Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
nordicpro

Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja nordicpro »

Toinen konehaudonta on nyt melkein ohi. 1 tipu sinnittelee vielä ja on melkein kuoriutunut.

Lopputulos on mielestäni aika hyvä (toisin kuin kukko) - koneeseen meni 38 muna, I läpivalaisulla selvisi, että 14 ei ollut hedelmöittynyt. 15 tipua on piipittamassa + 1 koneessa. :smt049

1 munassa oli kehitys jäänyt kesken ja kuollut. 7 munassa oli tiput kehittynyt loppuun asti, mutta kuollut. Mistä se voi johtua?

1 tipulla on kaula vinossa - onko mahdollista, että se vielä suoristuu? Hän on noin tunnin ikäinen. Hänen munassa oli 2 reikä. Toissa yönä kuoriutunut tipu riehui koneessa ja pyöritti munia.
Itse luulen, että kaulakahdeksaksi-tipu oli löytänyt oikean suunnan ulos, mutta sitten se toinen sotki suunnitelmat. Voiko olla, että se oli munassa liian kauan (kuoriutui 1pv myöhässä) ja sen takia sen kaula on kahdeksaksi?


Kiitos! :)
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Olen humannut, että kummallisiltakin näyttävät niska ja jalkavaivat tipuilta korjaantuvat, kun saavat rauhassa olla. Minulla talvella tipu käveli vain takaperin ja toinen ei ollenkaan. Laitoin kumpaisenkin hautomakoneeseen omaan kuppiinsa niin jo toisena päivänä alkoi oikean sortin jalkatyö.
nordicpro

Re: Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja nordicpro »

Kiitos Pikkupi!

Kaulakahdeksaksi-tipu on täysin kunnossa ja hyvin terhakka! :)

Autoin viimeistä tipua, hän ei millään jaksanut työntää itseään ulos munasta. Muuten hän on pirteä, mutta varpaat ovat koukistuneet. Luulen, että pitkälle venyneestä kuoriutumisesta. Teippaanko?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Eiköhän ne siitä suoristu, seuraa nyt rauhassa pari päivää miten alkaa sujua.
minkuliini

Re: Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse teippaisin varpaat jos eivät ole kolmantena päivänä suoristuneet. (silloin kun viim. alkaa syödä kunnolla) Apteekin ihoteippi on hyvä, kun siihen pikku varpaat oikeaan asentoon asettelee. Eli leikkaat 2 teipin palasta ja varpaat sinne väliin. Muotoile ylijäämät. Toimii ainakin täällä! Nuorena teipatut varpaat yleensä oikenee, kun ikää tulee niin teippaus voi olla kivuliasta ja varpaat jo asettuneet tavallaan väärään asentoon.

Muniin kuolleet tiput voi johtua liiasta lämmöstä tai kosteudesta. Kummassakin tipun koko kasvaa liikaa (tipu turpoaa) eikä se pääse kääntymään munassa kunnolla ja tekemään happireikää.
nordicpro

Re: Toinen konehaudonta ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja nordicpro »

Kun munassa näkyy ensimmäinen reikä, nostan kosteutta 75%-lle. Voiko ne sen takia turpoa? Lämpöä ei ole ollut liikaa.

Milloin kannattaa nostaa kosteutta ja miten paljon?
Vastaa Viestiin