Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Meinasin laittaa tänään ankan munat koneeseen. Tein koneelle sellaisen kaapin, (jossa ei ole kantta) jotta kissa ei pääse sörkkimään sinne, eivätkä lapset kaada :smt018 konetta.
Hautomakoneen sijoituspaikka vielä mietityttää.. meillä pesuhuone olisi rauhallisin paikka, eikä kissa millään ilveellä pääsisi sinne. Se on myös lämpimin paikka, koska siellä on lattialämmitys. Mutta kosteus mietityttää.. :smt017 onko se liian suuri.. siellähän käydään suihkussa, myös sauna on siellä, mutta meillä on sellainen hetivalmiskiuas, joka ei lämmitä kun sen saunan, mutta se kosteus..? Onko sitä aivan liikaa , silti ??
Olohuoneessa kone olis kuitenkin altis kissan sörkinnälle ja pentujen melskatessa , saattas jotain tapahtua..
Mikähän ois paras paikka ? Mitä olette mieltä tosta pesuhuoneesta /saunasta ? :smt017
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Miksi ei? Itse laittaisin pesuhuoneeseen, mutta se on tän talon kylmin huone. Kun ajattelee ankkaa, niin sehän käy uimassa ja menee takas pesään- munat kastuu :smt017 en tiedä mut luulisin.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

hmmm.. munat ovat nyt huilimassa viileässä.. jossa +7-8 astetta..
Yritän nyt säätää koneen lämpötilaa oikeaksi. Ton koneen Brinsea eco 20, lämpömittari on aika surkean pieni. Saapi tosiaan tiirata, jotta saa ton lämpötilan välille 37,4-37,6 c. Hyvä kun mittarista näkee tuon 37asteen viivan. Siinä mielessä, jos noissa automaateissa on digitaalinen toi mittari, niin vaikuttaisi paremmalta. En tiiä , minkä suurennuslasin keksin, jotta nään tarkkaan ton lämpötilan :smt017
Noh, nyt mulla on toi vehje tuolla pesuhuoneessa ja siellä ainakin nyt yritän virittää tota lämpöä kohilleen..
Nostin vielä hautomakonetta lattiapinnasta ylöspäin, koska enhän mä oikeesti nää MITÄÄN, jos se on tuolla lattiapinnassa ja siellä sen laatikon (se on siis joku vanha keittiökaappi, josta ovi on pois) pohjalla, viritin toon pahvilaatikon, jossa hautomakone tuli,sinne alle, jotta sitä ei tarvitsisi aina nostaa pois ja lisätä vesiä jnee. näkis mittarin ja pystyis säätämään, ilman nostelua.. :smt005 mitähän tästäkin tulee.. :smt037
edelleen, mietin tota kosteutta..mutta kosteus saattaa siis pesuhuoneessa olla aika hetkellistä, jos joku lutraa siellä sen veden kanssa tai saunailtana.. :smt017
ninanni

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kertokaas viisaammat montako ANKAN MUNAA mahtuu mini Ecoon ? :)
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Noniin, nyt on munat olleet viikonvaihteesta saakka koneessa ja kone on sijoitettu pesuhuoneeseen. Se on siinä laatikossa, jotta penskat eivät tönäise vahingossa sitä tai kukaan muukaan.. :shock:
Mutta eilen illalla, tuli ensimmäinen sähkökatkos. Olin heti ihan varma, että nyt se hajos ja koko haudonta menee nyt pilalle. Ja munat kylmettyy.. mutta onneksi katkos ei kestänytkään kauaa ja sähköt palasivat jo noin viiden minuutin kuluttua. Mutta en siis ostanut sitä suojaa, mikä se nyt oli??
Mitä noiden sähkökatkojen varalle voisi tehdä? Nehän voi oikeesti kestää pitkäänkin.. :smt017
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Eiks munille ole vaarallisempaa ylilämpiäminen kuin vähän viilentyminen? Eikai siinä muu auta ku alkaa katselee aggregaattia :smt005 Tai laita hautomakone hellan viereen :smt003
Itse olen vaan ajatellut ottaa riskin.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

