Covatutto 24 econ vesisäiliö

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Vilkkuluomi

Covatutto 24 econ vesisäiliö

Viesti Kirjoittaja Vilkkuluomi »

Neuvokaapas kokeneemmat: Hankin nyt uuden koneen, tämän Covatutto 24 econ. Pitääkö se vesisäiliö täyttää heti haudonnan alusta täyteen ( tässä mallissa on se sellanen koneen ulkopuolella oleva sininen kuppi josta vesi menee sisälle) ? Mihkä sitä vettä sitten lisätään lisää ennen kuoriutumista vai lisätäänkö mihkään ? Vai pidetäänkö sama vesimäärä koko ajan ? ( Mun kosteusmittari näyttää ihan omiaan enkä voi sen varaan luottaa.)
Aiemmassa koneessani (Brincea) oli 2 säiliötä, joista toinen täytettiin alussa ja molemmat sitten vähän ennen kuoriutumista jotta kosteustaso nousi kuoriutumiseen. Olen tavannut noita lontoon kielisiä ohjeita moneen kertaan enkä saa selvyyttä kun niissä käsketään vaan täyttää kuppi täyteen.
Eme

Re: Covatutto 24 econ vesisäiliö

Viesti Kirjoittaja Eme »

Ainakaan covatutto 52 ei ole kuin yksi vesikuppi, joka pitää täyttää heti haudonnan alussa. Tässä koneessa vesi pitää lisätä koneen sisältä käsin, siis aukaista kansi ja kaataa munaritilän vierestä kouruun. Mitä minä olen sitä konetta käyttänyt, kosteus ei tällöin nouse riittävästi edes alkuhaudontaa ajatellen. Siksi olemmekin kaataneet koko koneen pohjan veden peittoon, jolloin kosteus on noussut riittäväksi haudontaan (koneessa on siis tilaa pohjan ja munaritilän välissä, munat eivät koske veteen vaikka koko pohja on veden peitossa). Kun munat ovat alkaneet piipittää, olemme sumutelleen sumutepullolla lisää kosteutta pitkin päivää. Jos olisin sinä, täyttäisin kipon heti haudonnan alussa ja tarkkailisin kuoriutumisen onnistumista.
Pietaa

Re: Covatutto 24 econ vesisäiliö

Viesti Kirjoittaja Pietaa »

Ainakin ohjeessa neuvotaan täyttämään käyttöön otossa ensin sisäpuolen kuppi täyteen ja sitten sininen astia täyteen vettä niin siitä valuu vesi sinne sisäpuolen astiaan, joten ei tarvitse välillä kantta aukoa.ja parin päivän välein lisätä siniseen astiaan vettä, mutta kannattaa katsoa hetken päästä koska sinisestä astiasta valuu hitaasti vesi toiselle puolelle. Itse teen näin sininen astia täyteen odotus ja taas täyteen ja odotus ja täyteen niin eipähän lopu vesiastiasti niin ettei kosteus laskisi :) Kun alkaa kuoriutumaan niin koko pohjalle laittaa vettä kunnolla niin kosteudet nousee 75% muuten ollut siinä 50% paikkeilla.
Vilkkuluomi

Re: Covatutto 24 econ vesisäiliö

Viesti Kirjoittaja Vilkkuluomi »

Ok. Kiitoksia vinkeistä.
Vastaa Viestiin