Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Gainsay

Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Otsikossa siis kysymys. Elikkäs vaikka niin, että laitan 10 ja huomaan, että 5 ei ole alkanu kehittymään. Siis voinko lisätä ne 5 uutta munaa?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minulla on sama kysymys?Ajattelin laittaa kolmesta eri parvesta munia koneeseen viiden vuorokauden välein.Sitten kuoriutumisvaiheessa erottaa eri parven tiput ja voi merkitä.Loppuvaiheessa lisätään kosteutta,tuleeko siitä ongelmia viimeksi koneeseen laitettuihin muniin ja muitakin ongelmia?
HeiniS

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Eikös siinä kosteusolosuhteet näyttele merkittävää osaa, jotta pitää tietyssä kohtaa haudontaa muuttaa.Että se on yksi satsi sisään ja niillä mennään. Ehkä, kai, tai jotain. En minä tiedä, mutta näin äkkiseltään tuntuis riskitouhulta.
ninanni

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

minä olen laittanut tyhjien/kesken menneiden tilalle uusia munia :) ja on toiminut homma. Kuoriutuu vaan tosiaan eriaikaan. Ja kosteudet niin että pyrin mahdollisimman nopeesti ottaan kuoriutuneet pois lampun alle ettei niin kovin kosteus nousisi pitkäksiaikaa. Mutta tietysti ekojen kuoriutumisien aikaan lisään ohjeen mukaan koneesee vettä mutta kun kuoriutujat ovat kuoriutuneet niin otan ylimääräiset vedet pois että kosteus laskee taas :) ja mulla ei ole koneessa kosteusmittaria että ihan fiiliksellä vain menen. Ja eipä nuo haudonnat nyt aivan surkeita ole olleet ;)
mun mielestä ei muuta kuin kokeilemaan ! Oman koneen jo (ainakin kuvittelen) tunnen niin hyvin noiden kosteuksien suhteen. Kunhan kosteudet ei ole vielä kuoriutumattomille montaa päivää putkeen pilvissä. Kokeilemalla sen tietää miten kone ja munat suhtautuu. Tsemppiä jos aiot kokeilla! :smt041
Gainsay

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

No yksi muna oli tyhjä ja korvasin sen uudella. Katsotaan nyt kuinka käy.
rilla

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä ainakin lisäilen munia. Joskus niin,etti kone kerkiä tyhjäksi pariin kuukauteen.
Lopultakin noi munat on aikamoisia pakkauksia. Jos ei niitä koneessa keitä tai paista,niin aika paljon ne kestää kaikenlaista. :smt025
Piheli

Munien lisäys haudontakoneeseen

Viesti Kirjoittaja Piheli »

Oletteko lisännet kesken haudonnan munia automaattiseen haudontakoneeseen (esim. mini advance)?
Mietin vaan, kun sehän lopettaa kääntelyn automaattisesti haudonnan lopussa...
Miten olette toimineet myöhemmin laitettujen munien kääntelyn ja toisaalta ekan satsin kuoriutuvien tipujen kanssa... :smt017 ?
Tavast

Re: Munien lisäys haudontakoneeseen

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Sitten vaan kuoriuneet tiput heti kohta kuoriutumisen jälkeen poikaslämmittimen alle ja myöhemmin laitetut (merkatut) munat kääntää käsin.
Minulla oli 8 munaa 7 munan koneessa eli en voinut laittaa automaattikääntöä päälle, otin munat pyyhkeen päälle, käänsin ja järjestelin eri paikkoihin.
Sitten takaisin koneeseen, kääntelyn ajan kansi koneessa suljettuna, ettei lämpötila ja kosteus laske liikaa.
dani

Re: Voiko hautomakoneeseen laittaa munia eri aikaan?

Viesti Kirjoittaja dani »

lisäilen uusia, ankka ja hanhi, munia kun huomaan tyhjiä. siirrän munan kun alkaa piipittämään pieneen, 7 munan koneeseen kuoriutumaan. ei silloin sotke ´emäkonetta´ ja kosteuden voi huoletta nostaa.
Vastaa Viestiin