viiriäisen haudonta epäonnistunut ?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tuulikki

viiriäisen haudonta epäonnistunut ?

Viesti Kirjoittaja tuulikki »

ei tapahtunut mitään kuoriutumista
sain lämmön 37.6-36.4 ja kosteuden 80% mutta 16 vrk sekä 17 vrk nyt tänään jo 18 vrk eikä mitään tapahdu
jostain syystä ei mitään ulos pyrkimystä, ei ole nokimis ääntä kuulunut.

kosteus ja lämpötila vaihtelusta huolimatta kaikki
aamu ilta käännöt ja haudonnon aikana munat kehityi ja vrk 18 koe muna sisälti täysinkehittynyttä elämää keltuainen ulkopuolella yhä.???
onko haudonta epäonnistunut ja odotellaan vain pois laitto.?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi.. Tarkennan vain, että olikos kyse tavallisten viiriäisten munista, ei kääpiö (sini-)? Niillä on nimittäin pidempi hautomisaika.

Sellaisen ohjeen olen saanut, että kosteus nostetaan 80 % vasta, kun kuoriutuminen alkaa. Muuta ei tule kyllä mieleen.. Mullahan eka haudonta meni tosi heitellen, kun termostaatti hajos yms. Mutta silti tuli sentään neljä tipua..
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

:smt006 Nostitko kosteuden liian äkkiä?Eikös sen sitten vasta olisi hyvä nostaa kun munasta ollaan tulossa pois,ei ennemmin ,muuten tukehtuu :smt017
tuulikki

katsotaan

Viesti Kirjoittaja tuulikki »

tavallinen viiriäinen

odotellaan nyt vielä tuonne 23 vrk kun nuo haudonta ajat tuntuu olevan niin eri pituisia jopa jokaisessa ohjeessa?
hetkelinen kosteus ei ehkä ehtinyt tuhot kaikkea....
se koe munan avauksesta keltuainen oli liian iso kokoinen mahtumaan tipuun ja palautin lt ,kosteuden tuuletin nyt tuuletusta välillä vähän lisätty,
että virkistyisi kuoriutumaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja kuoriutumista varten sit lämpötila on 37,2. Pidetään peukkuja!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jos ruskuaispussi ei siis ollut vetäytynyt tipuun niin eikös se silloin tarkoita sitä että alkuhaudonnan kosteus on ollut liiallinen? Tai jotain tapahtunut haudonnan loppuvaiheessa (lpt:n lasku tai nousu joka tappanut).


Mulla viiriäisten kuoriutumiseen on mennyt 16 tai 16,5 vrk. Yhdestä satsista tuli kaksi tipua jo 15. haudontavuorokautena. Jos munissa on elämää niin ne kyllä piipittää. Piipitys alkaa viimeistään vuorokautta ennen kuoriutumista.
meto66

Re: viiriäisen haudonta epäonnistunut ?

Viesti Kirjoittaja meto66 »

tuulikki kirjoitti:... ja haudonnon aikana munat kehityi ja vrk 18 koe muna sisälti täysinkehittynyttä elämää keltuainen ulkopuolella yhä.???
onko haudonta epäonnistunut ja odotellaan vain pois laitto.?
tuulikki kirjoitti: ... se koe munan avauksesta keltuainen oli liian iso kokoinen mahtumaan tipuun ja palautin lt ,
Sun kirjoituksista ei olikein ota selvää, mitä milloinkin on tapahtunut ja mitä milläkin tarkoitat...

Oliko tipualkio, jolla se keltuainen oli ulkopuolella, siis vielä elossa?

Ulkopuolella oleva keltuainen liian isokokoinen mahtumaan tipuun? Mitä siis palautit ja minne?

Ei keltuainen mahdu tipuun, siitä muodostuu ajan kanssa se tipu yhdessä valkuaisen kanssa. Pieni osa keltuaisesta imeytyy tipun mahaan juuri ennen, kuin tipu kuoriutuu. Tätä pientä keltuaisen osaa sanotaan ruskuaispussiksi. Joskus, jos kosteuden nostaa liian aikaisin, tulee tiput ulos kuorestaan ruskuaispussi ulkona. Se on yleensä tipun tuho. Yhden olen saanut kerran pelastettua, mutta siitä tuli hieman "vammainen".

