naputus ja kuoriutumisaika

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rapatassu

naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja Rapatassu »

Nonni, nyt siellä naputetaan :smt001 Koska on eka kokeilu niin kuinkas kauan mä nyt joudun panikoimaan ennenkun tulee särö, tipistä puhumattakaan. Naputus alkoi kuulumaan ihan selvästi tänään mutta kuulostaa niin epätoivoiselta pieni.
Raksu

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Reikä saattaa ilmaantua milloin vain mutta epäilisin että vuorokauden saat ootella että tipi pihalle tulee :smt007
ninanni

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mä valaisen päivää ennen laskettua jotta Tiedän moniko on ilmatilas ja mitä munia seuraan ensimmäisenä. Ensi särön jälkeen voi joutua jopa vuorokauden odottamaan kuoriutumista! Tietysti on niitä nopeitakin ;)
Rapatassu

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja Rapatassu »

Voi kamala kun ei malttas odottaa. Hysteerinä ensikertalaisena mä oon tietty aivan varma et se pieni tipiparka ei saa tehtyä tuohon toooosi paksuun kuoreen ja kuolee sinne. Voi voi sentään, taitaa tulla pitkä vuorokausi
ninanni

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Heh! Kyllä tuntuu juu rankalta tipun alkutaival! Itse monesti miettinyt kun itsekin pitäisi ensin saada reikä aikaan ja vuorokausi suunnilleen vain huilata ja sit naputtaa kuori puoliks auki ja sit vielä ponnistaa itsensä kuoresta! Eipä ole helppoa se! Ne kyllä alkaa piipittään niin särö on lähellä ;) ei siellä piippaa viellä?
Rapatassu

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja Rapatassu »

Ei piipitä, semmonen pieni hento naputus kuuluu ja kun varovasti lampun kanssa kurkkaa niin näkyy nokka ilmatilan alareunan rajamailla.
Ihmismieli on niin malttamaton, heti pitäis auttaa ja pelastaa pieni, onneks järki vielä sanoo että kyllä se hommansa hoitaa :smt001
ninanni

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja ninanni »

joo kyllä saat odottaa ainakin vuorokauden:( riippuen tietysti kauanko ilmatilassa ollut. Mut jopa 2vuorokautta voi mennä ite kuoriutumiseen. Ensin on nokka ilmatilassa, sitten alkaa piippaus, sitten särö ja sitten huilataan ja sitten muutamassa minuutissa kuori on poissa päältä :) voi on se pitkä aika! Mulla vielä edellispäivänä oli tuo suuri odotus! Huomasin särön ja nostin kosteuden jonka jälkeen vuorokauden jouduin odottamaan, viime yönä kuoriutui viimeinen! Eli 1,5vuorokautta meni ensisäröstä viimeisellä! On se odottelua :( mutta onneks noita nyt vielä tässä muutaman päivän välein kuoriutuu lisää joko ajan muutaman viikon ajan. Eli jännitys jatkuu kaikesta huolimatta kun on noita myöhemmin lisättyjä koneessa! Onneksi nää eilen kuoriutuneet on jo terhakoita kavereita :)

eli Tsemppiä ja malttia odotukseen!! :smt050
minkuliini

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Mikäs teillä on ollut pisin aika että nokka näkyy ilmatilassa? Tänä aamuna alkoi piipitys. Valaisin munat ja tein vesitestin, vesitestissä kaikki hytkyi. 3:ssa munassa näkyy nyt nokat ilmatilassa ja välillä piipittävät. 2 munaa hytky aamulla vesitestissä, mutta vieläkään ei näy muuta elämää. Kauankohan noita nyt joutuu odottelemaan? Kyseessä on silkkitiput, konehaudonta ja 22. pvä. Ei säröjä
Pimu

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja Pimu »

minkuliini kirjoitti:Mikäs teillä on ollut pisin aika että nokka näkyy ilmatilassa? Tänä aamuna alkoi piipitys. Valaisin munat ja tein vesitestin, vesitestissä kaikki hytkyi. 3:ssa munassa näkyy nyt nokat ilmatilassa ja välillä piipittävät. 2 munaa hytky aamulla vesitestissä, mutta vieläkään ei näy muuta elämää. Kauankohan noita nyt joutuu odottelemaan? Kyseessä on silkkitiput, konehaudonta ja 22. pvä. Ei säröjä
Jos ne on ne multa tulleet silkinmunat niin eikö tänään ole pvä21? Jos siis laitoit samana päivänä ne koneeseen kun hait :smt002
gallinita

