Kosteusongelma hautomakoneessa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viiris

Kosteusongelma hautomakoneessa

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Olen ihan ulalla... :smt017
Ostin Ecostatin perusmallin hautomakoneen. Siinä on mukana 2 pikkuista vesikippoa ja ohjeen mukaan ne vaan täyteen ja se siitä.
No, ostin myös kosteusmittarin, digitaalisen. Sitä en tiedä näyttääkö se oikein. On kuitenkin kotimainen, sellainen yhdistetty sisä/ulko. Näillä kahdella kipolla kosteutta näyttää 25%
Kysäisin asiaa laitteen toimittajalta ja se laittoi viestin että unohtaa mittari ja toimia laitteen ohjeen mukaan. Liika kosteus kuulema voi rikkoa termostaatin. Teenkö näin ja tyrkkään munat koneeseen ja kuoriutumisvaiheessa lisään vain ylimääräisen purnukan sekaan. Ja katson mitä tulee.
Oisko vinkkejä?
hongatar

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Minulla myös, haudontaensikertalaisella, on tuo sama perusmalli. Ajattelin ensi kertaa tehdä kirjaimellisesti niinkuin ohjeessa sanotaan (alkuun vain yksi kippo täynnä ja viimeiset kolme päivää kaksi kippoa + viimeisen pari päivää olen suihkauttanut lämmintä vettä jos olen usein availlut). Koesatsin kuudesta hedelmöittyneestä munasta nyt neljä on kuoriutunut, tiput viimeisen päälle pirteitä :smt007 (yritän ehtiä laittaa kuviakin todisteeksi...). Kosteusprosentista ei ole hajuakaan, en siis mitannut kertaakaan koko aikana. Tällä omalla pienellä kokemuksella siis sanoisin, että noudata ohjeita :smt002 !
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja minähän luotin mittareihin ja tuunailin konetta vesiastioilla yms.. Haudontatulos ei ollut päätä huimaava, mutta siinä kyllä oli kaikenlaista vastusta.. Nyt mietityttää, pitäiskö palata noihin pikkukippoihin ja olla välittämättä mittareista? (Uusi haudonta ois tarkoitus aloittaa ensi viikolla.) Mulla nimittäin niiden kahden pikkukipon kanssa näytti digitaalinen mittari 35 % kosteutta.
kochin

Viesti Kirjoittaja kochin »

Mullakin on Ecostat-hautomo Täytät ekaks vaan sen toisen kipon vedellä ja sitten myöhemmin laitat siihen toiseenkin kippoon vettä. Hyvin on toiminut :smt001
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Kun kyseessä on viiriäiset, taidan laittaa ne molemmat pikkukipot ja kokeilla sillä.
Pakkohan se on jostain aloittaa :smt017
kochin

Viesti Kirjoittaja kochin »

Mä olen myös haudottanu viiriäisen munia sillä mun vehkeellä. Hyvin on onnistunu :smt003 Mutta mä kyllä täytin ekaks vaan sen yhden kipon niinku ohjeessa lukee....
tuulikki

covatutto 16

Viesti Kirjoittaja tuulikki »

covatutto 16
koe käytössä vrk (ilman munia )ilmeni lt saa kohdilleen mutta kosteus jää parhaimillaankin eri mittareilla testattuna ihan lattia ritilän kohdalta veden päältä 19%-34%
alla kaksi eri lautasmaista vesi tilaa ,eli aluksi ilmeisesti pienen täyttö ja lopuilla toisenkin.
(toisen täyttö ei vaikuttanut kosteuteen vain suurenti veden kattamis aluetta)
erikseen kevyesti hiukan seinään sumutettuna yli 80% mutta vaikutus aika melko lyhyt, saa nähdä myöhemmin mitä munille käy..
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

No nyt on munat pöhisseet koneessa perjantaista asti. Munat tuntuu kyllä käännellessä kuiville kuin beduiinin sandaali, mutta tehdään niin kuin ohje sanoo.
Sit toinen juttu. Mulla oli lämmöt mittarin mukaan sellaisen 37.8. Yöllä oli lämmöt romahtaneet 32 asteseen. Sain häthätää lämmöt nousemaan 35. No etsin kaapista sen koneen mukana tulleen lämpöliuska jutun ja viritin sen. Se näyttää 38-39 astetta. Että hieman toleranssia on nyt noissa lämmöissäkin. Liekö nyt jokatapauksessa se termostaatti nyykähtänyt.
Saas nähdä tuleeko maailmaan yhtään pikku-viirua, 18 munaa olis tarjolla.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

mullaku ei oo noita ongelmia ja on kotitekoiset vehkeet !homma toimii kun unelma :smt004 eri koneet hoitaa eri hommat ja viimeisessä kuuluu parhaillaan poks,poks :smt001
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

