Hautoakko koneella vai ei?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hilu

Hautoakko koneella vai ei?

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Tipuja tekisi mieli, mutta meidän kanat ne ei sitten haudo ei millään. Olenkin miettinyt vaihtoehtoa ostaa hautomakone ja hautoa itse muualta hankittuja siitosmunia. Outoa hommaa enkä koskaan aikaisemmin kokeillut. Kovasti olen täältä yrittänyt lukea kaikkea konehaudontaan liittyvää jne.. Vähän yrittänyt katsoa jotai hautomakonettakin ja tällainen paketti tuli vastaan.

http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... uct_id=349

Onko kenelläkään kokemuksia? Tietenkin mietityttää se että jos haudonta onnistuu ja tipuja tulee niin miten ne saa pidettyä hengissä ja missä vaiheessa uskaltaa kanalaan siirtää jne.. Aika moni on lukemani perusteella pitänyt tipuja ihan sisätiloissa (kotonaan) pitkiäkin aikoja. Tuleeko näistä kanoista kenties kesympiä, kun ne ns. itse kasvatetaan? Miten tipuihin vaikuttaa se, että joutuvat kasvamaan ilman emoa ja ihmise kasvattamana? Ottaisin nyt mielellään kokeneemmilta kaiken mahdollisen lisätiedon vastaan :smt001
Annir85

Re: Hautoakko koneella vai ei?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moi :smt006
Minulla on tuo monien haukkuma covatutto 16. Hyvin on pelannut, alussa joutuu lämpöä tarkkailemaan vähän tiuhempaan, mutta kun sen saa asettumaan, niin sitten toimii hyvin.
Tipuille täytyy hankkia tietysti valmiinsi ns.ensiasumus, terraario, iso pahvilaatikko tms.vedoton paikka, johon saa lämpölampun asennettua turvallisesti. Kananmunia keittelet tipuille, se on hyvää ensiruokaa pienille, myös tipurehua, (jauhe-)lihaa, kalaa, kalkkia, mitä isoille annat, niin totuta pikkuhiljaa tiput siihen myös.

Kanalaan viemiseen en voi kommentoida vielä. Emojen alla minulla on paljonkin eri ikäisiä tipuja ja nyt sisällä reilun kahden viikon vanhoja, mutta en uskalla vielä laittaa muiden kanssa niitä hetkeen, koska niillä ei ole emoa suojelemassa. Ne pääsevätkin uuteen kanalaan, kun se joskus tässä valmistuu.

Kanalassa on nyt yksi sisällä alkutaipaleensa viettänyt kana, se on hirmu rohkea. Hyvä ettei olkapäälle lennä kun vien ruokaa :smt003, hyvin tulee kuitenkin juttuun muiden kanojen kanssa.
Eme

Re: Hautoakko koneella vai ei?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minä olen kasvattanut ensimmäiset kaksi-kolme viikkoa sisällä halkolaatikossa, minkä jälkeen olen siirtänyt tiput kanalaan omaan eristettyyn osastoonsa. Suoraan isojen sekaan ei kannata laittaa, kun ei ole emokanaa suojelemassa. Kanat voivat olla hyvin julmia vieraille ja suojattomille tipuille.

Kun tutustuvat ensin useita viikkoja verkon läpi (kunnes tiput ovat niin isoja, että tila käy ahtaaksi), alan päästämään niitä jaloittelemaan sekaisin, mutta vain kun olen itse paikalla. Kun näen, että homma toimii eikä ketään yritetä nokkia hengiltä, poistun välillä tilasta. Vähitellen pidennän tarkastusväliä, niin että ehkä viikon totuttelun jälkeen saavat olla vapaasti keskenään.
Vastaa Viestiin