Epäonnistuneista haudonnoista mielipiteitä, kiitos.

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mirzun

Epäonnistuneista haudonnoista mielipiteitä, kiitos.

Viesti Kirjoittaja Mirzun »

Eli asiani on sellainen että olen nyt viiriäisen munia hautonut Octagon ego koneella kuusi kertaa. Neljällä kerralla tiput on voinut ihan hyvin, mutta kahdella hautomis kerralla on käynyt niin että tipuja alkoi viikon jälkeen kuolemaan oikein urakalla, esim. yhden tipueen 40 kuoriutuneesta jäi 10 jäljelle :smt009 Ainut mikä yhteinen juttu on näissä kahdessa hautomisessa on ollut, on että niissä oli pirkan luomumunia alussa samaan aikaan, tai sen pari päivää oli, ennen kuin totesin luomumunat tyhjiksi. Voi kuulostaa nyt tyhmältä, mutta onko ne luomumunat jotenkin voinut imeä itseensä alussa liikaa kosteutta? Vai mitä muita ideoita teillä kokeneilla hautojilla olisi? Toinen jossa tipuja kuoli oli ostomunista(ja siitä täällä kirjoittelinkin silloin) ja toinen on ihan tuosta oman parven kerätyistä joista olen siis näitä onnistuneita haudontoja tehnyt. Vai olenko mä nyt itse tehnyt jonkun muun virheen näissä kahdessa haudonnassa mitä en huomaa? Kun hoito ja ruoka tipuilla on sama, myöskin "häkki" on sama. Niin jotenkin en ainakaan osaa nähdä mikä voisi hoidossa selittää kuolemat...
Kaikkia pohdintoja otan vastaan, kun asia häiritsee minua suuresti. Viimeisimmät tiput on nyt kaksi viikkoisia ja heissä ei mitään vikaa. Mutta sitä ennen oli tälläinen epäonnistunut haudonta, joista eloon jääneet nyt hyvinvoivia kuusiviikkoisia.
ninanni

Re: Epäonnistuneista haudonnoista mielipiteitä, kiitos.

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ensimmäisenä mua kiinnostaisi onko sulla "päiväkirjaa" haudontalämmöistä? Kosteusmittaria? Jos en väärin muista niin tuosta koneesta joskus keskusteltu ettei saa kuoriutuessa kosteutta nostettua. Korjatkaa jos olen väärässä... Ja muistathan että vuodenaika, sää ym vaikuttaa koneensisäilmaan... Just johonkin ketjuun kirjoitin kuinka ulkonasateella oleva ilma vaikuttaa meille sisälle ja konees ei saa olla vettä tai muuten kosteus on pilvissä, kuivailma taas että pitää olla vettä, mutta ei todella paljonkaan. Talvella tätä ongelmaa ei ollut, kosteus oli koko haudonnan koska ulkoilma kuiva :) kuulostaa ehkä hölmöltä mutta mulla ylhäällä omassa vihkossa aina kun jotain huomioitavaa Käännönyhteydessä kirjoitan: päivämäärä, Kääntöaika, paljonko kosteus ja lämpötila. Sekä jos kosteus melkokorkea niin sulkuhin olen laittanut esim ulkona kostea ilma. Jne. Tämä helpottaa sit miettimään jos ei onnistu niin saa verrata sitten edellisiin... :)
Vastaa Viestiin