Jyrikan hautomopäiväkirja

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Justiinsa kuoriutui toinen, ne on kyllä ihan hirmuisen ihania.
Virittelin vanhan 250 akvaarioni tipukäyttöön. Olin jo tosissani myymässä sitä välillä, mutten onneksi sitten saanut käsistäni pois.
Laitoin lämpölampun hehkumaan altaan päälle. Siinä on muistaakseni 100w poltin, pikkasen säästöä juu nou, lampolassahan niitä yleensä tarvitaan.
Nyt sain lämmön 32 asteeseen ja lähemmäs en uskalla sitä lykkiä.
Uskaltaisikohan toisen peitinlasin laittaa paikalleen, vai tuleeko silloin liian kasvihuone?
Aiemmin olen hautonut vain viiriäisiä ja siitäkin on reilusti yli kymmenen vuotta aikaa. Pitääkö kananpojillakin olla kiviä vesiastiassa?

Apua, kun tuntuu, että olen ihan torvelo, mutta harvemmin noin pieniä on ollut hoidettavana...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Lämpötila sais olla aika lailla sama kuin kanan allakin, eli noin 35-37 astetta. Mutta hyvä on kyllä, jos tilaan jää myös vähän viileämpikin nurkka. (Kuinka ison alan peitinlasi peittää? Jääkö ilma sen jälkeen seisomaan ja lämpiää liikaa?)

Kiviä voi varan vuoksi olla vesiastiassa, kyllä ne kanatiputkin aika herkästi hukkuu. Tietysti riippuu vähän astiastakin??
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Akvaario on 120 pitkä ja lasi peittää puolikkaan altaasta.
Taidan kokeilla, saahan sen sitten pois, jos näyttää liian lämpimältä.
Hitsit, että on hieno palsta, sehän olis ihan hirmutylsää kokea tää riemu yksikseen :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tutkin tuossa vielä, niin oikeat asteet onkin siis 34 - 36 alussa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi kuin ihanaa, onnea!
Mä en usko että se lämpötila on ihan asteen päälle tarkkaa, 32 lienee ihan ok jos ja kun niitä tipuja on kuitenkin monta niin menevät yhteen kasaan nukkumaan ja lämmittävät siten vielä toinen toistaan.
Mutta varmuus aina parasta - ei niistä kivistä vesikipossa haittaakaan ole!
Koita saada nukuttua ens yö :smt002
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Mää ostin äsken tulitikkuja ihan yötä silmälläpitäen :smt002
Ei vaiskaan se ilmasto on niin ällöttävä hautomaatiossa, ettei siellä viitsi olla kovin pitkään.
Mulla olis nyt ekat kuvatkin:
Tipi #1:
Kuva
Kuva
Tipi#2:
Kuva
Molemmat
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoja pikkuisia! Onnea Jyrikalle!
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Nyt on seitsemän tirppaa, yksi yölläsyntyneistä on hieman vaisu ja jätin sen vielä koneeseen.
Monessa munassa on vielä reiän alkua, kassellaan. Tänään on se virallinen 21. päivä, lienee ollut hieman liian lämmin kone.
Kannattako pikkutipuille antaa vitamiinilisä juomaveteen?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi kuin somia :smt007
Mä en ole antanut vitamiinilisää, kun kananrehussa kuitenkin pitäisi olla kaikki tarpeellinen, ja kun olen antanut porkkanaraastettakin ja kananmunaa missä siinäkin on monenlaisia vitamiinejä.
Tosin, munat meillä on jo vähän aikaa mennyt parempiin suihin :smt016 ja tipuilla on uusi herkkuruoka; keitetty peruna!
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Lurautin puoliska milliä seleeni-eetä juomaveden sekaan, ohje on 70ml/100 lintua viikossa.
Meillä on kuites luomukaura, vaikka nuo emät saakin kyllä munitustiivistettä, niin silti varulta..
Nyt on täys tiu kasassa ja vielä kahdessa on reikä ja tirputus kuuluu.
Ripi

Viesti Kirjoittaja Ripi »

Onnea tipuista! :smt038 Ovatpas ne oikeita söpöliinejä. Konehaudonta on aina jännää, mutta kuoriutuminen se vasta jännittävää onkin.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Onnea pikkuisista :smt001
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Nonni, valmista tuli!
Viisitoista tipua kuudestatoista munasta :smt007
Jotta tyrnäväläisten munat on idioottivarmoja :smt003
Kuoriutumatta jäänyt muna oli se uittotestissä uponnut, joka ei antanut minkäänlaista elonmerkkiä.
Se toinen uponnut kuoriutui valtavan ruskuaispallon kanssa, ihan normaalisti oli vetäytynyt, mutta niin iso, että alkuunsa jalat ei ottanut maahan.
Nyt kyllä juoksee ihan normaalisti.

En olis ikinä kuuna päivänä uskonut että onnistuisin, esihistoriallinen kone ja lahopää munankääntäjä yhdistelmällä.

Ja kiitos kannustuksista, ihan oikeesti mukavaa jakaa tällainen kokemus muiden kanssa, vaikka onneksi nää mun tasakäpälää riemutanssit ei välity teidän tietokoneiden ruuduille, ei oo lasten katsottavaa ei...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Paljon onnea tipuista! :smt001 Voi kun tuo tyrnäväläinen kanta kuulsotaa kivalta, josko vielä joskus minäkin niitä hankkisin...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tyrniksii vaan kaikille :smt080 onko tää kanta nyt muuten miten moninkertaistunut vuoden sisään?
ONNEA vaan Jyrikalle :angel8:
Toivottavasti toi idioottivarmuus todellakin pitää paikkansa ja minäkin saan taas maanantain tienoilla ison liudan tipusia :smt101
Kuvia odotellaan... :smt110
Vastaa Viestiin