Milloin kääntäminen aloitetaan konehaudonnassa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

smari

Milloin kääntäminen aloitetaan konehaudonnassa?

Viesti Kirjoittaja smari »

Laitoin tänään munat koneeseen. Koneessa on automaattinen kääntö joka hiljaa toimii koko ajan. Otin sen pois päältä nyt aluksi, kun jotenkin muistelen, että kääntöä ei aloiteta ihan heti. Niin ja kyseessä siis kananmunat.

Koska laitan sen käännön päälle? Vai olisko se pitäny laittaa heti? Miten te ootte tehny?

Pliis, auttakaa :notworthy:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Laita vaan heti päälle. Kääntely aloitetaan haudonnan alussa, mutta lopetetaan muutama päivä ennen sen loppua. :smt001
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ennen opetettiin ,että haudonnassa on sadan tunnin sääntö. Ensimmäisten sadan tunnin aikana munia ei saanut kääntää. Se on kaikkein herkin aika vaurioitumiselle alkiolevyssä, eikä emokaan käännä munia vielä tuossa vaiheessa. Vaan varmaan ohjeita on yhtä monta kuin antajaa. :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja mulle on opetettu, että ensimmäiseen vuorokauteen ei vielä käännellä.. Että siinäpä sitten ei auta kuin valita miten tekee.. :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Noin mäkin muistelin tehneeni ennen että ei ekana vuorokautena käännetä. Nyt laitoin käännön toimimaan aamulla, eli vajaa vuorokausi oli kääntämättä. Ennen mulla onkin ollut käsikääntö. Ekassa koneessa oli niin että piti avata kone ja kääntää vivuista koneen sisällä hylly kerrallaan. Toisessa koneessa oli koneen ulkopuolella vipu joka käänsi kaikki. Tuo automaattihomma tuntuu nyt ihan luxukselta kun ei tarvii muistaa itse koko kääntöä.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Ja minä käänsin vielä viimevuonna jokaisen munan erikseen - kolme kertaa päivässä! Ei ollut vipuja tai rullia. Tänä vuonna kanat on itse käännelleet, eli nyt on yhtä luksusta kuin smarin automaatti :smt003.

Sadan tunnin säännön mukaan meilläkin on munat levänneet alussa.

Alla olevasta linkistä voit muuten käydä kurkkaamassa vuoden takaista projektia.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ai okei, mä olin autuaan tietämätön tuollaisesta. :smt001 Tuota mutta kuinkas, kun ainakin meillä kanaemot ovat vispanneet muniaan ihan munimisesta lähtien ympäriämpäri, ei niitä näyttäneet mitkään sadantunninsäännöt sitovan...? Jos se luonto ei vaan ole niin tarkka?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Taitaa tosiaan olla niin että se käännön aloitus ei ookkaan mitenkään merkityksellistä.

Entä koskas otte käännön lopettanu?
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Sellasen pari päivää ennen kuoriutumista oon kääntelemisen lopettanu. :smt001
Torppari

Aloitus

Viesti Kirjoittaja Torppari »

smari kirjoitti:Taitaa tosiaan olla niin että se käännön aloitus ei ookkaan mitenkään merkityksellistä.

Entä koskas otte käännön lopettanu?
Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi turhalta käännellä munia joissa solut ovat jakautuneet vasta muutaman kerran...

Noin minä ajattelin...Olen nyt lueskellut noita sääntöjä vähän joka puolelta ja nyt aloittaisin 1 vrk:n kuluttua kääntelyn..ja aloitinkin
Viimeksi muokannut Torppari, 26 Huhti 2008, 21:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kiti

Viesti Kirjoittaja Kiti »

Ensimäista kertta käänntetaan munia 12 tunnin päästa ja niin joka 12 tunnin järkken. 18 päivälla munia ei enää kääneta.
Kiti

Viesti Kirjoittaja Kiti »

Kiti kirjoitti:Ensimäista kertta käänntetaan munia 12 tunnin päästa ja niin joka 12 tunnin järkken. 18 päivälla munia ei enää kääneta.
See käy nyt kanojan kohtta.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Vaakkukirjan mukaan ankanmunia ei käännetä ekaan 24-36 tuntiin, jonka jälkeen munia käännetään vähintään 3x päivässä, tasaisin väliajoin, ja mielellään 180 astetta kerralla koska se parantaa kuoriutumisprosenttia. Kääntäminen lopetetaan 3 päivää ennen laskettua aikaa. Kääntäminen lievittää alkion stressiä, ja on harjoitusta (exercise) sille. Hmm.. sanokos sen joku täällä, vai olikohan se noissa kirjoissa, mutta lopussa oli tuo kääntämisen lopettaminen siksi, että sikiö ehtii kääntymään oikeaan asentoon ennen kuoriutumista. Muuten se saattaa joutua kuoriutumaan väärältä puolelta, mikä on sille raskasta. Öö.. vai liittykös tämä siihen, että jos trerävä kärki ei ole paksumpaa alempana haudonnan ajan, niin kuoriutusmisprosentti voi kirjan mukaan laskea jopa 75%:lla (siis ankoilla, kanoista en osaa sanoa)!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Nyt sitten nähdään kuinka paljon kääntökin vaikuttaa. Unohdin laittaa koneeseen käännön päälle, laitoin vasta kun munat oli ollu hautumassa jo 11 päivää :smt013 Kyllä harmittaa! Koneessa on siis automaattikääntö siksi kun en muista kuitenkaan aina niitä käsin kääntää ja tää on kyllä kaiken huippu, kun en muistanu laittaa töpseliä seinään silloin kun piti. :banghead:
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No niin sitä pitää :smt018
Jännä nähdä onnistuuko haudonta :smt017
Vastaa Viestiin