Tipu kuollut ja munien itävyys?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tintti72

Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja tintti72 »

Hei. Olen uusi tyyppi tällä foorumilla ja kanojakin ollut vasta vajaan vuoden. Sain kaverilta tyrnäväläistä kantaa olevia maatiaisia viime kesänä, pari kukkoa ja 9 kanaa ja tähän kanojen maailmaan olen nyt koittanut tutustua. Tipuja tekisi kovin mieleni ja ensimmäinen konehaudonta on lopuillaan.Olen ohjeiden mukan läpivalaissut munia ja ensimmäisestä 10 munan haudonnasta vain yksi näytti lähteneen kehittymään. Seuraavat 10 munaa laitoin viikon päästä koneeseen, jotta yksinäinen tipu saisi edes jonkun kaverin. Niistä vain kaksi näytti lähteneen kehittymään. Kone minulla on Rcom automaatti. Sen käyttöä tässä on koitettu opetella. Ongelmana minulla kosteus, joka pysyttelee tuossa 45 tietämillä, pitäisi kai olla kosteampi.. Miksiköhän hedelmöittymisprosentti näin huono? Kukot kyllä polkee kanoja, ja kaikkien otusten pitäisi olla hedelmällisessä iässä vielä? Homokukotko mulla? Vai tuhkamunia?
Ja sitten toinen juttu.. Eilinen sähkökatko.. Heräilin aamulla klo 7 ja meillä oli sähköt poissa. En tiedä mitenkä kauan olivat olleet, mutta munat hautomakoneesa viileitä, otin heti sen yhden varmasti hedelmöittyneen munan käteeni peiton alle ja lämmittelin siihen asti kun sähköt palasivat. Tunnin verran ehkä. Onkohan peli menetetty tämän ensihaudonnan osalta..
Niin ja nämä meidän kanat eivät siis ymmärtäneet hautomapuuhien päälle itse mitään, kun koitin niitä saada hautomaan keräämällä munia pesiin..
samapi

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kannattaa lukea tuo konehaudonnan ABC läpi ja vaikka ykstellen miettiä onko mikäkin kohta ollut oikein vai pielessä. Ekaksi miettisin miten kauan olet säilyttänyt munia ennen hautomakoneeseen laittoa, laitan itse aina mahdollisimman tuoreita munia. Sitte et puhunut koneen lämmöistä mitään, kannattaa tarkistaa lämmöt vielä uudelleen. digi mittareihin en kyllä luota ollenkaan. Toivottavasti sähköt tuli pian takaisin ja tipu säilyi hengissä!
Olen joskus saanut ihan kylmenneestä munasta hyvin selviytyneen poikasen:)
tintti72

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja tintti72 »

Kiitos vastauksesta. Haudonnan ABC- luettu kyllä moneen kertaan ja huolella. Lämpö ollut tasainen 37,5 koko haudonnan. Lukuunottamatta siis tuota sähkökatkoa. Katsotaan mitä tapahtuu ja toivotaan parasta.. Haudontavuorokausia tänään meillä 19. Eilen koitin läpivalaista tuota ensin haudottua munaa, mutta juuri mitään ei sen läpi enää näkynyt. Mutta ei ole piipitystäkään vielä kuulunut.. Pelkään kylä pahinta..
tintti72

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja tintti72 »

Niin ja vielä. Munat olivat siis hautomakoneeseen laittaessa pari päivää vanhoja ja jääkaapissa säilytetty kennossa terävä puoli alaspäin. Kostea pyyhe kennon ympärillä ja käännelty 2 kertaa vrk..
samapi

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Miten kävi, tuliko tipuja?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Emolintujen ruokinta vaikuttaa hedelmöittymisprosenttiin. D ja E vitamiinin puute,varsinkin E vitamiinin puutteesta seuraa hedelmättömyys.
Maitotaloustuotteille on edullinen vaikutus haudontatulokiin.
tintti72

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja tintti72 »

Kiitos vastauksista.Meillä mahdolliset tiput viimeisteli myrsky ja pitkä useamman tunnin sähkökatko yöllä.. Eli ei siis tipuja.. Eilen laitoin uuden satsin koneeseen ja nyt toivotaan parasta. Ja kiitos myös noista vitamiinitiedoista.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla on haudontalämpö aika lailla tasan 38 , kosteus on 45-55% välillä, enkä sitäkään pahemmin seuraile, lisään vettä kun muistan, ja mahdollisimman paljon olen aukomatta konetta (on siis automaattikääntäjä) ja tosi hyvät prosentit kuoriutumisessa on nyt ollut. Aiemmin kun oli alle 38 lämpö niin paljon huonommin tuli tipuja, mutta on varmasti koneestakin kiinni. Tosin siitosryhmille harrastankin tehoruokintaa ennen "lisäännyttämistä", niin on taatusti silläkin vaikutusta.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kirsikkapuisto

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Laitan tähän valmiiseen ketjuun oman saman kaltaisen kysymyksen:

Milloinka on luovuttava toivosta?
5 munaa ollut nyt hautomakoneessa 23 vrk. Läpivalaisulla en oikein ihmeitä nähnyt alussa, mutta nyt on aika selvää:

2 pelkkiä hölskyviä löllyköitä (en ole ottanut pois, ettei koneen tyhjyys romahduttaisi lämpöjä, kosteuksia tai kosmisia maailmankaikkeuksia).