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Tämä on nyt samalla tällainen opettelee-käyttämään-foorumia -juttu, änkeän keskusteluun kysymään neuvoja kun olen vähän epätoivoinen.. Munislaisena olen siis vielä aivan untuvikko, ja kananomistajanakin melko lailla nuorikko. Tänään kuoriutuivat elämäni ensimmäiset konehaudotut alho-tyyrnäväläis-hylineuntuvikkoni, neljä kappaletta tuolla kiljuu alakerrassa ja vielä seitsemän munaa heiluu ja säröilee koneessa. Nyt kysyisin teiltä kokeneemmilta, pliis osaavat tulkaa avukseni, minkälaiset tilavaatimukset pikkuraukoilla on ensimmäisinä koneen ulkopuolisina tunteina ja päivinä? Eivät periaatteessa syö eivätkä juo heti, sen tiedän. Olin suunnitellut muovista läpinäkyvää muuttolaatikon tapaista hehkulamppulämmityksellä. Ilmareikiä löytyy eikä pitäisi olla vetoakaan, pohjalla kutterinpurua. Miltä kuulostaa, mitä vielä olisi otettava huomioon? Ilmankosteus? Miten järjestetään? Tämä on ollut niin hermoja raastavaa hommaa vaikka yritän pitää pään kylmänä; kun vaavit huutavat, pelkään että ne meuhkaavat itsensä hengiltä, ja kun ovat hiljaa, olen varma että nyt ne sitten kuoli. Onko normaalia, että tipuskat vähän väliä nukahtelevat kesken kaiken pää maassa ja heräävät sitten taas kiljumaan? Olen kiitollinen jos osaatte mua jotenkin rauhoittaa, kun olen ollut niin huolissani koko haudonnan ajan ja nyt tuntuu että en osaakaan hoitaa oikein noita pikkuisia söpöläisiä (vaikka olen neljä viimeistä viikkoa viettänyt nokka kiinni haudontaoppaissa ja - tietysti - Munanetissä).. :shock:
minkuliini

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Täälläkin ekoja kanatipuja odotellaan :) Viiriäisen tiput ainakin kiljuvat kovasti ekoina päivinä! Ne myös nukkuvat paljon ihan niinkuin kerätäkseen voimia taas kiljumiseen :D Luulisin että on normaalia nuokkua ja nukahdella ekoina vuorokausina... Onhan Se rankka urakka kun just on kuoriutunut! Kanoista ei tosissaan ole vielä kokemusta, mutta viimeistään kolmantena päivänä kuoriutumisesta viiriäisen tiput piristyvät ja alkavat tutkimaan aktiivisesti ympäristöään. Mitä tuohon muoviboxi asumukseen tulee, niin on varmasti ihan hyvä. Kunhan ei käy veto ja on reilusti purua alla etteivät tiput liukastele! Asumuksen tulee olla tarpeeksi suuri, niin että tiput pääsevät lämpölampun-/levyn alta halutessaan myös viileämpään osaan "vilvoittelemaan". Itse koen 1m leveän dunan parhaaksi asumukseksi viiruleille ainaskin. Kanatipuille minulla on varattu iso häkki jonka vuorasin vilteillä :) ja sinne Brinsean lämpölevy. Digimittarilla on kätevä tarkkailla asumuksen lämpöä, kosteutta en ole ikinä mitannut enää tässä vaiheessa. Hyvä kikka opettaa tipuja syömään, on naputella pitkällä kepillä ruokakippoa. Matkia ikään kuin emon nokkimista :)
gallinita

Re: naputus ja kuoriutumisaika

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Kiitoksia minkuliini nopeasta vastauksesta! Eilisen paniikkiviestin jälkeen on pungennut maailmaan vielä kolme villisian porsaan väristä kiljuvaa söpöläistä :smt049
Mulla on kutterinpurun alla karkeasta pahvista tehty "liukueste" juuri jotta pikkujalat eivät luistaisi liukkaalla muovilla. Ja jo maisteltiin ensimmäiset mikroskooppiset annokset munankeltuaista, sormien liikkeitä tuntuvat seuraavan muutenkin.
Ihanaa että täältä saa vastauksia ja vertaistukea!
Vastaa Viestiin