Liian matala haudontalämpö yleensä pitkittää haudontaa, kanalla jopa muutamia päiviä. Ja varovasti liian korkea, saattaa nopeuttaa ehkä päivällä.

Jos se koeaukaisun tipu siis oli vielä elossa, luulen että mittarisi näyttää liian korkeita lukemia ja siitä johtuen kuoriutuminen on viivästynyt. Liian aikainen kosteuden nostokin saattaa tuhota koko homman. Itse olen oppinut nostamaan kosteuden, kun ensimmäinen nokka näkyy.

Toivottavasti olen tuon lämpötilan kanssa oikeassa ja huomenna saat satsin pikkuruisia viirutipuja!
tuulikki

Viesti Kirjoittaja tuulikki »

niin eka haudonta,ja sen virheet.
konetta testatiin 3 vrk eri mittarein tavalisilla
ja dikital jotka kalibroitu
(käytössä 2 kosteus ja 1 dikitaali lämpömittari) paikka ohjeen mukainen suojainen taso,konen toiminta tasainen.
mutta oikessa käytössä lt ja kosteus ei sitten pysynyt, eri vrk oli joko tasainen 37.c - 38.5
tai muutamia kertoja lyhyitä yllätäviä muutoksia. 36.c tai 2 kertaa ehti nousta 40.c
kosteus alussa pyrki pysymään 40% sitten sain sen
50-60% toisen vesiastian sumutuksella 2 kertaa vrk
ja todellakin haudonan kesto vrk pituudet on
melko erilaisia ohjeissa...
mutta tänä aamuna 18 kpl joukosta liikkuu pikku nykäyksin joten tämä vrk meneekin tuossa koneen lähellä
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jee! Paljon onnea! Nyt sitten tarkkana, eli kun kuoriutuminen alkaa, lämpötila hiukan alemmas ja kosteus ylös. Huomasinkin nyt, että jo alussa sanoit, että lämpötila on ollut 37,6 - 36,4: sehän on vähän alhainen (suositus 37,6-38,0), joten viivästyminen voisi johtua siitä.

No nyt pidetään vain hurjasti peukkuja!! :smt023
Viimeksi muokannut Mimmi, 30 Maalis 2008, 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hups keikkaa, näyttihän nuo lämmöt käyneen 40 celsiuksessakin. Valkuainen sakenee jo alhaisemmassakin. Toivottavasti mittari ainakin siinä kohden näyttu pieleen :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

tuulikki kirjoitti:mutta tänä aamuna 18 kpl joukosta liikkuu pikku nykäyksin joten tämä vrk meneekin tuossa koneen lähellä
Saako onnitella? :smt002
tuulikki

Viesti Kirjoittaja tuulikki »

ei vieläkään,
siellä osa heiluttaan niin että aamulla munat oli kiltisti merkity puoli ylös useamassa ja iltapäivästä eri suuntiin ja jopa paikan vaihtoa
naapurin kanssa tai hypitään naapuri munan kanssa kylki kylkeä vasten,
puolet leipäili illan, huh huh :smt017 :smt026
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No meneepä jännäksi! Kuulostaa kuitenkin lupaavalta noin kova liikkuminen---jospa sieltä tipuja tulee!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mulla munat eivät ole koskaan pomppineet ja kierineet tuolla tavalla :eek: Vasta sitten jos ovat saaneet nokan ulos ja sen avulla vierittäneet itseään. Ja alustahan ei muutenkaan saa olla liukas tai muuten viirutipuille käy helposti näin: http://www.poultryhelp.com/spraddle2.jpg
eli jalat levähtävät kun alusta on liukas ja ne jäävät tuollatavalla.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pahis kuva. :smt009

Mä olen joskus näkevinäni, että muna vähän heilahtelee ennen kuin näkyy mitään säröjä tms. Mutta varsinainen temmeltäminen alkaa, kun kaveri ponnistelee pihalle sieltä munasta. Ja sitten, kun on kaksi kaverusta jo kuoriutunut, ne alkavat harrastaa jalkapalloa siskoilla ja veljillä.. :smt005
Vastaa Viestiin