?

:smt012 :smt017 :smt012
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Liian korkea lämpötila on pahempi, kuin liian alhainen. Tärkein lämpötila ois munien yläpinnalta mahdollisimman lähelle 38,6 - 39,2 astettta (nämä siis pienkoneen ohjeiden mukaan). Älä välitä siitä, jos alalämpö menee alhaisemmaksi: onhan ne munat kanan allakin alta viileämpiä ja muniahan käännetään kuitenkin, joten lämpö tasoittuu.

Yli 40 asteessa alkaa olla vaara, että kehitys keskeytyy..
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos, Mimmi! :smt003

Toivottavasti mä en ole paistanut näitä...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä sanoisin että ole huoleti, mä paria koneellista haudutin yli 40 asteen lämmössä ja hyviä tipuja tuli, eikä edes mitenkään erityisen kuumaverisiä tai muuten höyrypäitä :smt003
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Huh, helpottavaa kuulla. Mä jo eilen olin lyödä pääni seinään, että jokohan mä ne sain tapettua...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

On mullakin käynyt yli 40 ja aina sieltä jotakin on kuoriutunut. Mittaritkin heittää helposti sen verran. Ja lämpötila vaihtelee koneen sisällä eri kohdissa, niin ei se ainakaan helposti kaikkia tapa. :smt002
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Täällä piipitetään! Ja 5 munassa on särö!

:wav:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jei! Hyvä hyvä! Anna nyt mahdollisimman rauhassa kaikkien kuoriutua ennen kuin auot konetta. Tiput pärjäävät siellä kyllä, hoivaavat toinen toistaan..
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En oo sitä koneen sisustusta muutellut eli en oo laittanut niitä verkkoja sinne. Sen verran muutosta tein, että otin shottilaseista ja koneen vesialtaista hiukan vettä pois ja tungin laseihin kankaanpaloja, ettei tiput pääsis niihin hukkumaan. Suihkutellut olen välillä, nyt kosteus on 71 %.
Vastaa Viestiin