Haudontakoe!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fanikana

Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

On ihan pakko jakaa, kun niin täpinöissäni olen :smt003
Eli kyselin tuolla ostetaan/otetaan puolella hautomakonetta lainaan, kun olin jo ihan varma, että omakasaamani haudontakone ei pelaa.

Haudonta aloitettu 27.8 eli viime tiistaina.
Meillä on 9 munaa vanhassa terraario/akvaariolasikossa, mikä on vuorattu uretaanilevyllä, samoin kansi samasta aineesta.
Lämpölamppukulmassa ja ritilä pohjalla. Vesiastia toisessa päässä mutta kosteusmittaria meillä ei ole.

Ekoilla läpivalaisukerroilla (3 vrk) näin tumman varjon ja ajattelin sen olen kehittymään lähtenyt keltuainen mutta se on osoittautnut olevan pelkkä keltuiainen.
Eilen valaisin illalla ja näin suonet selvästi sekä mustan "pisteen" ja liikettä. Siellä ne lillui! Yhdeksästä munasta oli 5 lähtenyt kehittymään.
Aivan ihanaa :smt007
Tovottavasti kehitys jatkuu yhtä mallikkaasti ja parin viikon päästä tipuja kuoriutuisi.

Osa munista on maatiaisten ja osa maatiais-orrpington-risteytyksiä.

Niin jännää, niin jännää! :smt041
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Kuulumisia. On meinaa sellanen viritys ja kintaalla mennään ilman kosteusmittareita. Olen varmaan äimistyneempi kuin te, että tipuset näyttävät kehittyvän oikein hyvin :smt041

Nyt on menossa 11vrk ja eilen illalla tiirailin munien sisään. Mille päiville asti näkee kunnolla tipun liikkeet? Vielä näkee mutta munat hyvää vauhtia täyttymässä.
Lamppuna mulla on tavan led-lamppu ja pimeässä pidän munaa nyrkin sisällä ja lamppu alle. Näkyy hyvin. Tehokkaammalla lampulla varmaan näkyisi vielä paremmin.
Liikettä näkyy kaikissa 5 munassa ja ilmakupla on kasvanut.
Piti oikein videoida tämä ihmeellinen liikehdintä :smt005

Toivotaan, että hyvä onni jatkuu ja tipuset jatkavat kehitystään.

Olen lukenut tästä kelluntatestistä.
'Voisiko joku sitä minulle selventää? Mitenkä siitä näkee, onko ollut tarpeeksi kosteaa ja mitä kaikkea siitä pystyy näkemään?
Kiitollinen olisin vastauksista :smt001

Tai jos siitä on valmis ketju, niin vinkatkaa!
Zulia

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Mä niin tykkään noista omatekoisten hautomakoneiden haudontoja seurata, joten vissiin taas kun oon tänne taas palaillut surraamaan, niin tätä ketjua alan seuraamaan. Valitettavasti kun en oo koko kesänä muutakun muutaman kerran täällä käynyt, ja poikaset on tullut omien kanojen alta, että en osaa kysymyksiisi vastata :smt001
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Kiva juttu, jos tästä on jollekin hyötyä. Minäkin muiden omatoimikoneiden johdosta intouduin tähän kokeiluun :smt001

Tänään on 15. päivä ja äsken valaisin munat. Kaikki 5 tipua porskuttaa hengissä :smt043
Aivan mahtavaa! Perjantaina on 18. pv ja siloin käännän munat viimeisen kerran.
Voiko lauantaina jo kuulua piipitystä? Eikös jotkut saata jopa kuoriuta 19. päivänä?

Pitäs ottaa kuva tosta meidän laitoksesta, on niin yksinkertainen kuin vaan saattaa olla.
Mutta eihän se tarvi kuin oikean lämmön ja kosteuden toteutuakseen ja onnea matkaan.

Olen kyllä harkinnut ihan koneenkin hankkimista mutta jos tämä näin hyvin toimii, niin pitää jatkojalostaa tuota pitemmälle, että saisi enemmän munia sinne.
Joku tuuletin jakamaan lämmön tasaisemmin...
Meillä on tuolla pihan perällä vanha jääkaappi, siitä sais varmaan loistokoneen :smt001
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Minäkin toivon, että omat kanat ens kesänä hoitas tän haudontapuolen :smt001

Vesitestinkin löysin, kun oikein jaksoin kaivaa! Kokeilin tuolloin 11. päivänä ja munat killuivat tylppä pää ylöspäin mutta ei pinnalla.
Ihan hitusen koskettivat pohjaa.
Täytyy tehdä toinen testi viimeistään perjantaina...
Päikkis

