Tipuja tulee

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Tipuja tulee

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Laitoin koneeseen omia munia 8 ja kuusi on kuoriutunut, kahdessa viimeisessäkin on särö. aamulla lienee tiput jalkeilla.

Mutta laitoin myös 8 kaupan eldoraadoa, luomumunaa. En ole koko aikana valaissut omia en eldoja ja kuoriutumisten helppous ja onnistuminen oli minulle SUURI ihme. Toki olen yrittänyt lämmöt ja kosteudet pitää jotensakin kohdallaan mutta kuitenkin :smt041 Täydellinen noviisi olen kuitenkin.

Mutta noista eldoraadoista. Ne ovat reilusti suurempia kuin omien pikku maatiaskanojeni munat. Onko niitten hautominenkin siis pitemmän ajan homma? Kertokaa jos tiedätte.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Munien läpivalaisu ja muu hössäys

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Hautoessani eka kerran tipuja Smart Fiem konehella sain omista munista kaikista tipun ja kahdesta Eldoraadostakin. En valaissut tai muuten komostimut munia ollenkaan, käänsin vaan ritilää ees taas lykkimällä pari kolme kertaa päivässä.

Omat munat kun oli kaikki kuoriutuneet ja keinoemon alla, pidin eldoraadoja vielä koneessa ja ihmeitten ihme, niistä kahdesta kuoriutui tipunen. Kolme päivää myöhemmin kuin maatiaismunista vaikka kaikki laitoin samaan aikaan koneeseen.

Olin jo heivaamassa niitä loppuja munia pois, kun kuulin munista piipitystä!!!

Niin että tiedä tuosta valaisemisesta, ei ne hedelmöitymättömät munat mietenkään niitä toisia häirinneet vaikka ne koneesa olikin.
Nyt pitäisi tulla pääsiäistipuja seuraavaksi, vaikka en tiedä kun ostin luomumunia LIdlistä ja laitoin vain 4 omien kanojen munaa ikäänkuin malliksi joukkoon. :smt035
Vastaa Viestiin