No nyt on menty koneen ohjeen mukaan. Tosin lämpö on heitellyt laidasta laitaan...Vesikippoja mulla on kaksi käytössä.
Nythän se alkais koittaa aika että lopetan kääntelyn. Aamulla läpivalaisin lampulla kahta munaa. Niissä oli selvästi sellainen reilun puolen munan kokoinen tumma läntti ja munan terävästä kärjestä valo paistoi niinkun läpi. Eli voisinkohan edes toivoa että niissä olisi elämää? Aikaisemmin kerran niitä yritin lampulla tsiikata mutta en saanut niistä silloin mitään selvää.
Jännittää! :smt004
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

se vesikoe on hyvä. eli n.kädenlämpöistä vettä ämpäriin munat sinne esim. ankanmunat kun on menny haudonnasta 21-23vrk ,munat pitäis olla pysty asennossa ja kellua(varaus sikiö niin iso).jos sisällä on joku virkeä kaveri munan pitäis heilua kuin pingispallon.taas huomautus ei ne kaikki heilu välttämättä. mut on toi hyvä suunnan antaja. mikäli muna on vaaka asennossa ja pohjassa ,sen voit unohtaa saman tein.eli läpivalaisu,ja oikeeseen aikaan tehty vesikoe antavat hyvän tuloksen tulevasta.
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

:smt017
Yks uppos, muut kellui pystyssä. Valaistuna kaikissa näkyi tummaa...
Käännän perjantaina (14 vrk)viimeisen kerran ja sitten odotan.
Toivotaan parasta :smt003
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tuo minun hautoma opas antaa viiriäisille kaksi erillistä haudonta pituutta toinen on 17vrk ja toinen on 23vrk. mut hyvältä vaikuttaa kun kelluvat ja sisältö näkyy tummana ja sit varsinkin jos heiluvat vedessä itsekseen. mun ankan munat mitkä pitäis kuoriutua ensviikolla oliko 19 päivä niin eilen tein ja osassa munista poikanen antoi itsensä ilmi selvästi tarjoomalla tennaria kuoreen jolloin muna heilui kuin ongenkoho.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jännä tämä vesikoe! Menee siis vähän niin kuin nurinpäin verrattuna syöntimunien vesitestiin...siinähän on sitä parempi (=tuoreempi) mitä syvemmällä "ui". Perustuu ilmeisesti molemmat testit siihen ilmatilan laajenemiseen?

Tjaa---tuosta tipumunien vettymisestä ei ole sitten mitään haittaa sikiöille? Onko veden lämpötila miten tarkka? Pitääkö veden olla lämpimämpi kuin munien haudontalämpötila vai miten päin se on? Entäs pitääkö ne kuivata vai antaa kuivua itsekseen testin jälkeen?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

munien uittamisesta ,se veden lämpötilahan ei saa olla liian kuuma eikä liian kylmä koska se voi vaurioittaa sikiötä eli kädenlämpöinen on se oikea.
vesikoe tehtynä loppuvaiheessa varsinkin tuottaa hyvän tuloksen,poikkeus taas sääntöön eli jos sikiö onkin iso eli ei nouse pohjasta.minä en ole huomannut ainakaan että olisi haittaa oli kyseessä kanan tai vesilinnun muna ,en ole kuivannut yhtään munaa tuon jälkeen.sehän pehmentää kuorta niinkuin koneen korkea kosteuskin ja varsinkin vesilintujen munat tarvitsevat kosteutta ,tuohan emäkin sitä.jos siinä vesikokeessa on muna joka on pohjalla vaakatasossa(siellä on käynny exsodus sikiölle).ankan ja hanhenmunat varsinkin kehoitetaan välillä ns.viilentämään,sikiön verenkierron parantamiseksi ja lämpötilan laskemiseksi loppuvaiheessa.uittamisesta sen verran et eihän niitä montaa minuuttia siellä pidetä.ja varmistakaa ennen uittamista että kuori on ehjä muutenhan se tipu hukkuu!
Vastaa Viestiin