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Onnea kuoriutumisiin. Täälläkin mennään omalla virityksellä. Meillä pannuhuoneessa on isännän harmiksi kovasti hukkalämpöä. Huone aina +30 astetta ja pellettilämmityksen vuoksi kosteus tasainen ympäri vuoden. Minäpä hommasin taimenkasvatuslaatikot sinne pöydälle ja lämpölamppu päälle roikkumaan, minkä korkeudella säädin lämpötilaa. Vesiastiat kostutukseen ja halppismallin kosteuslämpö mittari laatikkoon. Tähän asti kaikki mikä on lähtenyt kehittymään on myös kuoriutunut. Kolmesti kääntänyt. Nyt tehon munia haudonnassa 12, joista 2 ei itänyt. Kukko 4kk vanha, niin koehaudonta menossa. 10pv menossa eli ensiviikon pe pitäisi tapahtua. Lykkäsin sekaan vielä viiriäisten munia, kun viirumamma yritti hautoa, mutta jätti leikin kesken. Niistä ei kyllä voi mitään varmaksi sanoa. Led-lamppu on hyvä läpivalaisin kun vaihtaa patterit lähempänä kuoriutumista. Siinä ei huomaa kun alkaa himmentyä valo.
Päikkis

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

En mä niiden takia valvo tähän aikaan vaan 1v. herätti eikä saa unta :smt003 unettomat lukee munanettiä!
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Mullakin koehaudonta just ton ekaan "koneen" takia mutta myös kokeilen, että onko kukko jo hedelmällinen. Se tulee just kohta 7kk ja on polkenut jo niin penteleesti pari kuukautta.
Osa munista oli toisaalta. Itäneistä 3 on oman kukon ja 2 toisen kukon :smt001 eli potkua on!

Minä kyllä yöt nukun hyvin mutta eilen roikuin muniksessa liian pitkään lukemassa ja aamulla en jaksanut nousta kunnolla ylös :smt015
Tulin puol tuntia myöhässä töihin - onneks on liukuvat työajat :smt002
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Yksinpuhelua... :smt002

Vesitesti tehty. Munat kelluu , pikkusen pinnan yläpuolella on tylppä pää. Eli näihin päiviin vissiin ihan ok (15vrk)..
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Tänään 17pv, tiput liikkuu vilkkaasti.
Alkaa olla aika täyttä noissa kalkkiyksiöissä :smt001
Päikkis

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Mä en ole tuota vesitestiä koskaan tehnyt. Viikonloppuna odottelen kaverilta viestä miten meidän Marans-projektin kävi. Kuoriutuiko yhtään. Mahdollisesti päästään tipuja hakemaan. Ensiviikolla sitten nämä tehot pitäisi kuoriutua. Nakkasin vielä nuo viiriäisetkin sekaan kun yksi harjoitteli hautomista kunnes pinna loppui. Saapa nähdä. Jännät on paikat. Vähän mietityttää miten talvi sujuu tipujen kanssa. Toisaalta tehot kasvaa kyllä nopeasti ja munivat jo helmikuussa. Kaikissa munissa näyttää ilmatilakin olevan ihan oikeassa paikassa ja kaikki liikkuvat. Lämpö pysynyt nyt tasaisena 37,5-38 kosteus 40-55. Isoja tipuja taitaa tulla kun munat aika kookkaita ja pitkuloita. Eivät edes munan muotoisia :smt040
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Kuulostaa hyvältä sielläkin! :smt001
Toivotaan paljon tipuja :smt041
fanikana

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Eilen tehty viimeset käännöt ja tehty tarkastus, että ovat elossa. :smt001
Nyt sitten vain odotellaan. Kuuluisikohan tänään jo piipitystä?? :smt045
Zulia

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Zulia »

fanikana kirjoitti:että onko kukko jo hedelmällinen. Se tulee just kohta 7kk ja on polkenut jo niin penteleesti pari kuukautta.
Tuosta tuli mieleen että meillä oli ainakin tuossa iässä jo hyvinkin sukukypsiä, mutta sehän tietysti aina vähän riippuu kukoista ja geeneistä yms.
Mutta toivottavasti teille on jo tulossa poikasia, sain itsekkin niin typerän ajatuksen mieleen tuosta " jääkaappi " aiheesta, että entä jos tekisi vanhaan sähköuuniin :smt005 mutta kyllävain, toivotaan tipu onnea sinnepäin! :smt048
Päikkis

Re: Haudontakoe!

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Viiriäisen munat alkoi toissapäivänä ja heilumaan vimmatusti. Marans projekti tuotti 6tipua. Omista tehomunista meni pe 4 kesken. Tai näyttäisi liikkeet loppuneen. Tipu siellä on mutta verisuonia ei näy niin kuin muissa ja kulkivat oudosti. Annoin vielä jäädä.
Vastaa Viestiin