Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
miuku

Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja miuku »

Koitin nuita ketjuja selailla, mutta yleensä puhutaan kananmuniin liittyen...

Kysymyksessä siis että mikä olisi paras (suht halpa) vaihtoehto viiriäisen munia hautomaan. Täys automaatti siis haussa, ja jos 10-20 munaa mahtuu niin riittäs hyvin.

Brinsea Miniä ja Rcomia täällä on kehuttu kovasti mutta tarviiko näihin erillisen osan viiräisen munia varten? Kuvia olen koittanut katsoa ja tietoja lukea, mutta ei ole missään vastaan tullu..
Rcom miniä olen kokeillut, ja siinä ainakin pitää olla erillinen levy pikkumunille (pitää ostaa erikseen) ja mahtuu siis vain 7 munaa.

Miten viiräisen munia mahtuu Brinsea miniin, voiko joku kertoo kokemuksia?

Tai joku muu konemerkki??

Ja sitten sekin että voiko munia hautoa vähemmän kuin ilmoitettu määrä, vai kärsiikö ilmankierto jotenkin jos munia onkin vähemmän?
minkuliini

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla on Brinsea mini Eco (pyöreä pömpeli) viirun munien haudontaan. Tässä mallissa ei ole automaattikääntöä. Koneeseen saa just ja just survottua 30 munaa! Osahan niistä ei kuitenkaan jatka loppusuoralle. Läpivalaisen munat 5-6 pvän kohdalla ja otan tyhjät pois. Itse en ole huomannut eroa täyteen tupatun ja väljän järjestelyn välillä! Automaatti koneissa on eri juttu.... Automaattiseen kääntelyyn tarkoitetut ritilät/kehikot vetää vain tietyn määrän munia. Näitä koneita ei voi "yli täyttää".
miuku

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja miuku »

Kiitos tästä selvennyksestä enpä ollu aatellukaan tuolta kannalta :)
Pakko kuitenkin automaatin puoleen kääntyä kun sen verran reissun päällä saatetaan aina olla ettei niin montaa kertaa päivässä olis kääntelemässä..

Löysin tuossa (viimein) ketjunkin jossa oli vähän mainintaa Brinsea mini ecosta ja advancesta pikkumunien haudonnasta. (kosteudesta lähinnä oli ketju mutta siinä ohessa vähä muutakin)

Kun sais jostain kuvaa tuon advancen pohjaritilästä.. kyllä kai siihen normi ritilän päälle voi laittaa minkä kokosia munia vaan sen saman määrän kun kananmunia??

Ilmeisesti tämä Brinsea merkki on kuitenkin varmin vaihtoehto, kunhan ei maanantaikonetta satu ostamaan :smt017
Tarmokas

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Mulla on se advance, ritilä on pienireikäinenja sitten saa niillä "väliseinillä" rajattua tilan munien koon mukaan. Keväällä haudotin samassa satsissa ankan, kanan ja viiriäisen munia. Kun viiriäiset alkoi kuoriuttua, nostin kosteutta, samoin kanan munien kohdalla ja ankat kesti kauimmin, niin nekin onnistui ihan hyvin. Tosi helppo verme, munat koneeseen, mulla siellä manuaali kosteusmittari, lisätään vettä silloin tällöin ja odotellaan tulosta :smt055 .
miuku

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja miuku »

Eli advance taitaa olla sit mun juttu :)
Pystyykö sillä hautomaan viirunmunia ilman sitä pikkureikästä ritilää? Toimittajalta oli just ne loppu ni mietin et onnistuuko haudonnat ilman sitä... :smt017 Vai onko se ritilä minkämoinen, voisko semmosen tuunata ite jostain? Kuvasta päätellen siinä ei oo muuta kun ne oikeenkokoset reijät ja "hammasratas" keskellä ja reunoilla.. Hirmu hinku ois nyt päästä hautomahommiin kun saatiin nuo uudet talviterrat valmiiksi ja siellä olis nyt tilaa :smt023

Minkälaiset väliseinät???
samapi

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja samapi »

Mie olen laittanu manuaali koneen pohjaritilään niittarilla kiinni ikkunoiden sääskiverkkoa, sellasta melko jämäkkää.
Viiriäisten pikku jaloille kuoriutumisen aikana hyvä!
Miksei onnistuis automaatissakin, ainakin kokeilla, pitäähän konetta koekäyttää ja varmistaa säädöt jokatapauksessa ennen haudontaa :smt023
miuku

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja miuku »

No nyt on advance hommissa täälläkin :smt001 Seittämän viirunmunaa hautumassa..
Tein siihen normi munaritilään laminointi muovista pienennetyillä reijillä läpyskät ja kiinnitin sinitarralla ni nyt kääntyy pikkumunatkin hallitusti siinä :smt040

Ainut tuon kosteuden kanssa ongelmaa, mutta siitä olikin toisessa ketjussa.. Mulla vaan ei meinaa millään nousta.. alle 30... :smt017
Ninasusanna

Re: Haudontakone VIIRIÄISEN munille??

Viesti Kirjoittaja Ninasusanna »

Hei jos joku tarvii sitä viiriäislevyä niin multa pitäis löytyä, kun itse kone hajos. Yv:llä lisätietoa. :smt001
Vastaa Viestiin