:smt041 Mies oli ostanut jostain sellasen varasähköjärjestelmän, joka pitäs nyt pelittää jos tulee sähkökatkoksia.
Hänen ajatuksensa kyllä oli se, että kun haudonta on ohi, hän voi ottaa sen omaan käyttöönsä :smt023 riittää tietokoneessa virtaa, vaikka sähköt ois poikki! :smt005
sera1

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Jahas, lantsarin mies ostanu upsin.
Meillon kans hautomakoneella upsi ja sit on invertteri myös, että saa vaikka auton akuista virtaa pidemmissä katkoksissa.
Eipä se kyl auttanu kun yhdessä haudonnassa tapaninpäivän aikaan katkes sähköt kolmeksi päiväksi.
Sitten oli jo upsit ja autojen akutkin tyhjinä.
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Joo, just sellasen upsin.
Toivottavasti enää tähän aikaan ei tulis niiiin pitkiä katkoksia! :smt017
Toi oli ihan mahtava synttärilahja! :smt003 Työkaverit ku kysyy, et " no mitäs sait mieheltä lahjaksi?"
öö tollasen varasähkösysteemi :smt003 Muutenki pitää ihan dillenä :smt040
Raksu

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meilläkin on upsit otettu tietsikasta hautomakone käyttöön :smt040 Mitäs ton jos tietsikka sammuu mut jos hautomakone niin sehän on jo katastroofi :smt005 ja mulla on varasuunnitelma jos tulee pitkä sähkökatkos niin mää otan hautomakoneen kainaloon ja juoksen tonne palvelutalolle kun siellä niillä on agrekaatti ja meiltä matkaa parisataa metsiä :smt044
Tavast

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Meillä on Mini Advance seitsemälle munalle ja laitoin sinne omien kanojen munia 10 kpl, kun ajattelin että osa voi olla tyhjiä ja ne voi sitten poistaa. Kaikki oli lähteneet alkuun ja otin sieltä kaksi munaa pois, koska munia oli toistensa päällä ja kääntäminen oli aika hankalaa. Koneeseen jäi kahdeksan munaa, jotka kääntelen käsin ja ainakin eilen illalla olivat vielä kaikki hengissä, 10 päivää jäljellä h-hetkeen.

Eilen oli yksi kanoista kurisemassa pesässä munien päällä, saas nähdä innostuisiko hautomaan :smt048
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Hmm mulla ei nouse octagon eco 20 koneella kosteus ees neljäänkymppiin vaikka on jo toinenkin vesisäiliö puolillaan.... Ankanmunia mahtuui 18 kpl. Liekö sitten tuo digit.mittari jotenkin väärässä, näyttää kosteudeksi 33 prosenttia ja lämptilaksi vain 36,4, vaikka sitten koneen oma mittari näyttää lämmksi 37,5...siksipä en uskalla säätöjä muuttaa lämpimämmäksikään... Jospa heitän vesilintua tuolla digimittarilla :smt025
Räpylä

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Pirskottelin yöllä ja nyt äsken pienellä pesusienen palalla lämmintä vettä munien päälle ja jätin sen sienen koneeseen. Vaikka tein tän yöllä kahen maissa niin nyt navetalta tullessani oli kosteus taas kolmekymmentä prosenttia...... Hetkellisesti ton sienen kanssa kosteus nousee, mutta pian ollaan taas kuivia kuin kamelin kieli. :smt012
Unja-O

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Tykkään Ecosta todella paljon. Kääntölaitteita en raaskinut ostaa. Ilmankin pärjää, kun ei sitä koskaan tuu missään lomailtua, niin ehtii konettakin kotona kääntelemään. ;)
lantsari

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Onko sulla Räpylä siellä koneessa kangaspalasia? Siinä manuaalissa neuvotaan laittamaan kangaspalasia roikkumaan niinku sinne vesisäiliöön ja siitä sille reunalle ? Mulla ei o mitään, oon vaa lisäilly vettä..
Vastaa Viestiin