2 sisällä möykkyä, joka ei lölly käännellessä, mutta ei mitään oikein muutakaan tee. Ehkä.

1 jossa selkeästi erottuva möykky, jolla on raajoja ja vaikka mitä lisämöykkyjä, eli ei pelkkää mössöä (voi elämän kevät mikä selitys) ja ihan, ihan melkein niinkuin liikkuu, mielestäni. Kuunneltu on, mutta mitään ei kuulu, tosin tällä kuulolla ei muutenkaan juuri mitään (kuulon alenema). Kokeneemmat: liikkuuko tipu munassa A) paljon, merkittävästi ja idioottivarmasti huomattavasti vai B) hienovaraisesti, hitaan uiskentelevasti ja tarkasti tuijottamalla huomattavasti?

Kaikki mahdolliset oppaat luettu, lämpöä seurattu tarkasti, kosteusmittaria ei ole, joten koneen säiliön täyttämisellä mennään. Käännöt tehty alussa 2-3krt/vrk. Noin 18-19 päivän tienoilla täytin toisenkin vesisäiliön ja lopetin kääntelyn. Nyt tosin päivinä 22 ja 23 olen ottanut ja varovasti läpivalaissut. Onkohan se ollut pahaksi?

(ja ihan on Rainbown kokeilua, kun en siitosmunilla uskaltanut uutta hautomakonetta ja ekaa munailukertaa lähteä kokeilemaan)
Eme

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Jos munassa on kuoriutumisvalmiuteen saakka kehittynyt tipu, ei lampulla pitäisi juuri näkyä läpi enää. Eli ilmatilan siitä näkee ja mahdollisesti nokan ilmatilassa, muutoin se muna on niin täynnä tipua, että pitää kyllä olla melkoinen lamppu, jos siitä meinaa läpi nähdä.

Munat alkavat heilua noin vuorokautta ennen kuoriutumista, tämän näkee ihan hyvin ja selvästi, jos sattuu tuijottamaan munia oikeaan aikaan. Liike voi välillä loppua tunneiksi. Yleensä, jos tällaisen kohta kuoriutuvan tipun sisältävän munan nostaa käteen, alkaa munan sisästä kuulua piipitys ja luultavasti tipu myös pyristelee kuoriutuakseen.

Tavallisen haudonnan yhteydessä meillä on joskus kuoriutunut myös muutaman päivän yliaikaisia tipuja. Ne ovat lähes poikkeuksetta kuolleet pari tuntia kuoriutumisensa jälkeen. Sinulla tilanne on siinä mielessä eri, ettei yksikään tipuista ole kuoriutunut normaalissa ajassa. Tipujen kehitys voi viivästyä, jos lämpötila on matalalhko, eli on mahdollista, että siellä aletaan vasta nyt olla valmiita kuoriutumiseen.

Ei se tipu siitä läpivalaisusta vahingoitu, kyllä se kanaemokin pesässä liikuttelee niitä kuoriutumassa olevia munia. Ja varsinkin jo kuoriutuneet tiput liikuttelevat niitä.
Kirsikkapuisto

Re: Tipu kuollut ja munien itävyys?

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

No niin. Ehkä alan uskoa, että tämä meni haudonta meni :smt021

Se yksi muna jossa on selkeitten jotakin on koko ajan muuttunut, nyt siitä alkaa olla mahdoton mitään nähdä läpi. Pari päivää sitten vielä näki. Ilmatila toki on, olen koittanut tiirailla onko siellä nokka. Ehkä ihan, ihan vähän vielä sitä seuraan. Muiden suhteen olen luopunut toivosta.

Kolme avasin tänään. Yhdessä ei mitään. Kahdessa keltuainen oli klönttistä ja mönttistä. Ehkä niissä oli jotain alkanut tai ehkä vain pilaantuneet. En tiedä.

Ennen seuraava yritystä ostan sen kosteusmittarin. Tämä tuntuu ihan kamalalta. Ihan kuin olisin joku munien kiduttaja kun tunaroin näin :smt022
Vastaa Viestiin